Jump to content

Recommended Posts

Det är väl som på vanliga bilar egentligen antar. Har för mig 10% på diameter. bredare får du väl ha så länge som dom har skärm över sig och inte tar i nånstans 

Edited by Kjelland28
Link to comment
Share on other sites

Det är som sagt samma krav som för vanliga bilar. Den tidigare gränsen på max 5% ändring av rullomkrets är formellt borta men det finns en del saker att tänka på;

  • Däcken ska vara typgodkända
  • Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
  • Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
  • Däcken är av samma typ.
  • Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
  • Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
  • Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
  • Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

-----------

Det blir alltså lite bedömning på "inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper" - ett exempel kan vara om man minskar ET betydligt så styrradien ökar. Det kan vara en sådan sak som inte tillåts. Men det beror på bilens egenskaper och säkert också den som gör bedömningen...

I övrigt gäller att man inte får ändra något som påverkar bilens registrerade uppgifter - motoreffekt, motortyp etc. utan regbesiktning.

Gustaf

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-19 at 17:36, therealpinto sade:

Det är som sagt samma krav som för vanliga bilar. Den tidigare gränsen på max 5% ändring av rullomkrets är formellt borta men det finns en del saker att tänka på;

  • Däcken ska vara typgodkända
  • Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
  • Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
  • Däcken är av samma typ.
  • Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
  • Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
  • Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
  • Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

-----------

Det blir alltså lite bedömning på "inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper" - ett exempel kan vara om man minskar ET betydligt så styrradien ökar. Det kan vara en sådan sak som inte tillåts. Men det beror på bilens egenskaper och säkert också den som gör bedömningen...

I övrigt gäller att man inte får ändra något som påverkar bilens registrerade uppgifter - motoreffekt, motortyp etc. utan regbesiktning.

Gustaf

 

Tusen tack för svar

Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-19 at 17:36, therealpinto sade:

Det är som sagt samma krav som för vanliga bilar. Den tidigare gränsen på max 5% ändring av rullomkrets är formellt borta men det finns en del saker att tänka på;

  • Däcken ska vara typgodkända

Gustaf

 

Sen vad man gör och får göra är inte samma alla gånger😀

Jag var och tankade se7en inför en dag i Åmsele och det var redan bytt till slicks då,

samtidigt på macken så var en polisbil där och tankade pratade lite med polisen och han tyckte det ser ju ut som

en trevlig sportig sommarbil👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...