fotograf2 Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 Hej Har börjat att bygga på min bil igen efter andra projekt har kommit i mellan Har problem med bumster det jag ser att mina bärarmat är ganska vågräta det innebär att min IC punkt ligger typ 1000m bort minst, har den punkten liten, stor eller ingen alls inverkan på bumster? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 Ligger inre styrleden på en linje mellan övre A-armens chassiinfästning och nedre A-armenschassiinfästning ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fotograf2 Posted November 18, 2020 Author Share Posted November 18, 2020 Yes Jag ska testa till helgen igen jag kanske har tänkt fel. Får återkomma om jag inte får ordning på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted November 19, 2020 Share Posted November 19, 2020 Mitt tips är att simulera för att se hur dina värden påverkas och vad du behöver ändra på: https://www.vsusp.com/ Jag trixade ,ycket men i slutet hade jag istort sett 0 i bumpster. Se till att längden mellan lederna på styrsnäckan är korrekt så det hamnar som i ovan bild. Sedan spänner du ut hjulen så att styrväxeln flyger i luften. Där har du i regel en bra utgångspunkt. Sedan i mitt fall fick jag justera denna något uppåt och bakåt tror jag det var och helt plötsligt hade jag bokstavligen 0 bumpster genom det vanliga området. Testades med Laserpekare satt på bromsskivan och mättes på väggen framför 3 meter fram 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted November 19, 2020 Share Posted November 19, 2020 Hjulet rör sig ju alltid lite i en båge men det betyder ju inte att du har bumpster, det är ju att hjulet vrider sig under fjädringsrörelsen som är bumpster. Själv funderar jag på om det går att kolla med en laserpekare vinkelrätt mot hjulets rullriktning, där ska ju rörelsen vara rakt upp och ner och följa en linje, om man har bumpster så borde laserpekaren vrida sig och göra en båge när man höjer och sänker. Nån som testat ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 19, 2020 Share Posted November 19, 2020 Jag har provat båda varianterna, och jag tycker båda fungerar men båda ger också "fel" beroende på spårviddsändringar och om caster ändras. Så man får ha lite koll på de sakerna och kompensera lite. Ska man mäta bump steer exakt brukar det vara bättre med en så kallad bump steer gauge i form av indikatorklockor eller liknande som mäter mot nav, bromsskiva eller hjul. Min erfarenhet är att varianten där man lyser rakt fram duger bra för att göra en snabb koll. Sedan är det alltid vid provkörning som man verkligen ser hur det fungerar. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fotograf2 Posted November 19, 2020 Author Share Posted November 19, 2020 tack för alla svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted November 19, 2020 Share Posted November 19, 2020 11 timmar sedan, Kjelland28 sade: Hjulet rör sig ju alltid lite i en båge men det betyder ju inte att du har bumpster, det är ju att hjulet vrider sig under fjädringsrörelsen som är bumpster. Själv funderar jag på om det går att kolla med en laserpekare vinkelrätt mot hjulets rullriktning, där ska ju rörelsen vara rakt upp och ner och följa en linje, om man har bumpster så borde laserpekaren vrida sig och göra en båge när man höjer och sänker. Nån som testat ? När jag bytte styrväxel så passade jag på att kolla bumpsteer och den var inte bra 😒 Och jag gjorde som du tänker. Tejpade fast en stor kartong bit på garage dörren och skruvade fast en laserpekare på bromsskivan. Skruvade lös stötdämparen och styrleden, ritade sedan på kartongen hur rörelsen är när man höjer och sänker bromsskivan mellan max infjädrat och utfjädrat, skruva tillbaka styrleden och ändra lite på laserpekaren och sedan höja och sänka bromsskivan igen och rita en ny rörelse på kartongen skillnaden mellan sträcken på kartongen blir ju bumpsteer. Styrväxeln hamnade på ett nytt ställe //Nisse 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 (edited) Givet så får man tänka på spårviddsförändringen men det går att mäta också genom att ha en vinkel stående mot skivan som man samtidigt mäter förflyttning i sidled. Detta kompenserar man sedan på bilden framför bilen. Ja det är en bonnamätning men för en första inställning så får man det bra nära och ser man till att kunna justera styrväxeln efteråt kan man lätta åka till någon med verktyg. Jag har en video på när jag gjorde detta. Ska se om jag kanske hinner ladda upp det ikväll så kan man se hur det såg ut när jag testade av detta. Edited November 20, 2020 by daromer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fotograf2 Posted November 22, 2020 Author Share Posted November 22, 2020 Hej Efter lite tänkande och trixande så blev det bra. Höjde växeln lite. Höjden är väldigt känslig. Mvh Bosse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted November 23, 2020 Share Posted November 23, 2020 On 2020-11-20 at 15:34, daromer sade: Ja det är en bonnamätning men för en första inställning så får man det bra nära och ser man till att kunna justera styrväxeln efteråt kan man lätta åka till någon med verktyg. Jag har en video på när jag gjorde detta. Ska se om jag kanske hinner ladda upp det ikväll så kan man se hur det såg ut när jag testade av detta. Är man bara noggrann så funkar detta sätt bra. Jag har förmånen att ha tillgång till en 4-hjulsinställning och det gjordes en inställning där. Och det går lite mot toe in när det fjädras ihop i botten på fjädringen, har haft en del samtal med diverse olika rally,racing förare. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.