Jump to content

Markus GT40


GT40

Recommended Posts

Hej på er!
Har följt forumet ett tag och tänkte lägga upp mitt eget bygge.
Ett scratchbygge med lite lägre budget och en låååång tidplan.
Detta blir mitt första amatörbygge så jag har en del att lära, men kul är det!
Jag "lånar" en hel del lösningar och tips från forumets byggare och hoppas kunna bjuda tillbaka på något sätt.



/Markus

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 348
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hejsan Marcus

Gott att se att du nu tar steget ut i GT40 världen, ska bli spännande att
se ditt scratchbygge.

Vilken leverantör har du tänkt dig köpa kaross ifrån
och vad för drivlina är tänkt att kröna ditt bygge ?

Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Hejsan Marcus

Gott att se att du nu tar steget ut i GT40 världen, ska bli spännande att
se ditt scratchbygge.

Vilken leverantör har du tänkt dig köpa kaross ifrån
och vad för drivlina är tänkt att kröna ditt bygge ?

Mvh Peter


Ja det är helt klart en intressant värld med en hel del klurigheter 🙂
Angående karossen så har jag varit i kontakt med Tornado och GTS tuning. Tornado verkar vara seriös. GTS tuning.... jag vill inte hänga ut någon men de har inget vidare rykte.

Motorn är en fruktad 😕 Ford SB, 5,0:a från en Lincoln town car 🙂
Lådan är en Audi 01E, DQS från en 2,5TDI

/Markus
Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:

Angående karossen så har jag varit i kontakt med Tornado och GTS tuning. Tornado verkar vara seriös. GTS tuning.... jag vill inte hänga ut någon men de har inget vidare rykte.

/Markus


Såg att det var ett par stycken på GT40.com som handlat kaross
/ chassi från GTS och var positiva och nöjda , prisskillnaden verkade
vara ganska så stor .

Och sedan så är väl inte Andy på Tornado och Darren på GTS jättenöjda med varandra 😆
Link to comment
Share on other sites

Hej Mackan!

Vad kul med ett scratchbygge - hatten av säger jag bara! Skall bli otroligt spännande att följa. Hojta till om det är något man kan hjälpa till med.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Tjena - den ser misstänkt lik ut en GTD så långt;-) Ser jag rätt?

Om det är så att du använder GTD som utgångspunkt så vet jag att en känd modifiering som många GTD ägare valt att göra är att höja inre infästingspunkt för den övre länkarmen bak. Detta för att minska den lätt överdrivna camberkompenseringen som uppstod på GTD. Det fick däcket att börja gå på skuldran i förtid med minskat väggrepp som resultat.

Vad har du ritat i för program?

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Henrik wrote:
Tjena - den ser misstänkt lik ut en GTD så långt;-) Ser jag rätt?

Om det är så att du använder GTD som utgångspunkt så vet jag att en känd modifiering som många GTD ägare valt att göra är att höja inre infästingspunkt för den övre länkarmen bak. Detta för att minska den lätt överdrivna camberkompenseringen som uppstod på GTD. Det fick däcket att börja gå på skuldran i förtid med minskat väggrepp som resultat.

Vad har du ritat i för program?

Mvh
Henrik


Nja Henrik du ser nog halvrätt 🙂 Ritningarna är gjorda av Rene´ Jaquier.
Fick kontakt med honom via GT40s.com
Det är ritat i Solid works, jag caddar inte själv men det är guld värt att bara kunna titta och vrida och vända på modellen.

Tack för tipset om bakvagnen, ska ha det i åtanke!

/Markus
Link to comment
Share on other sites

Om du har uprights med på ritningen så skulle du också kunna simulera fjädringsrörelser och vilka förändraingar du får. Bakvagen är riktigt komplex geometriskt sett. Med vänlig hälsning, Henrik

Link to comment
Share on other sites

Besökte Doger i kväll. Vi kikade lite på hans BEC-kit, inga dåliga prylar 😲 . Hoppas att han får upp farten igen inom kort.

Jag köpte ett GOX svänghjul av honom. Någon som har tips om vilken koppling som passar? och vilken bussning eller lager använder man till centrumhålet?



Mvh Markus

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Har själv an Audi koppling men hittar inget Audi artikelnummer på den.
Däremot är den märkt "Sachs type 240"
mvh
Örjan


Kanske "Sachs type 240" tyder på att det är den större Audi kopplingen (240mm)?
Är det en bussning eller ett lager som ska ta emot axeln från växellådan?
Hur ser det ut på ditt svänghjul?
Så här ser audis lager ut, men jag får det liksom inte att stämma... 😊

[url]http://www.mister-auto.se/sv/styrlager-koppling/sachs-1863-869-005_g579_a0321863!869!005.html[url]

Markus
Link to comment
Share on other sites

Hej
Pm:a mig så tar jag fram artikelnumren ingående delar såsom på svänghjulsbultarna, lamell, tryckplatta urtrampningslager, centrumlager, startkrans samt lämplig startmotor.

Det ska vara ett nållager som stryning.
Hur bred är startkransen som skymtar, 10 eller 12 mm?
/ingvar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter matnyttiga tips från Ingvar och Örjan, (tackar 😃 ) har jag kommit fram till att det är kopplingar från Audi 100 Diesel eller 2,8E 91-94 eller S2/S4 med dubbelmassesvänghjul av vissa årsmodeller som fysiskt passar GOX svänghjulet.
Jag har gått på en Diesel koppling (kommer i morgon) till denna högpotenta spis 😆
Vi får se om den passar....

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en lite olustig upptäckt i kväll, om man monterar en startmotor måste man slipa??? 😲 ur motorblocket för att den ska gå dit, är det så eller har jag bara otur när jag tänker?
Finns det vägar runt detta? vad kör man annars för lämplig startmotor?





/Markus

Link to comment
Share on other sites

Jodå det stämmer ,man får slipa ur en liten tårtbit ur motorblocket för att audilådan och fordblocket ska funka ihop.
Jag har ett gäng motorer med denna tårtbit urkapad vid det här laget.
Men det är ingen fara för hållfastheten det är ingen direkt belastning där.
Så fram med kapen bara.
Mvh peter H

Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Mitt projekt var påbörjat när jag köpte och var då urslipat för startmotorn.
mvh
Örjan


Örjan kör du startmotor från 2,5TDI? är den "bolt on" för övrigt mot gox svänghjul?
vad tror du om slipningen, kan blocket spricka eller gå sönder på något sätt?
/Markus
Link to comment
Share on other sites

hoffman wrote:
Jodå det stämmer ,man får slipa ur en liten tårtbit ur motorblocket för att audilådan och fordblocket ska funka ihop.
Jag har ett gäng motorer med denna tårtbit urkapad vid det här laget.
Men det är ingen fara för hållfastheten det är ingen direkt belastning där.
Så fram med kapen bara.
Mvh peter H


Det rasslar in svar från pigga byggare 😃
Som sagt, är det orginalstartern från TDI:n som gäller? orkar den med amerikanen den ska starta?

Kapa är jag bra på, sätta ihop däremot.... 😲 😃

Tack för tipsen allihop!

/M
Link to comment
Share on other sites

hoffman wrote:
Jodå det stämmer ,man får slipa ur en liten tårtbit ur motorblocket för att audilådan och fordblocket ska funka ihop.
Jag har ett gäng motorer med denna tårtbit urkapad vid det här laget.
Men det är ingen fara för hållfastheten det är ingen direkt belastning där.
Så fram med kapen bara.
Mvh peter H


Kapar tråden lite . Hoffman hur är det med Bec´s gjutna
aluminiumplatta , behöver man gräva i blocket även med
den monterad ?

// Peter
Link to comment
Share on other sites

brajon wrote:
Har en startmotor med följande märkning:
Bosch nummer 0 001 108 113 (114)
Audi nummer 07 911 023
mvh
Örjan


Tack för tipset örjan, passar den "bolt on" med GOX plattan och svänghjulet? förutom att man måste tälja i blocket 😆

/Markus
Link to comment
Share on other sites

Hej
Din adapter ser ut som min utom på en punkt, övre hålet för startmotorn(där strecket är på bilden) finns inte på min då det inte ska användas.
Numret på startmotorn ska nog vara 075 911 023. Det är den startmotorn jag föreslog, kommer från många VAG modeller, bland annat audi 100 2,8e. Sök på detta nummer på google hittar du dem i baserna. Den som designat adapterplattan var nog fast vid att växellådan måsta sitta monterat i original position ur drixaxelperspektiv. Den lösningen som meddelades mig var att startmotormonteringen sker genom att denna vrids för frigång mot motorblocket. Det gängade hålet (M10) finns färdigt för fästa lådan i adaptern(vid sidan av nedre original startmotorhål), sätter du en "för lång" bult från växellådssidan så den sticker ut cirka 30-35mm. Då kan du använda denna för att "muttra" fast startmotorn. Övre startmotorhål saknas då och och måste borras och gängas. Lämpligen för M10 då detta hål i denna startmotor har en M12 gänga. Personligen har jag svarvat en passhylsa/styrhylsa i nedre hålet på startmotorn som passar exakt i hålet och mot bulten för att undvika att startmotorn vrider sig. Som jänkarna säger "Bolt on with minor adjustments..." . Glöm inte kolla svänghjulet och frigången mot startkransen samt gör vid behov den ändringen jag nämnde i PM:et till dig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Motorn är från en Lincoln town car -90 och har hydrauliska lyftare och vad jag förstår "pedestal valve train"

Passade på att köra runt motorn med startmotorn för att kolla kompan.
Hmmm, inge bra på ettans cylinder...
Insugningsventilen stänger inte helt, får inget spel mellan ventil och lyftare.
Ni som kan dessa motorer, är justering bara möjlig om man byter stötstång eller shimsar upp vippan?
Kanske är ventilsätet skadat? men skulle verkligen vilja fixa detta utan att riva toppen då jag främst bara vill rulla genom besiktningen med den.

hur gör man? 😊

/Markus

Link to comment
Share on other sites

Något ventilspel få du aldrig då det är hydraliska lyftare vilket innebär att dom är förspända och ljusteras med oljetrycket ,så är det dåligt komp kan det vara dåliga ringar eller bränd ventil alt att det sitter sot på ventilspindeln så den inte stänger helt.

Prova pumpa i motorolja med en oljekanna i ettans cylinder blir komprovet bättre är det ring fel, om det inte blir bättre är det ventil relaterat ,eller topppackningen.
Lycka till!
Mvh Peter H

Link to comment
Share on other sites

hoffman wrote:
Något ventilspel få du aldrig då det är hydraliska lyftare vilket innebär att dom är förspända och ljusteras med oljetrycket ,så är det dåligt komp kan det vara dåliga ringar eller bränd ventil alt att det sitter sot på ventilspindeln så den inte stänger helt.

Prova pumpa i motorolja med en oljekanna i ettans cylinder blir komprovet bättre är det ring fel, om det inte blir bättre är det ventil relaterat ,eller topppackningen.
Lycka till!
Mvh Peter H


Tack för tipsen Peter,

Ska prova oljekannetricket.
Angående förspänningen så har du rätt i att det inte finns något riktigt spel men jag tycks på de andra vipporna känna att lyftarna fjädrar tillbaka något när jag vippar mot stötstångshållet.
Ska fundera lite över detta i kväll Idea , återkommer

/M
Link to comment
Share on other sites

Mackan wrote:
hoffman wrote:
Något ventilspel få du aldrig då det är hydraliska lyftare vilket innebär att dom är förspända och ljusteras med oljetrycket ,så är det dåligt komp kan det vara dåliga ringar eller bränd ventil alt att det sitter sot på ventilspindeln så den inte stänger helt.

Prova pumpa i motorolja med en oljekanna i ettans cylinder blir komprovet bättre är det ring fel, om det inte blir bättre är det ventil relaterat ,eller topppackningen.
Lycka till!
Mvh Peter H


Tack för tipsen Peter,

Ska prova oljekannetricket.
Angående förspänningen så har du rätt i att det inte finns något riktigt spel men jag tycks på de andra vipporna känna att lyftarna fjädrar tillbaka något när jag vippar mot stötstångshållet.
Ska fundera lite över detta i kväll Idea , återkommer

/M


Om lyftarna fjädrar så finns det luft inuti. Hydrauliska lyftare slamrar/knackar alltid en stund efter uppstart av "ny motor". Normalt ska de tystna efter en stund på förhöjd tomgång. Luften ersätts med olja.
Link to comment
Share on other sites

om du inte får något spel mellan ventil och lyftare... Alltså detta låter lite mystiskt är det inte mellan ventilen och vippan det inte är något spel? Om så är fallet ligger felet längre bak i kedjan i lyftaren t.ex. Kanske skit i den eller ngt liknande

Link to comment
Share on other sites

Toker wrote:
om du inte får något spel mellan ventil och lyftare... Alltså detta låter lite mystiskt är det inte mellan ventilen och vippan det inte är något spel? Om så är fallet ligger felet längre bak i kedjan i lyftaren t.ex. Kanske skit i den eller ngt liknande


Jo, du har rätt, självklart mellan ventil och vippa.
Jag slarvade nog med begreppen i inlägget. 😆
/M
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har börjat fundera på drivaxlar.
Jag kör audi 01E låda och scorpio yttre drivaxeltappar.
Någon som vet om infästningen/bultmönster o.s.v följer någon standard eller vilka axlar som är kompatibla?
Längden får ju så klart justeras.
Hur ser det ut på era byggen?

/Markus

Link to comment
Share on other sites

gt40 wrote:


Ser ut så här !


Ser inte gratis ut 😃 men kanske är det rätt väg att gå då ett axelbrott kan kosta ett bakvagnshaveri.... Då åker man av vägen och vi har mycket och hård skog här uppe i norr...
Vet inte hur mycket vrid scorpio axlarna pallar och sen är det problemet med att få till en bra skarv, vet dock inte längden på axlarna ännu.

/Markus
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...