Jump to content

Val av vindrutetorkare?


ulwe

Recommended Posts

Torkararrangemang ser svårt ut, har armaturer från Astra och Lexusen men båda verkar inte lämpliga att modifiera, så tittar på CBS Wiper kit, vilka erfarenheter har ni? Används ju på många engelska bilar (Hundkoja, Landrover, Jaguar...) men jag kommer att kunna ha blad som är 45 - 50 cm långa, orkar den det? Har mailat dom, får se vad dom säger också. Alla CBS torkarblad har anslutning till armen uppepå, toppmonterat, men min Focus från 2010 har armen bredvid bladet, sidomonterat, mycket mera slimmat. Vill ha moderna blad, funkar så mycket bättre. Får bli en vända på skroten och spana lite.

Från början siktade jag på helt dolda torkare, men får släppa det och ha axlarna under huven men armarna/bladen synliga.

https://www.carbuilder.com/uk/windscreen-wiper-kit

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte och monterade CBS torkarsystem. Det positiva är att det är väldigt flexibelt system som man kan bygga på många olika sätt. Det negativa tycker jag är att det är ett system som konstruerades  på 50-60 talet med en väldigt stor motor och ganska bullrig, långt ifrån dagens vindrutetorkarsystem. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Roca W12 har vettigt pris, deras w38 såg bra ut men dyr, borde kunna göra själv med vettig lagring av axelgenomföringen. Dom använder en enkel m8-stång mellan axlarna.

Aha, bullrig, där ser man. Men ja, kan placera motorn "varsomhelst"....

Det första som dök upp på Tradera var Mercedes singeltorkare, ha ha.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med CBS torkarsystem på min 500Maxi . Gammal konstruktion men väldigt enkelt att monster . Två hastigheter och möjlighet att ändra "sweep" vinkeln från 95 till 140 grader . Auto park höger eller vänster . Lite bullrig ja men det kommer finnas annat i min bil som kommer bullra mer 🙂 

/7 Sorin 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...