Peter-E Posted March 7, 2018 Posted March 7, 2018 Jag är närmare 2meter lång. Har aldrig provsuttit någon form av Seven bil. Har ingen aning om jag får plats. Vad tror ni? Någon av Seven klonerna som är rymligare än andra? Quote
LUPUS Posted March 7, 2018 Posted March 7, 2018 Jag byggde min egen ( 193 ) men antar det inte var svaret du ville ha. Quote
Tomas Posted March 8, 2018 Posted March 8, 2018 Tror att de färdiga ramarna som finns att köpa är väldigt lika storleksmässigt. Vet att det finns ritningar på lite större ram om man vill svetsa chassit själv. Quote
Christer J Posted March 8, 2018 Posted March 8, 2018 Dala7 är stor. Anders som bygger dom är 2 meter. www.dala7.se Quote
Rikard Larsson Posted March 8, 2018 Posted March 8, 2018 Jag är "bara" 188 cm kort. Men tycker ändå att McSorley +4 är rymlig. Quote
Christer J Posted March 9, 2018 Posted March 9, 2018 (edited) 22 timmar sedan, Rikard Larsson sade: Jag är "bara" 188 cm kort. Men tycker ändå att McSorley +4 är rymlig. Jag är 182 och har samma längd i golvet och grabben som är 192 slår knäna i ratten i den. Dala7 Anders försökte inte ens krypa ner. Edited March 9, 2018 by Christer J Quote
Rikard Larsson Posted March 9, 2018 Posted March 9, 2018 Kan vara så att jag monterade pedalerna längre fram än brukligt. Minns inte riktigt :) Quote
Peter-E Posted March 9, 2018 Author Posted March 9, 2018 1 timme sedan, Christer J sade: Jag är 182 och har samma längd i golvet och grabben som är 192 slår knäna i ratten i den. Dala7 Anders försökte inte ens krypa ner. Och det är en Mcsorley du pratar om? Quote
Christer J Posted March 9, 2018 Posted March 9, 2018 2 minuter sedan, Peter-E sade: Och det är en Mcsorley du pratar om? Ja. Utgick från de måtten på golvet i min bil. Resten är olikt. Quote
Peter-E Posted March 9, 2018 Author Posted March 9, 2018 Brukar man ha ställbar stol i Seven bilar, eller brukar stolarna vara fast monterade? Quote
Christer J Posted March 9, 2018 Posted March 9, 2018 (edited) Nackdelen är att du hamnar några cm högre men ska någon kortare köra så är det väl en fördel med ställbart underrede. Jag har stolen monterad direkt i golvplåten och lite nedsänkt golv. Röven i höjd med ovankant av nedre ramröret. Bågen kan även göras lägre då. Ser bättre ut än piskställningar. Har du tänkt att montera 4 - 6 punktsbälte så kolla också med infästningspunkterna för axelbanden. Edited December 23, 2021 by Christer J Quote
postmanpat Posted March 9, 2018 Posted March 9, 2018 (edited) Jag har förarsäte som går att flytta ca. 10cm. Underredet sitter på nedre ramrören. Passagerarsätet är fastmonterat. Stolarna är byggda i aluminium. Har även en Snap-off ratt, allt för att komma ner i bilen. Pedalstället bakåtflyttat. Är 178 cm lång men väger för mycket och är i pensionär = kroppen saknar smidighet. Chassit är McSorley 7+4. /bengt Edited March 9, 2018 by postmanpat Quote
Tabaco Posted March 10, 2018 Posted March 10, 2018 (edited) 4 minuter sedan, Tabaco sade: "Har du tänkt att montera 4 - 6 punktsbälte så kolla också med infästningspunkterna för axelbanden. De får absolut inte sitta högre än axlarna. " Är det inte så att bältets fästpunkter måste sitta högre än axlarna ?? Det är bl.a det man måste tänka på när man köper en stol, med hål för bältet i stols-ryggen--- att hålen inte sitter för lågt. För då kommer bältets fästpunkter hamna lägre än axlarna. Edited March 10, 2018 by Tabaco Quote
Morty Posted March 10, 2018 Posted March 10, 2018 Lättast att visa med bild. Så här är en bra placering. För lågt och du riskerar allvarlig kotkomprimering och för högt hålls du inte nere i stolen. 1 Quote
Tabaco Posted March 10, 2018 Posted March 10, 2018 Jo det är som Morty säger där. Jag fick detta förklarat för mig vid mitt senaste besök på Trend AB, i Nykvarn för att kolla på stolar bl.a. (Det är alltså t.ex om bilen voltar runt, man kan få en kompression av kotorna i ryggen.--- Om bältets fästpunkter är felplacerade.) Ett problem för långa personer kan vara att hitta en stol med tillräckligt hög rygg-- och att inte hålen för bältet sitter för lågt placerat i stolsryggen. Quote
Morty Posted March 10, 2018 Posted March 10, 2018 Problemet med för låg infästning av axelremmarna är att du trycks ner av dem när du slungas framåt vid en frontalkollision. En annan aspekt är att du vill hålla remmarna så korta som möjligt för att de ska sträckas så lite som möjligt. Jan Phersson som har Simpson Europe är väldigt bra på att förklara och visa varför rekommendationerna är som de är. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.