vedde Posted January 13, 2020 Share Posted January 13, 2020 HejNågon som vet om Sierran fanns med ABS ? Tänkte man kunde ta en ABS krans och montera bak så kan man ta hastghetssignal eller signal till sprutet på Wheelspeed.Årsmodeller emottages tacksamt./Vedde Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 13, 2020 Share Posted January 13, 2020 Det fanns, jag hade en 91a med abs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 13, 2020 Author Share Posted January 13, 2020 Det fanns, jag hade en 91a med absHej ChristerHade du skruvade drivaxlar bak och fanns det kransar som satt på insidan på något sätt som skulle funka på våra sjuor?Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 14, 2020 Share Posted January 14, 2020 Sierra med ABS hade alltid skivor och därmed också bultade drivaxlar. Det är inte direkt en lös krans utan tandhjulet sitter direkt på stubbaxeln och så är det hål i lagerhållaren för ABS-givaren. Scorpio har samma lösning och förmodligen är det idag enklast att hitta delar från Scorpio 1995 och nyare, den har också fyrbultade hjul som Sierra. Kombi med V6 eller diesel har ofta grövre knutar men en vanlig 2.0 eller 2.3 har samma typ av knutar som Sierra. Scorpion har dock fler tänder på tandhjulet men det är knappast någon nackdel om man ska använda grejerna för hastighetsgivare bara. Man får alltså byta både lagerhållare och stubbaxel men det är ju en rätt enkel operation om man har grejerna. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 14, 2020 Author Share Posted January 14, 2020 Tack GustafTänkte inte använda orginal positionen utan sätta den inne vid diffen om det var en lös krans med egen givare. Jag får tänka vidare.Alltid lika trevligt att få så välinformerade svar av dig! Tack för att du förgyller vårt forum med din kunskap./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 14, 2020 Share Posted January 14, 2020 OK, originallösningen blir annars väldigt snygg och kompakt 🙂 Det finns ju lösa kransar att köpa till andra bilar, med lite tur hittar du en som passar att krympa på stubbaxeln eller drivknuten inne vid diffen om du vill. Alternativt så kan man ju faktiskt fräsa tandmönstret direkt i stubbaxeln - om man har grejer att göra sånt. Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 14, 2020 Share Posted January 14, 2020 Hej Vedde. Så här är min lösning på hastighetsgivar signal. Hispec oken behöver distanseras inåt lite för att sitta centrerade över Bmw skivan syns på bilden med oket. Så fästet för GT1 givaren är lika tjockt som distanserna. Sen är det borrat och gängat ett hål i bromsskivan där tappen är skruvad fast som givaren läser på syns på den andra bilden. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 14, 2020 Author Share Posted January 14, 2020 Hej@the real pinto jag förstår att den blit smutt men då måste hag byggs om mina rear uprights och det ligger inte i plan nu, får leta ringar i rätt dimention eller svetsa den på en plåt och bulta mellan axel och diff.Tack Nisse för bra förslag på alternativ lösning.Idag sitter en givare och läser de 6 bultskallarna på deivaxeln men jag skulle vilja ha en mer detaljerad signal för hasighetsmätare och sprutet./VeddeSkickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 14, 2020 Share Posted January 14, 2020 Mät på kardan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 14, 2020 Author Share Posted January 14, 2020 Mät på kardanMed 40 magneter?Ger ju inte wheelspeed åt sprutet heller. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted January 14, 2020 Share Posted January 14, 2020 1 timme sedan, vedde sade: Idag sitter en givare och läser de 6 bultskallarna på deivaxeln men jag skulle vilja ha en mer detaljerad signal för hasighetsmätare och sprutet. /Vedde Det räcker med 6 st triggpunkter. Jag har 1 och den går till sprutet som det även är en GPS ansluten till. Och tittar man i loggen så följer hastigheterna varandra Loggen är från SS körning i Åmsele och vid 46 sek är det en 180 graders vändning 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 14, 2020 Share Posted January 14, 2020 6 timmar sedan, vedde sade: Med 40 magneter? Ger ju inte wheelspeed åt sprutet heller. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Magneter? Givaren kan ju läsa skruvskallarna på kardan. Den snurrar ju 3-4 gånger fortare än hjulen vilket ger högre upplösning på signalen. Kan funka bättre än att mäta på ett hjul i händelse av en riktigt manlig enhjulsbörnout. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted January 14, 2020 Author Share Posted January 14, 2020 Aha då fattar jag.Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.