Jump to content

Swiftmotorfrågor


s-o

Recommended Posts

Med lite tur så har jag en billig Swift gti på gång.

Ni som har byggt med den motorn (Tommy Borg och Magnus Sollenberg är de namn jag har hittat så här långt) verkar ha använt växellådan från SJ413 eller från Mazda 323 av äldre modell.

Fungerar det bra? Tål den lådan effekten (jag drömmer ju om ett litet gulligt turbokit någon gång i framtiden, och 150 Hk/liter är ju en lagom macho siffra :-) ?

Jag har hört rykten om att man behöver svarva ned svänghjulet en smula för att få dit SJ413-lådan. Stämmer det, eller har jag hallucinerat nu igen? :wacko:

Vad finns det för andra fällor/vanliga misstag med den motorlösningen? Vad skulle ni ha gjort annorlunda idag? Går det att hålla vikten under 500 kilo?

Jo, jag är jobbigt frågvis just nu, men snart hoppas jag ha en garageplats så att jag kan hålla mig borta från datorn och kunna göra någonting vettigt på kvällarna i stället för att ställa dumma frågor ...

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört rykten om att man behöver svarva ned svänghjulet en smula för att få dit SJ413-lådan. Stämmer det, eller har jag hallucinerat nu igen? :wacko: 

Går det att hålla vikten under 500 kilo?

Jo, jag är jobbigt frågvis just nu.....

Det stämmer svänghjulet måste svarvas ner...

När det gäler vikten under 500 kg... ja inte helt omöjligt ! :whistling:

När det gäller det maskinella så tror jag Magnus är den som skall svara på det !

Hans bil verkar gå helt problemfritt !

När det gäller att vara frågvis så är det enligt min mening det enda sätt man lär sig på .. ;)

Link to comment
Share on other sites

När det gäller att vara frågvis så är det enligt min mening det enda sätt man lär sig på ..  ;)

Antingen lär man sig av att fråga, eller av sina misstag... och då är det ett lätt val ;)

Link to comment
Share on other sites

När det gäller att vara frågvis så är det enligt min mening det enda sätt man lär sig på ..  ;)

Antingen lär man sig av att fråga, eller av sina misstag... och då är det ett lätt val ;)

*asg*

Jag glömde visst bort det andra alternativet .... :whistling:

Link to comment
Share on other sites

*asg*

Jag glömde visst bort det andra alternativet ....  :whistling:

Murphy brukar komma med små påminnelser i det ärendet med jämna mellanrum, så den glömskan är nog bara tillfällig. :D

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer svänghjulet måste svarvas ner..

Varför skulle man behöva svarva svänghjulet ??, och isåfall var ??

Jag jämförde mitt Gti-svänghjul med ett från J413(fick med vxl-lådan), och den enda skillnaden är att 413-hjulet är nästan dubbelt så tjockt.

I övrigt så är dom precis likadana.

Använd Gti svänghjul ihop med 413 lamell och tryckplatta.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer svänghjulet måste svarvas ner..

Varför skulle man behöva svarva svänghjulet ??, och isåfall var ??

Jag jämförde mitt Gti-svänghjul med ett från J413(fick med vxl-lådan), och den enda skillnaden är att 413-hjulet är nästan dubbelt så tjockt.

I övrigt så är dom precis likadana.

Använd Gti svänghjul ihop med 413 lamell och tryckplatta.

Kan inte svara på det !

Jag köpte motor och låda i monterat skick och dåvarande ägaren berättade bara att han fått svarva om svänghjulet.....

så jag vet inte om han har motorns originalhjul eller det som tillhör låda....

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så har jag inte byggt motorn själv så jag har en del vita kunskapsluckor. Mazdalådan som jag borde palla 200 ryckiga turbohästar - säkert betydligt mer. Däremot kräver den en hel del omsvetsningar för att matcha lådan mot motorn så jag skulle nog välja en enklare väg. Om mitt svänghjul också är omsvarvat eller ej vet jag inte men jag misstänker att det åtminstone är lättat på nåt sätt.

Om du ska bygga för turbo så skulle jag göra det från början så slipper man grotta i nya kolvar etc senare. Mina kolvar tog Trendab fram i Nykvarn. Kompet är sänkt till 8.0 och jag laddar runt kilot. Min är reggad och godkänd med turbo från start vilken också känns bra på bilprovningen. Motorn är hyfsat skottsäker, Trendab har byggt en på över 300 hästar. Men allt är ju en fråga om körbarhet och hur effektregistret hamnar. En extrem motor med smalt register kräver ju en lika extrem låda så man ligger rätt=många växlar. Min motor är i stort sett stendöd under 2500 varv, klart den är körbar i stadstrafik på de låga varven, men det den riktiga effekten kommer ju först över 5000 varv. Men är det inte så en liten racermotor ska vara...?

500 kilo borde du lätt komma under. Men då ryker all komfort. När man är i de trakterna måste man nog också fundera på varje liten rör- och balkstump, men man vill ju ändå inte kompromissa på styvheten.

Edited by Superswift
Link to comment
Share on other sites

Superswift var det du som reggade in din bil? och när reggades den in? det verkar nämligen att vara svårt att få genom hemmabyggda motorer numera :icon_angry: hos sbp även om man har bromspapper....

Link to comment
Share on other sites

Jag jämförde mitt Gti-svänghjul med ett från J413(fick med vxl-lådan), och den enda skillnaden är att 413-hjulet är nästan dubbelt så tjockt.

I övrigt så är dom precis likadana.

Använd Gti svänghjul ihop med 413 lamell och tryckplatta.

Det låter bra. Dessutom låter det som samma recept som jeepkillarna verkar använda när de byter till swiftmotor.

Link to comment
Share on other sites

Om du ska bygga för turbo så skulle jag göra det från början så slipper man grotta i nya kolvar etc senare. Mina kolvar tog Trendab fram i Nykvarn.

Det vore förmodligen den bästa taktiken, men jag misstänker att min ekonomi inte kommer att tillåta turbo direkt. Med andra ord åker jag troligtvis på att först bygga och regga, och sedan någon senare vinter bygga om och registreringsbesiktiga ytterligare en gång. Det är helt klart inte den mest rationella lösningen, men jag är rädd att det är den vägen jag måste gå om inte den stora tipsvinsten ramlar in snart. :D

Skulle vinsten ramla in, så ska jag bränna ganska mycket pengar på godis från Suzuki Racing Developement eller liknande. :twisted:

Min är reggad och godkänd med turbo från start vilken också känns bra på bilprovningen. Motorn är hyfsat skottsäker, Trendab har byggt en på över 300 hästar.

Kul! Hur övertygar man bilprovningen? Intyg, tur med rätt besiktningsman, och hyfsat realistiska siffror ("Jo, men det är ju en mycket liten bilmotor på bara 1300 kubik, så den kan ju inte ge så mycket mer än 125 hästar" :hypocrite: )

500 kilo borde du lätt komma under. Men då ryker all komfort. När man är i de trakterna måste man nog också fundera på varje liten rör- och balkstump, men man vill ju ändå inte kompromissa på styvheten.

Komfort är inte mitt första mål med bygget, men nog vore det trevligt om det inte gjorde direkt ont att köra mer än en timme ...

Link to comment
Share on other sites

Superswift  var det du som reggade in din bil? och när reggades den in?  det verkar nämligen att vara svårt att få genom hemmabyggda motorer numera  :icon_angry: hos sbp  även om man har bromspapper....

Nej jag reggade inte in den utan köpte den när den var reggad. Hur han lyckades med det begriper jag inte.....

Link to comment
Share on other sites

Vad ligger en GTi motor på original? Det är väl inte mer än 100 hästar så det borde nog gå att låtsas som man bara bultat i originalmotorn... Ett sätt att trimma den utan att det syns är ju att öka volymen till 1,6 liter vilket flera verkar göra. Att sedan jobba utifrån en 1600-motor är ju inte fel...då slipper man ju dessutom en turbo som väger en del...

Det är flera på rejsa.nu som håller på med Swiftar just nu så du kanske kan få tips därifrån.

Trendabs motor satt i en båt så bilprovningen brydde sig inte.... :)

Det är bara första minuten det gör ont - sen har man för roligt för att känna smärta. :D

Link to comment
Share on other sites

Gti-motorn lämnar 101hkr vid 6500rpm

120Nm vid 5500 rpm

iallafall den modell jag har "G13B"

Då borde det inte vara några problem att få igenom den med 130-140 hkr med turbo, bara någon vill skriva ut ett bromsintyg.

En effektökning med 30-40% är inte orealistiskt lågt med turbo.

Link to comment
Share on other sites

Hej

På ett amatörbyggt fordon med påtagligt ändrad motor och *högre* effekt än originalmotorn ska det inte vara några problem med ett effektintyg. Alternativet är ju att gå på motorns originaleffekt...eller en beräkning.

Det finns inga som helst krav på "original" motor i ett amatörbygge så Bilprovningen kan inte vägra att godkänna en ändrad motor, så länge man kan lämna ett rimligt bevis på vilken effekt den har. Från Bilprovningens högsta ort är det solklart att rimliga effektintyg med tillräckliga data (på motor och testförhållanden) ska godkännas.

Om det finns någon station som är grinig, överklaga till VV eller ta ett snack med Bilprovningen centralt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Piuuh  det kändes bra  för den gubben jag har pratat med  var inte så sugen på att godkänna bromspapper...

Var det för att visa att det var mindre effekt än vad motorn har original?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...