Flying finn Posted January 20, 2005 Share Posted January 20, 2005 Nu skall ni försöka hålla er för skratt ...... Tänk er en Seven som låter som en Saab V4!! :D Finns det någon växellåda som skulle passa direkt på en V4 motor och gå att klämma ner i Locosten? En tanke bara...... helt spontant...... :D :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted January 20, 2005 Share Posted January 20, 2005 Det fanns ju gamla Taunus 17m(?) som hade V4:an - den är ju från början en Fordmotor. Alltså borde det inte vara speciellt svårt att bygga med V4:an... Tänk dock på att det speciella ljudet kommer från avgasrörets utformning så ändra detta försvinner också Saab-ljudet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted January 20, 2005 Share Posted January 20, 2005 Har byggt en trimmad V4 med en 1700cc Ford v4 motor. Satte den i min Saab V4 med 2" rör.... och som Friberg säger... Det är avgasröret som låter"Saab". Jag skrattar inte... har tänkt på detta själv! V4 + Locost = :wub: Med portade toppar 2" rör och Kors-insug för dubbla Delorto :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted January 20, 2005 Share Posted January 20, 2005 Saab V4 Sport ... :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
drzero Posted January 20, 2005 Share Posted January 20, 2005 granada 2,8 lådan passar rakt på därför var det mycket populärt att sätta i v6an i v4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted January 20, 2005 Share Posted January 20, 2005 Det är testat ja =) Kan medela alla som är sugen att bilen blir livsfarlig! (men väldigt underhållande) ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted January 21, 2005 Share Posted January 21, 2005 Just en sådan skapelse härjade på isen för några år sedan. Jag vill minnas att den var ganska giftig. Vilken ford v6 låda som helst borde väl passa... eller? :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 21, 2005 Share Posted January 21, 2005 Hej Man måste välja låda från en "tysk" sexa, men de är ju klart vanligast (2.0, 2.3, 2.6, 2.8 eller 2.9). Intressant tanke. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Passar samma växellåda till en tvåtaktare också? :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Passar denna? Hur mycket modifikationer behövs för att hänga i en Granada 6'a i en V4?, svänghjul?, koppling?, iofs. inte Locost, men kompisen har en V4'a cab som vi tänkte skrämma igång till sommaren igen, hade varit skoj med lite mer vrid! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 Lådan i annonsen är till en fyrcylindrig Granada så den passar inte. Jag tror att man kan använda V4 svänghjul om man ska ha sexa i Saaben. Fronten kan man få kapa ur/flytta fram lite också. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted February 22, 2007 Share Posted February 22, 2007 Varför skulle vi skratta? En Lotus 23 med SAAB V4 (då kan man behålla växellådan). Se mer bilder på http://at-speed.goof.com/galleries/saab/lotus23/index.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted February 23, 2007 Share Posted February 23, 2007 :wub: Kärlek!!! Om någon har en sådan stående i en lada så meddela mig direkt! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted February 23, 2007 Share Posted February 23, 2007 (edited) en till mej oxå... (går ju att byta ut SAAB detaljerna :lol: ) :racesmile: Edited February 23, 2007 by Michael Th Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 23, 2007 Share Posted February 23, 2007 precis. de är ju inte kända för att klara några svindlande effekter precis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted February 24, 2007 Share Posted February 24, 2007 Det var mest karossen jag var ute efter, men det hade varit kul att testa en hårt trimmad V4 också och se vad den kunde prestera... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted February 25, 2007 Share Posted February 25, 2007 I rallyversionerna var motorn uppborrad till 1784 cc och 1933 cc. Runt 150 hästar brukade man plocka ut och det är där toppgränsen ligger för vad man får ha i en gatreggad SAAB 96. I SAAB 96 RC Turbo gav motorn 200 hästar och gjorde 0-100 på fyra sekunder. SAAB trimmade tydligen också upp V4:an till 240 hästar. Jag antar att du har sett http://video.google.com/videoplay?docid=-2711545198136787136 (ej turbo, 150 hästar). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted February 25, 2007 Share Posted February 25, 2007 Visst har jag sett Fulings 95:a... han är rätt känd både på Rejsa och STCS forum. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.