Biiren Posted November 8, 2015 Share Posted November 8, 2015 Förslag på medel när man gör rent spridarna invändigt???? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 9, 2015 Share Posted November 9, 2015 Diesel? E85? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 9, 2015 Share Posted November 9, 2015 De flesta rengöringsvätskor har jag för mig baseras på lacknafta. Kolla silen med i ingången på spridaren. där kan sitta smuts. Ultrsljudstvätt är bra men brukar kosta ca 1000:- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted November 9, 2015 Share Posted November 9, 2015 Björn, jag har en ultraljudstvätt, bor i Göteborg och är lite sugen på att prova göra rent spridare. För att få till att injektorerna öppnar och stänger behövs en PWM-drivare. En kompis använder ett blinkersrelä som han driver ett relä till varje injektor. Jag hade hellre använt en frekvensstyrd PWM drivare så att man kan få upp frekvensen lite... Jag är pigg på att prova om du vill experimentera lite. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted November 9, 2015 Share Posted November 9, 2015 Pac, visst borde man kunna koppla dom på en förstärkare och köra ett frekvenssvep? Jag blev sugen att testa. Har ett sentec pa9 som står oanvänt just nu och såna ska inte stå och samla damm, dom ska ju användas. Hifi rengöring.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 9, 2015 Share Posted November 9, 2015 Jag tillverkade en liten testrigg i vintras för att kontrollera och flödestesta mina spridare. Kör spridarna med en http://www.schlabs.com.ar/design/hrr2/index.htmldels för flödesmätning och spraybild men även i ultraljudstvätten. Brukar också byta filter i spridarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 9, 2015 Share Posted November 9, 2015 man kan köpa mätglas på apoteket och köra spridarna på tid en o en o mäta volymen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Jag brukar väga vätskan när jag testar spridare. Köra en lite längre tid i en 2-liters petflaska. Går bra om man är medveten om att olika vätskor väger olika och har en OK våg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted November 10, 2015 Share Posted November 10, 2015 Jag väger också vätskan och jag vill ha med öppning/stängningsfasen i mätandet då denna är ytterst väsentlig i funktionen när spridaren sitter i motorn. Elprytteln som jag länkar till ovan kan ställas på olika öppningstider eller ett program som skiftar automatiskt, samt att den jobbar sekventiellt för att minimera att en spridare snor flöde från de andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts