Arto Posted February 26, 2016 Posted February 26, 2016 Hej! Tack alla ni som postar igenom era byggen, mycket matnyttig läsning här och hoppas kunna bidra med något själv. Tänker mig att göra några garagebesök så bli inte förvånad om jag skickar ett PM. Jag kommer att låna en del av era lösningar och en del blir egna. På väg nu på planet till England och ska träffa Mick på SGT Vi får se vad det blir... Återkommer med rapport. 😃 Tänkte försöka hålla första inlägget uppdaterat med "receptet" när bygget börjat så det blir lättare att hitta. Quote
Starhonk Posted February 26, 2016 Posted February 26, 2016 Roligt med nya medlemmar! Bra att göra studiebesök innan man köper. Många av oss här vet av erfarenhet att man kan aldrig vara för noga innan man väljer leverantör. Lycka till Henrik Quote
Arto Posted February 26, 2016 Author Posted February 26, 2016 Tackar, England är verkligen charmigt, det är inte bara bilarna hos Mick som andas 60-tal, även lokalen går i samma tecken 😃 Det hindrade ändå inte det seriösa och trevliga intrycket på något vis. Återkommer med någon bild när jag kommit hem. Han nämnde faktiskt att någon annan från Sverige nyligen varit där i köptankar. Det vore ju inte dumt att samordna med gemensam transport. Hör av er här i så fall, posta i tråden eller PM. Quote
Arto Posted February 28, 2016 Author Posted February 28, 2016 Hemma igen, här kommer några bilder. Två bilar under byggnation, karosspassning pågick på denna (Med Renault UN1-låda drivaxelbilden lite längre ner är på den här bilen) Den andra pågick montage av diverse samt tillverkning av grenrör. Den här kärran har ZF-lådda. Svetsbänken Nästa bild ska föreställa drivaxeln => Renault UN1. Ber om ursäkt för kvalitén(stack in kameran i hålet och knäppte). Jag fick en känsla av att vinkeln på drivaxeln blir betydlig bättre än med Audilådan? Motorn är monterad maximalt lågt i ramen. Quote
Grantinge_gt40 Posted February 28, 2016 Posted February 28, 2016 Fina bilder Arto!! Ser ut som det är bra kvalitet på deras bygge. Quote
Örjan Brattberg Posted February 28, 2016 Posted February 28, 2016 Fina bilder Säkert ett bra väl av leverantör. Angående lådan och drivaxlarnas lutning. Bilen kanske var upp-pallad? Lådorna designas för ge drivaxlarna i stort sett horisontell lutning (ingen lutning) vid en viss att önskad markfrigång. Skulle förvåna om lådorna skiljer sig i det avseendet. Är Renault lådan från en skåpbil så torde markfrigången snarare vare högre än en A4 eller A6:a. Mvh Örjan Quote
Arto Posted February 28, 2016 Author Posted February 28, 2016 Bilen var uppallad på bärarmarna, hjulen i ride hight och motorn så låg i ramen den kan monteras enligt Mike. Det hela gjorde mig lite förbryllad, tycker också att det inte borde vara någon större skillnad. Har Letat efter mått på nätet utan framgång, får leta vidare. Nedan en sidovy på UN1, som används i bl.a. några Lotusar. Någon här som har koll på höjdmått mellan in och utgående axel på 01E? Quote
Örjan Brattberg Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Riktigt bra sprängskiss på en låda som illustration till våra resonemang. Tror de flesta tillverkare av vardagsbilar vill ha en låda med så litet avstånd som möjligt mellan ingående axel och dif/utgående, vilket som sagt innebär att man har ingående axel ovanför diff/utgående. Ska man ha riktigt låg markfrigång (och låg tyngdpunkt) så måste man ha en låda som går att vända på eller en racingbetonad låda där ingående axel kommer in under diff/utgående. Hansol Ferarrilåda kanske är en sådan? mvh Örjan Quote
Starhonk Posted February 29, 2016 Posted February 29, 2016 Ja eller en Porsche G50 som man vänder på. Då får man en ett lågt montage. Men man får räkna med en budget på 50-60kkr för en renoverad och ombyggd låda + adapters, koppling etc. Allt lite beroende på vad det är för grundskick och hur mycket man löser själv. Mvh Henrik Quote
Örjan Brattberg Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 Ja och bland de med ingående under, så har vi naturligtvis Ford GT-lådan som Magnus har i sitt bygge och ZF-lådorna tror jag är sådana. mvh Örjan Quote
Niclas Samuelsson Posted March 1, 2016 Posted March 1, 2016 Så här kan det bli med G50 lådan , hyfsade drivaxelvinklar! Hoppas du slår till - kul med en bil till från Mick SGT . Välkommen på besök om du har vägarna förbi !!! Quote
Arto Posted March 1, 2016 Author Posted March 1, 2016 Nicke: Tack för riktigt trevligt samtal och tack för erbjudandet, ser verkligen fram mot att hälsa på! Den där Posse-lösningen är verkligen trevlig. Nu har jag lite tid på mig att bestämma mig då det sannolikt blir scratch build för mig. (inte helt spikat ännu.. men är nära). Att jag fiskade kunskap om UN1-lådan beror på min förvåning och nyfikenhet över vinklarna på axlarna på bilden. Det vore kul att förstå om lådan har bättre mått än Audi eller om bilen faktiskt inte står i ride hight eller vad det kan vara. Kanske lite av varje i slutändan? Har nu för tillfället gett upp försöken att hitta mått på nätet 😕 Jag har nog själv bidragit med lite förvirring med bilderna i det tidigare inlägget. Det är två olika bilar jag fotade på SGT, har nu editerat inlägget för att förtydliga. Quote
maric Posted March 2, 2016 Posted March 2, 2016 -Kul med bilder från SGT! Frågan är vad Mick menar när han säger att "motorn är monterad maximalt lågt i ramen". Det kan ju vara olika aspekter som sätter gränsen för vad han anser vara lämpligt. Är det just drivaxelvinklarna som sätter stopp eller är det oljesumpen, eller kanske svänghjulet? Om man har en gt40 original-sump (som är lägre än en vanlig 289-sump) i kombination med en ZF så hamnar ett ”vanligt” (Mustang) svänghjul/sprängkåpa under rambalken, vilket ju kanske blir lite väl spännande. Lösningen är givetvis ett mindre svänghjul/sprängkåpa. Vad jag försöker säga är att det inte är helt självklart vart man anser vara ”så lågt som möjligt”… /Mattias Quote
Arto Posted March 2, 2016 Author Posted March 2, 2016 Absolut, så är det ju, kan svaret på en del. Mick använder ett litet svänghjul i Renault-kittet, det är inte begränsningen. Det var min förvåning som fick Mick att fälla kommentaren om motorns nivå i chassit, tolkar det som att inte t.ex. tråget är begränsande. Kom nu på en genialisk ide', jag mailar Mick och frågar, mysteriet förtjänar ju en lösning 😛 Quote
Starhonk Posted March 2, 2016 Posted March 2, 2016 Bara en kort kommentar ang. UN1. Denna låda var ju väldigt vanlig i England i mitten av 80-talet och drygt 10 år framåt. Detta pga att det säljs mycket Renault. Det är en bra låda men tlllgång i Sverige var begränsad redan från början och är numera väldigt begränsad. Engelsmännen valde den av samma skäl som vi valt Audi - bra tillgång och bra låda. Jag tycker att UN1 är fel väg att gå om man tänker på lite längre sikt då tillgången är så dålig och man får en väl så bra låda med Audi. Däremot om montagehöjd är viktigt då tycker jag nog G50 är det första alternative om man tittar på Bang for the Buck. Sen kommer nog en nytillverkad ZF men då är vi uppe i 100kkr. Mvh Henrik Quote
Arto Posted March 9, 2016 Author Posted March 9, 2016 G50 är fint och det är nog den vägen jag går. Tack Nicke för trevligt garagebesök och bitar till nämnd låda. Vi sitter och ritar på ramen som nästan är klar, någon som har måtten på bakre orginalspindlar och kan dela med sig av måtten? Cadfil? Quote
Hansol Posted March 9, 2016 Posted March 9, 2016 Varför inte titta åt lådan som sitter Audi R8:an ? Då får du allt du behöver utan att behöva rotera låda eller bygga om något i lådan öht . Dessutom klara lådan över 430 nm i en 1600 kilo tung bil. och priset ligger runt 50000 kr . mvh// Peter Quote
Arto Posted March 10, 2016 Author Posted March 10, 2016 Även det är antagligen en bra lösning men har inte hittat någon bra information om den. Porsche är huvudspåret just nu Quote
Hansol Posted March 14, 2016 Posted March 14, 2016 Här finns en låda som kanske kan intressera dig . http://www.gt40s.com/forum/garage-sale/48021-996-gt3-cup-transmission.html mvh//Peter Quote
Arto Posted March 14, 2016 Author Posted March 14, 2016 Hansol wrote: Här finns en låda....... Tack för omtanken! Om den hade funnit i något EU-land kanske, blir nog lite mycket pengar innan den hamnar i Svedala tror jag. Hoppas få napp på en 5-växlad i Europa. Quote
Starhonk Posted March 14, 2016 Posted March 14, 2016 Här brukar det finnas grejor. Har inte handlat själv så ngn referens kan jag inte ge men det är väl som vanligt när man köper beg - man får ha lite koll. http://www.hirschbergs.se Mvh Henrik Quote
Örjan Brattberg Posted March 17, 2016 Posted March 17, 2016 Hansol wrote: Varför inte titta åt lådan som sitter Audi R8:an ? Då får du allt du behöver utan att behöva rotera låda eller bygga om något i lådan öht . Dessutom klara lådan över 430 nm i en 1600 kilo tung bil. och priset ligger runt 50000 kr . mvh// Peter Är inte R8 fyrhjulsdriven vilket i så fall torde vara en komplikation? Annars är det ju ett mycket bra pris på en potent låda. mvh ÖRjan Quote
Hansol Posted March 17, 2016 Posted March 17, 2016 Audi R8 LMS fanns väl endast som rwd , annars ska det tydligen vara en simpel operation att konvertera lådan. http://www.r8talk.com/forums/6-performance-modifications/12841-rwd-audi-r8-v8-how.html#post126999 Quote: RWD is very simple in the R8/Gallardo/LP560/LP570. Remove the driveline in front of the transmission and either break down the stock half shafts or buy RWD components to keep the stock parts in tact. It can be done with hand tools with the car on jack stands and takes about 3-5 hours. No permanent modifications to the car and no warning lights. Either way, it's totally worth the conversion. About 90% of the people who go RWD are in love with it. Perks: the car is about 100lbs lighter, faster from a roll, better mpg, longer clutch life, more fun to drive, easier low speed maneuverability, easier to get moving, lighter clutch feel, and many of the Lambo guys feel more likely to launch the car since the clutch doesn't take as much abuse. Downside: the car is worse in snow. Quote
Arto Posted August 21, 2016 Author Posted August 21, 2016 Jahaja, nu måste det bli slut på velandet. I bästa fall skulle man kunna kalla det "planering av bygget" men jag tror inte man kan skylla på det längre 😊 . Bygglokalen är till 98% klar iaf. 😃 Har inte kunnat bestämma mig om man ska bygga från scratch eller köpa ram, jag har ramen uppritad och kan släppa filer för laserkapning. Det lutar ändå kraftigt åt att köpa även den från Mick..... En annan sak som kvarstår är att få spindlarna under kontroll innan beställning. Skrubbradien i närheten av 30, helst i aluminium både fram och bak, ska kolla med Mick om det på något vis går att fixa CNC-frästa via honom eller låna gjutna så man kan cadda upp. Annars blir det att leta annan lösning. Någon här som har bra tips? Växellåda? ZFQ blir det om inget oförutsett inträffar Quote
Niclas Samuelsson Posted August 29, 2016 Posted August 29, 2016 Bilder på stål uppright från Mick ! Quote
Starhonk Posted August 29, 2016 Posted August 29, 2016 Spontant ser det ut att bli svårt att klara 60mm skrubb med den spindeln utan att ha fälgar som bygger väldigt mycket inåt. Mvh Henrik Quote
Arto Posted August 29, 2016 Author Posted August 29, 2016 man skulle vilja förlänga undre bärarmen och flytta ut undre spindelleden. vad får du för mellanrum mellan bromsskivan och leden? Det känns som det blir en del luft där. Edit: Det är heller ingen risk för bump steer då styrarmen sitter skruvad, det är bara att byta distanserna om det skulle behövas. Quote
Arto Posted September 19, 2016 Author Posted September 19, 2016 Jahaja, det går framåt så sakteliga, Kaross, ram tillsammans med en del andra bitar är beställt från SGT, nu finns ingen återvändo . Lite nyheter vad gäller geometrier och spindlar finns att läsa under SFRO-sektionen. Det blir gjutna i aluminium 😲 Måste lägga mig och drömma nu..... ser verkligen fram mot helgen i Borås, ska bli kul 😃 Quote
Arto Posted October 9, 2016 Author Posted October 9, 2016 Någon som har ritningar på beslagen till ventilationsfönstret i sidorutorna? Quote
Arto Posted February 5, 2017 Author Posted February 5, 2017 Jahaja, här går man fortfarande i väntans tider. Försöker hitta på att göra utan att ha bilen på plats. Vi har handlat prylar på lite olika ställen i UK och vill samla ihop allt i en frakt som fortfarande ligger några veckor bort. Jag tror jag håller på att bli knäpp 🙄 (sämre?) Nåja: Recept & bildserie på collectortillverkning: Man får försöka roa sig så gott det går.... 1st. bandsåg 8st. 1 3/4" böjar, radie 3", kapade 50 grader och sedan 2x45 grader 8st. Rörstumpar, trycksvarvade 2st. trycksvarvad kona 2.5" till 3" 1st. TIG-svets m. tillbehör 1 skvätt tålamod Kapade rörböjar Sågning 2x45-grader Bitarna Trycksvarva rörstumpar till skarvarna På med stumparna Det kanske blir användbart iaf. Det räcker med en loppa på rätt ställe så hänger dom ihop bra, smälte sedan ihop insidan med gassvetsen. Svetsat och justerat med trycksvarvning till 2,5" Trycksvarvning venturi 2,5"-3" Klart 😃 Är det någon som vet hur det funkar med collectorlängder? Om man sätter en "rakt igenom-ljuddämpare" efter collectorn, räknas den in i collectorlängden eller hur funkar det? Bilskrället tar ju slut rätt snabbt där bak. 😕 1 Quote
Hansol Posted February 5, 2017 Posted February 5, 2017 Snyggt arbete och lysande med bilder och text för varje tempo ! Quote
Örjan Brattberg Posted February 6, 2017 Posted February 6, 2017 Lysande lärorik beskrivning Mvh Örjan Quote
Csgt40 Posted February 8, 2017 Posted February 8, 2017 Härligt med lite inspirationsbilder 😉 /Christer.S Quote
Arto Posted February 16, 2017 Author Posted February 16, 2017 Hansol wrote: ..........lysande med bilder och text för varje tempo ! Tackar, det är väl syftet med forumet, det är bara att bjuda tillbaka på era lösningar och metoder. 🙂 Quote
Arto Posted March 18, 2017 Author Posted March 18, 2017 Är det någon som har 15" däck att sälja? Skick och sort är oviktigt då dom bara ska sitta på under byggtiden. Quote
Starhonk Posted March 19, 2017 Posted March 19, 2017 Jag har en uppsättning BF Goodridge över! Mvh Henrik Quote
Arto Posted March 19, 2017 Author Posted March 19, 2017 Henrik wrote: Jag har en uppsättning BF Goodridge över! Mvh Henrik Läckert, du har email 🙂 Quote
Csgt40 Posted July 15, 2017 Posted July 15, 2017 Härligt bygge ser riktigt bra ut 👍😊 Tackar för titten 😊 Mvh Christer & Fredrik 😊 Quote
Arto Posted July 16, 2017 Author Posted July 16, 2017 Trevligt med besök i garaget, hoppas ni får en fortsatt trevlig resa 🙂 Hmm, kanske dags att uppdatera lite 🙄 återkommer....... Quote
Arto Posted July 28, 2017 Author Posted July 28, 2017 Liten uppdatering.... Framvagnen klar och grovinställd. Kuggstång Volvo 240 som behöver en snabbare utväxling, blir ett jäkla rattande annars. Gjutna spindlar från SGT Pedaler från OPB insnickrade i en egen liten låda, hängande ger mer plats för fötterna. Rattstång m. elservo Opel Corsa C. ZFQ blev det Återstår triangulering/förstärkning av ram, montera soppatankarna och justera bakvagnen + lite annat sått och gott. Sedan klart för SFRO1 Quote
Hansol Posted July 31, 2017 Posted July 31, 2017 Blir hur bra som helst . Snygga lösningar //Peter Quote
Arto Posted July 31, 2017 Author Posted July 31, 2017 Tack 😃 Jag har varit lite dålig på att uppdatera, får skärpa mig lite 🙄 Ser ni något konstigt eller har någon fråga är det bara att posta.... För er som funderar på att bygga GT40 och köpa ram och bärarmar. Rent generellt om SGT så är det lite "rörigt" men man får bra hjälp när något är fel eller har frågor. Delar som saknats eller varit fel har skickats utan fraktkostnad. Verkstaden har betonggolv men tankarna går mot annat när man är på besök. Ramen går i samma anda men duger om man har egen svets och förstärker på lämpliga ställen, karossen är fantastiskt fint plastad. Framvagnsgeometrin imponerar inte med bl.a. ackerman som går åt fel håll, räkna med modifiering. Ändå har jag uppfattningen att SGT är seriöst och i topp, trevlig och tillmötesgående. Bl.a. får Mick i uppdrag att bygga om många bilar av andra fabrikat, GTD mfl. vilket jag tolkar som att bilarna ändå funkar bra att köra. Kan man så är nog scratchbygge kanske bäst så får man järnkoll från början. Quote
Hansol Posted July 31, 2017 Posted July 31, 2017 Tycker att ditt chassi ser riktigt bra ut , att man får ändra "some minor" skulle jag lätt kunna leva med alla dagar i veckan. Jämför man med skrotet jag har lever du en lyxtillvaro vill jag lova. // Peter Quote
Arto Posted July 31, 2017 Author Posted July 31, 2017 Hansol wrote: . Jämför man .......... lever du en lyxtillvaro vill jag lova. // Peter Jag är mycket väl medveten om det så inga sura miner här inte, njuter av fulla muggar i garaget. Snickrar in en del egna idéer i en grund som inte är tokfel. Var faktiskt själv mycket nära att hamna i träsket då jag hälsade på hos vår kända svenska leverantör. Kan det ha varit 05 eller 06 månntro....? Som tur är blev det ett helt annat projekt då. Det av en ren slump faktiskt. Kämpa på så har vi ett hyggligt gäng bilar på gemensamma banträffar framöver här i Svedala. 😃 Quote
Arto Posted August 4, 2017 Author Posted August 4, 2017 Någon som har en plåt till kopplingskåpan liggandes, Ford 302? Quote
Arto Posted February 11, 2018 Author Posted February 11, 2018 Det är nedrans vad det är svårt att få till det med framvagnen men tycker det får duga. 12 grader king pin, 57mm skrub. Jag har 0-offset på framfälgarna. det är inte många mm. mellan fälg och ok, undre spindelleden ca:4mm från bromsskivan så det kan behövas en liten värmesköld. Översta delen sitter i ett spår med fyra skruvar. Den ska bli kul att byta och prova lite olika geometrier, mer kingpin och mindre scrub etc.... Nedre spindelleden är från miata. Nu väntar jag på besked om CNC-fräsning av en sådan här. Att sätta mellan dom här Har f.ö. meckat ganska mycket men det syns ju fasen inte mycket på bilen 🙄 😆 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.