GT40 Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Hej på er! Har följt forumet ett tag och tänkte lägga upp mitt eget bygge. Ett scratchbygge med lite lägre budget och en låååång tidplan. Detta blir mitt första amatörbygge så jag har en del att lära, men kul är det! Jag "lånar" en hel del lösningar och tips från forumets byggare och hoppas kunna bjuda tillbaka på något sätt. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted May 16, 2012 Author Share Posted May 16, 2012 En till bild på chassit, rörigt.... 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Hejsan Marcus Gott att se att du nu tar steget ut i GT40 världen, ska bli spännande att se ditt scratchbygge. Vilken leverantör har du tänkt dig köpa kaross ifrån och vad för drivlina är tänkt att kröna ditt bygge ? Mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted May 16, 2012 Author Share Posted May 16, 2012 Hansol wrote: Hejsan Marcus Gott att se att du nu tar steget ut i GT40 världen, ska bli spännande att se ditt scratchbygge. Vilken leverantör har du tänkt dig köpa kaross ifrån och vad för drivlina är tänkt att kröna ditt bygge ? Mvh Peter Ja det är helt klart en intressant värld med en hel del klurigheter 🙂 Angående karossen så har jag varit i kontakt med Tornado och GTS tuning. Tornado verkar vara seriös. GTS tuning.... jag vill inte hänga ut någon men de har inget vidare rykte. Motorn är en fruktad 😕 Ford SB, 5,0:a från en Lincoln town car 🙂 Lådan är en Audi 01E, DQS från en 2,5TDI /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted May 16, 2012 Author Share Posted May 16, 2012 Den fruktade, finns det en motor under alla kablar och slangar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Mackan wrote: Angående karossen så har jag varit i kontakt med Tornado och GTS tuning. Tornado verkar vara seriös. GTS tuning.... jag vill inte hänga ut någon men de har inget vidare rykte. /Markus Såg att det var ett par stycken på GT40.com som handlat kaross / chassi från GTS och var positiva och nöjda , prisskillnaden verkade vara ganska så stor . Och sedan så är väl inte Andy på Tornado och Darren på GTS jättenöjda med varandra 😆 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Mackan wrote: En till bild på chassit, rörigt.... 🙂 Ser riktigt bra ut . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Hej Mackan! Vad kul med ett scratchbygge - hatten av säger jag bara! Skall bli otroligt spännande att följa. Hojta till om det är något man kan hjälpa till med. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Hej Markus 😃 Kul att du börjar posta lite bilder. Ser riktigt bra ut med ditt bygge. MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted May 17, 2012 Author Share Posted May 17, 2012 Tack för alla glada tillrop 🙂 Ska försöka posta lite efterssom. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 Tjena - den ser misstänkt lik ut en GTD så långt;-) Ser jag rätt? Om det är så att du använder GTD som utgångspunkt så vet jag att en känd modifiering som många GTD ägare valt att göra är att höja inre infästingspunkt för den övre länkarmen bak. Detta för att minska den lätt överdrivna camberkompenseringen som uppstod på GTD. Det fick däcket att börja gå på skuldran i förtid med minskat väggrepp som resultat. Vad har du ritat i för program? Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted May 17, 2012 Author Share Posted May 17, 2012 Henrik wrote: Tjena - den ser misstänkt lik ut en GTD så långt;-) Ser jag rätt? Om det är så att du använder GTD som utgångspunkt så vet jag att en känd modifiering som många GTD ägare valt att göra är att höja inre infästingspunkt för den övre länkarmen bak. Detta för att minska den lätt överdrivna camberkompenseringen som uppstod på GTD. Det fick däcket att börja gå på skuldran i förtid med minskat väggrepp som resultat. Vad har du ritat i för program? Mvh Henrik Nja Henrik du ser nog halvrätt 🙂 Ritningarna är gjorda av Rene´ Jaquier. Fick kontakt med honom via GT40s.com Det är ritat i Solid works, jag caddar inte själv men det är guld värt att bara kunna titta och vrida och vända på modellen. Tack för tipset om bakvagnen, ska ha det i åtanke! /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 Om du har uprights med på ritningen så skulle du också kunna simulera fjädringsrörelser och vilka förändraingar du får. Bakvagen är riktigt komplex geometriskt sett. Med vänlig hälsning, Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted May 17, 2012 Share Posted May 17, 2012 Ska bli kul att följa ditt bygge. Du är ju redan en bit på väg. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted May 17, 2012 Author Share Posted May 17, 2012 Besökte Doger i kväll. Vi kikade lite på hans BEC-kit, inga dåliga prylar 😲 . Hoppas att han får upp farten igen inom kort. Jag köpte ett GOX svänghjul av honom. Någon som har tips om vilken koppling som passar? och vilken bussning eller lager använder man till centrumhålet? Mvh Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted May 20, 2012 Share Posted May 20, 2012 Har själv an Audi koppling men hittar inget Audi artikelnummer på den. Däremot är den märkt "Sachs type 240" mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest_gt40 Posted May 22, 2012 Share Posted May 22, 2012 brajon wrote: Har själv an Audi koppling men hittar inget Audi artikelnummer på den. Däremot är den märkt "Sachs type 240" mvh Örjan Kanske "Sachs type 240" tyder på att det är den större Audi kopplingen (240mm)? Är det en bussning eller ett lager som ska ta emot axeln från växellådan? Hur ser det ut på ditt svänghjul? Så här ser audis lager ut, men jag får det liksom inte att stämma... 😊 [url]http://www.mister-auto.se/sv/styrlager-koppling/sachs-1863-869-005_g579_a0321863!869!005.html[url] Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ingvar Posted May 22, 2012 Share Posted May 22, 2012 Hej Pm:a mig så tar jag fram artikelnumren ingående delar såsom på svänghjulsbultarna, lamell, tryckplatta urtrampningslager, centrumlager, startkrans samt lämplig startmotor. Det ska vara ett nållager som stryning. Hur bred är startkransen som skymtar, 10 eller 12 mm? /ingvar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted May 31, 2012 Author Share Posted May 31, 2012 Efter matnyttiga tips från Ingvar och Örjan, (tackar 😃 ) har jag kommit fram till att det är kopplingar från Audi 100 Diesel eller 2,8E 91-94 eller S2/S4 med dubbelmassesvänghjul av vissa årsmodeller som fysiskt passar GOX svänghjulet. Jag har gått på en Diesel koppling (kommer i morgon) till denna högpotenta spis 😆 Vi får se om den passar.... /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted May 31, 2012 Author Share Posted May 31, 2012 Jag gjorde en lite olustig upptäckt i kväll, om man monterar en startmotor måste man slipa??? 😲 ur motorblocket för att den ska gå dit, är det så eller har jag bara otur när jag tänker? Finns det vägar runt detta? vad kör man annars för lämplig startmotor? /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted May 31, 2012 Share Posted May 31, 2012 Det är nog så att den som ritade adapterplattan kanske tänkte för fort .... Vad säger Hoffman ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted May 31, 2012 Share Posted May 31, 2012 Mitt projekt var påbörjat när jag köpte och var då urslipat för startmotorn. mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted May 31, 2012 Share Posted May 31, 2012 Jodå det stämmer ,man får slipa ur en liten tårtbit ur motorblocket för att audilådan och fordblocket ska funka ihop. Jag har ett gäng motorer med denna tårtbit urkapad vid det här laget. Men det är ingen fara för hållfastheten det är ingen direkt belastning där. Så fram med kapen bara. Mvh peter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted May 31, 2012 Author Share Posted May 31, 2012 brajon wrote: Mitt projekt var påbörjat när jag köpte och var då urslipat för startmotorn. mvh Örjan Örjan kör du startmotor från 2,5TDI? är den "bolt on" för övrigt mot gox svänghjul? vad tror du om slipningen, kan blocket spricka eller gå sönder på något sätt? /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted May 31, 2012 Author Share Posted May 31, 2012 hoffman wrote: Jodå det stämmer ,man får slipa ur en liten tårtbit ur motorblocket för att audilådan och fordblocket ska funka ihop. Jag har ett gäng motorer med denna tårtbit urkapad vid det här laget. Men det är ingen fara för hållfastheten det är ingen direkt belastning där. Så fram med kapen bara. Mvh peter H Det rasslar in svar från pigga byggare 😃 Som sagt, är det orginalstartern från TDI:n som gäller? orkar den med amerikanen den ska starta? Kapa är jag bra på, sätta ihop däremot.... 😲 😃 Tack för tipsen allihop! /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted May 31, 2012 Share Posted May 31, 2012 hoffman wrote: Jodå det stämmer ,man får slipa ur en liten tårtbit ur motorblocket för att audilådan och fordblocket ska funka ihop. Jag har ett gäng motorer med denna tårtbit urkapad vid det här laget. Men det är ingen fara för hållfastheten det är ingen direkt belastning där. Så fram med kapen bara. Mvh peter H Kapar tråden lite . Hoffman hur är det med Bec´s gjutna aluminiumplatta , behöver man gräva i blocket även med den monterad ? // Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted May 31, 2012 Share Posted May 31, 2012 Har ingen koll på dom,men Andreas i Hofors vet säkert,det borde gå att göra en adapterplatta som flyttar starten något utan ingrepp i motorn. Mvh Peter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted May 31, 2012 Share Posted May 31, 2012 Fick just med en sådan av Andreas när jag köpte hans låda . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Fortsätter kapa tråd, BEC aluplatta är klockren. Starter är en liten från Tojtota, jag använder denna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Har en startmotor med följande märkning: Bosch nummer 0 001 108 113 (114) Audi nummer 07 911 023 mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 2, 2012 Author Share Posted June 2, 2012 brajon wrote: Har en startmotor med följande märkning: Bosch nummer 0 001 108 113 (114) Audi nummer 07 911 023 mvh Örjan Tack för tipset örjan, passar den "bolt on" med GOX plattan och svänghjulet? förutom att man måste tälja i blocket 😆 /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted June 2, 2012 Share Posted June 2, 2012 Ja den passar mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ingvar Posted June 3, 2012 Share Posted June 3, 2012 Hej Din adapter ser ut som min utom på en punkt, övre hålet för startmotorn(där strecket är på bilden) finns inte på min då det inte ska användas. Numret på startmotorn ska nog vara 075 911 023. Det är den startmotorn jag föreslog, kommer från många VAG modeller, bland annat audi 100 2,8e. Sök på detta nummer på google hittar du dem i baserna. Den som designat adapterplattan var nog fast vid att växellådan måsta sitta monterat i original position ur drixaxelperspektiv. Den lösningen som meddelades mig var att startmotormonteringen sker genom att denna vrids för frigång mot motorblocket. Det gängade hålet (M10) finns färdigt för fästa lådan i adaptern(vid sidan av nedre original startmotorhål), sätter du en "för lång" bult från växellådssidan så den sticker ut cirka 30-35mm. Då kan du använda denna för att "muttra" fast startmotorn. Övre startmotorhål saknas då och och måste borras och gängas. Lämpligen för M10 då detta hål i denna startmotor har en M12 gänga. Personligen har jag svarvat en passhylsa/styrhylsa i nedre hålet på startmotorn som passar exakt i hålet och mot bulten för att undvika att startmotorn vrider sig. Som jänkarna säger "Bolt on with minor adjustments..." . Glöm inte kolla svänghjulet och frigången mot startkransen samt gör vid behov den ändringen jag nämnde i PM:et till dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 13, 2012 Author Share Posted June 13, 2012 Efter en rejäl skrubbning så har motor och låda parat sig! startmotor och koppling monterat. Före.... Efter 🙂 /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 13, 2012 Author Share Posted June 13, 2012 Motorn är från en Lincoln town car -90 och har hydrauliska lyftare och vad jag förstår "pedestal valve train" Passade på att köra runt motorn med startmotorn för att kolla kompan. Hmmm, inge bra på ettans cylinder... Insugningsventilen stänger inte helt, får inget spel mellan ventil och lyftare. Ni som kan dessa motorer, är justering bara möjlig om man byter stötstång eller shimsar upp vippan? Kanske är ventilsätet skadat? men skulle verkligen vilja fixa detta utan att riva toppen då jag främst bara vill rulla genom besiktningen med den. hur gör man? 😊 /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoffman_gt40 Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 Något ventilspel få du aldrig då det är hydraliska lyftare vilket innebär att dom är förspända och ljusteras med oljetrycket ,så är det dåligt komp kan det vara dåliga ringar eller bränd ventil alt att det sitter sot på ventilspindeln så den inte stänger helt. Prova pumpa i motorolja med en oljekanna i ettans cylinder blir komprovet bättre är det ring fel, om det inte blir bättre är det ventil relaterat ,eller topppackningen. Lycka till! Mvh Peter H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 14, 2012 Author Share Posted June 14, 2012 hoffman wrote: Något ventilspel få du aldrig då det är hydraliska lyftare vilket innebär att dom är förspända och ljusteras med oljetrycket ,så är det dåligt komp kan det vara dåliga ringar eller bränd ventil alt att det sitter sot på ventilspindeln så den inte stänger helt. Prova pumpa i motorolja med en oljekanna i ettans cylinder blir komprovet bättre är det ring fel, om det inte blir bättre är det ventil relaterat ,eller topppackningen. Lycka till! Mvh Peter H Tack för tipsen Peter, Ska prova oljekannetricket. Angående förspänningen så har du rätt i att det inte finns något riktigt spel men jag tycks på de andra vipporna känna att lyftarna fjädrar tillbaka något när jag vippar mot stötstångshållet. Ska fundera lite över detta i kväll , återkommer /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
csan_gt40 Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 Mackan wrote: hoffman wrote: Något ventilspel få du aldrig då det är hydraliska lyftare vilket innebär att dom är förspända och ljusteras med oljetrycket ,så är det dåligt komp kan det vara dåliga ringar eller bränd ventil alt att det sitter sot på ventilspindeln så den inte stänger helt. Prova pumpa i motorolja med en oljekanna i ettans cylinder blir komprovet bättre är det ring fel, om det inte blir bättre är det ventil relaterat ,eller topppackningen. Lycka till! Mvh Peter H Tack för tipsen Peter, Ska prova oljekannetricket. Angående förspänningen så har du rätt i att det inte finns något riktigt spel men jag tycks på de andra vipporna känna att lyftarna fjädrar tillbaka något när jag vippar mot stötstångshållet. Ska fundera lite över detta i kväll , återkommer /M Om lyftarna fjädrar så finns det luft inuti. Hydrauliska lyftare slamrar/knackar alltid en stund efter uppstart av "ny motor". Normalt ska de tystna efter en stund på förhöjd tomgång. Luften ersätts med olja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toker_gt40 Posted June 16, 2012 Share Posted June 16, 2012 om du inte får något spel mellan ventil och lyftare... Alltså detta låter lite mystiskt är det inte mellan ventilen och vippan det inte är något spel? Om så är fallet ligger felet längre bak i kedjan i lyftaren t.ex. Kanske skit i den eller ngt liknande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted June 18, 2012 Author Share Posted June 18, 2012 Toker wrote: om du inte får något spel mellan ventil och lyftare... Alltså detta låter lite mystiskt är det inte mellan ventilen och vippan det inte är något spel? Om så är fallet ligger felet längre bak i kedjan i lyftaren t.ex. Kanske skit i den eller ngt liknande Jo, du har rätt, självklart mellan ventil och vippa. Jag slarvade nog med begreppen i inlägget. 😆 /M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted August 27, 2012 Author Share Posted August 27, 2012 Har skaffat en garagekompis! Efter en smörj och justeringsrunda så svarvar den helt ok faktiskt, trots kvalitetstämpeln 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Riktigt trevlig kompis du ligger inne med , ni kommer säkert kampera bra ihop mvh Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 bra - det underlättar otroligt att ha tillgång till svarv! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted August 30, 2012 Author Share Posted August 30, 2012 Har börjat fundera på drivaxlar. Jag kör audi 01E låda och scorpio yttre drivaxeltappar. Någon som vet om infästningen/bultmönster o.s.v följer någon standard eller vilka axlar som är kompatibla? Längden får ju så klart justeras. Hur ser det ut på era byggen? /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Samma setup, kör med custom made drivaxlar från Fixit transmission. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted September 1, 2012 Author Share Posted September 1, 2012 gt40 wrote: Samma setup, kör med custom made drivaxlar från Fixit transmission. Tack för tipset, de verkar vara en seriös firma 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 1, 2012 Share Posted September 1, 2012 Ser ut så här ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted September 1, 2012 Author Share Posted September 1, 2012 gt40 wrote: Ser ut så här ! Ser inte gratis ut 😃 men kanske är det rätt väg att gå då ett axelbrott kan kosta ett bakvagnshaveri.... Då åker man av vägen och vi har mycket och hård skog här uppe i norr... Vet inte hur mycket vrid scorpio axlarna pallar och sen är det problemet med att få till en bra skarv, vet dock inte längden på axlarna ännu. /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 1, 2012 Share Posted September 1, 2012 Resonerade likadant. Uddeholm Orvar Supreme är inget agronomstål precis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted September 1, 2012 Author Share Posted September 1, 2012 gt40 wrote: Resonerade likadant. Uddeholm Orvar Supreme är inget agronomstål precis. Vad kör du för knutar? /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.