Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu skall ni försöka hålla er för skratt ......

Tänk er en Seven som låter som en Saab V4!! :D

Finns det någon växellåda som skulle passa direkt på en V4 motor och gå att klämma ner i Locosten?

En tanke bara...... helt spontant...... :D :D

Posted

Det fanns ju gamla Taunus 17m(?) som hade V4:an - den är ju från början en Fordmotor. Alltså borde det inte vara speciellt svårt att bygga med V4:an... Tänk dock på att det speciella ljudet kommer från avgasrörets utformning så ändra detta försvinner också Saab-ljudet!

Posted

Har byggt en trimmad V4 med en 1700cc Ford v4 motor.

Satte den i min Saab V4 med 2" rör.... och som Friberg säger...

Det är avgasröret som låter"Saab".

Jag skrattar inte... har tänkt på detta själv! V4 + Locost = :wub:

Med portade toppar 2" rör och Kors-insug för dubbla Delorto :D

Posted

Just en sådan skapelse härjade på isen för några år sedan.

Jag vill minnas att den var ganska giftig.

Vilken ford v6 låda som helst borde väl passa... eller? :icon_oops:

Posted

Hej

Man måste välja låda från en "tysk" sexa, men de är ju klart vanligast (2.0, 2.3, 2.6, 2.8 eller 2.9).

Intressant tanke.

/Gustaf

Posted

Passar samma växellåda till en tvåtaktare också? :D

Posted

Passar denna?

Hur mycket modifikationer behövs för att hänga i en Granada 6'a i en V4?, svänghjul?, koppling?, iofs. inte Locost, men kompisen har en V4'a cab som vi tänkte skrämma igång till sommaren igen, hade varit skoj med lite mer vrid! :D

Posted

Lådan i annonsen är till en fyrcylindrig Granada så den passar inte.

Jag tror att man kan använda V4 svänghjul om man ska ha sexa i Saaben. Fronten kan man få kapa ur/flytta fram lite också.

/Gustaf

  • 2 years later...
Posted (edited)

en till mej oxå... (går ju att byta ut SAAB detaljerna :lol: )

:racesmile:

Edited by Michael Th
Posted

precis. de är ju inte kända för att klara några svindlande effekter precis.

Posted

Det var mest karossen jag var ute efter, men det hade varit kul att testa en hårt trimmad V4 också och se vad den kunde prestera...

Posted

I rallyversionerna var motorn uppborrad till 1784 cc och 1933 cc. Runt 150 hästar brukade man plocka ut och det är där toppgränsen ligger för vad man får ha i en gatreggad SAAB 96. I SAAB 96 RC Turbo gav motorn 200 hästar och gjorde 0-100 på fyra sekunder. SAAB trimmade tydligen också upp V4:an till 240 hästar.

Jag antar att du har sett http://video.google.com/videoplay?docid=-2711545198136787136 (ej turbo, 150 hästar).

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...