martin_ts Posted September 22, 2018 Posted September 22, 2018 Hur har alla gjort med era mc motorer? Har ni monterat dom stumt eller i bussningar? Fördelar med stumt är såklart styvare chassi och bättre respons. Jag har monterat min motor i samma bussningar westfield använder i framvagnen. Dvs ganska hårda. För att minska vibrationerna i bilen. Vad är era åsikter om detta? Någon som jämfört båda varianterna? Martin Quote
HovstaSX360 Posted September 23, 2018 Posted September 23, 2018 Jag har en Caterham med Honda Blackbird-motor som är monterad i gummibussningar. Jag har köpt bilen begagnad men antar att gummiupphängningen kom med "kitet" från Caterham. På motorcykeln sitter samma motor stumt i ramen. Quote
Mikael Nordin Posted September 23, 2018 Posted September 23, 2018 Har gjorde lite research på nätet och kommit fram till att det bara verkar vara Caterham som hänger (hängde. Tror inte de bygger med mc motor längre) upp motorn i gummiupphängningar. Mnr, Westfield, Mk, Tiger, hänger alla sina motorer stumt i chassit. Sen vad som är bra eller anus vet man nog inte för än man testat båda. Quote
martin_ts Posted September 23, 2018 Author Posted September 23, 2018 Där ser man! Grymt av dig Mikael att du lyckades samla den infon! Jag ska nog lyssna på vad du säger. Jag svarvar hylsor med ett genom gående hål och en gänga i bakkant. Sedan spänner jag fast dom i rören mina bussningar sitter i idag. Skulle jag tycka att det blir för skakigt så kan jag alltid byta tillbaka till bussningar. Det är inte många som bygger bec locost idag va? Verkar ändå finnas några som kör. Quote
Lager Posted September 23, 2018 Posted September 23, 2018 Min r1 motor sitter stumt, kört så sedan 2004. Det funkar bra, inga större vibrationer. Quote
Mikael Nordin Posted September 24, 2018 Posted September 24, 2018 10 timmar sedan, martin_ts sade: ....Det är inte många som bygger bec locost idag va? Verkar ändå finnas några som kör. Jo då. Westfield, Mnr, Mk och Tiger bygger med mc motorer fortfarande. Sen kan man ju ställa sig frågan om det räknas som Locost. Är väl bara Caterham som lämnat mc-motorerna för att fokusera på Zetec och Duratec i stället. Sen tror jag på en liten nytändning här i Sverige när det gäller bec. Många gamla bilar som inte rullat så mycket på senare år har fått nya ägare (mig själv inkluderat) som är kör sugna. Kan ju hoppas att detta forum kan blomma upp igen och dra med sig lite nya byggen och äldre för den delen. Hoppas att träffarna 2019 blir Bec täta. Verkar faktiskt som Göteborgs sportvagnsklubb har några medlemmar som kör Bec. Fege (Mnr R1), jag (Tiger Gsxr 1000), Håkan (Rush R1), Per Löveryd (Rush Haybusa tror jag) så deras banträffar och sprint serie (konbanekörningar) kan rekommenderas Quote
kengren Posted September 24, 2018 Posted September 24, 2018 (edited) Jag har hängt här på detta forum i 10 års tid. Periodvis så har det vare BEC som har varit populärt, sedan har det gått några år så har CEC varit mest populärt. Vad har jag då lärt mig av dessa år? Jo - skall du köra bana så är BEC mycket bättre men om du skall använda bilen på vanlig väg (glassätare) så är BEC bättre. Större kubik ger en mer lättkörd bil på "allmän väg" Edited September 24, 2018 by kengren Quote
Mikael Nordin Posted September 24, 2018 Posted September 24, 2018 36 minuter sedan, kengren sade: Jag har hängt här på detta forum i 10 års tid. Periodvis så har det vare BEC som har varit populärt, sedan har det gått några år så har CEC varit mest populärt. Vad har jag då lärt mig av dessa år? Jo - skall du köra bana så är BEC mycket bättre men om du skall använda bilen på vanlig väg (glassätare) så är BEC bättre. Större kubik ger en mer lättkörd bil på "allmän väg" Ser ut som det är bec som gäller både om man vill köra bana eller äta glass alltså😉 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.