Jump to content

Megasquirt


Micael

Recommended Posts

Jaha då var jag först med ett inlägg här (förutom Ackes välkommnande) :D :D

Går i funderingarna kring Megasquirt eller VEMS. Har också läst en del om båda.

Hur många här kör/planerar med Mega/VEMS? Och vad har ni för erfarenheter

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på med några MegaSquirt, och valde MeggaSquirt framför Vems då jag tror utvecklingen och supotmöjligheterna på MS är större, pg den större användarbasen.

Jag kommer köra MS+EDIS eventuelt MSnS men ser UMS som nästa steg.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag kör med Megasquirt&EDIS i min egen bil, och skruvar samma lösning i en kompis bil. Inte sjuor i och för sig, men min motor är en Pinto och polarens en 2.8 V6 så det är ju motorer som vissa har i sina sjuor ;-)

Vi har goda erfarenheter, egentligen inga direkta problem som vi kan skylla på MS, utan det är mer sånt som vi själva klantat till (dåliga lödningar eller felaktig montering).

Det man kan säga om MS är kanske att man ska ha både intresse och en grundkunskap om el/elektronik för att ge sig på det, kanske.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Planerar att köra MS + EDIS (om inte MS II släpps innan februari) på min lilla Swift-motor

Kommer troligtvis att få hjälp att mappa den riktigt i bänk, vilket jag förstått underlättar en del

Det som jag ser som en nackdel med MS är att man INTE använder luftmängdmätare, vilket gör att

motorn i princip borde mappas om varje gång man startar pga: skillnader i atmosfärtryck mm

vilket gör att den kan gå lite illa (eller mycket illa om man har otur)

Det gör väl iofs inget på en 7:a, men på en vardagsbil hade jag nog tänkt mig för.

Till Gustaf! du som kör med MS, rätta mig gärna om jag har fel.

Link to comment
Share on other sites

MSII Finns redan tillgängligt.

UMS finns unte ute ännu.

Men UMS kommer du kunna köra lamda i 'closed loop' vilket jah tycker verkar bra.

MS II redan ute ??

På hemsidan står det(skrivet i augusti) att det skulle ta 2-4 månader innan dom skulle släppa det

Jag vill alltså INTE ha det utbytes-kortet som finns, utan en ren MSII

Link to comment
Share on other sites

Som jag tolkar det är MSII ett pluginkort, i väntan på UltraMS.

MegaSquirtII is an "intermediate" step from the original V1 and V2.2 MegaSquirt towards UltraMegaSquirt. It is basically a plug-in processor card which has the MC9S12C32 processor plus support hardware as well as a stepper motor chip.
Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

Same same but different.

Jag köper lösa delar och etsar korten själv, så för mig är det ingen skilnad.

Hur gör du med CPU om du etsar själv ??

Då får du en helt tom CPU och får själv får hacka assembler

för att få igång ??

Link to comment
Share on other sites

Jag använder Megasquirt V2.2 och det funkar bra för mej...

har aldrig haft några bekymmer med msq sedan jag

byggde det första i november 2002.........

MSQ boxarna bara knallar och går så att säga...

Det gäller bara att vara noga vid ihoplödningen så

funkar dom bra....

Link to comment
Share on other sites

Same same but different.

Jag köper lösa delar och etsar korten själv, så för mig är det ingen skilnad.

Hur gör du med CPU om du etsar själv ??

Då får du en helt tom CPU och får själv får hacka assembler

för att få igång ??

Koden finns att ladda ner, den är open src, så det behövs bara en programmerare.

Kanske skall tilägga att jag inte gör det helt själv, det är MrLynx som får stå för etsningen och lödningen :-)

Link to comment
Share on other sites

Same same but different.

Jag köper lösa delar och etsar korten själv, så för mig är det ingen skilnad.

Hur gör du med CPU om du etsar själv ??

Då får du en helt tom CPU och får själv får hacka assembler

för att få igång ??

Koden finns att ladda ner, den är open src, så det behövs bara en programmerare.

Kanske skall tilägga att jag inte gör det helt själv, det är MrLynx som får stå för etsningen och lödningen :-)

Men jag har inte kommit längre än att börja titta på att bygga en brännare till den.

Det kommer nog så fort jag har en motor att bygga på.

Link to comment
Share on other sites

Planerar att köra MS + EDIS (om inte MS II släpps innan februari) på min lilla Swift-motor

Kommer troligtvis att få hjälp att mappa den riktigt i bänk, vilket jag förstått underlättar en del

Det som jag ser som en nackdel med MS är att man INTE använder luftmängdmätare, vilket gör att

motorn i princip borde mappas om varje gång man startar pga: skillnader i atmosfärtryck mm

vilket gör att den kan gå lite illa (eller mycket illa om man har otur)

Det gör väl iofs inget på en 7:a, men på en vardagsbil hade jag nog tänkt mig för.

Till Gustaf! du som kör med MS, rätta mig gärna om jag har fel.

Ms behöver inte mappas om varje gng du startar för sprutet läser in atmosfärstrycket innan motorn går igång och kompenserar för detta.

Då det kan göra skillnad är om du tar en tur med bilen upp i bergstrakter från att ha startat vid havsnivå men det är försumbart.

Att det är map sensor istället för maf sensor tycker jag är bättre ur flödes synpunkt och särskilt om du ska köra med överladdning.

Link to comment
Share on other sites

Same same but different.

Jag köper lösa delar och etsar korten själv, så för mig är det ingen skilnad.

Hur gör du med CPU om du etsar själv ??

Då får du en helt tom CPU och får själv får hacka assembler

för att få igång ??

Koden finns att ladda ner, den är open src, så det behövs bara en programmerare.

Kanske skall tilägga att jag inte gör det helt själv, det är MrLynx som får stå för etsningen och lödningen :-)

Men jag har inte kommit längre än att börja titta på att bygga en brännare till den.

Det kommer nog så fort jag har en motor att bygga på.

korten som ni ska etsa kommer det att vara dotterkortet dvs ms2 eller kommer ni att implementera hela processor konstruktionen på ms 2.2 dvs så att allt är på ett kort?

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer bygga rena MS till att börja med, sen blir det nog UMS senare.

MrLynx, om vi samlar hop grejjer så kan vi börja med saab'en :-)  behöver ju bara sprutmunstycken och spjällhus och lite till....

jag har ju insug och spjällhus från min 900 turbo om du hittar nå andra spridare

Link to comment
Share on other sites

Skall köra MS&EDIS på min Fiat-maskin. Har alla komponenter inkl. EDIS, förutom korten som skall anlända från Grippo nästa vecka. Sedan skall det lödas..... :)

Vi får väl se hur det går, men målet är att Fiat-spisen skall gå bättre än med K-jetroniken.....

Link to comment
Share on other sites

Det här var en kul tråd att läsa....rena grekiskan för mig...fattar nada :blink:

Kan nån bara göra en lätt förklaring på vad Megasquirt är

Jonas den Okunnige

Link to comment
Share on other sites

Det här var en kul tråd att läsa....rena grekiskan för mig...fattar nada  :blink:

Kan nån bara göra en lätt förklaring på vad Megasquirt är

Jonas den Okunnige

Megasquirt är ett programerbart insprutningsystem som man bygger själv ganska billigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag menar att jag är intresserad av att köpa en lambdamätare att ha i bilen lean to rich.

för att se om det går fett eller magert.

jag har inte läst på angående normal eller bredbanslambda skillnader o när ska jag ha bredband etc.

vad jag förstår så ska lambdametern eller sk. airfuelmeter kopplas in på originallambdan.

jag har tittat på Autometer 4375 820:- hos persåkers.

jag är inte insatt i ämnet men vet att lambdasonden bildar en spänning lambda 1= 0,7volt och mätaren mäter 0-1,0volt.

jag undrar i första hand är de här mätarna tillräckliga och ihop med originallambdan?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ska du köra MS ser jag ingen anledning att skaffa en separat smalbandslambdamätare, då klarar du dig med MS egna.

Ska man bara använda smalbandslambda för att kolla upp blandningen emellanåt kan man också använda en hyfsad multimeter, det funkar lika bra som exempelvis Autometers "mätare".

Bredbandslambda är mycket bättre för mappning, speciellt av turbomotor, men också mycket dyrare.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

jo jag vet att man kan använda multimeter.

och jag ska till att börja med köra opel GSI originalsprut o har annat insug m.m.

och misstänker att sprutet kanske inte klarar av den ökade lufttillströmmen.

Link to comment
Share on other sites

jag provstartar min 7:a i helgen med MS...om inget jävlas dvs :icon_blink:

Kamikaze, hur blev det startade den idag eller ????

Jag har inte långt ner till Älmhult, skulle kunna tänka mig en tur imorgon söndag ???

