Jump to content

Vill börja bygga!


_coffe_

Recommended Posts

Som ett litet barn inför Julafton :icon_oops:

Men jag har beställt en motor ifrån Timos Motor, hämtar den nu på tisdag :wohow:

Inget märkvärdigt men, B230 med 531 topp och weber 45. Lite bling bling har det blivit också med Ställbart kamdrev och remskivor i aluminium som är blåeloxerade,  nylackad bottendel och glasblästrad topp, lackade insug från misab. En custom lackad ventilkåpa i blått tiger mönster :icon_oops: 

Timo Kommer också att bygga ett specialanpassat grenrör, avgasrör, vit skall det tydligen vara enligt dem.

Ny koppling med sinterlamel eller vad det heter, beställde idag en diff ifrån Timos Motor också.

Så nu fick man press på sig att snygga till bilen så att skalet matchar resten.

Hej törs man fråga vad det kostade.Jag köpte också färdig motor b23 m marinvev 405topp mm i höstas av en kille i övik (bbSF racing).Även om man säkert skulle kuna få i hopen själv så känns det bra att köpa av någon som kan sin sak.Jag gav 15000 utan gasare.

F**n det vimlar ju av värstingar :( :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag betalade 28.500kr för motor och koppling Turn key bara att lyfta ur den gamla och sänka ner den nya, 10500 för diffen, och 3500 för ett grenrör, ljuddämpare ej klart vad det kostar.Jag vet inte om det är dyrt eller inte, men det känndes helt ok, eftersom jag har tummen mitt i handen när det gäller motorer så ville jag också köpa av någon som vet vad de håller på med.

Link to comment
Share on other sites

jaa, det ska ju helst vara så billigt som möjligt det jag köper... i vilka volvos hittar man b230-motorerna?? vilka lådor är bolt-on??

ni har verkligen fått ihop intressanta byggen!! kul att följa alla diskussioner ;)

Link to comment
Share on other sites

jaa, det ska ju helst vara så billigt som möjligt det jag köper... i vilka volvos hittar man b230-motorerna?? vilka lådor är bolt-on??

ni har verkligen fått ihop intressanta byggen!! kul att följa alla diskussioner  ;)

B230 i olika varianter hittar du i de flesta volvo 240, 740 och 940. Växellådan M47 hittar du i alla 240 och 740 som är femväxlade, det är väll den som är mest intressant för en sjua

Link to comment
Share on other sites

okej, för det hade ju varit smidigast att ta från en och samma bil... då ska jag kika efter en 240 eller 740 då.... sitter b230-motorn i någon speciell årsmodell??? katalysator??

Link to comment
Share on other sites

har inte direkt tanke på att trimma skiten ur motorn... för min del skulle det räcka med en originalmotor... dom flesta säger ju att dom motorerna är riktigt sköna original, plus att dom är trimvänliga... det enda är att jag ska ha katalysator... men det finns väl b230-varianter som använder sig av kat?!

Link to comment
Share on other sites

har inte direkt tanke på att trimma skiten ur motorn... för min del skulle det räcka med en originalmotor... dom flesta säger ju att dom motorerna är riktigt sköna original, plus att dom är trimvänliga... det enda är att jag ska ha katalysator... men det finns väl b230-varianter som använder sig av kat?!

Absolut, alla från -88 och framåt. Eller var det -89? Tyvärr var det också i den vevan som dom började galva bilarna, så det är svårare att hitta något sönderrostat vrak som man kan köpa billigt

Link to comment
Share on other sites

Beroende på hur och vad du skall bygga så finns det lite olika lösningar,

Själv slaktade jag en hel 740 vilket var rätt bra eftersom det blev hyfsat komplett.

B230 Motor,

M47 växelåda som dock fick säljas eftrsom den hade en hardy skiva och jag ville ha en utan.

Kardan

Broms ok,

rattstång

kylare

osv.... bra att ha saker.

Jag gjorde så att jag tog så mycket begagnat jag kunde gör för att bygga bilen till en vettig kostnad och få den besiktigad, nu första vintern efter den är klar börjar bytandet av allt motor styrväxel osv.....

Link to comment
Share on other sites

det låter ju helt okej... vad fick du ge för den??

om man letar tillräckligt mycket borde man ju hitta en billig 740 eller 240...

för en som absolut inte har haft med volvomotorer att göra tidigare, vad är en hardyskiva???

vad står dom olika bokstäverna för efter b230? och vilken ska jag satsa på?

kan man använda rattstång, styrväxel, bakaxel o.dyl från 240/740 sen utan alltför stora modifieringar gentemot bokchassit??

Link to comment
Share on other sites

740 som jag skaffade var en bil som kom från en filminspelning där den hade voltat så den var gratis förutom bärgar frakt till och från skroten.

Vet inte hur likt bookchassit är Dala 7 chassit men styrningen borde gå att använda, till dala 7 funkade det helt utan modifikationer.

Skillnaden på 240 bakaxel och 740 tror jag är bredden en 240 är ca 4-5cm smalare,

Link to comment
Share on other sites

Styrväxeln på samtliga 740 och alla 240 nyare än typ -85 har servo. I en sjua vill man helst ha utan servo, och det finns på många äldre 240. Sedan går det naturligtvis att ha servo i en sjua också, men det är både onödigt, klumpigt samt tungt.

Link to comment
Share on other sites

ville bara nämna att volvos bästa rödblockare kom -94 och har oljekylda kolvar efter det....

köper man en nyare motor så kostar inte det mycket mer än en äldre.

Det är även bättre kolvar i de senare motorerna (jämfört med övriga std.) p.g.a. att kraven

ökade på tålighet mot spikningar i.o.m. att bensinen blivit sämre och lättare tenderar att

ge spikningar på de överladdade bl.a. Vad som även frestar kolvarna är miljövänlig och

bensinbesparande mager blandning i förbränningen som resulterar i hetare avgaser.

Link to comment
Share on other sites

Daffe: Hur lång är en 240-bakaxel respektive en 740-axel??

Dom två motor/donatorbilalternativ som hittils är intressantast är:

1. Sierra med sohc/pinto-motor med tillhörande växellåda, bakaxel å styrväxel å det kitet.

2. Volvo 240/740 med B23-motor och m45-låda, bakaxel, styrväxel å det från samma bil då som motorn kommer att sitta i...

Vilket av dessa två förslag är roligast att ha i en Locost-bil? samt vilken av dom är lättast att hitta delar till för billigaste peng??

Link to comment
Share on other sites

Daffe: Hur lång är en 240-bakaxel respektive en 740-axel??

Dom två motor/donatorbilalternativ som hittils är intressantast är:

1. Sierra med sohc/pinto-motor med tillhörande växellåda, bakaxel å styrväxel å det kitet.

2. Volvo 240/740 med B23-motor och m45-låda, bakaxel, styrväxel å det från samma bil då som motorn kommer att sitta i...

Vilket av dessa två förslag är roligast att ha i en Locost-bil? samt vilken av dom är lättast att hitta delar till för billigaste peng??

Detta var en bra fråga som politikern säger. Ska bli intressant att följa upp. :D
Link to comment
Share on other sites

Daffe: Hur lång är en 240-bakaxel respektive en 740-axel??

Jag har en 760 turbo axel på mitt bygge... den är bra mycke bredare än en 240 axel...

som jag hade först när jag började bygga...

Jag kan kolla bredden på dom om du vill ..

Ludde

Link to comment
Share on other sites

Daffe: Hur lång är en 240-bakaxel respektive en 740-axel??

Jag har en 760 turbo axel på mitt bygge... den är bra mycke bredare än en 240 axel...

som jag hade först när jag började bygga...

Jag kan kolla bredden på dom om du vill ..

Ludde

Ja, det ska väl skilja en 80-90 mm. om jag minns rätt

Link to comment
Share on other sites

jaa, kolla gärna upp längden, så vet jag lite hur det ligger till sen när jag ska börja skissa ut bottenrören på spånskivan... så vet jag ungefär hur mycket jag behöver modifiera....

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att min Volvo 945 har en spårvid bak på 145 cm. Ofsetten på fälgarna är 25 mm. Det skulle bli en axel som är 195 cm mellan anläggnings ytan ytorna på bromssivorna.

Ta måtten med en nypa salt, skall kolla dom bättre när jag skall åka med bilen nästa gång ! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Offset = ET (ungefär), och ET har behandlats *väl* i forumet - så sök så får du mer info än jag hinenr skriva nu.

Taunus och 740/940 har axlar som är relativt lika i bredd - en bekant kör 740-axel på sin Taunus och den stämmer bra där.

Angående motorval så är det förmodligen billigast och enklast att hitta prylar till B23/B21. Pinton är dock i mina ögon roligare original och har en trevligare växellåda.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

okej, ska söka lite fakta å bli lite klokare då :D

angående donatorbilsval så verkar det enklare att hitta en rostig å billig sierra än en rostig å billig 740...

vad för sierra ska jag kolla efter, där pintomotor sitter?? har sierran delad eller stel bakaxel?? har hört att det blir jobbigare med en delad bakaxel... vad behöver man tänka/ändra på??

Link to comment
Share on other sites

Sierran har delad axel. Det blir ju lite mera jobb, men om man orkar så får man en mera sofistikerad bil också. Pinto sitter det i en del årsmodeller, men jag kommer inte ihåg vilka. Gör en sökning här på forumet så kommer du hitta det.

Link to comment
Share on other sites

tack så jättemycket!! ska ögna igenom blocket nu å kolla upp lite priser.... det spelar inte så stor roll om den är delad eller inte bakaxeln, det finns ju folk här som kan allt å allt när det gäller Locost-byggen av alla dess slag... så hjälp kommer man ju säkerligen att få plus att det alltid är kul med utmaningar och man lär sig en del på det med :D

Edit: läste på första sidan i min egen tråd på vilka sierror som pinto-motorn satt... det va någon som skrev att den är inte speciellt rolig original... det var nog därför jag kollade på fler motoralternativ...

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

Jaha, nu efter några dagars surfande på blocket så har jag kommit fram till att det nästan finns hur många b23:or i alla varienter som helst och rätt många m47-lådor också... nu en liten fråga... vilken beteckning ska de va på b230-motorn om den ska va en katalysator?? Vilken motor är det som är roligast, beteckning på den?? vilken bakaxel skall jag ta?? 740-axel tycker jag då den är bredare??

någon som kollade upp längden föresten??

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

Om jag vore dig skulle jag ta vilken 740 som helst (fungerande) med katt och bygga av den.

Regga den och när den är klar byta till en roligare motor.

Det kommer att göra att du håller kostnaderna nere i början.

Link to comment
Share on other sites

så skulle jag också kunna göra... så att jag uppgraderar efter hand... eller sätter i roligare saker i bilen som jag ska bygga efter den första.... haha :D

ska försöka hitta det jag vill ha till den första iaf... så nära som möjligt....

Link to comment
Share on other sites

Jag går fortfarande i tankar om vad får motor jag skall använda mig av... en volvo b23 verkar intressant, men dock tung... och så är jag saab-frälst och ska man då våga satsa på en volvo  :D

nä, men ärligt talat... en b23 verkar riktigt intressant... vart kan man hitta sådana, är helt okunnig när det gäller volvos... vad skall man använda för en låda???

vad tycker ni om detta nu då?? har börjat att skissa på mitt chassi och väntar bara på att få hem reservdelar till svetsen och lite rör... sen så  :wohow:

Jag kör själv med en trimmad B23, och det skulle jag inte rekomendera.

En B23/B230 väger 170 kg, och skall du ha ur den 150 hkr börjar det kosta pengar (om du inte köper en turbomotor direkt)

En Opel C20XE (kadett 16V) väger 110-120 kg, ger 150 hkr direkt, och du får en komplett opelkadett för mindre pengar än vad en B23 kostar med den effekten.

En Peugot/Citroen 1.9/16v (405 Mi16/BX19gti16V) väger ännumindre och ger 148 hkr original, kostar lite den med, då blir växellådan däremot en liten utgift.

Finns massa fina motorer på ca 150-200 hkr som väger mycket mindre än vad en B23/B230 gör, och som dessutom blir billigare då en B23 inte heller är gratis, särskilt inte när man skall börja ta ut lite effekt.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Offset = ET (ungefär), och ET har behandlats *väl* i forumet - så sök så får du mer info än jag hinenr skriva nu.

Taunus och 740/940 har axlar som är relativt lika i bredd - en bekant kör 740-axel på sin Taunus och den stämmer bra där.

Angående motorval så är det förmodligen billigast och enklast att hitta prylar till B23/B21. Pinton är dock i mina ögon roligare original och har en trevligare växellåda.

/Gustaf

Skal man inte trimma så hårt är dessutom pinton i princip gratis.

Du får en fungerande Sierra för avhämtning om den är rostig/obesiktad.

En besiktad bil(ful) brukar man kunna få för under 1000:-

Volvo 240 är fortfarande ganska eftertraktade.

sen är ju sierrans växellåda trevligare(och lättare) än volvo. samma gäller bakaxeln, även om det där gäller att få till den delad så det blir lite annorlunda än i *boken*

Link to comment
Share on other sites

Jaha, nu efter några dagars surfande på blocket så har jag kommit fram till att det nästan finns hur många b23:or i alla varienter som helst och rätt många m47-lådor också... nu en liten fråga... vilken beteckning ska de va på b230-motorn om den ska va en katalysator?? Vilken motor är det som är roligast, beteckning på den?? vilken bakaxel skall jag ta?? 740-axel tycker jag då den är bredare??

någon som kollade upp längden föresten??

Alla efter 1988 har katalysator.

De roligaste B230 är nog turbovarianterna.

Anars har B234 bra potentiakl (16 ventilare).

Link to comment
Share on other sites

Hej

Offset = ET (ungefär), och ET har behandlats *väl* i forumet - så sök så får du mer info än jag hinenr skriva nu.

Taunus och 740/940 har axlar som är relativt lika i bredd - en bekant kör 740-axel på sin Taunus och den stämmer bra där.

Angående motorval så är det förmodligen billigast och enklast att hitta prylar till B23/B21. Pinton är dock i mina ögon roligare original och har en trevligare växellåda.

/Gustaf

Skal man inte trimma så hårt är dessutom pinton i princip gratis.

Du får en fungerande Sierra för avhämtning om den är rostig/obesiktad.

En besiktad bil(ful) brukar man kunna få för under 1000:-

Volvo 240 är fortfarande ganska eftertraktade.

sen är ju sierrans växellåda trevligare(och lättare) än volvo. samma gäller bakaxeln, även om det där gäller att få till den delad så det blir lite annorlunda än i *boken*

så då tycker du inte att jag ska satsa på en volvo-motor... nää, jag kan hålla med dig delvis... vet att dom motorerna är riktigt tunga, det är ju det som fått mig att fundera hela tiden...

om jag ska köra på en pinto-motor, i vilken sierra kan jag hitta en med kat.?? årsmodell och modell på sierran?? så att jag kan börja leta runt lite på blocket... snart har man ju pengar å då blir det en skrotfärdig bil som ska hit å slaktas :whistling:

vilken växellåda ska jag kolla efter?? ska ja ta sierrans delade bakaxel också? styrväxel från samma??

kan inte någon skriva ner en liten lista på vad jag kan ta från samma bil, när det gäller motor, låda, styrväxel, bakaxel, spindlar, ratt å stång å pedalställ... så skulle ja bli jätteglad :D

jag har planer på att bredda bokchassit lite och även göra det längre... men att göra det lite längre ställer ju inte till några problem... mest att göra den bredare... max 10 cm hade jag tänkt....

Link to comment
Share on other sites

Alla bilar av 1988 års modell och nyare har katalysator.

Växellådan som är mest intressant från en sierra är ford typ9.

Den har hus av stål och lös sprängkåpa, medans den senare har hus av aluminium med integrerad sprängkåpa. Vet inte när de bytte, sena sierra har DOHC motorn istället för pinto (OHC) men jag vet inte om det är någon nackdel eller fördel.

Skall du inte ha vanlig stel axel är sierrans axel(diff) ett bra alternativ, du kan även använda styrspindlar och styrväxel från sierra. Bromsar, bromscylinder, rattaxel, pedaler mm, spara det du har plats för om du skrotar en bil, det inte du behöver själv kan ju nån annan behöva, byteshandel är bra.

Pintomotorn är ju lite tung den precis som B23. så det kanske inte är den roligaste bilen att bygga av, men övriga komponenter på sierran är ju redigt trevligare än 240-delar. (lättare växellåda, delad bakaxel med lägre vikt än 240)

Du skriver att du tänker bredda chassiet, innan du gör det, far och titta på lite olika bilar, och se om du verkligen behöver ha en större bil, provsitt. Jag har själv en bil med bokmått, och det även fast jag är ganska storväxt, det fungerar bra för mig. En av poengerna med en seven är ju att det är en liten och lätt bil. onödigt att göra den större än nödvändigt.

