Frena Posted February 26, 2017 Share Posted February 26, 2017 (edited) Hej, Skall byta kuggstång i min 240 ZF styrväxel, men hur fasen får jag ur "pluggen"? Får inte grepp med tång ordentligt. Tips? Skickat från min iPhone med Tapatalk Edited March 1, 2017 by Frena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabaco Posted February 26, 2017 Share Posted February 26, 2017 Kan du förklara vad "Pluggen" är för något. Markera gärna på bilden var den sitter. Vi som inte är lika kunniga som många andra här på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted February 27, 2017 Author Share Posted February 27, 2017 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted March 1, 2017 Author Share Posted March 1, 2017 Fick isär den, verkar bara vara något som hängt sig. Nästa problem, var får jag tag i en 8-kantig hylsa så jag får upp muttern? Någon här på forumet måste väl ha gjort detta? Känns märkligt annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 1, 2017 Share Posted March 1, 2017 Ett förslag på lösning - borra upp en mutter och svetsa på ett rör - då har du ett verktyg som förhoppningsvis fungerar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted March 1, 2017 Author Share Posted March 1, 2017 Just nu, kengren sade: Ett förslag på lösning - borra upp en mutter och svetsa på ett rör - då har du ett verktyg som förhoppningsvis fungerar En mutter har inte åtta kanter, annars hade det ju varit bra. Det är just åtta kanter som är problemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 1, 2017 Share Posted March 1, 2017 Tänkte fel.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Lindvall Posted March 1, 2017 Share Posted March 1, 2017 Har du ingen mekanisk verkstad i närheten som kan fräsa en specialare till dig?Alternativt går det att låna på en Volvoverkstad om man har lite flyt och rätt kontakter. Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted March 1, 2017 Author Share Posted March 1, 2017 1 minut sedan, Mattias Lindvall sade: Har du ingen mekanisk verkstad i närheten som kan fräsa en specialare till dig? Alternativt går det att låna på en Volvoverkstad om man har lite flyt och rätt kontakter. Skickat från min iPhone med Tapatalk Jo det finns det säkert, men jag började här, för jag kan ju knappast vara ensam om att ha gjort denna manövern. Japp, om de nu har sådant kvar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted March 1, 2017 Share Posted March 1, 2017 Se efter om du kan hitta ett rör som du kan slipa till en 8-kant som passa "mutter/hylsan" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted March 2, 2017 Author Share Posted March 2, 2017 11 timmar sedan, kengren sade: Se efter om du kan hitta ett rör som du kan slipa till en 8-kant som passa "mutter/hylsan" Ja det får väl bli en sådan lösning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 2, 2017 Share Posted March 2, 2017 Eller ett fyrkantsrör som man slipar bort hörnorna på. Alla 8 kanter måste ju inte användas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted March 2, 2017 Author Share Posted March 2, 2017 Just nu, Rikard Larsson sade: Eller ett fyrkantsrör som man slipar bort hörnorna på. Alla 8 kanter måste ju inte användas. Ja så gjorde jag igår, blev inte bra, får testa igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 2, 2017 Share Posted March 2, 2017 Alternativ: Borra två små hål. Svetsa fast två stift/skruv på ett rör eller fyrkantsrör. Lite som när man byter skiva på en vinkelslip. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 5, 2017 Share Posted April 5, 2017 Hej ! Det går ju alltid att slipa/fila fram en åttkant själv i stål och sen borra ett lagom hål. Fil är ett underskattat verktyg och en bra bandputs guld värd ! :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frena Posted April 6, 2017 Author Share Posted April 6, 2017 8 timmar sedan, Kjelland28 sade: Hej ! Det går ju alltid att slipa/fila fram en åttkant själv i stål och sen borra ett lagom hål. Fil är ett underskattat verktyg och en bra bandputs guld värd ! :-) Det är löst :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts