Starhonk Posted January 16, 2016 Posted January 16, 2016 Snygga vippor är alltid vackert! Transparenta kåpor?? Trevlig helg Henrik Quote
catskalle Posted January 29, 2016 Author Posted January 29, 2016 Sådär nu har de sista paketet kommit! Nu ska man bara hitta något gummi som passar! Jag tycker det är svårt att hitta breda däck till 18"! Bakfälgen mäter 11" och man vill ju inte ha tyskstuk på däcken. Förslag på däck mottages gärna! Thomas Quote
Arto Posted January 30, 2016 Posted January 30, 2016 Jag har inte grottat ner mig i lämplig rullomkrets etc. än. Lite hjälpmedel för att försöka bilda sig en uppfattning om vad man vill ha http://www.autopower.se/tips/default.asp En sida med lite bra info med tabeller längs ner (+ en massa annan bra info). http://porsche.michelin.se/wp-content/uploads/2011/10/Teknisk-info-Pilot-Sport-Cup2.pdf EDIT: Varning blir kanske lite tyskstuk på 18" 🙄 Var har du handlat fälgarna? letar själv lite 18" just nu //Arto Quote
catskalle Posted January 31, 2016 Author Posted January 31, 2016 Tack Arto, Fälgarna finns att köpa här http://www.vintagewheelsus.com/ /Thomas Quote
catskalle Posted February 4, 2016 Author Posted February 4, 2016 Blev en stund i verkstan igår, Styrningen behöver lite tillsyn! Styrleden monteras underifrån på mina spindlar och ger mig då fel vinkel på styrstagen! Lösning! borra, brotscha spindeln. Svarva en bussning som är 2-3 hundringar stor Värm spindeln försiktigt (gasolbrännare räcker) när gjutgodset börjar få färg så är det bara att montera bussningen! Låt svalna. Sedan fram med koniska brotschen (försiktigt lätt att gå för långt)! Klart! /Thomas Quote
GT40 Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 En bra motorist reder sig själv 😃 Snyggt jobbat Thomas! Quote
catskalle Posted February 8, 2016 Author Posted February 8, 2016 Slog till på en vxllåda 01E från en A6 -02:a 5-vxl! När jag kollar på tex Örjans låda så är vxl-mekanismen som på min 016 låda men på den här så sitter mekanismen höger bak! någon som har några bra bilder på mekanism lösningar? /Thomas Quote
heralue Posted February 8, 2016 Posted February 8, 2016 Är det där verkligen en 01e ?? Min ser ut så här: Quote
Hansol Posted February 8, 2016 Posted February 8, 2016 Tror att du fått en 012 låda det är tyvärr ingen 01E. lite sen edit: Är kanske denna du tänker på , just 01E-DQS ger ger även lite bättre slutväxelutväxling https://www.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=3&query=DQS&post_id=22011960 //Peter Quote
catskalle Posted February 9, 2016 Author Posted February 9, 2016 Nä just det det är ju inte en 01E 🙄 Fort men fel sökte bara och hittade den lådan och utgick från att alla framhjulsdrivna hade 01E lådan i olika utföranden! lite mer efterforskning nästa gång 😊 Kanske skulle ha dragit öronen åt mig när priset var lågt 😃 Gör om gör rätt! /Thomas Quote
Hansol Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Nu sitter ju 012 lådan i många motorvarianter även Audi A8 med FWD. Så lådan i sig är det nog inga problem med. Även den faktiska utväxlingen borde ju bli ganska så bra iom att den även fanns i A8. Förhoppningsvis kanske din låda härstammar från just en sådan Sedan så finns väl bara 01E som 6 växlad om jag inte är helt fel ute Quote
Grantinge_gt40 Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Thomas wrote: Slog till på en vxllåda 01E från en A6 -02:a 5-vxl! När jag kollar på tex Örjans låda så är vxl-mekanismen som på min 016 låda men på den här så sitter mekanismen höger bak! någon som har några bra bilder på mekanism lösningar? /Thomas Det var ju synd, hade du velat ha samma låda som på bilden så har jag en liggandes i garaget som följde med när jag köpte mitt kit. Som sagt 5 vxl 012 låda helt i aluminium. Om jag inte minns fel så har Hoffman denna typ av låda. Quote
catskalle Posted February 10, 2016 Author Posted February 10, 2016 Lungt! skickar tillbaka den lådan! Det verkar som om 01E lådan är starkare så jag satsar på en sådan! Jag har ju en 016 låda sedan tidigare men den har ju lite klenare ingåendeaxel så 01E får det bli! Har hittat en 01E Inte helt rätt (2,5 tdi lådan) utan en 5vxl från en -00 1,9 tdi och har sett att efter chip så drar de 350Nm genom den med garanti så då håller den nog till en lättare bil (ett tag i alla fall) 😃 Kanske fort men fel igen! men stora splinesen på ingående axel så bättre än 016 lådan dock! Någon som har en bra skärfil till adapterplattan (ford302/01E) min felar lite på något hål! eller om någon vill skära fram och skicka? mot bet såklart! /Thomas Quote
GT40 Posted February 10, 2016 Posted February 10, 2016 Hej Thomas, Bra val tror jag. Visste dock inte att 01E fanns som 5 växlad. Jag satte ut min växelmekanism på tuben, har inte provkört den annat än i torrdocka men verkar funka smidigt 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=OA_curJRKdw /Markus Quote
catskalle Posted February 12, 2016 Author Posted February 12, 2016 Snygg mekanism markus den kanske man får kolla lite närmare på när det är dax 😃 kanske någon på forumet kan tyda siffror och bokstäver på lådan? Sidan sprängkåpa: Undersida: Mellandelen: /Thomas Quote
heralue Posted February 12, 2016 Posted February 12, 2016 EYZ Final drive: 3.625 1st - 3.50 2nd - 1.889 3rd - 1.231 4th - 0.871 5th - 0.667 Quote
catskalle Posted February 12, 2016 Author Posted February 12, 2016 Tack! ja det kommer att gå fort, 7500rpm dia däck 1991mm 5:ans vxl ca 370Km/h når man 200mph får man vara nöjd! Kraft? /Thomas Quote
catskalle Posted February 13, 2016 Author Posted February 13, 2016 Oj lite mycket vin igår 😃 det är ju rull omkring som blir ca 2000 mm! eller blir det kanske en monstertruck! / Thomas Quote
catskalle Posted March 9, 2016 Author Posted March 9, 2016 Hämtade motorblocket igår efter viss justering! Lut tvätt! Topp deck och borr! linehonat nya kamlager! Så nu väntar målning och sen kan monteringen börja 😃 /Thomas Quote
Starhonk Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 Snyggt - hoppas du har bättre tur än med klåparna jag hade att göra med! Mvh Henrik Quote
catskalle Posted March 11, 2016 Author Posted March 11, 2016 Ja det hoppas jag med! Kanske lite lättare att få till min när det inte blir några externa balanseringar! /Thomas Quote
catskalle Posted March 12, 2016 Author Posted March 12, 2016 Idag blev det maskering! Och Lackering! Har gått igenom oljekanaler med borstar, men luttvätten har ju funkat bra,så inga fynd! 😃 Nästa blir att knacka och gänga i alla pluggar! /Thomas Quote
catskalle Posted March 13, 2016 Author Posted March 13, 2016 Pluggar! Jag har missat att ta kort på den på ovansidan motorn och de som blir bakom kamkedjan! Får fixa det nästa gång om jag kommer ihåg 🙄 /Thomas Quote
catskalle Posted March 20, 2016 Author Posted March 20, 2016 igår blev det montering av ARP pinnbultar till veven samt vevaxel! Började med att tvätta allt före montering, Ramlagerlägena är lineade (eller hur det stavas) för ARP och allt är torrt och rent före start! Pinnbultar monterade och koll att längden är lika! Lagren monteras i blocket: Veven kollas en sista gång: Ramlagren smörjs med monteringsolja (kladdigt) och överfallen monteras Smörj brickor och muttrar med ARP fett och dra ner med fingrarna, knacka till överfallen så de sätter sig! Sen dra åt i tre steg till 80ft/lbs ca 105N/M Dra runt veven för hand det ska gå lätt! Kolla axial spel! Nu blir det lite tråk göra, Fila ringar! Kommentera gärna om ni tycker att jag missat något! /Thomas Quote
catskalle Posted March 20, 2016 Author Posted March 20, 2016 Just ja bilder på pluggar som jag hade glömt! /Thomas Quote
catskalle Posted March 20, 2016 Author Posted March 20, 2016 Såg att jag skrivit att 80ft/lbs var ca 105n/m men det blir ju ca 108 N/m /Thomas Quote
catskalle Posted May 7, 2016 Author Posted May 7, 2016 Fick lite mer delar från US i veckan! Däck och ventilkåpor! Fyller ut bra 😃 /Thomas Quote
catskalle Posted May 10, 2016 Author Posted May 10, 2016 Har tagit lite tid med ringslipning! Slipa ringar på en ny ringslip med diamant skiva! Första ringen fort men fel (filade för mycket) bara att beställa nya ringar till en kolv! Matchade kolvar och stakar 0,6 gram mellan tyngsta och lättaste! Gäller att få ringarna vinkelrätt i borret! Och låt det ta tid! fila lite och kolla ofta annars får man vänta flera veckor på nya ringar 😕 sita gången man ser kolvarna på ett tag (hoppas jag)! /Thomas Quote
catskalle Posted February 21, 2017 Author Posted February 21, 2017 Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade så här kommer lite om vad som hänt! Blev lite stopp i motorbygget då jag hade svårt att bestämma vilken cam jag skulle ha! Men bestämde mig för en cam som passade de beehive fjädrar jag hade det blev en comp cams: 35-522-8. Beställd i Aug 2016 och skickade med en cantainer fick hem det för två veckor sedan 🙄 Nu är grejorna hemma i alla fall och sitter i! Vad har jag gjort under tiden Bromsar , Styrning , Bakre huv gångjärn mm /Thomas Quote
