Grantinge_gt40 Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Ja nu blir man sådär lagom avundsjuk på dina snygga lösningar Peter!! Verkligen proffsigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 26, 2016 Share Posted August 26, 2016 Fantastiskt fint ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted August 27, 2016 Share Posted August 27, 2016 Helt klart lösningar från den högre skolan! Ren konst 😃 Vackert! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Ruggigt vackert Toppklass 😲 /Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted December 22, 2016 Author Share Posted December 22, 2016 Har börjat fippla lite med ett nytt avgassystem , tanken är att collectorn ska se ut såhär Har börja med att bocka upp lite rör samt laserskurit ut rätt profil . Matrialet är 38,1* 0,9 Inconel 625 vilket även kommer användas på hela systemet Det som saknas innan det ska svetsas är att få ihop en enklel hydralisk rörutvidgare . Passar även på att önska er alla en riktigt God och Skön Jul. //Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted December 22, 2016 Share Posted December 22, 2016 Hur fräckt som helst ! Bättre blir det inte, så vackert. God Hjul på dig också Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted December 23, 2016 Share Posted December 23, 2016 Som vanligt en rejält hög klass på ditt arbete Peter!! Önskar dig och alla andra på forumet en rigktig God Jul och ett Gott Nytt GT40 år!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted December 24, 2016 Share Posted December 24, 2016 Oväntat och spektakulärt. Finishen på grejerna som vanligt mycket hög. Svetsnimgen på insidan torde kräva sin man. God Jul Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 27, 2016 Share Posted December 27, 2016 Fett! 🙂 Från en newbie 🙂 Hur blir ljudet på en sådan jämfört med 180 ? Platsen. finns den? Sett denna och utan 180 gr så ser det "ganska enkelt" ut men med 180 blir det utmaning och kan tänka även detta.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted December 27, 2016 Author Share Posted December 27, 2016 Ljudet blir mer djupare och dovare lite åt flat plane crank hållet (finns en hel del video på nätet sök 8 into 1 collector) Här är ett exempel https://www.youtube.com/watch?v=tKjR9NRl4TA Platsen ska finnas med, iaf med min konfigaration motor låda Man sätter inte upp rören likt 180 graders system utan det följer tändföljden ,vilket även det kräver att man tänker ett par gånger extra. Dessutom vill man hålla inviduella rör volymen så pass lika som det bara går och samtidigt hålla rören så korta som möjligt. //Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 28, 2016 Share Posted December 28, 2016 Hua, ja det ljudet ger rysningar 🙂 Ser fram emot att se hur det blir Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ingvar Posted December 28, 2016 Share Posted December 28, 2016 Kommer bli kanonsnyggt och bli fin sång från motorn. Ljudet är otroligt då en 8 liters v8 varvar 9500 mot mål på strippen. Vi hade 8-1 på vår dragster på 80-90 talet med en Ford motorsport A460 på 500 cui och redline på 9500 rpm. Problemet med 8 - 1 är främst effektmässigt, för långa primärrör stjäl toppeffekt, dessutom är det inte utan arbete och planering att få primärrören LIKA långa. Vi tillverkade kollektorn med ett rör i mitten samt utanför detta sju rör lika det Peter tillverkar. Primärrören sandbockades för att de skulle följa varandra så tight som möjligt för att bibehålla/få lika temp i alla rör. Kommer definitivt ha 8-1 på mitt bygge men det är inte prioriterat i dagsläget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted January 4, 2017 Author Share Posted January 4, 2017 Har börjat så smått med svetsningen , tar sin lilla tid. En lättare svetsfixtur fick fräsas till för att fixera rören. Ett antal timmar senare så är hälften av kladdandet klart //Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted January 5, 2017 Share Posted January 5, 2017 Hej Peter Du får ursäkta men den svetsen lever inte upp till din enastående höga nivå på övriga jobb och komponenter. Hade kanske passerat på mitt bygge med viss tveksamhet. Är amatör när det gäller svetsning men något är fel. Jag inbillar mig att tigpinnen ska vara 1,0 och strömmen ner mot 15-20A. Se för övrigt den bild på kollektor som ligger på Mattias sida. Den är säkert gjord med en robot men den visar på hur minimal den kan och bör vara. (ev är den kanske lasersvetsad) Ber om ursäkt igen men med vänlig hälsning Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted January 5, 2017 Author Share Posted January 5, 2017 Hej Örjan, Absolut så ser den inte estetiskt vacker ut , men det är inte absolut enkelt att svets inconel och som dessutom endast är 0,7 mm tjock . Naturligtvis kan man smälta om fogen när väl alla svetsar finns där. Och sen är all kritik bra kritik oavsett så du ska absolut inte ursäkta dig. mvh// Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted January 7, 2017 Author Share Posted January 7, 2017 Har roat mig lite med att försöka få ihop alla längder på avgassystemet tog hjälp av programmet Pipemax och jösses vad med data man kan få *************************** Metric Units *************************** Cylinder Ignition Interval = 90 degrees 7000 RPM Hertz frequency = 58.3 Hz Target EGT= 794.8 degrees C at end of 4 second 600 RPM/Sec Dyno accel. test 3.9477 Liters Exhaust System operating RPM Range from 5000 to 7500 RPM --- Single Primary Pipe Specs --- ( Low to Mid-Range RPM Torque and HP ) Diameter= 32.703 to 35.878 Total Length= 742.8 to 808.5 MM long --- 2-Step Primary Pipe Specs --- ( Low to Mid-Range RPM Torque and HP ) 1st Step Dia. MM= 32.703 Length= 371.4 to 404.3 2nd Step Dia. MM= 35.878 Length= 371.4 to 404.3 --- 3-Step Primary Pipe Specs --- ( Low to Mid-Range Torque and Hi RPM HP ) 1st Step Dia. MM= 32.703 Length= 371.4 to 404.3 2nd Step Dia. MM= 35.878 Length= 185.7 to 202.1 3rd Step Dia. MM= 39.053 Length= 185.7 to 202.1 --- Single Primary Pipe Specs --- ( Mid-Range TQ to Higher RPM Horsepower ) Diameter= 37.783 to 40.958 Total Length= 742.8 to 808.5 MM long --- 2-Step Primary Pipe Specs --- ( Mid-Range TQ to Higher RPM Horsepower ) 1st Step Dia. MM= 37.783 Length= 247.6 to 280.5 2nd Step Dia. MM= 40.958 Length= 495.2 to 528.1 --- 3-Step Primary Pipe Specs --- ( Higher RPM Horsepower, possible TQ loss ) 1st Step Dia. MM= 37.783 Length= 247.6 to 280.5 2nd Step Dia. MM= 40.958 Length= 247.6 to 264.0 3rd Step Dia. MM= 44.133 Length= 247.6 to 264.0 --- Conventional Straight Tube Collector Specs --- (Lengths in MilliMeters) ( TQ ) Diameter= 56.830 to 63.180 Best Length= 432.0 and also 864.0 MM ( HP ) Diameter= 63.180 to 75.880 Best Length= 432.0 and also 216.0 MM --- Megaphone Collector Specs ---( Diffuser or Diverging Cone Shape )--- ( TQ ) Diameter= 37.780 taper to 63.180 Best Length= 432.0 or 864.0 MM ( HP ) Diameter= 44.130 taper to 69.530 Best Length= 432.0 or 864.0 MM H-Pipe= 432.01 X-Pipe= 1728.04 distance behind end of Primary Tube ends -- Total Exhaust System Tuned Lengths (Primary ends to TailPipe end) -- Best HP/TQ Tuned Collector Lengths= 432.0 , 864.0 , 1728.0 , 3456.1 MM long Worst HP/TQ Loss Collector Lengths= 648.0 , 1296.0 , 2592.1 , 5184.1 MM long Note=> measured from where the Primary Pipes end inside the Collector to the point the Collector or tailpipe exits into the atmosphere. Note-> all Pipe Diameters are OD and based-off 1.588 MM inch Pipe thickness ---- Primary Pipe's Harmonics ---- ( Lengths in MilliMeters ) 1st Harmonic = 3279.5 MM long ... typically never used 2nd Harmonic = 1242.3 MM long ... longest recommended 3rd Harmonic = 742.8 MM long ... highly recommended , best Torque Curve 4th Harmonic = 517.0 MM long ... shortest recommended 5th Harmonic = 388.3 MM long ... typically never used 6th Harmonic = 305.2 MM long ... typically never used 7th Harmonic = 247.1 MM long ... typically never used 8th Harmonic = 204.2 MM long ... typically never used ---- Collector's Harmonics (includes Intermediate, Muffler , TailPipe) ---- 1st Harmonic = 3456.1 MM long ... longest with Mufflers and TailPipes 2nd Harmonic = 1728.0 MM long ... longest recommended with Mufflers 3rd Harmonic = 864.0 MM long ... more bottom-end Torque 4th Harmonic = 432.0 MM long ... highly recommended , best Torque Curve 5th Harmonic = 216.0 MM long ... reduced Torque , more top-end HP sometimes 6th Harmonic = 108.0 MM long ... reduced Torque , not recommended Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted March 15, 2017 Author Share Posted March 15, 2017 Äntligen har hjärnan till motor och låda hittat hem från USA Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted March 15, 2017 Share Posted March 15, 2017 Blir spännande ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted May 20, 2017 Author Share Posted May 20, 2017 Gnetar på i garaget , nu börjar avgassystem bakut växa till sig, även innanmäte ljuddämpare är i stort färdigt bara slutbiten samt skalet kvar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grantinge_gt40 Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Som vanligt, ser förbannat bra ut!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Snyggt jobbat Peter blir grymt fet 😉 Hatten av /Christer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted October 2, 2017 Author Share Posted October 2, 2017 Gnatar på i att göra listan allt för att späda ut det tråkiga glasfiber jobbet som aldrig verkar se sin ände. Har fixat till oljetank samt slängt ihop ett tråg Hittade en 3 stage pump på Ebay Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted October 26, 2017 Author Share Posted October 26, 2017 Passade på att plasta om nya kistor för Hartwell låsen medans jag bröt upp och riktade upp bakhuven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 26, 2017 Share Posted October 26, 2017 Kämpa på bara , skönt att se att vissa orkar med slitjobb som plastning och spackling. Sånt där har en annan inget tålamod för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted May 3, 2018 Author Share Posted May 3, 2018 Länge sedan man uppdaterade med nått nytt, man gnetar på i lågfart , ännu ett par prylar som tillverkats nytt eftersom det som följde med kittet inte föll till belåtenhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 Kan det bli bättre? Mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Csgt40 Posted May 4, 2018 Share Posted May 4, 2018 Super snyggt Peter Vi kämpar på 😃 MVH Christer.S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted May 6, 2018 Share Posted May 6, 2018 Oj vilka snygga jobb!! Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted October 9, 2018 Author Share Posted October 9, 2018 (edited) Började yxa om lite bland bärarmarna fram, slutade med att allt vart omgjort förhoppningsvis för sista gången. Edited October 9, 2018 by Hansol Förminskade bilder 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted November 1, 2018 Author Share Posted November 1, 2018 Varvar lite roliga saker med mindre roligt dvs glasfiberjobb vilket finns hur mycket som helst av från leverantören till denna kaross. Denna gång åtgärdas inavelfelet som finns på de flesta europeiska karosserna , placeringen av tanklocket på förarsidan . Bara att sätta multiverktyget i karossen och frilägga eländet . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted November 1, 2018 Share Posted November 1, 2018 Roligare blir det inte @hansol !!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted November 1, 2018 Author Share Posted November 1, 2018 Känns som vi har helt olika uppfattningar gällande rolighetsfaktorer @heralue 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted November 1, 2018 Share Posted November 1, 2018 Hög nivå som vanligt 👍 Vad var det som gjorde att du fick göra om framvagnen igen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted November 1, 2018 Author Share Posted November 1, 2018 1 timme sedan, swedishGT40 sade: Hög nivå som vanligt 👍 Vad var det som gjorde att du fick göra om framvagnen igen? Anledning var väl att jag inte var nöjd med den, men samtidigt ville jag ha en lösning som tillåter mer justeringar men även fördela ut lasterna på större yta speciellt då nedre bärarmen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Örjan Brattberg Posted November 2, 2018 Share Posted November 2, 2018 Exclusivt och finurligt utförande på främre undre benet fram. Vad är tänket bakom detta? Menar jämfört med ett rakt rör. Mvh