Link to comment
Share on other sites

Hur stor skillnad i motoreffekt är det mellan pinton och DOHC?? sen finns det väl SOHC också?? vad är det för skillnad där då??

sierran är ju mycket billigare att hitta än en volvo, så det kanske blir det här istället... shit vad jag yrar omkring mellan dom olika motorvalen :icon_oops:

jag är 190cm lång å 100kg tung... rätt bra med axelvidd om man säger så :prop: ... men visst, finns två snubbar i gbg som jag tänkte åka å besöka å kolla in deras byggen och se hur det funkar... å få lite inspiration...

har alla sierror den delade bakaxel med diff?? jag kan ingenting om bakaxlar, så vad är fördelen med diff jämfört med stel??

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger men mc-sorley ritningar och dom stämmer väldigt bra han har tre olika ritningar, en "bokram", en som är bredare men inte längre, och en som är bredare och längre, vilket jag själv bygger med ;)

(rätta mig gärna här med längder och bredder)

Link to comment
Share on other sites

Angående bakaxel, alla sierra har delad bakaxel.

delad axel innebär att själva vinkelväxeln, differentialen, sitter fast i chassiet, och drivaxlarna är ledade och går från *diffen* ut till hjulnaven.

stel axel så sitter alltihop på ett stelt rör, så då måste även differentialen följa hjulens fjädringsrörelser.

Diferentialen tillåter hjulen att snurra olika fort, vilket är bra när man svänger men ger sämre feste.

Diffad axel säger man om man menar en axel med diffbroms, det är en anordning som förhindrar att ena hjulet spiuner och det andra står still. det finns även diffspärr, men det är mest intressant på terängbilar, då låser man tillfälligtvis differetialen.

Nackdelen med stel axel är hög ofjädrad vikt, vilket är negativt för vägegenskaperna, fördelen är konstanta hjulvinklar och spårvidd.

Nackdelen med delad axel är snarast att den är något mer komplicerad, att spårvidd och hjulvinklar förendras vid fjädring. Fördelen är att den blir lättare, och framförallt att den ofjädrade vikten är lägre.

Det finns ett bra mellanting mellan delad och stel axel, DeDion, där diffen sitter fast i chassiet, och hjulen sitter ihop med ett DeDion-rör, man får en _*stel* axel med låg ofjädrad vikt.

Om du vill se lite mer skilnader kan du ju titta hur det ser ut mellan bakhjulen på några olika bilar så förstår du bättre.

Volvo 240, 740 och 940 har stel axel.

Ford scorpio/sierra, de flesta Mercedes och BMW har delad.

Volvo 360, och vissa AlfaRomeo har DeDion.

Ut på parkeringarna och kryp :D

Som jag har förstått det är SOHC=Pinto, men jag kan ha fel.

Link to comment
Share on other sites

jag är 190cm lång å 100kg tung... rätt bra med axelvidd om man säger så  :prop: ... men visst, finns två snubbar i gbg som jag tänkte åka å besöka å kolla in deras byggen och se hur det funkar... å få lite inspiration...

Jag är lite kortare, men även tyngre än dig. Min bil har bokmått, och min gode vän och husmek är drygt 190 cm och lika tung, vi har axelkontakt när vi åker begge, och med nuvarande pedalavstånd har han lite problem att köra även då han kör barfota, så några extra cm på längden i sittbrunnen vore bra, men det går även att ändra så pedalerna kommer längre fram på min.

En bekant här i umeå som byggde sin sittbrunn + 10 cm för att han är drygt 190 cm har stolarna 10 cm från ryggplåten, då han har annan stolsvinkel än vad jag har så får han mer benutrymme av det, och har 10 cm extra i onödan.

Men jag föredrar att sitta riktigt lågt, och då kan det vara fördel, men man måste själv prova sig fram, och helst titta på flera och provsitta och fundera, det som är bra för den ena är sämre för den andra.

Och storleken på bilen är mycket en estetisk fråga, och där tycker vi ju alla olika. bara du skaffar dig en egen uppfattning innan du bygger, baserat på bilar i verkligheten, inet på andras åsikter.

Link to comment
Share on other sites

klipp..., men det går även att ändra så pedalerna kommer längre fram på min.

Halvt OT, men har du reglerbart pedalställ ???? jag har funderat på det och fastmontera stolen istället....

har du några bra bilder ?? :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!Pinton är som du säger sohc-motor.Den är väldigt billig att köpa,tål mycket trim,och trim är ganska billigt i England till dessa motorer.

Bygger 88:a Pinto med Kat,planad topp,lättat svänghjul.

Skall senare bygga en till med borrat block, trimkam och dubbla Webrar.

Trodde det inte,men jag har fastnat för den här gamla spisen.

mvh Pixbo

Link to comment
Share on other sites

så alla årsmodeller efter -88 å framår har kat å då också pinto-motorn?? eller har jag fått det skevt?? för då ska det ju inte vara så svårt att hitta sig en motor... 2.0:a å type9-låda??

angående det med pedalställ, har sett ett bygge där dom har "reglerbart" pedalställ... dom gjorde en liten skena med några hål i så att man enkelt kan flytta pedalerna... hade tänkt mig göra en likadan lösning, för det kan ju vara väldigt bra att ha då det kanske inte alltid är jag som kommer att köra runt i den ;) ...

det är så bra att alla kan så mycket här... då får man svar på alla sina frågor och kan sova gott, iaf en natt :lol: ...

Link to comment
Share on other sites

klipp..., men det går även att ändra så pedalerna kommer längre fram på min.

Halvt OT, men har du reglerbart pedalställ ???? jag har funderat på det och fastmontera stolen istället....

har du några bra bilder ?? :)

inte i egentlig mening, utom att jag reglerat ner kopplingen lite, men det inkräktar på slaget.

Det jag menade var att det är inte bilens storlek som begränsar vart pedalerna sitter, det går att flytta framm pedalstället, det kräver lite modifieringar men utrymmet finns, så jag behöver ingen större bil om jag skulle råka bli 190 cm lång nån dag :-)

Jag har stolen fast monterad, och pedalerna är även de fasta, så det får inte vara allt för stor skilnad på förarens längd, men jag har planer på ett enkelt flyttbart pedalställ, får se hur det blir.

Link to comment
Share on other sites

Kat blev "krav" 1989, 1988 finns det bilar både med och utan kat. Pinton såldes egentligen inte som 1989 års modell.

Jag har sagt det förut, och säger det igen; Vill man bygga med kat är Pinto inte det bästa alternativet i mina ögon, det är en ganska trött lågkompad sak. Utmärkt att turbokonvertera, om man vill det, i och för sig, men som sugmotor är den inte så kul. Ska den (sug)trimmas måste man byta kolvar, ska man inte trimma kan man välja DOHC som funkar bättre med kat.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

okej.. jag ska fundera en massa och spekulera lite med farsan min samt besöka lite folk och kolla på deras byggen... så får vi se vad jag bestämmer, vilken motor jag ska använda...

vem säger att det är det första bilen jag kommer att bygga :)

Link to comment
Share on other sites

okej.. jag ska fundera en massa och spekulera lite med farsan min samt besöka lite folk och kolla på deras byggen... så får vi se vad jag bestämmer, vilken motor jag ska använda...

vem säger att det är det första bilen jag kommer att bygga  :)

Jättebra, ju fler bilar du tittar på innan destå mer åsikter hinner du skaffa.

Har du vägarna förbi umeå så är du varmt välkommen.

Link to comment
Share on other sites

okej.. jag ska fundera en massa och spekulera lite med farsan min samt besöka lite folk och kolla på deras byggen... så får vi se vad jag bestämmer, vilken motor jag ska använda...

vem säger att det är det första bilen jag kommer att bygga  :)

Jättebra, ju fler bilar du tittar på innan destå mer åsikter hinner du skaffa.

Har du vägarna förbi umeå så är du varmt välkommen.

det var en bra bit upp till Umeå... själv så bor jag i Varberg, 8 mil söder om Göteborg ;) ... men vem vet... kanske när jag ska jobba v. 8-10... lite osäkert på vart jag ska hän då... vem vet, kanske Umeå... då säger jag till innan :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte föresten på en annan sak... Vad är Zetec-motorn för någon?? Vad sitter den i för bil och är den något att tänka på?? jag har sett att den diskuterats ibland...

Ge gärna lite kommentarer om den motorn också, vad den sitter i för bil, v-låda o.dyl...

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte föresten på en annan sak... Vad är Zetec-motorn för någon?? Vad sitter den i för bil och är den något att tänka på?? jag har sett att den diskuterats ibland...

Ge gärna lite kommentarer om den motorn också, vad den sitter i för bil, v-låda o.dyl...

Zetec är en nyare fordmotor.

Den är lättare än de flästa motorer, vilket är mycket possitivt.

Sitter såvitt jag vet enbart i frammhjulsdrivna fordar iriginal, men jag tror den brukar kopplas ihop med en Typ9, men vet inte om det kräver adapter.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...