Starhonk Posted February 21, 2017 Posted February 21, 2017 Tjena, Jag kör också på den kammen men har inte hunnit utvärdera ännu riktigt känner jag. De där fjädrarna ser ju intressanta ut. Jag antar att vinsten ligger att arrangemanget blir lättare när diametern minskar. Mvh Henrik Quote
catskalle Posted February 21, 2017 Author Posted February 21, 2017 Precis Henrik, det blir lättare men den största vinsten ligger i att den inte kommer i självsvängning vid höga varv tack vare formen! /Thomas Quote
catskalle Posted February 21, 2017 Author Posted February 21, 2017 video på beehive fjädrar! https://www.youtube.com/watch?v=NskusJdk5Qs /Thomas Quote
Starhonk Posted February 21, 2017 Posted February 21, 2017 Jösses vilken skillnad! Det får bli uppgradering till sådana😁 Mvh Henrik Quote
catskalle Posted March 9, 2017 Author Posted March 9, 2017 Monterade insug igår kväll! Passade helt OK! Lite justering blir det dock, får lägga lite svets i taket på insuget och slipa ur! då jag inte vill slipa i de cnc-portade topparna! Behöver lite förslag på hur jag ska lösa vevhusvetilationen då det blir svårt att lösa återcirkulation med trattar, Är det ok att leda bort till en burk med filter? /Thomas Quote
Starhonk Posted March 9, 2017 Posted March 9, 2017 Vackert Thomas -CNC AFR - riktigt mumsigt. Bara en stilla tanke - om du svetsar i insuget är du inte rädd att det slår sig?? Mvh Henrik Quote
catskalle Posted March 13, 2017 Author Posted March 13, 2017 Jodå det är något jag har med i tankarna, men att gå på toppen och tappa gashastighet blir ett större problem! Tanken är att skära fram en plåt och montera insuget i, som även kommer att verka som ett kylblock. Som sagt bara en tanke. Sitter på Aruba just nu så det är allt som jag kan göra just nu tänka på grejorna. /Thomas Quote
maric Posted March 17, 2017 Posted March 17, 2017 Hej, Jag hade förvisso något mindre men ändå liknande misspassning mellan insug och AFR-topparna. JB-weld är tämligen vedertaget som fyllnadsmaterial när man portar toppar/insugningsrör. Det lär hålla även för E85. /Mattias Quote
Starhonk Posted March 17, 2017 Posted March 17, 2017 Menar du epoxikittet då eller?? Mvh Henrik Quote
Starhonk Posted March 27, 2017 Posted March 27, 2017 Hej igen, Med risk för att vara tjatig så är det ju en bild på epoxilimmet du lagt upp. Är det limmet eller kittet som rekommenderas? Här är länken till kittet. https://navx.se/jb-weld/epoxykitt/ Här är länk till limmet https://navx.se/jb-weld/epoxylim/ Mvh Henrik Quote
maric Posted March 27, 2017 Posted March 27, 2017 -Ja, det är JB Weld epoxy ("limmet") man brukar använda. /Mattias Quote
catskalle Posted March 28, 2017 Author Posted March 28, 2017 Så, åter från semester! 😃 Ja just det portningsplast har vi testat förr på dragracingtiden och det funkade ju då (-90 tal) så det har ju säker inte blivit sämre, gjorde du något åt ytan för att få bra fäste för plasten? /Thomas Quote
catskalle Posted March 30, 2017 Author Posted March 30, 2017 Lite småfix igår kväll, bytte skruv till oljetråg bl.a. /Thomas Quote
maric Posted March 31, 2017 Posted March 31, 2017 Hej Thomas, Jag körde med en ganska grov roterande fil. Därefter tvättade jag med aceton följt av etanol. Som du skriver har detta använts länge och man ser inte mycket rapporter om att det skulle fallera. /Mattias Quote
catskalle Posted April 13, 2017 Author Posted April 13, 2017 Dax för svänghjul, Jag har ritat upp ett med Ford startkrans. Är det någon på forumet som har en ritning eller cadmodell då jag är lite osäker på mått från vev till lamellyta. Det känns ju som ett ganska viktigt mått. Så här har jag ritat! /Thomas Quote
catskalle Posted April 13, 2017 Author Posted April 13, 2017 01E låda! glömde att skriva 🙄 /Thomas Quote
Starhonk Posted April 14, 2017 Posted April 14, 2017 Hej Tomas, Avståndet vev lamellyta hänger ju också ihop med hur tjock din adapterplatta är. Hur tjock är din? Mvh Henrik Quote
catskalle Posted April 14, 2017 Author Posted April 14, 2017 Just det, min adapterplatta är 10mm. Jag har den med i min modell, jag vill bara kolla måtten med någon som har monterat och vet att det funkar. /Thomas Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.