Henrik K Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 Håller på å planerar för bygget. DfGoblin Volvo. det jag har mest bekymmer med är måtten på bärarmar för 140 spindlarna men även längd och placering av dom. letat och funnit en ritning. Men vill gärna ha något mer att gå efter för jämförelse. Finns så många som har 140 spindlar så borde finnas gott om dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 Upp med projekttråd 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 (edited) Spårvidd, biltyp? Volvoingenjörerna hade väl inte helt fel när de gjorde 140 framvagnen, så helt beroende på vad du ska bygga så kan resultaten av din fråga skilja 25 centimeter. Edited April 12, 2020 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik K Posted April 12, 2020 Author Share Posted April 12, 2020 1 timme sedan, Christer J sade: Spårvidd, biltyp? Volvoingenjörerna hade väl inte helt fel när de gjorde 140 framvagnen, så helt beroende på vad du ska bygga så kan resultaten av din fråga skilja 25 centimeter. DfGoblin men av Volvodelar. Motorn monterad bakom stolarna. Spårvidd 1520mm. Donator allt utom motor från volvo S70 och motor från Volvo C70. Motor 163hk turbo femma. Framaxel från en 140 med fräscha spindlar finns redan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 Ser ut som att du kan få svårt att få in en hel 140 axel där utan att det ser klumpigt ut. möjligtvis kan det gå att göra egna fästen för org 140 A-armar men det blir nog svårt att få ut hjulen till den spårvidden. tror du får göra egna A-armar. själv har jag 1424 bak i spårvidd och lite mindre fram. du kan se mina A-armar här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik K Posted April 12, 2020 Author Share Posted April 12, 2020 21 minuter sedan, Kjelland28 sade: Ser ut som att du kan få svårt att få in en hel 140 axel där utan att det ser klumpigt ut. möjligtvis kan det gå att göra egna fästen för org 140 A-armar men det blir nog svårt att få ut hjulen till den spårvidden. tror du får göra egna A-armar. själv har jag 1424 bak i spårvidd och lite mindre fram. du kan se mina A-armar här Självklart ska jag bara ha spindlarna från axeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 12, 2020 Share Posted April 12, 2020 LAdda hem CASIM så kan du testa runt och komma fram till vilka längder du behöver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik K Posted April 12, 2020 Author Share Posted April 12, 2020 12 minuter sedan, Kjelland28 sade: LAdda hem CASIM så kan du testa runt och komma fram till vilka längder du behöver Det har jag. Men måste man få en kod för att kunna nyttja alla funktionerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bexander Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 Besök nedan sida och följ instruktionerna för att få en kod till CASIM. http://www.superseven.se/Casim/casim_top_page.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik K Posted April 17, 2020 Author Share Posted April 17, 2020 On 2020-04-13 at 09:11, bexander sade: Besök nedan sida och följ instruktionerna för att få en kod till CASIM. http://www.superseven.se/Casim/casim_top_page.htm Gjorde som det stod men inget som kommit än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik K Posted May 9, 2020 Author Share Posted May 9, 2020 Någon som skulle kunna åta sig mot ersättning att beräkna armarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted May 9, 2020 Share Posted May 9, 2020 (edited) Först måste du bestämma vad du ska ha för spårvidd, hjulstorlek och däckbredd. När du vet det så behöver du veta vart du kan fästa armarna på chassit. Infästningspunkterna och längden på armarna samspelar, så bäst är att börja längst ut och sen jobba fram resten inåt i CASIM. som ett alternativ gör en platt skalmodell i wellpapp eller masonit som kan du testa dig fram till vilka längder du behöver. Själv slog jag ihop det i CAD'en som bilden nedan. och sen testade vart bästa läget för infästningarna var i CASIM med mått som i 2D skissen nedan. Edited May 9, 2020 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 10, 2020 Share Posted May 10, 2020 vsusp är en sida jag hittade för ett tag sedan. Om jag inte har fel går den använda med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts