Jump to content

Artos SGT40


Arto

Recommended Posts

Hej!
Tack alla ni som postar igenom era byggen, mycket matnyttig läsning här och hoppas kunna bidra med något själv. Tänker mig att göra några garagebesök så bli inte förvånad om jag skickar ett PM. Jag kommer att låna en del av era lösningar och en del blir egna. På väg nu på planet till England och ska träffa Mick på SGT Cool Vi får se vad det blir...

Återkommer med rapport. 😃

Tänkte försöka hålla första inlägget uppdaterat med "receptet" när bygget börjat så det blir lättare att hitta.

Link to comment
Share on other sites

Tackar,

England är verkligen charmigt, det är inte bara bilarna hos Mick som andas 60-tal, även lokalen går i samma tecken 😃 Det hindrade ändå inte det seriösa och trevliga intrycket på något vis. Återkommer med någon bild när jag kommit hem.
Han nämnde faktiskt att någon annan från Sverige nyligen varit där i köptankar. Det vore ju inte dumt att samordna med gemensam transport. Hör av er här i så fall, posta i tråden eller PM.

Link to comment
Share on other sites

Hemma igen, här kommer några bilder.

Två bilar under byggnation, karosspassning pågick på denna (Med Renault UN1-låda drivaxelbilden lite längre ner är på den här bilen)



Den andra pågick montage av diverse samt tillverkning av grenrör. Den här kärran har ZF-lådda.



Svetsbänken :cool:



Nästa bild ska föreställa drivaxeln => Renault UN1. Ber om ursäkt för kvalitén(stack in kameran i hålet och knäppte). Jag fick en känsla av att vinkeln på drivaxeln blir betydlig bättre än med Audilådan? Motorn är monterad maximalt lågt i ramen.

Link to comment
Share on other sites

Fina bilder
Säkert ett bra väl av leverantör.
Angående lådan och drivaxlarnas lutning.
Bilen kanske var upp-pallad?
Lådorna designas för ge drivaxlarna i stort sett horisontell lutning (ingen lutning) vid en viss att önskad markfrigång.
Skulle förvåna om lådorna skiljer sig i det avseendet.
Är Renault lådan från en skåpbil så torde markfrigången snarare vare högre än en A4 eller A6:a.

Mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Bilen var uppallad på bärarmarna, hjulen i ride hight och motorn så låg i ramen den kan monteras enligt Mike. Det hela gjorde mig lite förbryllad, tycker också att det inte borde vara någon större skillnad. Har Letat efter mått på nätet utan framgång, får leta vidare. Nedan en sidovy på UN1, som används i bl.a. några Lotusar.
Någon här som har koll på höjdmått mellan in och utgående axel på 01E?

Link to comment
Share on other sites

Riktigt bra sprängskiss på en låda som illustration till våra resonemang.
Tror de flesta tillverkare av vardagsbilar vill ha en låda med så litet avstånd som möjligt mellan ingående axel och dif/utgående, vilket som sagt innebär att man har ingående axel ovanför diff/utgående.
Ska man ha riktigt låg markfrigång (och låg tyngdpunkt) så måste man ha en låda som går att vända på eller en racingbetonad låda där ingående axel kommer in under diff/utgående.
Hansol Ferarrilåda kanske är en sådan?
mvh
Örjan

Link to comment
Share on other sites

Ja eller en Porsche G50 som man vänder på. Då får man en ett lågt montage. Men man får räkna med en budget på 50-60kkr för en renoverad och ombyggd låda + adapters, koppling etc. Allt lite beroende på vad det är för grundskick och hur mycket man löser själv.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

Nicke: Tack för riktigt trevligt samtal och tack för erbjudandet, ser verkligen fram mot att hälsa på!

Den där Posse-lösningen är verkligen trevlig. Nu har jag lite tid på mig att bestämma mig då det sannolikt blir scratch build för mig. (inte helt spikat ännu.. men är nära).

Att jag fiskade kunskap om UN1-lådan beror på min förvåning och nyfikenhet över vinklarna på axlarna på bilden. Det vore kul att förstå om lådan har bättre mått än Audi eller om bilen faktiskt inte står i ride hight eller vad det kan vara. Kanske lite av varje i slutändan? Har nu för tillfället gett upp försöken att hitta mått på nätet 😕

Jag har nog själv bidragit med lite förvirring med bilderna i det tidigare inlägget. Det är två olika bilar jag fotade på SGT, har nu editerat inlägget för att förtydliga.

Link to comment
Share on other sites

-Kul med bilder från SGT! Frågan är vad Mick menar när han säger att "motorn är monterad maximalt lågt i ramen". Det kan ju vara olika aspekter som sätter gränsen för vad han anser vara lämpligt. Är det just drivaxelvinklarna som sätter stopp eller är det oljesumpen, eller kanske svänghjulet? Om man har en gt40 original-sump (som är lägre än en vanlig 289-sump) i kombination med en ZF så hamnar ett ”vanligt” (Mustang) svänghjul/sprängkåpa under rambalken, vilket ju kanske blir lite väl spännande. Lösningen är givetvis ett mindre svänghjul/sprängkåpa. Vad jag försöker säga är att det inte är helt självklart vart man anser vara ”så lågt som möjligt”…

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Absolut, så är det ju, kan svaret på en del. Mick använder ett litet svänghjul i Renault-kittet, det är inte begränsningen. Det var min förvåning som fick Mick att fälla kommentaren om motorns nivå i chassit, tolkar det som att inte t.ex. tråget är begränsande.
Kom nu på en genialisk ide', jag mailar Mick och frågar, mysteriet förtjänar ju en lösning 😛

Link to comment
Share on other sites

Bara en kort kommentar ang. UN1. Denna låda var ju väldigt vanlig i England i mitten av 80-talet och drygt 10 år framåt. Detta pga att det säljs mycket Renault. Det är en bra låda men tlllgång i Sverige var begränsad redan från början och är numera väldigt begränsad. Engelsmännen valde den av samma skäl som vi valt Audi - bra tillgång och bra låda. Jag tycker att UN1 är fel väg att gå om man tänker på lite längre sikt då tillgången är så dålig och man får en väl så bra låda med Audi. Däremot om montagehöjd är viktigt då tycker jag nog G50 är det första alternative om man tittar på Bang for the Buck. Sen kommer nog en nytillverkad ZF men då är vi uppe i 100kkr.

Mvh
Henrik

Link to comment
Share on other sites

G50 är fint och det är nog den vägen jag går. Tack Nicke för trevligt garagebesök och bitar till nämnd låda.

Vi sitter och ritar på ramen som nästan är klar, någon som har måtten på bakre orginalspindlar och kan dela med sig av måtten? Cadfil?

Link to comment
Share on other sites

Varför inte titta åt lådan som sitter Audi R8:an ?
Då får du allt du behöver utan att behöva rotera låda eller
bygga om något i lådan öht . Dessutom klara lådan över 430 nm i en 1600
kilo tung bil. och priset ligger runt 50000 kr .

mvh// Peter

Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Här finns en låda.......


Tack för omtanken! Om den hade funnit i något EU-land kanske, blir nog lite mycket pengar innan den hamnar i Svedala tror jag. Hoppas få napp på en 5-växlad i Europa.
Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
Varför inte titta åt lådan som sitter Audi R8:an ?
Då får du allt du behöver utan att behöva rotera låda eller
bygga om något i lådan öht . Dessutom klara lådan över 430 nm i en 1600
kilo tung bil. och priset ligger runt 50000 kr .

mvh// Peter


Är inte R8 fyrhjulsdriven vilket i så fall torde vara en komplikation?
Annars är det ju ett mycket bra pris på en potent låda.
mvh
ÖRjan
Link to comment
Share on other sites

Audi R8 LMS fanns väl endast som rwd , annars ska det tydligen vara en
simpel operation att konvertera lådan.

http://www.r8talk.com/forums/6-performance-modifications/12841-rwd-audi-r8-v8-how.html#post126999

Quote:
RWD is very simple in the R8/Gallardo/LP560/LP570. Remove the driveline in front of the transmission and either break down the stock half shafts or buy RWD components to keep the stock parts in tact. It can be done with hand tools with the car on jack stands and takes about 3-5 hours. No permanent modifications to the car and no warning lights.

Either way, it's totally worth the conversion. About 90% of the people who go RWD are in love with it.
Perks: the car is about 100lbs lighter, faster from a roll, better mpg, longer clutch life, more fun to drive, easier low speed maneuverability, easier to get moving, lighter clutch feel, and many of the Lambo guys feel more likely to launch the car since the clutch doesn't take as much abuse.
Downside: the car is worse in snow.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jahaja, nu måste det bli slut på velandet. I bästa fall skulle man kunna kalla det "planering av bygget" men jag tror inte man kan skylla på det längre 😊 . Bygglokalen är till 98% klar iaf. 😃

Har inte kunnat bestämma mig om man ska bygga från scratch eller köpa ram, jag har ramen uppritad och kan släppa filer för laserkapning. Det lutar ändå kraftigt åt att köpa även den från Mick.....

En annan sak som kvarstår är att få spindlarna under kontroll innan beställning. Skrubbradien i närheten av 30, helst i aluminium både fram och bak, ska kolla med Mick om det på något vis går att fixa CNC-frästa via honom eller låna gjutna så man kan cadda upp. Annars blir det att leta annan lösning. Någon här som har bra tips?

Växellåda? ZFQ blir det om inget oförutsett inträffar :cool:

Link to comment
Share on other sites

man skulle vilja förlänga undre bärarmen och flytta ut undre spindelleden. vad får du för mellanrum mellan bromsskivan och leden? Det känns som det blir en del luft där.

Edit: Det är heller ingen risk för bump steer då styrarmen sitter skruvad, det är bara att byta distanserna om det skulle behövas.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jahaja, det går framåt så sakteliga, Kaross, ram tillsammans med en del andra bitar är beställt från SGT, nu finns ingen återvändo :cool:.

Lite nyheter vad gäller geometrier och spindlar finns att läsa under SFRO-sektionen. Det blir gjutna i aluminium 😲

Måste lägga mig och drömma nu..... ser verkligen fram mot helgen i Borås, ska bli kul 😃

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Jahaja, här går man fortfarande i väntans tider. Försöker hitta på att göra utan att ha bilen på plats. Vi har handlat prylar på lite olika ställen i UK och vill samla ihop allt i en frakt som fortfarande ligger några veckor bort. Jag tror jag håller på att bli knäpp 🙄 (sämre?)

Nåja:

Recept & bildserie på collectortillverkning: Man får försöka roa sig så gott det går....

1st. bandsåg
8st. 1 3/4" böjar, radie 3", kapade 50 grader och sedan 2x45 grader
8st. Rörstumpar, trycksvarvade
2st. trycksvarvad kona 2.5" till 3"
1st. TIG-svets m. tillbehör
1 skvätt tålamod

Kapade rörböjar


Sågning 2x45-grader


Bitarna


Trycksvarva rörstumpar till skarvarna


På med stumparna


Det kanske blir användbart iaf.


Det räcker med en loppa på rätt ställe så hänger dom ihop bra, smälte sedan ihop insidan med gassvetsen.


Svetsat och justerat med trycksvarvning till 2,5"


Trycksvarvning venturi 2,5"-3"


Klart 😃



Är det någon som vet hur det funkar med collectorlängder? Om man sätter en "rakt igenom-ljuddämpare" efter collectorn, räknas den in i collectorlängden eller hur funkar det? Bilskrället tar ju slut rätt snabbt där bak. 😕

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
..........lysande med bilder och text för varje tempo !


Tackar, det är väl syftet med forumet, det är bara att bjuda tillbaka på era lösningar och metoder. 🙂
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Trevligt med besök i garaget, hoppas ni får en fortsatt trevlig resa 🙂

Hmm, kanske dags att uppdatera lite 🙄 återkommer.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten uppdatering....

Framvagnen klar och grovinställd. Kuggstång Volvo 240 som behöver en snabbare utväxling, blir ett jäkla rattande annars.


Gjutna spindlar från SGT


Pedaler från OPB insnickrade i en egen liten låda, hängande ger mer plats för fötterna. Rattstång m. elservo Opel Corsa C.



ZFQ blev det


Återstår triangulering/förstärkning av ram, montera soppatankarna och justera bakvagnen + lite annat sått och gott. Sedan klart för SFRO1

Link to comment
Share on other sites

Tack 😃

Jag har varit lite dålig på att uppdatera, får skärpa mig lite 🙄 Ser ni något konstigt eller har någon fråga är det bara att posta....

För er som funderar på att bygga GT40 och köpa ram och bärarmar. Rent generellt om SGT så är det lite "rörigt" men man får bra hjälp när något är fel eller har frågor. Delar som saknats eller varit fel har skickats utan fraktkostnad. Verkstaden har betonggolv men tankarna går mot annat när man är på besök. Ramen går i samma anda men duger om man har egen svets och förstärker på lämpliga ställen, karossen är fantastiskt fint plastad. Framvagnsgeometrin imponerar inte med bl.a. ackerman som går åt fel håll, räkna med modifiering. Ändå har jag uppfattningen att SGT är seriöst och i topp, trevlig och tillmötesgående. Bl.a. får Mick i uppdrag att bygga om många bilar av andra fabrikat, GTD mfl. vilket jag tolkar som att bilarna ändå funkar bra att köra.
Kan man så är nog scratchbygge kanske bäst så får man järnkoll från början.

Link to comment
Share on other sites

Tycker att ditt chassi ser riktigt bra ut , att man får ändra "some minor"
skulle jag lätt kunna leva med alla dagar i veckan.

Jämför man med skrotet jag har lever du en lyxtillvaro vill jag lova.

// Peter

Link to comment
Share on other sites

Hansol wrote:
. Jämför man .......... lever du en lyxtillvaro vill jag lova.
// Peter


Jag är mycket väl medveten om det så inga sura miner här inte, njuter av fulla muggar i garaget. Snickrar in en del egna idéer i en grund som inte är tokfel. Var faktiskt själv mycket nära att hamna i träsket då jag hälsade på hos vår kända svenska leverantör. Kan det ha varit 05 eller 06 månntro....? Som tur är blev det ett helt annat projekt då. Det av en ren slump faktiskt.

Kämpa på så har vi ett hyggligt gäng bilar på gemensamma banträffar framöver här i Svedala. 😃
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Det är nedrans vad det är svårt att få till det med framvagnen men tycker det får duga. 12 grader king pin, 57mm skrub. Jag har 0-offset på framfälgarna. det är inte många mm. mellan fälg och ok, undre spindelleden ca:4mm från bromsskivan så det kan behövas en liten värmesköld. Översta delen sitter i ett spår med fyra skruvar. Den ska bli kul att byta och prova lite olika geometrier, mer kingpin och mindre scrub etc.... Nedre spindelleden är från miata.



Nu väntar jag på besked om CNC-fräsning av en sådan här.



Att sätta mellan dom här



Har f.ö. meckat ganska mycket men det syns ju fasen inte mycket på bilen 🙄 😆

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...