Jump to content

Vill börja bygga!


_coffe_

Recommended Posts

1. 2.0 (90hp) / 1983-1986 / NA1 / 66, 0, 0

2. (Ej Inj) (101hp) / 1983 - 1987 / NE1, NE / 74, 0, 0

3. 2.0i / 1987 - 1988 / N4A, N4I / 85, 0, 0

4. 2.0i (115hp) / 1985 - 1986 / NRB / 85, 0, 0

5. 2.0i DOHC / 1989 - 1993 / N9C / 88, 0, 0

6. 2.0i Kat / 1987 - 1993 / N4B / 74, 0, 0

7. 2.8

9. 2.8 XR4i

10. 2.9

11. Cosworth RS

12. Cosworth RS

1-4 pinto

5 är som skrivet DOHC

6 är pinto med kat, lägre komp än 4

7-10 är 6-cyl

11-12 vet ej

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är den pinto'n med katalysator som jag är ute efter pga alla miljöavgifter hit och dit... så då är ju motor nr. 6 den som är aktuell?! kan man byta topp rakt av mellan nr 6 och t.ex nr 4??? om jag nu vill ha högre komp för kanske kommande turbokonvertering.....

Link to comment
Share on other sites

Det är ju samma block så det borde inte vara något problem.

Är det inte bättre att satsa på en zetec om du vill komma undan miljöavgifterna för pinton med kat är ju bara en kompromiss från ford för lagen ändrades..

Link to comment
Share on other sites

JAg tror detta är en fråga som vi får vänta på gustav-therealpinto för att få ett korekt svar på.

Men utifrån vad jag snappat upp så skulle jag gissa på att

1,2 och 3 är Pintomotorer

Möjligen 4 med, men den tror jag snarare är DOHC på grund av effekt och årsmodell (känns som om den ersattes av en kattrenad nr 6 1987)

5 är ju enkel.

6 tror jag utifrån årsmodeller är DOHC, då jag tror mig uppsnappat att pinto bara fanns med kat ett år eller två, vilket skulle utesluta alla motorer inne på nittiotalet.

Link to comment
Share on other sites

1. 2.0 (90hp) / 1983-1986 / NA1 / 66, 0, 0

2. (Ej Inj) (101hp) / 1983 - 1987 / NE1, NE / 74, 0, 0

3. 2.0i / 1987 - 1988 / N4A, N4I / 85, 0, 0

4. 2.0i (115hp) / 1985 - 1986 / NRB / 85, 0, 0

5. 2.0i DOHC / 1989 - 1993 / N9C / 88, 0, 0

6. 2.0i Kat / 1987 - 1993 / N4B / 74, 0, 0

7. 2.8

9. 2.8 XR4i

10. 2.9

11. Cosworth RS

12. Cosworth RS

1-4 pinto

5 är som skrivet DOHC

6 är pinto med kat, lägre komp än 4

7-10 är 6-cyl

11-12 vet ej

Svante är helt korrekt.

11-12 är som det står, Cosworth turbo.

Årsmodellsangivelserna i listan ovan är inte riktigt rätt, 3 och 4 är i princip samma motor men 4 har detaljändringar (annan fördelare/tändmodul till exempel).

När det gäller att byta delar mellan Pinto så passar "allt" emellan men byter man topp bör det vara från en motor med insprutning (det finns urtag i insugsportarna för spridarna). Skillnaden i kompression sitter som sagt i lägre kolvar på motorn med kat.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag väljer att bygga med en Pinto-motor är den att min ekonomi är väldigt stram... som studerande får jag inte mer än 950:- i månaden, plus lite som jag jobbar mig till på somrar å lov... jag har fått för mig att en Zetec går lös på ett antal tusen, medans en sierra kan man hitta för 1-2000:-... vilket mer passar min ekonomi... eller har jag helt fel?!

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag väljer att bygga med en Pinto-motor är den att min ekonomi är väldigt stram... som studerande får jag inte mer än 950:- i månaden, plus lite som jag jobbar mig till på somrar å lov... jag har fått för mig att en Zetec går lös på ett antal tusen, medans en sierra kan man hitta för 1-2000:-... vilket mer passar min ekonomi... eller har jag helt fel?!

Aldeles riktigt, jag skulle vilja säga att du kan få en siera betydligt billigare än så om du letar runt lite, för de pengarna borde man få en besiktad körbar bil. Är den rostig och obesiktad så borde priset vara under 500:-

Själv fick jag för ett tag sedan en siera kombi som var obesiktigad och oskattad, men fullt fungerande efter lite rengöring av förknasaren och byte av nån sprucken bränsleslang.

Helt körbar bil utan större fel än att den är lite ful. Kostade mig 35 kronor i registerhållningsavgift.

Sen är det möjligt att senare, när ekonomin tillåter och suget efter mer effekt innfinner sig byta motor.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Precis så tänker jag Diravi.... Min ekonomi är som sagt inte alls stark, så varför bygga med något jag inte har råd med.... sen när väl en bil är byggd, vem vet då om inte det kommer att bli en till.... nää, jag inriktar mig på en sierra, och bygger med den.... det är, för mig, viktigare att få en bil färdig än att hålla på att ändra idéer hela tiden.... jag vet hur det blir då, som det alltid bli... ingenting....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...