swedishGT40 Posted June 12, 2018 Author Share Posted June 12, 2018 Nu är det nära 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Posted June 12, 2018 Share Posted June 12, 2018 Åhhh så roligt med karossen på g! Varifrån köper du den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted June 13, 2018 Share Posted June 13, 2018 Grattis, fasen va kul! Det ser ju riktigt fint ut på bilderna, gissar att den står någonstans i UK i det skicket? är även jag nyfiken på leverantör.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted June 13, 2018 Author Share Posted June 13, 2018 Har beställt direkt från killen som tillverkar åt southern gt. Sägs vara dom bästa karosserna som görs. Återstår o se 😎 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted June 13, 2018 Share Posted June 13, 2018 Ja denna kaross har all kvalité och dimensionering i gjutning som leverantören till min ,tydligen helt tappat bort. Får man fråga vart prislappen ungefär landar ? Mvh//Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 13, 2018 Share Posted June 13, 2018 Jag har i flera gånger sett "killen som tillverkar åt southern gt" - skriv gärna ut namn och kontaktuppgifter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted June 13, 2018 Author Share Posted June 13, 2018 Joacim wrote: Jag har i flera gånger sett "killen som tillverkar åt southern gt" - skriv gärna ut namn och kontaktuppgifter Njaa, ska du köpa så kan jag förmedla. Men du får INTE köpa om du har ett southern chassi t.ex. Då han är bunden som hovleverantör åt dem 🙂 PM om du vill ha info och är seriös på att köpa(inte billigt...) Hansol wrote: Ja denna kaross har all kvalité och dimensionering i gjutning som leverantören till min ,tydligen helt tappat bort. Får man fråga vart prislappen ungefär landar ? Mvh//Peter Högt, hahaha! Det är den dyraste som går att köpa. Och frakten är inte billig heller... Man skulle tjäna en del på att beställa flera karosser samtidigt då killen inte är omöjlig för prutning om man gör flera beställningar. och så spar man in fint på frakten också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted June 13, 2018 Share Posted June 13, 2018 Det är väl ingen hemlighet. Lee Dawson, har inte kontaktuppgifterna men du hittar honom säkert om du Googlar. Edit: Samma som min men levererad genom Mick på SGT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 13, 2018 Share Posted June 13, 2018 r-2 wrote: Det är väl ingen hemlighet. Lee Dawson, har inte kontaktuppgifterna men du hittar honom säkert om du Googlar. Precis min tanke 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted June 14, 2018 Author Share Posted June 14, 2018 Händer tillslut lite i garaget också, främre uprights klara i grunden. Ska fräsa lite på styrarmsfästena innan grejerna loppas på plats 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted June 14, 2018 Share Posted June 14, 2018 Flitens lampalyser verkligen i V-ås, verkligen tjusigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted June 16, 2018 Author Share Posted June 16, 2018 Bromsoksfästen på plats, nu måste jag fixa lite fräsning innan jag kommer vidare. Istället så fixade jag rörhylsor till tvärbalken i hästskon, så den är klar nu iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted June 17, 2018 Author Share Posted June 17, 2018 Svarvat till lite bultgenomföringar till bakre uprights. Skall tigas och sen slutjusteras på längden, blir långa bultar, M12x300 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted June 21, 2018 Author Share Posted June 21, 2018 Tigade rören till bakre upright och svarvade bort överflöd. Har även fått hem luftventilerna till instrumentpanelen som jag fyndade på ebay 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted June 21, 2018 Share Posted June 21, 2018 Snyggt men tveksamt om SFRO godkänner det.... Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted June 22, 2018 Author Share Posted June 22, 2018 Henrik wrote: Snyggt men tveksamt om SFRO godkänner det.... Mvh Henrik Varför? Finns folk på detta forum med samma konstruktion där ändarna är gängade istället. Denna med genomgående bult borde vara starkare då man får till mutter istället för skurna gängor? Så var iaf sfros tankegång när jag pratade med dom ang. Chassifästen o bultar till hjulupphängning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted June 22, 2018 Share Posted June 22, 2018 Det jag reagerade på är att på bilden såg det ut som du svarvat på svetsen. Om det var så är det ajabaja😄 Men jag kanske bara tittade slarvigt🙄 Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted June 22, 2018 Author Share Posted June 22, 2018 Henrik wrote: Det jag reagerade på är att på bilden såg det ut som du svarvat på svetsen. Om det var så är det ajabaja😄 Men jag kanske bara tittade slarvigt🙄 Mvh Henrik Det har jag, tog av det som stack upp, detta är ett måste för att kunna montera ihop uprighten innan den helsvetsas. Har snackat lite med sfro om att slipa ner svetsar tidigare. Och det är OK om det krävs för att komma vidare med svetsjobbet. Dvs. Om svetsen ej blir åtkomlig efteråt. I värsta fall blir det nerslag och man får roa sig med att skära loss och svetsa in nya rör 😕 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted June 22, 2018 Share Posted June 22, 2018 SwedishGT40 wrote: Henrik wrote: Det jag reagerade på är att på bilden såg det ut som du svarvat på svetsen. Om det var så är det ajabaja😄 Men jag kanske bara tittade slarvigt🙄 Mvh Henrik Det har jag, tog av det som stack upp, detta är ett måste för att kunna montera ihop uprighten innan den helsvetsas. Har snackat lite med sfro om att slipa ner svetsar tidigare. Och det är OK om det krävs för att komma vidare med svetsjobbet. Dvs. Om svetsen ej blir åtkomlig efteråt. I värsta fall blir det nerslag och man får roa sig med att skära loss och svetsa in nya rör 😕 Att ta ner svetsrågen så att den ligger på samma nivå som grundmaterialet försämrar ingen hållfastighet ö h t eftersom belastningen alltid följer ytstrukturen , dvs varken en tilltagen rot eller råge tillför ingen hållfastighet. Det är mer än fördel att avverka på så sätt kan man avslöja om man fått några inneslutningar i svetsen men man måste se till att man inte hamnar under grundmaterialets ytstruktur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted June 23, 2018 Share Posted June 23, 2018 Bra att du snackat med SFRO. De brukar vara allergiska mot att man bearbetar svetsfogar generellt sett. Sedan om det alltid är befogat är en helt annan diskussion. Fortsatt trevlig helg! Nu tar jag mig en vända i kärran istället flr sillen!/ Henrik Hansol wrote: SwedishGT40 wrote: Henrik wrote: Det jag reagerade på är att på bilden såg det ut som du svarvat på svetsen. Om det var så är det ajabaja😄 Men jag kanske bara tittade slarvigt🙄 Mvh Henrik Det har jag, tog av det som stack upp, detta är ett måste för att kunna montera ihop uprighten innan den helsvetsas. Har snackat lite med sfro om att slipa ner svetsar tidigare. Och det är OK om det krävs för att komma vidare med svetsjobbet. Dvs. Om svetsen ej blir åtkomlig efteråt. I värsta fall blir det nerslag och man får roa sig med att skära loss och svetsa in nya rör 😕 Att ta ner svetsrågen så att den ligger på samma nivå som grundmaterialet försämrar ingen hållfastighet ö h t eftersom belastningen alltid följer ytstrukturen , dvs varken en tilltagen rot eller råge tillför ingen hållfastighet. Det är mer än fördel att avverka på så sätt kan man avslöja om man fått några inneslutningar i svetsen men man måste se till att man inte hamnar under grundmaterialets ytstruktur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted June 24, 2018 Author Share Posted June 24, 2018 Uppbyggnad pågår. Ett par pass till i garaget så är den nog redo för att tigas 👍 Såklart ska allt göras igen på andra uprighten....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted July 2, 2018 Author Share Posted July 2, 2018 Sidan uppe igen 👍 och jag är nästan klar med ena bakre uprighten 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted July 5, 2018 Author Share Posted July 5, 2018 Nu så, nu kan tom frugan se att det blir en bil så småning om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 5, 2018 Share Posted July 5, 2018 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted July 6, 2018 Author Share Posted July 6, 2018 Tips på bra (läs billiga) väggkrokar för att hänga upp karossen på väggen sökes. Behöver inte nödvändigtvis vara gummiklädda då jag lika gärna kan klä dem själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted July 7, 2018 Author Share Posted July 7, 2018 Lägger upp ett par bilder jag önskar hjälp med Thomas, dessa mått behöver jag för att komma igång. Sen borde resten ge sig självt. Då vi har samma bredd runt kupén(1640) samt längd på trösklarna(1600) så är du den enda som kan ge mig korrekta referensmått 🙂 Sista bilden grovmäter jag till att den borde landa runt 920ish? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
catskalle Posted July 8, 2018 Share Posted July 8, 2018 Bild 1 Mått bakkant där ska du ha ca 350mm Bredd dörrlistkanter 1630mm Bild 2 har jag ca 930mm Ring så kan jag förklara hur jag har mätt /Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted July 8, 2018 Author Share Posted July 8, 2018 Tack Thomas 👍 Ikväll drog jag ihop sista plåtarna till bakre upright nr 2. Återstår urskärning och insvetsning av handbromsfästen etc. EDIT: Nu har jag äntligen kommit på hur jag ska göra för att känna mig nöjd. Blir 4st förlängsningsmuttrar svetsade på plattjärn som skruvas fast i takreglar. Sen svetsar jag muttrar på 4st gängstänger som jag drar igenom i varje hörn på 2st reglar som fungerar som hyllplan för karossdelen. Sen får man snida till formen på regeln för optimalt stöd för karossdelen. Med denna metod så kan jag säkra den i taket efter att man hissat upp den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted July 9, 2018 Author Share Posted July 9, 2018 Nästan done var det. Hade glömt av att jag ska designa om runt genomföringen för handbromsarmen. Ska fixa en förstyvning i designen genom att skapa en 10mm sarg runt genomföringen som löper in mot basplattan. Bilder kommer när det är klart på riktigt denna gång 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted July 19, 2018 Author Share Posted July 19, 2018 Idag passade jag in ryggbågen mot spindeln. Återstår dom klenare profilerna som ska gå ner och hålla låsbygeln till dörrarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted July 22, 2018 Author Share Posted July 22, 2018 Behöver svar på en fråga. Ska sparklådan/bakre benen på takspindeln sitta uppepå aluminiumplåten? Hade först trott man gjorde iordning fäste och sedan la plåten runtom, men hittar ingen info om att det ska vara så. Någon som har bra bilder på montaget runt bakre benet av takspindeln, och kan delge lite insikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted July 24, 2018 Author Share Posted July 24, 2018 Svetsat in platta för infästning till spindeln samt färdigställt bakre uprights för tigsvetsning. Han även med att besöka Henrik igår, mycket trevlig kille samt välkomnande familj 👍 Tack för åkturen, man blir inte det minsta sugen att få rull på bilen... 🙄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted July 29, 2018 Author Share Posted July 29, 2018 Provade lite passform på karossen idag. Det mesta ser ut att lira riktigt fint, förutom mellan dörr och tak längst upp på a-stolpen. Där ligger dörren ca 10mm över spindeln när den är bra vid nederkant a-stolpe. Behöver nog pressa upp spindeln i framkant av taket som jag sett andra behöva göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted July 30, 2018 Share Posted July 30, 2018 Glöm inte att lägga i rutan när du är i dessa regioner. Rutan vill ligga på sitt sätt. Mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 16, 2018 Author Share Posted August 16, 2018 brajon wrote: Glöm inte att lägga i rutan när du är i dessa regioner. Rutan vill ligga på sitt sätt. Mvh Örjan Det ska jag göra 👍 Var ett tag sen, men semestern kom ivägen. Har börjat tillverka svetsändar samt justerhylsor till upphängningen, löper på bra hittills iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 19, 2018 Author Share Posted August 19, 2018 Justerhylsor till framvagnen klara. Ska klura lite om jag kanske ska ändra till en design med lägre huvud, men det kan man ändra senare. Ska fräsas av två plana sidor för nyckelfattning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 25, 2018 Author Share Posted August 25, 2018 Styrledsfästen gängade och på plats, och därmed klara för helsvetsning. Har också börjat på justerhylsorna till bakvagnen, 1 av 4 klar där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted August 30, 2018 Author Share Posted August 30, 2018 Alla justerhylsor färdigsvarvade. Återstår bara fräsning för nyckel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 11, 2018 Author Share Posted September 11, 2018 Efter lite letande så har jag tillslut hittat M12x300 i 10.9 med sexkantsskalle som faktiskt går att köpa styckevis. Så nu har jag alla skruv jag behöver för hjulupphängningen, skall "bara" bearbeta skallen på dom skruvarna som ska bli justerbussningar till framvagnens övre bärarm, samt bakvagnens övre bärarm. Det verkar lättare sagt än gjort dock... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted September 11, 2018 Share Posted September 11, 2018 SwedishGT40 wrote: Efter lite letande så har jag tillslut hittat M12x300 i 10.9 med sexkantsskalle som faktiskt går att köpa styckevis. Så nu har jag alla skruv jag behöver för hjulupphängningen, skall "bara" bearbeta skallen på dom skruvarna som ska bli justerbussningar till framvagnens övre bärarm, samt bakvagnens övre bärarm. Det verkar lättare sagt än gjort dock... Bra jobbat! M12x300, 10.9, var hittade du dem? jag letade mig blodig när det begav sig. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 12, 2018 Author Share Posted September 12, 2018 Mackan wrote: SwedishGT40 wrote: Efter lite letande så har jag tillslut hittat M12x300 i 10.9 med sexkantsskalle som faktiskt går att köpa styckevis. Så nu har jag alla skruv jag behöver för hjulupphängningen, skall "bara" bearbeta skallen på dom skruvarna som ska bli justerbussningar till framvagnens övre bärarm, samt bakvagnens övre bärarm. Det verkar lättare sagt än gjort dock... Bra jobbat! M12x300, 10.9, var hittade du dem? jag letade mig blodig när det begav sig. /Markus Du har PM. Av någon oförklarlig anledning så verkar jag totalt ha bommat m12x30 i fingänga...(stigning 1,5mm) Behöver 4st sådana skruv. Helst 6kantskalle och minst 10.9. Någon som har i gömmorna och kan tänka sig posta/sälja dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 13, 2018 Author Share Posted September 13, 2018 Inväntar dom sista långa bultarna samt saknar 6st bussningar som verkar helt bortsupna (måste städa...) Håller på med lite provmontering innan jag skickar hjulupphängningen på helsvetsning. Måste göra lite mindre justeringar på nedre främre bärarmen, annars är det lugnt hittills iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 18, 2018 Author Share Posted September 18, 2018 Kom o tänkta på en sak gällande hjulupphängningen bak på dessa bilar. Om man har bussning i under bärarmen mot chassi bak. Kommer inte denna ta upp brytande krafter då uprighten vill vridas framåt/bakåt när reaktionsstagen ger den en pendlande rörelse? Detta borde ju vara förödande, eller är det så minimalt den pendlar att det är försumbart och tas upp av gummit? Tänker mig att detta borde vara anledningen till att det sitter ledlager där original...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted September 19, 2018 Share Posted September 19, 2018 SwedishGT40 wrote: Kom o tänkta på en sak gällande hjulupphängningen bak på dessa bilar. Om man har bussning i under bärarmen mot chassi bak. Kommer inte denna ta upp brytande krafter då uprighten vill vridas framåt/bakåt när reaktionsstagen ger den en pendlande rörelse? Detta borde ju vara förödande, eller är det så minimalt den pendlar att det är försumbart och tas upp av gummit? Tänker mig att detta borde vara anledningen till att det sitter ledlager där original...? Jag har samma upplägg i min bakvagn och det funkar bra. Bussningarna (Volvo 850) är ganska mjuka. Montera och vicka den fram å tillbaka så känner du. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 20, 2018 Author Share Posted September 20, 2018 Mackan wrote: SwedishGT40 wrote: Kom o tänkta på en sak gällande hjulupphängningen bak på dessa bilar. Om man har bussning i under bärarmen mot chassi bak. Kommer inte denna ta upp brytande krafter då uprighten vill vridas framåt/bakåt när reaktionsstagen ger den en pendlande rörelse? Detta borde ju vara förödande, eller är det så minimalt den pendlar att det är försumbart och tas upp av gummit? Tänker mig att detta borde vara anledningen till att det sitter ledlager där original...? Jag har samma upplägg i min bakvagn och det funkar bra. Bussningarna (Volvo 850) är ganska mjuka. Montera och vicka den fram å tillbaka så känner du. /Markus Gjorde ett montage igår när jag loppade på stödplåt efter bussningen för double sheer. Och som du säger så är bussningarna väldigt mjuka, så är knappast ett problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 20, 2018 Author Share Posted September 20, 2018 Idag tillverkade jag samtliga justerbussningar. Kunde inte hålla mig och vänta på bussningarna, så jag gjorde ett lätt montage utan dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 21, 2018 Author Share Posted September 21, 2018 Börjar närma sig att tackla reaktionsstagen i bakvagnen snart. Hur var det nu, vilken av stagen skulle vara parallellt med marken, och vilken skulle peka neråt? Letar bilder, men hittade tyvärr ingen bra. Fanns det något vettigt sätt att räkna fram längder/vinklar, eller är det till o köra 4st lika stag och sen laborera fram vilken position som ger bra rörelse? Jag kan verkligen inte vira hjärnan kring detta... Edit: Detta liknar GTD lösningen. (Nedre delen) Edit 2: hade fel, har mätt en GTD idag och dom har parallella stag med 2,5° vinkel upp mot chassi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 23, 2018 Author Share Posted September 23, 2018 Korrigerade undre bärarmen och fästena idag, nu lirar allt fint i fram hittills 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 24, 2018 Author Share Posted September 24, 2018 En fråga till er som gått genom SFRO besiktningarna. Har ni verkligen 60mm fjädringsväg ut/in? Har börjat leka med linjer i CAD:en för att få till reaktionsstag, och hur jag än vänder och vrider på det så hamnar undre fästet under karosslinjen vid 60mm infjädring och undre reaktionsstaget kommer klippa rakt genom tvärbalken i chassiet, detta trots att den i förebyggande syfte är nerbantad till 25mm balk istället för 40... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted September 24, 2018 Author Share Posted September 24, 2018 Nu kom bultarna jag väntat på, så äntligen kunde jag börja plocka ihop bakvagnen lite också. Lyckades även klämma dit styrarmarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts