Arto Posted April 15, 2021 Posted April 15, 2021 (edited) 1 minut sedan, Hansol sade: fyrdörrars ? Haha, Det är min konstruktion och två handtag är på väg och hamnar på dörrarna som finns hos mig, Är du intresserad får jag två st. SGT-handtag över i närtid. Edited April 15, 2021 by Arto Quote
Hansol Posted April 15, 2021 Posted April 15, 2021 1 timme sedan, Arto sade: Haha, Det är min konstruktion och två handtag är på väg och hamnar på dörrarna som finns hos mig, Är du intresserad får jag två st. SGT-handtag över i närtid. Tackar allra ödmjukas för erbjudande men jag tror @catskalle är den som är mer intresserad av ett par . 1 Quote
Arto Posted April 15, 2021 Posted April 15, 2021 Så var det ja, borde ha kollat lite högre upp i tråden, @catskalleär självklart välkommen att höra av sig med pm eller nå´t. Johan: Beklagar nedsmutsningen av tråden Quote
Johan Iwdal Posted April 15, 2021 Author Posted April 15, 2021 Lugnt, kul att se lite aktivitet här på forumet 1 Quote
Johan Iwdal Posted April 21, 2021 Author Posted April 21, 2021 Hur har ni utformat eran vevhusventilation på era GT40 Quote
Arto Posted April 22, 2021 Posted April 22, 2021 (edited) I mitt fall enklast möjliga: En slang från luftfiltret till ena ventilkåpan, ytterligare en slang som är försedd med PCV-ventil från andra ventilkåpan till vakuumuttaget. Edited April 22, 2021 by Arto Quote
Johan Iwdal Posted May 24, 2021 Author Posted May 24, 2021 Det går framåt lite i taget. Har nu rullande chassi. Fortsätter med rattgeometri, pedaler och bältesinfästningar. Motorn är redo och växellådan är är på lack och snart redo att monteras. Även karossen är på väg hem. 2 Quote
Johan Iwdal Posted May 26, 2021 Author Posted May 26, 2021 Anpassning för Airjacks klart. Blev tvungen att flytta fram tankarna ca 30mm för att få plats. Quote
Johan Iwdal Posted May 27, 2021 Author Posted May 27, 2021 Någon som vet vad det är för storlek på mätarhålen i instrumentpanelen på Southern GT? Quote
Arto Posted June 8, 2021 Posted June 8, 2021 Har inte koll på exakta måttet men min rekommendation är att göra hålen när du har dina instrument och kan mäta exakt. Min upplevelse är att man vill ha hålen ganska tighta utan glapp. Eftersom en del av instrumenten sitter lite vinklade kapade jag och bockade om en del av byglarna på baksidan en aning för att få till det, d.v.s. lite kinkigare med storleken än en vanlig plan panel kan jag känna. Quote
Johan Iwdal Posted June 9, 2021 Author Posted June 9, 2021 Tack Arto. Varför jag frågade är för att jag ska beställa mätare och var osäker på storleken på de stora och små mätarna. Quote
Arto Posted June 9, 2021 Posted June 9, 2021 Aha, då är jag med, 100 och 52mm. https://www.smiths-instruments.co.uk/category/gt40 Quote
Johan Iwdal Posted June 14, 2021 Author Posted June 14, 2021 Med risk för att klassas som hjärndöd så behöver jag lite hjälp. Hur har ni som har Southern dragit handbromswirarna. Blir inte klok på hur dom ska sitta. Tycker staget är för kort. Saknar jag något......... Quote
Arto Posted June 15, 2021 Posted June 15, 2021 (edited) Det ska finnas ett fyrkantrör med påsvetsade plattor i ändarna och fästen där vajerhöljen passar. Den är tänkt att skruvas fast mellan nedre rambalkarna men jag hade fullt med oljetråg där. Alltihop gick för min del till återvinning, byggde istället eget med längre balansstång och separata fästen för höljen på sidorna i motorrummet. Det var lite dåligt med bilder på just handbromslösningen men efter en stunds letande kan jag bidra med balansstången. Och vajerfästet på förarsidan. Edited June 15, 2021 by Arto dubbelbild Quote
swedishGT40 Posted June 15, 2021 Posted June 15, 2021 Smutt lösning, den ska jag ha i åtanke när jag väl tar tag i att snygga vill vajerdragningen som kommer från Corvette i bakvagnen. Lite snåla längder för att det ska bli snyggt som det är idag. 9 minuter sedan, Arto sade: Det ska finnas ett fyrkantrör med påsvetsade plattor i ändarna och fästen där vajerhöljen passar. Den är tänkt att skruvas fast mellan nedre rambalkarna men jag hade fullt med oljetråg där. Alltihop gick för min del till återvinning, byggde istället eget med längre balansstång och separata fästen för höljen på sidorna i motorrummet. Det var lite dåligt med bilder på just handbromslösningen men efter en stunds letande kan jag bidra med balansstången. 1 Quote
Johan Iwdal Posted June 15, 2021 Author Posted June 15, 2021 Har en känsla av att mitt oljetråg kommer hamna i vägen också.... Quote
Arto Posted June 16, 2021 Posted June 16, 2021 För mig var det precis tvärt om. Handbromsprylarna hamnade i vägen för oljetråget Det blir f.ö. tämligen trångt i dom där regionerna när motorn ligger så långt ner och fram. Kylrör, handbroms, växelreglage/vajrar, gasvajer, och som i mitt fall dessutom toppas med en av slangarna till AC´n. Quote
Johan Iwdal Posted June 16, 2021 Author Posted June 16, 2021 Varför hamnade en Ac slang där bak? Quote
Arto Posted June 16, 2021 Posted June 16, 2021 (edited) Det går två slangar till AC-kompressorn, den ena passerade bäst i trakterna där kylrören kommer ut. Edited June 16, 2021 by Arto Quote
Johan Iwdal Posted June 18, 2021 Author Posted June 18, 2021 Har äntligen fått allt på plats med hjulupphängningen efter strul med delar som saknades, fel delar när dom väl kom och lite produktionsstrul med det som specialtillverkats. 1 Quote
Johan Iwdal Posted June 18, 2021 Author Posted June 18, 2021 Fick även hem växelreglaget idag. Ska bli spännande att se hur det funkar med bilen Quote
swedishGT40 Posted June 18, 2021 Posted June 18, 2021 1 timme sedan, Johan Iwdal sade: Fick även hem växelreglaget idag. Ska bli spännande att se hur det funkar med bilen Är det där en box för sekventiell växling? Egen design? Quote
Johan Iwdal Posted June 18, 2021 Author Posted June 18, 2021 Nej det är H-växling, beställde den från GT-racing i England med lite modifiering. Quote
swedishGT40 Posted June 18, 2021 Posted June 18, 2021 2 timmar sedan, Johan Iwdal sade: Nej det är H-växling, beställde den från GT-racing i England med lite modifiering. Ok, så en färdig anpassad lösning till kitbygge istället för o krångla med speciallösningar som jag gör då? Quote
Johan Iwdal Posted June 18, 2021 Author Posted June 18, 2021 (edited) Ja precis 🙃 Dom har färdiga lösningar till GT40, Panthera och Cobra tror jag det var. Sedan är det alltid en viss anpassning beroende på växellåda, utformning av chassit mm. Man får växelreglaget och anslutningarna till växelföraren först. Sedan mäter man hur långa kablarna skall vara så tillverkas dom efter det. Nu har jag inte monterat min växelspak än så ska kanske inte marknadsföra något än....... Hemsidan om någon vill veta mer: https://gtracingonline.co.uk/ Edited June 18, 2021 by Johan Iwdal Quote
Johan Iwdal Posted June 24, 2021 Author Posted June 24, 2021 (edited) Liten milstolpe för projektet. Fick monterat motor och växellåda efter mycket om och men. Vid första provmontering så hamnade motorn för högt och för långt bak. Drivaxlarna hamnade teoretiskt i konflikt med tvärstag till motorhuven och drivaxelvinkeln blev för stor. Efter massa mätande så blev det tvunget att bygga om motorfästena. Sänkte fästena totalt 40mm och flyttade fram motorpaketet 15mm. Resultatet blev att undersida oljetråg nu ligger i liv med undersida chassi och drivaxlarna kommer gå fritt. Kommer säkert få andra problem längre fram men för stunden känns det bra och allt livar fint. Även air jacksen är på plats. Edited June 24, 2021 by Johan Iwdal 3 Quote
Johan Iwdal Posted June 24, 2021 Author Posted June 24, 2021 Någon som kan tipsa om vart man kan köpa drivknutar av bra kvalitet, även damasker mm. Quote
swedishGT40 Posted June 24, 2021 Posted June 24, 2021 41 minuter sedan, Johan Iwdal sade: Någon som kan tipsa om vart man kan köpa drivknutar av bra kvalitet, även damasker mm. Personligen köpte jag GKNMS3N044 knutar från deamontweeks, men finns fler aktörer med liknande prissättning (värt o tänka på nu då dom går utanför EU) Det är GKN Motorsportsdivisions grejer. Finns andra alternativ *host Kina* för dom som vill snåla. (EMPI) 1 Quote
Johan Iwdal Posted June 24, 2021 Author Posted June 24, 2021 Skulle behöva lite vägledning hur man bäst placerar Micks (southern gt) AC enhet under instrumentbrädan så den får plats. Har inte instrumentbrädan än så om någon har lite bilder och referensmått hade det varit toppen Quote
Johan Iwdal Posted July 1, 2021 Author Posted July 1, 2021 En stor milstolpe i projektet. Gjorde SFRO 1 byggbesiktning med godkänt resultat idag. Några småsaker som skall justeras som stansa VIN nummer och kryssa ramnummer. Känns skönt att inte behöva såga isär chassit iallafall 🙂 10 Quote
Johan Iwdal Posted September 14, 2021 Author Posted September 14, 2021 Lite dåligt med bilder på sistone, ska försöka lägga upp lite mer frekvent. Aluplåtarna är anpassade och på eloxering. chassit är på pulverlack. I väntan på att allt skall komma tillbaka så tänkte jag börja skissa på bränslesystemet. Behöver lite hjälp här. Gärna input om era erfarenheter och tips. Motorn är en 347, kommer köra med förgasare tills bilen är besiktigad och klar. Sedan blir det ett insprutningssystem av något slag oldschool med synliga trattar som jag sett flera av er andra använder. - Fördelar/nackdelar med separat tankmätare eller en för båda tankarna? - Typ och storlek av pumpar? - Luftning? - Strypning Quote
heralue Posted September 14, 2021 Posted September 14, 2021 Strypning, menar du något sånt här. 4150 hålbild i olika storlekar (läs effekt) 1 Quote
Johan Iwdal Posted November 16, 2021 Author Posted November 16, 2021 Ledsen för lite trög uppdatering av projektet men det går sakta framåt. Nedmontering för blästring: Blästring av alla delar...... Quote
Johan Iwdal Posted November 16, 2021 Author Posted November 16, 2021 Chassit målat och hemma igen. Lite provmontering mm innan plåtning. Quote
Johan Iwdal Posted November 16, 2021 Author Posted November 16, 2021 Nu börjar det roliga...... 5 Quote
Johan Iwdal Posted November 18, 2021 Author Posted November 18, 2021 Tack Arto, det går sakta framåt 😁 Quote
Arto Posted November 18, 2021 Posted November 18, 2021 7 timmar sedan, Johan Iwdal sade: Tack Arto, det går sakta framåt 😁 Och jag som tycker det går med stormsteg . Jag kan ha fel men GT40 är troligen det mest arbetskrävande bygget med "färdig" kaross man kan ge sig på. Kör på bara så blir vi fler med bilar ute i sommarsolen🙂 Quote
Johan Iwdal Posted November 18, 2021 Author Posted November 18, 2021 Pillat med lite täckplåtar och förstärkningar. Gillar att göra snygga detaljer, nitade plåtar och förband och liknande. Quote
Johan Iwdal Posted November 18, 2021 Author Posted November 18, 2021 Någon som bygger Southern GT som har lite bra bilder på hur ni har installerat värmepaketet och hur de mindre slangarna ska kopplas från värmerören? Quote
Jocke4U Posted November 18, 2021 Posted November 18, 2021 Snyggt och snabbt jobbat 😉 Antar du har köpt merparten av plåtarna från Mick, eller? Är dom eloxerade eller behandlade, dom ser matta ut? Quote
Johan Iwdal Posted November 19, 2021 Author Posted November 19, 2021 16 timmar sedan, Jocke4U sade: Snyggt och snabbt jobbat 😉 Antar du har köpt merparten av plåtarna från Mick, eller? Är dom eloxerade eller behandlade, dom ser matta ut? Tack Jocke! Köpte plåtarna bockade av Mick. helt ok passform, man får massera och anpassa dom lite. Fick göra några egna och byta ut tack vare airjacksen. Fick flytta fram tankarna och då passade inte hålen baktill för givarna längre. Gjorde även egna i fronten med inspektionsluckor. Plåtarna är eloxerade, gick på Artos stuk där. Väldigt lätt att hålla rent och slitstarka. Quote
Johan Iwdal Posted November 26, 2021 Author Posted November 26, 2021 Lite mer broms. Infästningarna blir lite old school med slangskydd och rostfria clips Quote
Johan Iwdal Posted November 29, 2021 Author Posted November 29, 2021 (edited) God måndag alla, lite uppdatering från helgen. Alla bromsrör och airjacksledningar dragna och kompl. Alupaneler undertill med inspektionsluckor så det blir lättare att komma åt bultar mm. Edited November 29, 2021 by Johan Iwdal 3 Quote
Arto Posted November 29, 2021 Posted November 29, 2021 Kul att du postar lite, alltid trevligt att se när en GT40 växer fram Bra tempo och snyggt bir det! Quote
Johan Iwdal Posted November 29, 2021 Author Posted November 29, 2021 Tackar 🙏🏻 Nu känns det som det händer något iallafall. Har som mål att eloxera det sista innan julledigheten. Ska måla hjulhusen nästa vecka och börja montera tillbaka hjulupphängningen. Har beställt delar till elsystemet så blir till att reda ut det på julledigheten. Quote
Johan Iwdal Posted December 10, 2021 Author Posted December 10, 2021 (edited) Dags att inhandla batterikabel från batteriet till startmotor och jord. Ni som har batteriet fram. vad är erf. Dimension på kablarna? Edited December 10, 2021 by Johan Iwdal Quote
swedishGT40 Posted December 10, 2021 Posted December 10, 2021 (edited) Du kan räkna på batterispänningsfall annars på 24volt https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php Detta får du räkna på i samband med vilken effekt startmotorn har. Behöver du hjälp så hör av dig. Korta sträckor och den momentana lasten gör att du kan kliva ner lite i area mot det teoretiskt korrekta. Edited December 10, 2021 by swedishGT40 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.