Örjan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted November 4, 2018 Author Share Posted November 4, 2018 On 2018-11-02 at 17:21, Örjan Brattberg sade: Exclusivt och finurligt utförande på främre undre benet fram. Vad är tänket bakom detta? Menar jämfört med ett rakt rör. Mvh Örjan En av anledningen är att jag vill kunna komma fram med krängningshämmaren så lågt som möjligt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted November 4, 2018 Author Share Posted November 4, 2018 (edited) Passade på att prova torrsumpstråget och kan konstatera att det går att lucka igen under motorn. Edited November 4, 2018 by Hansol 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted June 1, 2019 Author Share Posted June 1, 2019 (edited) Var tvungen att slänga ihop ett kombinerat motorstöd/motorrigg att husera motorn när den väl ska ut från bilen alternativt prov starta upp den i, den är byggd efter bilens ram mått så det går med fördel även bygga ihop motor och ändå veta att den får plats även i bilen. Edited June 1, 2019 by Hansol 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted June 2, 2019 Share Posted June 2, 2019 Det var en riktigt finurlig idé, top notch👍. En sådan ram syr man ju ihop på en inte alltför lång stund... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted June 5, 2019 Author Share Posted June 5, 2019 Nu har motorn landat i sin torrdocka , och lär blir kvar där tills den är helt färdigbyggd samt provstartad. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 6, 2019 Share Posted June 6, 2019 Snyggt, vad väger denna växellåda? 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted June 6, 2019 Author Share Posted June 6, 2019 Den checkar nog in runt 80 kg 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted June 12, 2019 Author Share Posted June 12, 2019 Har tagit tag i ett projekt som startades upp för länge sedan . Det började med att jag kom över ett par begagnade Waterman manluckor. För att kunna rymma tankgivaren i den så fick jag offra luftningsventilen. Sen vart det till att tillverka locken för tankrörsinterface Så komplett ser det ut så här 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 Yeeezzz, ...porr!! Verkar dock fett tjockt men snyggt och stabilt 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted June 12, 2019 Author Share Posted June 12, 2019 48 minuter sedan, Jocke4U sade: Yeeezzz, ...porr!! Verkar dock fett tjockt men snyggt och stabilt 😄 Vet inte om det "fett" tjockt , men 6,35 mm dvs 1/4" och följer amerikansk Nascar standard . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted June 17, 2019 Share Posted June 17, 2019 Lika stiligt som vanligt här ser jag. Alltid kul o kika in i denna tråd 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted June 20, 2019 Author Share Posted June 20, 2019 Fipplat vidare lite på manluckorna och tankarna. Tankrören mellan tanklock och tank förbinds med Hydraflow-kopplingar i båda ändarna, i o m att varje ände klarar 6 mm i axiell rörelse samt 3 grader snedställning så blir chansen för inspänningar minimal. En annan fördel är att man tjänar vikt, komplett rör inklusive kopplingar i båda ändar ~200 gram. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted June 25, 2019 Author Share Posted June 25, 2019 (edited) Bockade upp lite alu-rör för att kunna loppa ihop dummy rör-dragning som sedan mäts upp i mätmaskin och replikeras i rätt material val. Har kompletterat mitt växelreglage som inhandlades för länge sedan. Eftersom sportbils skrotar tydligen tror att man kan ta ut hur mycket som helst för begagnade delar (nästan 500 euro) för gear gate shifter så vart det att göra en själv och efter lite bildmätning , cad-ritande så blev det ganska så okej till slut Hittade sedan en firma i England som sålde replika av växelspaksknoppen till ett överkomligt pris Edited June 25, 2019 by Hansol 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted June 25, 2019 Share Posted June 25, 2019 Hur bra som helst ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted June 26, 2019 Share Posted June 26, 2019 +1 Så himla vackert, man blir ju alldeles glad 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.