Jump to content

Sonett 7 - byggtråd *SÅLD*


Sonett7

Recommended Posts

Min köpes via USA så den ligger nog i en resväska just nu men när jag kolla sverige så var

http://www.hqtec.se/c-3-lc-1.aspx bland de billigaste speciellt då jag ville ha en mätare oxå fast monterad. Annars är ju ebay billigt om du kan få dem att skicka privat brev och missa moms och få billig frakt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tja... ingen är väl mer medveten än jag om att detta bygge tar oändligt mycket längre tid än det från början var planerat. Första ambitiösa planen var att vara klar till 2006 - den nuvarande är att förhoppningsvis bli klar innan min 40-årsdag som infinner sig sommaren 2011, men inte ens det känns riktigt säkert. Till mitt "försvar" kan jag säga att jag hunnit både bli med hus, blivit pappa till en tjej som är 3 år nu, gift mig, sålt det gamla huset och blivit med nytt hus och nu planerar garagebygge hemma istället för att ha sakerna 4 mil bort...

Nåväl här följer lite bilder på nuvarande status. Har sänkt motorn 15 mm mer än jag tänkte från början och jag behöver fortfarande ha en bula på huven, men inte lika grotesk som tidigare. Sedan ser det ut som om jag lyckats med min tanke om att sitta lågt i bilen. Konstigt att den ser så stor ut när den är ute ur garaget... :blink:

post-38-1236537108_thumb.jpg

post-38-1236537122_thumb.jpg

post-38-1236537134_thumb.jpg

post-38-1236537145_thumb.jpg

post-38-1236537165_thumb.jpg

post-38-1236537180_thumb.jpg

post-38-1236537193_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tänkte som om det är någon som läser här... ;)

Jag är på jakt efter en lämplig donator att plocka tankpåfyllnadsrör inkl tanklock ifrån. Jag skall ha min tank ovanför diffen så det är inget långt rör som behövs, men det bör helst vara rakt eftersom påfyllningen med stor sannolikhet kommer att hamna på den plana ytan bakom passageraren.

I övrigt så håller jag på med att klura ut dragningen av handbromsvajrarna och spaken. :)

Link to comment
Share on other sites

Tänkte som om det är någon som läser här... ;)

Jag är på jakt efter en lämplig donator att plocka tankpåfyllnadsrör inkl tanklock ifrån. Jag skall ha min tank ovanför diffen så det är inget långt rör som behövs, men det bör helst vara rakt eftersom påfyllningen med stor sannolikhet kommer att hamna på den plana ytan bakom passageraren.

I övrigt så håller jag på med att klura ut dragningen av handbromsvajrarna och spaken. :)

Säkert inte det bästa men jag slakta en 9000 och kapa röret ganska tidigt och trädde på en lämplig silikon slang ner till tanken mao 15 cm + kanske är för långt för dig.

skall den synas eller gömmas ?

Link to comment
Share on other sites

Hur ser anslutningen ut på tanken? Har för mig att du har en "fuelcell". Har du något materialönskemål?

Är det fel på hemmagjort??

Nu blev det fler frågor än svar på din fråga, men jag behöver mer info. för att få igång mina "celler"....

Link to comment
Share on other sites

Tack för synpunkterna. Jag har dock hittat en liten rörstump och låsbart tanklock på http://www.roffesmotor.se som säljer MC-delar. Röret kostar 71:- och tanklocket 224:- minus 15% rabatt till 10 juli. Har inte bestämt mig för om tanklocket skall vara synligt eller gömt under ett lock till bagageutrymmet - lutar nog åt synligt eftersom det blir enklare att undvika bensinspill i eventuell packning då.

>>Morty

Jo det stämmer att jag stod och tuffade mig med en fuelcell när du var på besök - har dock ändrat mig och det blir en hemmagjord tank i 1 mm rostfritt istället. Det tog upp för mycket plats...

Link to comment
Share on other sites

Letade igenom Roffesmotors hemsida och man får leta länge för att hitta en sämre hemsida....

Hittade lite tanklock i HD broschyren. Är det lock och rörstump med gänga som är tanken? Ska du ha avluftning i locket eller separat?

Bara lite nyfiken.. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Precis - det blir rör/lock med gänga. Banjotypen fanns inte med låsbart tanklock. Jag skall ha avluftning genom en original kolkanister och inte genom tanklocket - är inte så sugen på bensinskvätt i axelhöjd! ;) Dessutom tar kanistern han om kolväten på ett bra sätt...

Edited by Sonett7
Link to comment
Share on other sites

Jag fick köpa loss en tank från en skrotad mc på Anderbergs, krävdes lite övertalning då dom måste skicka in alla nycklar till försäkringsbolaget (men ägaren kunde ju ha tappat nyckeln B) ). Sen var det bara att kapa bort det som inte behövdes.. Koppen som satt i tanken skars ren och passades in i ramen på rätt plats och svetsades fast.

Sen att det är ett jä-la meck att tanka för att kröken är för snäv är ju en annan sak...

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Sonett7 går på sparlåga för tillfället - senaste arbetet var att koppla ihop turbo-IC-spjällhus och vattenpump-kylare-termostathus med alu-rör och jag trodde att jag var klar när jag insåg att jag glömt montera rätt transmissionskåpa och vattenpump (skall använda dessa delarna från 9000 istf og9-3).

Istället ligger fokus på garagebygget som vi startada i höstas - 70 m2 med loft står numera och väntar på att jag skall börja med eldragningen. Hoppas kunna bli klar för inflyttning under våren.

Projektet är alltså inte nerlagt utan bara nerprioriterat tillfälligt för att kunna högprioriteras när det står 4 meter utanför dörren istället för 4 mil... ;)

Själv då - hur många lagliga mil har det blivit?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hej Mats,

Hur går det med bygget?

Är nyfiken på ditt insugningsrör, på bilderna ser det inte ut att vara modifierat. Är det från annan SAAB modell? (för du har väl B204E? ) Lite bilder hade varit kul :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Plötsligt händer det! :icon_oops:

Igår började jag faktiskt skruva på min Sonett7 igen. Plockade bort transmissionskåpan från motorn för att kunna montera den från en Saab 9000 för att få ditt rätt vattenpump... Varför kom jag inte på att göra detta innan jag bestämde vinkel på styrväxel och svetsade rattstången? :banghead: Vattenpumpen går att få dit men då måste jag bygga om ganska mycket så för tillfället lutar det åt att köra med elektrisk vattenpump som Lupus och Jocke4U gör även om det svider i själen... Det finns ju vissa fördelar med en elektrisk vattenpump också som jag kan använda för att övertala mig själv.

>>Jocke4U

Lite sent svar angående mitt insug - det är ett rör från en Saab 9000 som bara är kapat och vänt upp och ner och svetsat ihop igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 1 month later...

Bara som info... Detta bygge bytte ägare förra våren. :icon_oops:

Kom till insikten att livet runt omkring inte längre gav möjlighet att slutföra detta bygge. Tråkigt att erkänna för sig själv att man är en quitter men jag behövde snabbare "återbetalning på insatt tid" - att fila på någon fiffig lösning som jag kände att jag inte skulle ha möjlighet att provköra de närmaste 5 åren gjorde att inget blev gjort alls...

All heder till er som lyckats slutföra era byggen! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...