/micke

Link to comment
Share on other sites

jag provstartar min 7:a i helgen med MS...om inget jävlas dvs :icon_blink:

Kamikaze, hur blev det startade den idag eller ????

Jag har inte långt ner till Älmhult, skulle kunna tänka mig en tur imorgon söndag ???

/micke

DEt gick fint, startade direkt!! :thumbup:

Har bara torrgasat lite i garaget ännu men den verkar gå anska vettigt så lång iaf. :D

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som testat en sådan Lambdamätare?

Inte just Autometers men jag har kört med en hembyggd (för kanske 300:-) sedan 1998/99 nånting och jag kan ärligt säga att 98% av användningsområdet hade täckts lika bra av en multimeter.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Wow, snabba ryck vill jag säga. :lol:

Idag kom ett litet brev från USA, innehållande: :D

1st MS partialKit

1st RealyBoard partialKit

1st Stimulator partialKit

Det tog precis 14 dagar från det jag la brevet på brevlådan.

Nu skall här lödas, väntar på lite "free samples" bara.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte köra MS, först och främst på lek-saaben så jag kan experimentera lite. Jag har ett litet problem bara, 1.5bars övertryck är för lite (jag laddar ju 1.5bar nu med chippat orginalsprut :prop: )... jag skulle behöva en 3Bars MAP-sensor, går det att få dom som programmerar chipen att anpassa dom för en sån tro?

734kr inkusive frakt är ju inget att bråka om!

Vad jag förstår så krävs det inte mycket för att senare komplettera MS med spark eller EDIS och det har väll även kommit lite ny mjukvara till sparken?

Link to comment
Share on other sites

Hej

På www.msefi.com kan man läsa en del om hur man kan jobba med 3-bars mapsensor. Det finns lite olika lösningar.

MS-extra är ett trevligt tillskott, med den koden (som ger 4-5 möjligheter till tändning) kan man göra mycket skoj.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Guest Guest_JohanB

Nu har jag kikat lite på VEMS också och det verkar rätt roligt det med, styrning av tänning, laddtryck, spikindikering, bredbandslambda, avgastemp, "färddator" är några av finesserna. Är det någon som har grävt ner sig i det mer än jag som kan säga vad för- och nackdelarna är om man jämför MS och VEMS?

Ett krav för min del är att det ska kunna styra, soppa, tänning och laddtryck.

Hur blir det med besiktning av en sjua med, i mitt fall, en saab 2.0 ltt med MS eller VEMS. Går det? Måste inte motorn vara i "standard utförande"?

När jag började fundera på det här med annat sprut kom jag in på E85 med... Det skulle väll kunna vara ballt det med, etanol seven :)

Vad blir det kvar när man förbränner av etanol? är det så bra att man klarar miljökraven utan kat och allt vad det nu är mer eller är enda skillnaden mellan bensin och etanol, ur miljösynpunkt, att etanolen inte är fosil?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kikat lite på VEMS också och det verkar rätt roligt det med, styrning av tänning, laddtryck, spikindikering, bredbandslambda, avgastemp, "färddator" är några av finesserna. Är det någon som har grävt ner sig i det mer än jag som kan säga vad för- och nackdelarna är om man jämför MS och VEMS?

Ett krav för min del är att det ska kunna styra, soppa, tänning och laddtryck.

Hur blir det med besiktning av en sjua med, i mitt fall, en saab 2.0 ltt med MS eller VEMS. Går det? Måste inte motorn vara i "standard utförande"?

När jag började fundera på det här med annat sprut kom jag in på E85 med... Det skulle väll kunna vara ballt det med, etanol seven :)

Vad blir det kvar när man förbränner av etanol? är det så bra att man klarar miljökraven utan kat och allt vad det nu är mer eller är enda skillnaden mellan bensin och etanol, ur miljösynpunkt, att etanolen inte är fosil?

Har du inte kvar orginalboxen till SAAB motorn? fungerar lika bra att mappa om och laborera med som nåt annat.

Om det är T5 du har så finns det redan knackdetektor i det systemet (DI kasetten).

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kikat lite på VEMS också och det verkar rätt roligt det med, styrning av tänning, laddtryck, spikindikering, bredbandslambda, avgastemp, "färddator" är några av finesserna. Är det någon som har grävt ner sig i det mer än jag som kan säga vad för- och nackdelarna är om man jämför MS och VEMS?

Ett krav för min del är att det ska kunna styra, soppa, tänning och laddtryck.

Hur blir det med besiktning av en sjua med, i mitt fall, en saab 2.0 ltt med MS eller VEMS. Går det? Måste inte motorn vara i "standard utförande"?

När jag började fundera på det här med annat sprut kom jag in på E85 med... Det skulle väll kunna vara ballt det med, etanol seven :)

Vad blir det kvar när man förbränner av etanol? är det så bra att man klarar miljökraven utan kat och allt vad det nu är mer eller är enda skillnaden mellan bensin och etanol, ur miljösynpunkt, att etanolen inte är fosil?

Har du inte kvar orginalboxen till SAAB motorn? fungerar lika bra att mappa om och laborera med som nåt annat.

Om det är T5 du har så finns det redan knackdetektor i det systemet (DI kasetten).

Caper :D

Om jag skulle kunna mappa T5 via min laptop så skulle ju det vara suveränt, har du eller om du vet var man kan få tag i mjuk och hårdvara så jag kan göra det så säg gärna till!

Link to comment
Share on other sites

När jag började fundera på det här med annat sprut kom jag in på E85 med... Det skulle väll kunna vara ballt det med, etanol seven :)

Vad blir det kvar när man förbränner av etanol? är det så bra att man klarar miljökraven utan kat och allt vad det nu är mer eller är enda skillnaden mellan bensin och etanol, ur miljösynpunkt, att etanolen inte är fosil?

Det finns egentligen en massa skilnader, men de vilktiga är att Etanolen inte är fosil, och att du behöver bränsleflöde för upp till 60% mer etanol än bensin.

Altså större eventuellt soppapump, munstycken och/eller högre bränsletryck.

Sen så har E85 högre oktantal vilket ger möjlighheter till mer tändning/komp/laddtryck.

Och så får man problem med kallstarter vintertid.

Och de flästa tvåtaktsoljor är ej blandbara med spritprodukter.

Sen så pågår det en diskussion hurvida etanolen ger ett större eller mindre tillskott av CO2 än bensin.

Du kan ju titta på http://etanol.nu för att få veta vad förespråkarna har för erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

Det finns egentligen en massa skilnader, men de vilktiga är att Etanolen inte är fosil, och att du behöver bränsleflöde för upp till 60% mer etanol än bensin.

Altså större eventuellt soppapump,  munstycken och/eller högre bränsletryck.

Sen så har E85 högre oktantal vilket ger möjlighheter till mer tändning/komp/laddtryck.

Och så får man problem med kallstarter vintertid.

Och de flästa tvåtaktsoljor är ej blandbara med spritprodukter.

Men har man ett sprut där man kan mappa soppa, tänning och laddtryck så är det inte något större problem att få det att lira med etanol än med bensin.

Högre laddtryck är ju alltid kul :)

Kallstarter vintertid är väll inte ett problem egentligen om motorn hamnar i en sjua...? :D

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag kikat lite på VEMS också och det verkar rätt roligt det med, styrning av tänning, laddtryck, spikindikering, bredbandslambda, avgastemp, "färddator" är några av finesserna. Är det någon som har grävt ner sig i det mer än jag som kan säga vad för- och nackdelarna är om man jämför MS och VEMS?

Ett krav för min del är att det ska kunna styra, soppa, tänning och laddtryck.

Hur blir det med besiktning av en sjua med, i mitt fall, en saab 2.0 ltt med MS eller VEMS. Går det? Måste inte motorn vara i "standard utförande"?

När jag började fundera på det här med annat sprut kom jag in på E85 med... Det skulle väll kunna vara ballt det med, etanol seven :)

Vad blir det kvar när man förbränner av etanol? är det så bra att man klarar miljökraven utan kat och allt vad det nu är mer eller är enda skillnaden mellan bensin och etanol, ur miljösynpunkt, att etanolen inte är fosil?

Har du inte kvar orginalboxen till SAAB motorn? fungerar lika bra att mappa om och laborera med som nåt annat.

Om det är T5 du har så finns det redan knackdetektor i det systemet (DI kasetten).

Caper :D

Om jag skulle kunna mappa T5 via min laptop så skulle ju det vara suveränt, har du eller om du vet var man kan få tag i mjuk och hårdvara så jag kan göra det så säg gärna till!

Kanske.. hmm. måste fråga en som jag känner som har detta till T5, är i ett lite känsligt läge just nu. :whistling:

Men jag återkommer med mer info om det löser sig :thumbup:

Han kommer att mappa mitt system med detta program.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Kanske.. hmm. måste fråga en som jag känner som har detta  till T5, är i ett lite känsligt läge just nu. :whistling:

Men jag återkommer med mer info om det löser sig :thumbup:

Han kommer att mappa mitt system med detta program.

Caper  :D

Det vore ju klockrent om man kunde mappa T5 själv då det kan väldigt mycket. Men min busbil är ju en 85a med LH 2.2 och jag tänkte kasta det i tunnan och köra med VEMS eller MS på den först för att lära mig det, den har jag ju ett par extra maskiner ligger till om det skulle skita sig. Det kanske finns nått program så man kan mappa om LH med? :)

Link to comment
Share on other sites

Kanske.. hmm. måste fråga en som jag känner som har detta  till T5, är i ett lite känsligt läge just nu. :whistling:

Men jag återkommer med mer info om det löser sig :thumbup:

Han kommer att mappa mitt system med detta program.

Caper  :D

Det vore ju klockrent om man kunde mappa T5 själv då det kan väldigt mycket. Men min busbil är ju en 85a med LH 2.2 och jag tänkte kasta det i tunnan och köra med VEMS eller MS på den först för att lära mig det, den har jag ju ett par extra maskiner ligger till om det skulle skita sig. Det kanske finns nått program så man kan mappa om LH med? :)

Om den är ifrån 85 så har du inte T5 :( ,vilket kom 94, tror att det är Motronicsystem på dom äldre.

Vet ej om det finns nåt ute på marknaden som kan mappa det systemet men det borde ju inte vara omöjligt.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Om den är ifrån 85 så har du inte T5  :( ,vilket kom 94, tror att det är Motronicsystem på dom äldre.

Vet ej om det finns nåt ute på marknaden som kan mappa det systemet men det borde ju inte vara omöjligt.

Caper  :D

på 85an är det bosch LH jetronic 2.2 men på motorn jag ska ha i sjuan, B204 ltt 150hk som fanns mellan 94 och 98 så är det T5.

Problemet är ju då att jag inte kommer ha nån bil att testa på eftersom 85an är just LH. Det är för mycket effekt i dom gamla maskinerna (175hk) och så passar omega-lådan nästan rakt på de nyare B2x4 maskinerna.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Megasquirt låter klart intressant. Hur svårt och dyrt är det att tillverka?

Vilka komponenter behövs och hur laddas programvaran?

Jag kan absolut inget om detta :( !!! Funderar på dubbelweber men om detta är ett bättre alternativ så är jag helt klart intresserad.

Finns det någon "Megasquirt for dummies"?

Finns det något färdigbyggt system att köpa?

Tacksam för svar...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Megasquirt låter klart intressant. Hur svårt och dyrt är det att tillverka?

Vilka komponenter behövs och hur laddas programvaran?

Jag kan absolut inget om detta :( !!! Funderar på dubbelweber men om detta är ett bättre alternativ så är jag helt klart intresserad.

Finns det någon "Megasquirt for dummies"?

Finns det något färdigbyggt system att köpa?

Tacksam för svar...

http://msnordic.mine.nu/

Tråd på saab turbo klubben med fler länkar och lite info.

Det finns mycket info och ganska många olika varianter av MS, med tänning, utan tänning, för dittan och dattan. Det mesta bygger dock på "orginal" MS men med lite extra runtikring. VEMS är ett helt eget styre men hette förut MS+nånting...

Jag försöker själv komma på precis vad som behövs för att jag ska få min motor att göra som jag vill så jag vet ungefär vad det kostar men man kan köpa ett fördigbyggt MS, endast sprutet, för typ 2000kr. Sen tillkommer nog lite givare och så men det kan man nog hitta på skroten för kaffepengar mer eller mindre. Ska du bara ersätta fuggar så behövs det nog inte så mycket mer än det och insug och spjällhus...

Lycka till!

Nu är ju bara frågan den om vi kan besiktiga med ett MS eller annat sprut på motor, den kan ju potentiellt ha mer effekt än vad som står i pappren... Speciellt om man skulle få för sig att köra E85 :) Realpinto! du kan ju det här! :)

Link to comment
Share on other sites

man kan köpa ett fördigbyggt MS, endast sprutet, för typ 2000kr.

hittar du det ihop lött för 2000 så slå till direkt ! :o :o :o

-02 gjorde jag min första MS box , jag har aldrig & skulle aldrig heller betala kitet

lägga ner den tiden det tar att montera och sedan sälja det för 2000:- ;)

För jag utgår ifrån att du menar nya boxar och inte begagnade....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...