Mats Karlsson Posted August 17, 2020 Share Posted August 17, 2020 Ska det vara stansat med nummer/bokstavsstansar eller är nålprägling av numret ok? Vi har en maskin för nålprägling på mitt jobb så det vore smutt att ta med rörbiten som ska vara märkt och fixa det där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stuff Posted August 17, 2020 Share Posted August 17, 2020 Borde fungera fint med nålprägling. Jag körde en manuell variant där jag skrev ut numret i typsnittet dot matrix och handknackade sedan varje punkt med en körnare. Helt ok med min sfro-besiktningsman. Besiktningsmannen ville gärna att jag satte chassinumret på två olika ställen på ramen. Ena stället skulle gärna vara dolt i normalfallet så att man måste demontera någon del för att se det. T.ex en märkning i motorrummet och en märkning som döljs av tanken. Detta med tanke på ev stöld där bovarna försöker slipa bort numret 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted August 17, 2020 Share Posted August 17, 2020 Jag använde också dot matrix och denna https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/slag-brytverktyg/drivdorn-och-kornare/automatkornare-111492/ . Sedan har jag tagit ett 2mm borr och gjorde punkterna lite djupare . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted August 17, 2020 Share Posted August 17, 2020 Jag körde vanlig körnslag. Skrev ut dot matrix också i typ mega typsnitt. Satte 2 ställen varav ena är nästan synligt och andra är gömt. Godkänt av SFRO också. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Karlsson Posted August 17, 2020 Author Share Posted August 17, 2020 Bra ide med det dolda numret. Tror jag kör det på en separat 3 mm plåt också och svetsar fast det nånstans som reservnummer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted August 17, 2020 Share Posted August 17, 2020 Fyll gärna körnslagen med en kontrasterande färg, efter att min ram var lackad (pulverlack) syntes knappt numret, fick fylla i med smuts vid SFRO 2 besiktningen, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted August 17, 2020 Share Posted August 17, 2020 Jag slipade lätt över och sedan drog över klarlack. På så vis syns det tydligt. Går givet slipa, lägga på röd färg. Slipa ner så bara färgen i hålen är kvar. klarlacka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts