LarsA Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 Jag har ju sett diskusionerna här om vilka drivaxlar som passar var. Jag är mest intresserad av drivaxlar som passar på en Sierra/Scorpio-diff med M8-bult i drivflänsarna. Vilka längder har ni hittat, och från vilka bilar? Vi bygger en lite smalare bil och kanske kan vi hitta nåt som passar utan kortning? Vet inte hur många som bygger med Ford-diffar nu, men tacksam om ni som vet vad som passar vill komma med tips. Jag kan sammanställa det ni berättar här i en lista så kanske fler har nytta av den i framtiden👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 Här finns en hel del olika längder på drivaxlar till Ford Sierra och Scorpio. Väldigt bra priser också, men jag har ingen egen erfarenhet av deras drivaxlar. Jag har kört med deras drivknutar ett par år utan problem. http://www.ebaystores.co.uk/jrcvjointsdriveshafts Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsA Posted December 16, 2020 Author Share Posted December 16, 2020 1 minut sedan, Morty sade: Här finns en hel del olika längder på drivaxlar till Ford Sierra och Scorpio. Väldigt bra priser också, men jag har ingen egen erfarenhet av deras drivaxlar. Jag har kört med deras drivknutar ett par år utan problem. http://www.ebaystores.co.uk/jrcvjointsdriveshafts Ok, då ska jag kolla där! Vet du hur det är med "insticksdiffarna" är det samma dia och splines på drivaxlarna som de med drivfläns? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted December 16, 2020 Share Posted December 16, 2020 1 timme sedan, LarsA sade: Jag är mest intresserad av drivaxlar som passar på en Sierra/Scorpio-diff med M8-bult i drivflänsarna. Vilka längder har ni hittat, och från vilka bilar? Vi bygger en lite smalare bil och kanske kan vi hitta nåt som passar utan kortning? När jag bytte till 7-1/2 diffen på min se7en så blev det att byta drivaxlar också då längderna inte stämde. Hittade en fin pdf på www.cedex.se med mått på drivaxlar. I mitt fall så blev det Bmw 1602 och 518 som passade måttmässigt 😀 //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsA Posted December 16, 2020 Author Share Posted December 16, 2020 8 minuter sedan, super7 sade: När jag bytte till 7-1/2 diffen på min se7en så blev det att byta drivaxlar också då längderna inte stämde. Hittade en fin pdf på www.cedex.se med mått på drivaxlar. I mitt fall så blev det Bmw 1602 och 518 som passade måttmässigt 😀 //Nisse Ok, tack! Vad bra att jag fick veta det. Jag har har hört båda diffarna har samma mått utvändigt! Hade båda dina diffar drivflänsar, eller instick? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted December 17, 2020 Share Posted December 17, 2020 Det skiljer lite i bredd mellan 7" och 7,5" men oftast går det att använda samma drivaxlar. Det beror förstås på hur "tajt" det är byggt från början. I standard Sierra bakvagnsbalk och bärarmar går det bra att ha samma drivaxellängd (jag har kört så...). Sitter det en annan typ av diffbroms i kan stubbaxlarna skilja så man måste alltid mäta och kolla. Med de "små" 100 mm knutarna är man inte låst till enbart Ford drivaxlar, vill man pussla finns ju samma typ av knut med andra splines på andra bilar också. Leta runt i katalogerna som anger sådant (Cedex kanske finns kvar, annars kan man kolla på GKN Motorsports katalog också). Ett tips kan vara att titta på vilka eftermarknadsdrivaxlar som finns till VW typ 1 också. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsA Posted December 17, 2020 Author Share Posted December 17, 2020 1 timme sedan, therealpinto sade: Det skiljer lite i bredd mellan 7" och 7,5" men oftast går det att använda samma drivaxlar. Det beror förstås på hur "tajt" det är byggt från början. I standard Sierra bakvagnsbalk och bärarmar går det bra att ha samma drivaxellängd (jag har kört så...). Sitter det en annan typ av diffbroms i kan stubbaxlarna skilja så man måste alltid mäta och kolla. Med de "små" 100 mm knutarna är man inte låst till enbart Ford drivaxlar, vill man pussla finns ju samma typ av knut med andra splines på andra bilar också. Leta runt i katalogerna som anger sådant (Cedex kanske finns kvar, annars kan man kolla på GKN Motorsports katalog också). Ett tips kan vara att titta på vilka eftermarknadsdrivaxlar som finns till VW typ 1 också. Gustaf Ok, tack! Jag ska leta igenom katalogerna och se vad vi hittar!👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted December 17, 2020 Share Posted December 17, 2020 1 timme sedan, therealpinto sade: Det skiljer lite i bredd mellan 7" och 7,5" men oftast går det att använda samma drivaxlar. Det beror förstås på hur "tajt" det är byggt från början. I standard Sierra bakvagnsbalk och bärarmar går det bra att ha samma drivaxellängd (jag har kört så...). Sitter det en annan typ av diffbroms i kan stubbaxlarna skilja så man måste alltid mäta och kolla. Blev en hel del pyssel att få detta att passa....🛠️ då det är stora knutarna på diffen och små knutarna ute vid hjulen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted December 17, 2020 Share Posted December 17, 2020 Hej Axlarna i hjulnavet går enkelt att byta till varianten för 108mm knutarna. På så sätt blir det samma splines i båda ändar av drivaxeln 🙂 //M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LarsA Posted December 17, 2020 Author Share Posted December 17, 2020 5 timmar sedan, Marcus Hedström sade: Hej Axlarna i hjulnavet går enkelt att byta till varianten för 108mm knutarna. På så sätt blir det samma splines i båda ändar av drivaxeln 🙂 //M 👍🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted December 17, 2020 Share Posted December 17, 2020 5 timmar sedan, super7 sade: Blev en hel del pyssel att få detta att passa....🛠️ då det är stora knutarna på diffen och små knutarna ute vid hjulen. En sådan drivfläns/stubbaxel som sitter på högersidan av 7,5” diffen har jag aldrig sett tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted December 17, 2020 Share Posted December 17, 2020 Diffen som sitter där är en Zf-diff👍 och den har tävlings historia. Har suttit på en Sierra Rs500 som kördes i Rallycross Em på 90 talet 🙂 Och anledningen till den längre stubbaxeln på höger sidan är att då gick det att köra med samma drivaxel på bägge sidorna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 20, 2020 Share Posted December 20, 2020 Kan inte svara för deras drivaxlar men tidigare beställt kardanaxel - mycket snabb och bra leverans till bra pris. http://www.northwestpropshafts.com/car-and-motorsport Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus Hedström Posted December 20, 2020 Share Posted December 20, 2020 (edited) Som ett alternativ.. Byggde drivaxlar mellan Honda S2000 diff och Ford bak nav. Adapter från Hondas Tripod till 108mm CV. Knutar från J&R (se Morty’s länk). Specialbeställda drivaxlar från en herre i Tierp. Prosseduren tog ca 4-5 månader men prislappen blev som för ett par lite kraftigare std axlar. Edited December 20, 2020 by Marcus Hedström 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.