Jump to content

Hyanes Roadster- Ett återfallsförbrytar bygge


XTR

Recommended Posts

Igår kom skyltarna på posten, mkt trevligt👍🏻 Sen fick jag hjälp av min fantastiska granne Sture att justera kamaxlarna 2.2 mm överlapp på 4:ans cylinder i tdc. Vi kunde konstatera att insugskammen saknade dryga millimetern lyft och att avgaskammen inte var i synk, den stod mera fel än insugskammen. Bra med extra händer som kan hålla låsverktyg så inget rör sig när man skall dra åt kamdreven igen samt kan dubbelkolla avlästa värden. Sen ligger det ny huvudbromscylinder på arbetsbänken, men den monterar vi efter kvällens premiärtur, broms ligger ju an liite på vänster fram. Bra körsugen nu! Sen är det dags att boka tid för mappning🏁

D81A1A98-103B-4075-BBA1-0B3309F30F9E.jpeg

D2F08B7D-4955-4CB0-9459-082113709C87.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jaha, det blev ingen premiärtur. Så här bra går motorn efter kamaxlarna är justerade. Kolla stiften, obegripligt! har absolut inte rört något annat sedan jag körde bilen 12mil ToR från besiktningen. Kollade stiften nu när de var ur vid kamaxeljusteringen och då var de inte på när så här sotiga så detta har skett på de 2min som bilen gått efter justeringen.

 

5812B114-063E-44F7-8E8E-C723D6956B44.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Låter och beter sig som min gjorde och sotar igen stiften, drog 3liter milen.
Min motor stog 180 grader fel i tändningen i sprutet.
Kan du kolla det och använd stroboskopet för att få till det rätt.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

Du har inte råkat växla position på nån av tändspolarna?

Nej, det sitter bara 1 spole med wasted spark. Jag tror kombon med inget tryck i hydrauliska lyftarna har gjort inställningarna galna. Kommer köra motorn varm och snabbt riva av ventilkåpa ställa motor med låsdon mot vevaxel och läsa av höjd med baksida av skjutmått, vi gjorde så vid justeringen i förrgår. Om inställningarna stämmer kommer jag att ställa kamaxlarna med org. låsverktyg i bakkant om ej kommer jag att justera om igen till 2.2mm överlapp. Sen misstänker jag vidare att min btr kan vara modifierad eller trasig så trycket blir för högt. Har en justerbar regulator med manometer så kan jag ställa trycket själv. Hade detta fenomen på en gammal speedparts trimmad saab där man pressat regulatorn för att få högre bränsletryck.

Link to comment
Share on other sites

Nu går bilen igen, det var stiften🤪 Va f-n! Nu har jag kört min favoritväg och lagt ett fett 360 bredställ i lokala rondellen, lite lagom gasblipp på 2:an i underbart kvällsväder och om 40 min sticker Bob o Doug upp till ISS i spaceX crew dragon🤟
trevlig kväll forum kompisar👍🏻

Edited by XTR
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I onsdags åkte jag till RDB Tuning i Uddevalla för att få justerat in bilen riktigt. För att göra allt lite mera spännande valde jag att köra bilen ToR för egen maskin👍🏻 3 åskskurar senare kom jag fram med blöta kalsonger😁 Väl på plats visade sig Uddevalla från sin bästa sida och solen torkade både mig o bilen. Efter en stunds väntan på att en turbo volvo skulle bli klar var det äntligen dags att ställa upp min bil på bänken. Anders såg till att allt runt omkring fungerade och Björn höll i själva mappningen. Efter en 15-20min hade Björn koll på inställningarna i Tuner studio och kunde ta plats i bilen. Egentligen så gick väl bil endast någorlunda bra på fullgas. Först justeringar på tomgång och lite gasblipp sedan jobba försiktigt upp i registret och därefter sätta Max effekt och justera tändning säker mot knackning. Det gick ganska snabbt hit men därefter la Björn mkt jobb med resten av registret och nu har jag en bil som har helt fantastisk fin gasrespons. Väldigt imponerad av deras noggrannhet i att få allt perfekt👍🏻 Mappningen tog närmare 5 timmar inkl. rigga och demontera. Björn la även mappen medvetet lite lågt på tomgång och igår kunde jag enkelt passera kontroll besiktningen med 3.49 i co och med fungerande passagerarbälte. Så nu är allt klart och nu fortsätter utprovningen av bilen. Skall byta elfläkt, justera framvagnen igen, sänka ridehight bak osv. Bjöd frugan på en tur igår och det pratades mkt om den turen väl hemma igen, sånt är alltid kul! Blir förhoppningsvis några fler turer på tumanhand hand framöver, kanske inte uppställning i rondellerna då bara😁

 

och nedan toppeffekt repa som senare justerades om tändning mot knackning. 

 

15060C90-071F-4BA1-ABE5-FE520D4B4976.jpeg

A49F2105-E3D2-4E22-8B3A-8D7665BC883E.jpeg

955F46DD-E1EF-4C61-8DA7-5F71FF9D7793.jpeg

F36B0082-DBBB-47BA-9154-7DA0236EBE80.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gött då är det bara att åka nu ! 

 

Måste nog fråga oxå vad som händer vid 3000 ?  Är det kammarna som helt plötsligt börjar stämma men insugs längden ? 

Annars ser det  ut som den kommer gilla att varva 😝

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, LUPUS sade:

Gött då är det bara att åka nu ! 

 

Måste nog fråga oxå vad som händer vid 3000 ?  Är det kammarna som helt plötsligt börjar stämma men insugs längden ? 

Annars ser det  ut som den kommer gilla att varva 😝

De sa att det beror på pulser i bränsleledningarna som kommer i konflikt med spridarnas öppning/stängning. Korta stumma slangar förvärrar problemet. Bästa är tydligen att ha långa gummislangar. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...