sorin Posted May 27, 2020 Share Posted May 27, 2020 Tack för snabb svar 🙂 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted June 4, 2020 Author Share Posted June 4, 2020 (edited) Tänkte att det var dags att uppdatera lite angående den Aktiva vingen 😄 Efter några månader så anlände vingen till slut, skälva vingen håller grym kvalite inget alls att klaga på. Dock så var fästena under vingen ett skämt. Gjort i glasfiber, när man skulle dra åt bultarna så början den att spricka 😬 så jag ägnat kvällen med att göra nya fästen i stål 🙂så nu känns det bättre. Riktigt nöjd hur infästningarna blev. Jag gav upp tanken med vindrutetorkarna som servon och beställde hem linjära ställdon med servo funktion, fick hem dem idag så det ska bli intressant att se hur dom beter sig. Dom skall klara 100 kg per styck så jag hoppas det räcker 😛 Lägger upp lite bilder och filmer så får ni bedöma vad ni tycker. Förhoppningsvis så kanske all montering är klar i helgen, sen återstår det en hel del tester och justeringar i programvaran 😅 IMG_2911.mp4 IMG_2920.mp4 Edited June 4, 2020 by longen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted June 4, 2020 Share Posted June 4, 2020 nackdelen med de linjärdonen är att dom är extremt slöa om du nu vill ha vinge som följer t ex bromspåverkan. Isåfall får du titta på rc motorer eller liknande med lite annan stigning. Då kan du få exakt styrning samt utan problem 200ms för att flytta den mellan de olika lägena 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted June 4, 2020 Author Share Posted June 4, 2020 2 minuter sedan, daromer sade: nackdelen med de linjärdonen är att dom är extremt slöa om du nu vill ha vinge som följer t ex bromspåverkan. Isåfall får du titta på rc motorer eller liknande med lite annan stigning. Då kan du få exakt styrning samt utan problem 200ms för att flytta den mellan de olika lägena 😄 Helt rätt av dig. Utan belastning så är hastigheten ca 2 cm sek, tror den halverades vid full belastning. Slaglängden är 10cm och det behövs för att gå från 0 till 90 grader. Vid sidokraft så kommer vingen att arbeta mellan 0-25 grader = 0 - 2,77 cm slaglängd Vid aktiv broms 25-35 grader = 2,77 - 3,88 cm slaglängd Det som går att justera är infästnings punkterna så slaglängden går att halvera eller få ner till 1/3 del, någon man får prova sig fram. Sen finns möjligheten att justera vid vilken g-kraft den aktiva bromsen skall träda in på så vis kan man spara lite tid. Har sökt en hel del på snabba servon som klarar 2-500kg dock när man ser reviews så verkar det mesta vara skit från kina som kanske klarar belastningen några gånger sen går dem sönder. Men klart köper man ett servo för 20 - 30 000:- till tex drönare så kan den kanske fungera 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted June 4, 2020 Share Posted June 4, 2020 Hur är ljudnivån i dina ställdon ? . Jag har ett par lika dana till utseendet å de är väldigt högljudda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted June 4, 2020 Share Posted June 4, 2020 Jag tänker inte på sådanna servon. Tänk dig en linkjärkabel (namn?) som du sedan drar till en kulskruv. På den sätter du en 180kv RC motor. Ta en sådan på 2kW så du får lite vrid. Sedan styr du den med Odrive och har en encoder på sidan. På så vis kommer du få extremt bra precision och jag lovar dig att kraften räcker 😄 Detta för några tusenlappar. Du kan också sätta en nema steg-motor för några hundralappar med liknande styrning eller billigare rc motorer. Kanske är overkill men vill man ha lite snabbhet samt även precision är det helt klart vägen att gå. Du kan då lägga in hur många lägen som hälst 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted June 6, 2020 Author Share Posted June 6, 2020 On 2020-06-04 at 23:25, Göran Nilsson sade: Hur är ljudnivån i dina ställdon ? . Jag har ett par lika dana till utseendet å de är väldigt högljudda Dom hörs en hel del, dock inget man märker när man startar motorn 😛 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted June 6, 2020 Author Share Posted June 6, 2020 On 2020-06-04 at 23:49, daromer sade: Jag tänker inte på sådanna servon. Tänk dig en linkjärkabel (namn?) som du sedan drar till en kulskruv. På den sätter du en 180kv RC motor. Ta en sådan på 2kW så du får lite vrid. Sedan styr du den med Odrive och har en encoder på sidan. På så vis kommer du få extremt bra precision och jag lovar dig att kraften räcker 😄 Detta för några tusenlappar. Du kan också sätta en nema steg-motor för några hundralappar med liknande styrning eller billigare rc motorer. Kanske är overkill men vill man ha lite snabbhet samt även precision är det helt klart vägen att gå. Du kan då lägga in hur många lägen som hälst 🙂 Googla lite på den du menade. Riktigt imponerande fart och kraft. Får bli en sån lösning på nästa bil man bygger 😄 https://odriverobotics.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted June 16, 2020 Author Share Posted June 16, 2020 Kört ca 10 mil nu med vingen dock inte i Aktivt läge, bara manuellt. Ställde in den på ca 10-15 graders lutning, tyckte väl inte att det gav så mycket, körde några mil, bus och lugn körning. Ställde upp vingen till ca 20-30 grader (lite beroende vars man mäter vinkeln, då började det hända saker :D Från att köra med känslan att man är på en grusväg, det sladdar lite lagom i kurvorna i hård körning till att bilen är helt klistrat mot vägen. Försökte provocera bilen allt jag kunde och lite till. Den satt bokstavligen fast i marken, dock i rullande tillstånd :P Så men min bil så verkar det inte behövas mer än 20-30 graders lutning i stadskörning, på banan skiljer det sig säkert en hel del. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted June 16, 2020 Share Posted June 16, 2020 Intressanta data ang vingens vinkel, vilka hastigheter har du provat i ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted June 16, 2020 Author Share Posted June 16, 2020 55 minuter sedan, Göran Nilsson sade: Intressanta data ang vingens vinkel, vilka hastigheter har du provat i ? Hej! Mellan 70-150km/h, antar att det kan skilja en hel del mellan olika vingar. Skulle man tex köra på kullen så gissar jag att man skulle ligga på 10-15 graders lutning på rakan. ca 160-185km/h I kurvorna där det går långsammare så 20-30 graders lutning. Låg mellan 95-120km/h i kurvorna sist jag körde på kullen. Utan belastning på ställdonen ca tar det ca 1 sekund att gå från 15 till 30 graders lutning. Vi hittar på att det är max 0.8g i sidokraft på kullen. Då kan man ju ställa in att vingen går upp från 15-30 grader vid 0.4g < och mer. Då kan man nog tjäna in lite tid på fördröjningen. Sen skippar man brake assist helt och hållet. Bilen är gått 2 & 1/2 sommar + en bankörning utan att det syns på beläggen. Har aldrig haft några problem med bromsarna, dom har tagit sjukt jämt och fint och aldrig gått för varma. Men allt är bara spekulationer och gissningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 16, 2020 Share Posted June 16, 2020 Om du kör i ca 160kmh (troligen snabbare) in mot bron så färdas du ca 45m/s, om du sen ska hinna vinkla om vingen på 1s (45m) så är du redan inne kurvan, 1 s är en evighet vid dom hastigheterna men det är ju bara att prova 😃 ,det är ju i inte tillåtet ens i F1 med aktiv vinge i kurvor just för att man hade problem med att vingen havererade för ofta med ganska stora risker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted June 17, 2020 Author Share Posted June 17, 2020 5 timmar sedan, Jörgen sade: Om du kör i ca 160kmh (troligen snabbare) in mot bron så färdas du ca 45m/s, om du sen ska hinna vinkla om vingen på 1s (45m) så är du redan inne kurvan, 1 s är en evighet vid dom hastigheterna men det är ju bara att prova 😃 ,det är ju i inte tillåtet ens i F1 med aktiv vinge i kurvor just för att man hade problem med att vingen havererade för ofta med ganska stora risker. Bra info där, tanken har väll aldrig varit att vinna tävlingar 😋 Lite småskoj bara att labba lite med Aero dynamik och automatisering 😁 Går ju att använda brake assist funktionen men att man begränsar vinkeln till samma som kurvtagningsvinkeln, på så vis är ju vingen i rätt position innan kurvan, förutsättningen att man använder bromsen 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 18, 2020 Share Posted June 18, 2020 19 timmar sedan, longen sade: Bra info där, tanken har väll aldrig varit att vinna tävlingar 😋 Lite småskoj bara att labba lite med Aero dynamik och automatisering 😁 Går ju att använda brake assist funktionen men att man begränsar vinkeln till samma som kurvtagningsvinkeln, på så vis är ju vingen i rätt position innan kurvan, förutsättningen att man använder bromsen 🙂 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted August 9, 2020 Author Share Posted August 9, 2020 Så där då var bilen såld, visade sig vara 2 av ägarna till mittSverige banan som köpte den. Nu får man börja planera för framtida byggen 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Nordin Posted August 9, 2020 Share Posted August 9, 2020 Grattis!!! Fick du det du begärde för den? Blir det el-7 nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
longen Posted August 9, 2020 Author Share Posted August 9, 2020 31 minuter sedan, Mikael Nordin sade: Grattis!!! Fick du det du begärde för den? Blir det el-7 nu? Fick gå ner i pris men ändå nöjd. Vi får se, inte omöjligt 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted August 20, 2020 Share Posted August 20, 2020 +1 på el Seven med tesla drivlina🤟 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.