Jump to content

Tips på litet instrumenthus


Recommended Posts

Har tröttnat lite på blandningen av mätare jag har. Är sugen på att göra om instrumentpanel och scuttle och få in ett orignalmätarhus av något slag.

Mest logiskt hade varit saab, men jag vill ha något mindre.

Jag kommer ta över själva drivningen av stegmotorer, så det elektroniska är egentligen skit samma. Även designen på mätartavlorna, kommer nog skriva ut egna. Så eventuellt blir en bränslemätare laddtrycksmätare.

Tips på något bra någon?

Har hittat tre potentiella där jag gillar Ford Focus bäst. Ser framför mig att lamorna till vänster om varvräknaren blir shift light :)

Ford Focus (bäst?):

cluster_ford_focus.JPG

Nissan Micra (kanske minst, men även få mätare)

cluster_nissan_micra.JPG

Mazda MX-5 (kanske för stort):

cluster_mazda_mx-5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte röda boken, men kan man inte bara ha en dator med touchskärm/interaktiv platta och köra t5 suite dashboard. Borde man kunna köra ganska litet och slippa meka mätare och köpa dyr dashpanel. Kan man ju köra andra programvaror också på, för mappning osv?

Typ såhär:

För du hade väl saabmotor Rikard?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det stämmer med saab-motor. Har interface och T5suite till mappning.

Jag har digital hastighetsmätare idag. Men jag vill bort från det och köra vanliga analoga och integrera alla indikator- och varningslampor.

Lutar åt RX8, hittade ett för £30 inkl. frakt.

Link to comment
Share on other sites

Det är mestadels estetik och ergonomi som gör att jag vill ändra. Nu har jag en digital hastighetsmätare, ett kombiinstrument med varvtal, olje- och vattentemp och oljetryck, en laddtrycksmätare och en modul med indikatorlampor.

Är lite plottrigt på instrumentbrädan. Det är så skönt när man sätter sig i en vanlig bil och allt är samlat "i" ratten.

Min hastighetsmätare är infälld 2 cm och även indikatorlamporna, så jag har aldrig upplevt sol som ett problem.

Vad har du tänkt för lösning själv?

Jag jobbar med grafisk design och typografi dagligen, men tack ändå :) Men åktur kan vi nog ordna i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog tänkt mig en ram där man sätter en touchdator, så att det ser ut lite som en "dash-lcd" fast med färg. I ramen kan man klämma in lite varningslampor och kanske shiftlight.

Men i ett första skede tänkte jag ev. göra som christerj, förutsatt att inte det blir för stort.

Vi får se, har inte ens börjat bygga något än. Men det är ju bra att lyfta lite idéer för att se så att man inte tänkt helt fel.

Link to comment
Share on other sites

Det var mer eller mindre så jag tänkte mig. Du har ju lyckats integrera "lampor" för vissa funktioner också. Ev. gör man två skärmar, hastighet och varvräknare med "lampor" i en och småmätare i en annan mitt över växelföraren.

Tjusigt, svårt att förstå varför du inte kör på det, tuff och lätt lösning!

Link to comment
Share on other sites

Inget slår analoga mätare :)

Plockade ett Ford instrumenthus på skroten för att testa. Alfa 147 var också coolt, men kanske lite för modernt.

Nu var det visst inte stegmotorer i Ford-huset, utan något mellanting med fyra anslutningar, två lindningar och 8 fasta steg per varv. Mellan de fasta stegen krävdes PWM.

La till en Neopixel som shift light bara för att jag kunde :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...