Jump to content

Svampig bromspedal!?


Ha77e

Recommended Posts

Hoppas på lite hjälp:

I min numera körbara bil, ej besiktad dock, är bromskänslan kass.

Jag har de "vanliga" Taunus skivorna fram och en standard Escort mk2 axel med trummor bak.

Jag har provat med Escort huvudcylinder och just nu med Volvo 340, men med samma dåliga resultat.

Bilen bromsar ok, men pedalen blir ej stumm, men bottnar inte heller.

Bromsslangarna tycks inte flexa särskilt mycket.

Systemet luftat flera gånger, verkar ok.

Jag har egenkonstruerat stående pedalställ med ca 6:1 bromsutväxling.

Har fått tipset att trummorna bak sviktar under trycket, och att detta ej är helt ovanligt på bilar med trummor. Synpunkter?

Har också fått tipset att utväxlingen är för hög och att man därmed blir "överstark" vilket då kan ge den svampiga känslan.

Har någon av er haft liknande problem eller kan tipsa om lämpliga åtgärder?

Tack på förhand.

/Hasse

Link to comment
Share on other sites

Hoppas på lite hjälp:

I min numera körbara bil, ej besiktad dock, är bromskänslan kass.

Jag har de "vanliga" Taunus skivorna fram och en standard Escort mk2 axel med trummor bak.

Jag har provat med Escort huvudcylinder och just nu med Volvo 340, men med samma dåliga resultat.

Bilen bromsar ok, men pedalen blir ej stumm, men bottnar inte heller.

Bromsslangarna tycks inte flexa särskilt mycket.

Systemet luftat flera gånger, verkar ok.

Jag har egenkonstruerat stående pedalställ med ca 6:1 bromsutväxling.

Har fått tipset att trummorna bak sviktar under trycket, och att detta ej är helt ovanligt på bilar med trummor. Synpunkter?

Har också fått tipset att utväxlingen är för hög och att man därmed blir "överstark" vilket då kan ge den svampiga känslan.

Har någon av er haft liknande problem eller kan tipsa om lämpliga åtgärder?

Tack på förhand.

/Hasse

Var har taunusen för diameter på huvudcylindern?

Och vad är det för diametrar på cylindrarna du har testat?

Tror inte att du blir överstark med 6:1 i utväxling och huvucylinder som är avsedd för servo.

Tror inte heller att trummorna sviktar såpass iom att du inte har nått servo.

Hur känns det när du kör, tar bromsarna direkt så fort du lägger foten på pedalen? isåfall blev du "överstark"

Annat kan ju vara att trummorna strular för dig, att bromsbackarna inte är utjusterade ordentligt eller att du har bromsbackar som inte passar riktigt mot trummorna och böjer sig när du bromsar, då känns det svampigt.

Bromsoken fram är renoverade eller nya förstår jag?

Annars om ena kolven sitter fast så trycker bara den på andra sidan, skivan böjs och det känns svampigt.

Skivor och klossar fram är nya?

Slangarna kan du nog utesluta, om det inte är gamla slangar som det är hål i... men det tror jag du skulle ha märkt.

Link to comment
Share on other sites

vid användning av trumbromsar så brukar man få använda en backventil som inte släpper all vätska i retur, den brukar sitta i huvudcylindern eller på ledningen.

Link to comment
Share on other sites

vid användning av trumbromsar så brukar man få använda en backventil som inte släpper all vätska i retur, den brukar sitta i huvudcylindern eller på ledningen.

Ahh just det! där har vi en viktig sak att tänka på..

Därav att man måste byta huvudcylinder när man konverterar trummor till skivor, bromsarna ligger på annars...

Link to comment
Share on other sites

vid användning av trumbromsar så brukar man få använda en backventil som inte släpper all vätska i retur, den brukar sitta i huvudcylindern eller på ledningen.

Ahh just det! där har vi en viktig sak att tänka på..

Därav att man måste byta huvudcylinder när man konverterar trummor till skivor, bromsarna ligger på annars...

hmmm måste man? :(

Link to comment
Share on other sites

Tack för era förslag!

Nya huvudcylindern, Volvo 340, är dia 20 medan Escorten är dia 19. Båda dock avsedda för skivor fram och trummor bak. Den större diametern bör väl ge lite mer flöde och kräva mer kraft, men kraften till bromsanliggning käns ok.

Svampkänslan kommer efter bromsanliggningen.

Oken fram är fabriksrenoverade, skivorna begagnade men i bra skick, nya belägg. Cylindrarna bak och backarna är nya. Slangarna nya. Ny DOT4 vätska.

Själv tror jag mina problem finns bak. Kanske jag trots allt fortfarande har luftfickor någonstans? Skall prova att lufta med bilen ordentligt upplyft i brant vinkel. (Om man tittar i en bakcylinder ser det inte ut som man är helt säker på att avluftningshålet är den absolut högsta punkten).

Att sätta systemet under tryck en längre tid har jag också hört från annat håll.

Intressant, men hur fungerar det, och hur utnyttjar jag det vid luftning?

/Hasse

Link to comment
Share on other sites

Att sätta systemet under tryck en längre tid har jag också hört från annat håll.

Intressant, men hur fungerar det, och hur utnyttjar jag det vid luftning?

/Hasse

Osäker på vad som sker med bubblorna under tryck, men de tar tydligen vägen ur bromscylindern. :blink:

När du luftat klart sätter du pedalen under tryck och låter den stå.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Man kan äventrycksätta behållaren ca. 0,3kg - 0,7kg och lufta hjul till hjul. kortast först sedan längre, brukar bli vänsterfram----------högerfram---------------vänsterbak--------------högerbak. då slipper du ha pedalen som inverkar vid luftning.

Link to comment
Share on other sites

vid användning av trumbromsar så brukar man få använda en backventil som inte släpper all vätska i retur, den brukar sitta i huvudcylindern eller på ledningen.

Ahh just det! där har vi en viktig sak att tänka på..

Därav att man måste byta huvudcylinder när man konverterar trummor till skivor, bromsarna ligger på annars...

hmmm måste man? :(

Är det en backventil det brukar sitta? Det låter konstigt. Då skulle ju bromsarna ligga på hela tiden så fort man bromsat en gång? Jag har iaf alltid trott det som sitter där är en strypning som ska kompensera för att trummorna vill låsa tidigare än skivorna (på grund av trumbromsarnas självåtdragande karaktär) och då ge en felaktig bromsbalans mellan fram och bak.

Hursomhelst håller jag med Thosan om att de (vad det nu är, strypning eller backventil) brukar sitta skruvade i utgången på huvudbromscylindern eller sitta på bromsröret nånstans, och att man därför lätt borde kunna konvertera mellan trummor och bromsar utan att byta huvudbromscylinder. :)

Link to comment
Share on other sites

Använder man trummor bak så måste man använda en strypventil (broms-reduceringsventil) mellan huvudcylindern och trumbromsarna, annars kommer bilen att bromsa för mycket bak.

Ford Sierra har en smidig variant som monteras på bromsledningen. Principen i ventilen är en kula som rullar i en kanal. Bromsreduceringen bestäms av vinkeln på ventilen, eller rättare sagt hur mycket uppförsbacke kulan har. Kolla hur ventilen sitter på en Sierra och montera den med samma vinkel i din bil så blir det bra. Funkade i alla fall för mig...

En fundering: Det är inte så att huvudcylindern sitter väldigt långt ner? Du skrev att du har golvmonterade pedaler. Man kanske kan få lite konstiga fenomen om huvudcylindern sitter lägre än bromsok/trumbromsarna? :icon_blink: Vet inte om det är så, men när jag klurade på mina pedaler så var jag inne på golvmonterat, och då fick jag synpunkter på just detta. Någon annan som vet?

Link to comment
Share on other sites

Hej,

vi har haft precis samma problem, bromsarna tar bra, men känns svampiga och utan precision. Vi har luftat systemet otaliga ggr, flyttat upp bromsvätskebehållare, bytt reduceringsventil, bytt huvudbromscylinder, mm. Det visade sig dock att det troligtvis var luft i oken (fram, vi har trummor bak). Detta går väldigt lätt att detektera genom att sätta tex en svetsklämma över bromsslangarna fram, och känna på bromsen. Testa det! Efter att ha diskuterat detta med erfaret folk, verkar det som att det kan vara väldigt lätt att det stannar luftbubblor i nyrenoverade eller nya ok, framförallt om det bara finns en luftningsnippel (som på tex taunus ok... :o) Lycka till, och tala gärna om hur det gick!

Mvh

/Peter

Link to comment
Share on other sites

En fundering: Det är inte så att huvudcylindern sitter väldigt långt ner?

Beror det inte på höjden på behållaren, som Peter A skriver? Nivån i bromsvätskebehållaren måste ju vara högre än allt annat i systemet, men hur högt själva cylindern sitter kan ju inte spela nån roll?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Jag har mina cylindrar väldigt lågt men behållarn högt. Hade stora problem med att få ur all luft när jag luftade första gången. Provade med backventil, pumpa och lossade bakoken och vinklade dem m.m.. Tror jag pumpade lätt igenom 1,5l bromsvätska. Till slut åkte jag och köpte en Luftman som man trycksätter systemet med (har haft en sådan tidigare men locket sprack för ett par år sedan) och då fick jag ur all luft direkt.

Link to comment
Share on other sites

man måste ha fart på vätskan så bubblorna åker med ut.

jag har i många år kört med lock från huvudcylindrar och där satt på luftanslutning och sedan kopplat till luftkompressor. ställt in den på mellan 0,5-0,7 bar och sedan öppnat nipplarna o luftat. håll koll på vätskenivån för det tar slut snabbt.

jag använde denna metod senast i fredags och den sviker aldrig.

Link to comment
Share on other sites

Nivån på bromsvätskan (behållares placering) kan ju inte ha att göra med hur svårt det är att lufta eftersom den är innan huvudcylindern. Däremot är det nog värre om huvudcylindern sitter högre än luftningsnipplarna eftersom luften vill uppåt, då är det extra viktigt att få fart på bromsvätskan som Thomas nämnde.

Kan dock tillägga att jag försökte med trycksatt behållare, ända upp till 2 bar, men det kom inget när jag öppnade luftningsnipplarna. Med hjälp av en kompis gick det bra på det gamla hederliga bentränarsättet. Vet inte om volvohuvudcylindern med två utgångar som jag har är annorlunda?

Link to comment
Share on other sites

Om du inte har fri kanal från behållaren genom huvudbromscylindern till bromskretsen när pedalen är i viloläge, låter det som om du har fel på bromscylindern eller att du inte låter kolven gå tillbaka till rätt position.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Väcker liv i en mycket gammal tråd :prop:/>

Har samma problem med min seven, har taunus skivor fram och trummor bak, orginalsystem.

Blir aldrig hel stum i pedalen,fjädrar en del, men nu har jag hittat vad som är felet och glömde ta med denna när jag skaffade bromssystemet.

Det är en liten Bromsakumulatorventil som ska sitta till bakkretsen och som inte släpper fram tryck till frambromsarna före bakbromsarna

(trummor) denna ventil öppnar för vid ett förinställt tryck , mycket lågt ca 5kg, just för att backarna dras tillbaka längre än vad belägg för skivor gör.

Håller på att leta fram en sådan orginal men det finns att köpa nytillverkade men är lite dyra.

Det är nu 5:e säsongen som jag kör men nu har jag tröttnat på pedalkänslan.

Förväxla inte med en reduceringsventil som ska se till att bakbromsarna inte får för mycket tryck.

Det är en salig blandning av bromssystem till Taunusen så det är bara att leta vidare.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...