Herman Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Hej! Med mitt första inlägg plågar jag er kunniga med en fråga angånde mitt planderade haynes roadster bygge. Jag tycker att haynes roadster ser för bred ut samtidigt som jag vill ha sierra bakaxel. Jag undrar därför om framvangnsgeomtrin påvärkas negativt om jag bygger chassit 5cm smalare samt gör bärarmarna 2.5cm längre än på originalet? (Jag skall bygga BEC så motorutrymmet borde räcka till). Tack på förhand Mvh: Herman Quote
vedde Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Haynes är väl +10cm mot orginalboken så det borde väl gå? Quote
Herman Posted January 18, 2016 Author Posted January 18, 2016 (edited) Jag undrade mest om man behöver konstruera om framvagnen eller om det räcker med att smala in chassit och göra bärarmarna längre. Det blir ju annan vinkel på den övre A-armen men det kanske inte gör något? Mvh: Herman Edited January 18, 2016 by Herman Quote
tpau Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 (edited) I slutändan är det du som ska kunna förklara för din SFRO-besiktningsman varför din framvagn fungerar. Det finns ju många sätt att ta reda på vad som händer, allt från snören på papper till sugrör, 3d CAD, eller fullskalemockup. Min magkänsla säger att du borde få lite mindre camber gain, men jag är inte tillräckligt erfaren för att veta vad det innebär. Skapa dig den typ av konceptmodell som du är bekväm med, något ovan eller annat, och lek/mät med värdena därifrån. Flyttar du tex in undre bärarmen lite mer än övre kommer du kunna komma tillbaka till samma camber gain som haynes. Om haynes har bra värden på camber gain eller inte har jag svårt att svara på, men det borde finnas bra info på det som du hittar med lite googling. Tänk på att du måste hitta/tillverka en lämplig och kortare styrväxel med ungefär motsvarande kortning sm du smalnar av fronten. Tänk också på vinkeln på stötdämpare, haynes har jag för mig har lite för flack vinkel som det är, men det borde gå att lösa det också med lite klurighet Det finns tyvärr inga genvägar, men det är inte jättesvårt heller bara du vågar ta första steget. Själv gillar jag smalare noskoner så Kör hårt! /T Edited January 18, 2016 by tpau Quote
Morty Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Om du använder Haynes Roadster geometrin som grund i Casim kan du säkert skapa samma geometriska förutsättningar med den bredden du vill själv vill ha. Quote
Herman Posted January 18, 2016 Author Posted January 18, 2016 Tackar! Blir till att ladda ner Casim då! Quote
Herman Posted January 20, 2016 Author Posted January 20, 2016 (edited) Får man ha flackare vinkel på en pushrod än en coilover eller är det 45° som gäller där också? Edited January 21, 2016 by Herman Quote
rallyelwood Posted January 21, 2016 Posted January 21, 2016 Får man ha flackare vinkel på en pushrod än en coilover eller är det 45° som gäller där också? Som jag har förstått det handlar det egentligen inte om den faktiska lutningen på fjädern, utan om utväxlingen mellan hjulets och fjäderns rörelse. Med en coil-over/fjäder som lutar för mycket riskerar man "hjulet upplever" fjädern som mjukare och mjukare i takt med att hjulet rör sig uppåt (i förhållande till chassiet). Min gissningar är alltså att en pushrod kan luta "hur som helst" bara det blir ett vettigt förhållande mellan hjulets och fjäderns rörelse. (Rättelse: SFRO rekommenderar att en coil-over/fjäder inte lutar mer än 30° från vertikallinjen.) Quote
tpau Posted January 21, 2016 Posted January 21, 2016 Kolla på den här sidan, lite bra tankar http://www.super7thheaven.co.uk/blog/push-rod-cantilever-suspension/ Sen finns det ju ett lite enklare fusk som der ut som pushrods. Gör din undre bärarm till en tetraeder (tresidig pyramid) där ett hörn är ute vid spindeln, två är innerändan av bärarmen och sista hörnet pekar uppåt och manövrerar coilovern som då kan ligga ner inne i noskonen. Men jobba i en bra vinkel mot bärarmens rörelse. Försökte googla fram en bild men hittar inte just nu. /T Quote
Herman Posted January 22, 2016 Author Posted January 22, 2016 Kolla på den här sidan, lite bra tankar http://www.super7thheaven.co.uk/blog/push-rod-cantilever-suspension/ Sen finns det ju ett lite enklare fusk som der ut som pushrods. Gör din undre bärarm till en tetraeder (tresidig pyramid) där ett hörn är ute vid spindeln, två är innerändan av bärarmen och sista hörnet pekar uppåt och manövrerar coilovern som då kan ligga ner inne i noskonen. Men jobba i en bra vinkel mot bärarmens rörelse. Försökte googla fram en bild men hittar inte just nu. /T https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/3a/29/09/3a2909caf20ad0a6ec9bd78b52ef3804.jpg Koenigsegg har en sådan lösning! Om man väljer en sådanhär lösning kan man göra bärarmarnas "pyramider" osymetriska och ha coiloverna liggandes brevid varandra? Quote
Herman Posted January 22, 2016 Author Posted January 22, 2016 (edited) Kolla på den här sidan, lite bra tankar http://www.super7thheaven.co.uk/blog/push-rod-cantilever-suspension/ Sen finns det ju ett lite enklare fusk som der ut som pushrods. Gör din undre bärarm till en tetraeder (tresidig pyramid) där ett hörn är ute vid spindeln, två är innerändan av bärarmen och sista hörnet pekar uppåt och manövrerar coilovern som då kan ligga ner inne i noskonen. Men jobba i en bra vinkel mot bärarmens rörelse. Försökte googla fram en bild men hittar inte just nu. /T Koenigsegg har en sådan lösning! Om man väljer en sådanhär lösning kan man göra bärarmarnas "pyramider" osymetriska och ha coiloverna liggandes brevid varandra? Edited January 22, 2016 by Herman Quote
Axly Posted January 22, 2016 Posted January 22, 2016 Det finns massor av lösningar, men i slutändan handlar det ju bara om att flytta den komprimerande rörelsen någonstans. Så länge du har en hyfsat linjär rörelse i fjäder/dämpare/coilover, och med vettig utväxling så har du ju eliminerat det problemet. Om man sen väljer att ha en upprätt coilover mellan undre bärarm och chassi, eller andra lösningar (pushrod/pullrod, pyramidformade bärarmar, undre eller övre, eller varför inte övre bärarmar som är vippor som F1'or hade från 60-tal till 80-tal så spelar det ingen roll så länge coilen får arbeta som den skall. (och såklart, ofjädrad vikt ju mer material man lägger till) Jag gillar den här sortens tankeexperiment och om jag tvekar på hur det kommer bli brukar jag göra små 2D-modeller i lite tjockare papper och nåla fast ledpunkterna så kan man se hur grejerna rör sig. Quote
Herman Posted January 31, 2016 Author Posted January 31, 2016 (edited) Haynes är väl +10cm mot orginalboken så det borde väl gå? Jag såg att du kör med sierra spindlar i ett bok-chassi och det gjorde mig lite sugen på att göra något liknande.Har du några ritningar på bärarmarna och infästningspunkterna i chassit som jag skulle kunna köpa? Edited January 31, 2016 by Herman Quote
vedde Posted January 31, 2016 Posted January 31, 2016 Haynes bokens kör jag med, dem.är anpassade efter Sierra. Köp den och ladda ner rättningarna så har du allt. Quote
Herman Posted January 31, 2016 Author Posted January 31, 2016 Haynes bokens kör jag med, dem.är anpassade efter Sierra. Köp den och ladda ner rättningarna så har du allt.Godkäner sfro spårvddsskillnaden mellan fram och bakvagnen alltså? Quote
vedde Posted January 31, 2016 Posted January 31, 2016 Jag har 1410 fram och 1480 bak, står i tillägget på mitt papper från transport styrelsen. Inga problem alltså. Kolla rättningarna för boken så du inte missar dem. Quote
Herman Posted January 31, 2016 Author Posted January 31, 2016 Jag har 1410 fram och 1480 bak, står i tillägget på mitt papper från transport styrelsen. Inga problem alltså. Kolla rättningarna för boken så du inte missar dem. Tack så mycket! Mvh: Herman Quote
Jörgen Posted February 1, 2016 Posted February 1, 2016 Man brukar säga att en spårvidsskillnad bak/fram inte bör överstiga 100mm utan diffbroms och ca 60mm med. Allt enligt min SFRO kille häromkring. Quote
rallyelwood Posted February 1, 2016 Posted February 1, 2016 ...Kolla rättningarna för boken så du inte missar dem. Länk: https://haynes.co.uk/forums/showthread.php?t=2430 Vår SFRO-man (Östersund) ville gärna se något bredare spårvidd fram, än bak. Vår CAD-modell (baserad på Haynes Roadster) säger just nu 1474mm fram och 1462mm bak. (195/50 R15 däck, ET 38; 128mm och 133mm från undersida ram till marken fram respektive bak.) Vidare rekommenderad han att den yttre ledpunkten (i spindelleden) för den nedre länkarmen skulle statiskt ligga ca 5 mm under den inre för att rollcentrats rörelse skulle hålla sig inom rimliga gränser. Quote
Herman Posted February 2, 2016 Author Posted February 2, 2016 (edited) Vilken tjocklek skall den undre plattan som håller nedre spindelled och stötdemparfästet ha? Duger 3mm plåt eller måste den vara grövre? Jag kanske är blind men jag hottade ingen angiven tjocklek i boken... Edited February 2, 2016 by Herman Quote
Morty Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Westfield har 5mm, MK Indy har 6mm så rent spontant låter 3 mm klent, men det betor givetvis på hur du konstruerar plattan/armen i övrigt. Quote
rallyelwood Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Vilken tjocklek skall den undre plattan som håller nedre spindelled och stötdemparfästet ha? Duger 3mm plåt eller måste den vara grövre? Jag kanske är blind men jag hottade ingen angiven tjocklek i boken... 5mm. Jo, det finns men det är inte tydligt angivet, så det är inte så konstig att du missat det. I det övre vänstra hörnet av ritningen i boken står det "5 plate"... Quote
Rikard Larsson Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 Jag har 4 mm gods i en U-profil. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=4447&p=58535 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.