Micael Posted July 31, 2015 Share Posted July 31, 2015 Tja! Håller som bäst på att mekar dit en turbo på min Dyratec och funderar lite på det här med oljeförsörjning. Tillförseln har jag nog löst med ett uttag från oljetrycksgivaren, men ska/bör man ha en restirktor? Turbon är en "ful" TD04-16 (Kinugawa) med glidlager. Sen funderar jag på hur stor returen ska vara. Orinalet är 16mm men jag funderar på att ha typ 12mm (mest för att jag inte har större borrar). Sett att flera kör med AN 10 vilket är väl 16 mm. Vad säjer ni den samlade vetenskapen på forumet? //Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted July 31, 2015 Share Posted July 31, 2015 Bra flöde i returen är viktigt, riskerar många skumma problem om du inte har det. Har hu inte ett stegborr eller ett sånt där koniskt borr som du kan använda? På returen ska du ha samma tryck som i vevhuset, dvs ca atmosfärtryck, så AN grejor är bara dyr bling... Satsa på en smidig oljebeständig gummislang som inte riskerar stt kollapsa eller vecka sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 31, 2015 Author Share Posted July 31, 2015 Nä AN blir det inte, det är en Locost. :) Det var mer att det var 16 mm i diameter. Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 31, 2015 Share Posted July 31, 2015 Ja stor retur utan U böj Det ska vara fritt fall och helst utloppet ovanför oljenivån i motorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 31, 2015 Share Posted July 31, 2015 På glidlagerturbos behövs ingen strypning vad jag sett tidigare när man mekade turbomotorer. Som de övriga skriver får man inte ha mottryck i returen utan fri avrinning av den oljan som tillförs via glidlagerna annars riskerar du trycka in oljan genom packningarna. Jag kan skicka ett 16mm hål i ett brev till dig :-) eller ännu bättre maila ett mindre så kan du förstora det i datorn :-)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 31, 2015 Author Share Posted July 31, 2015 Kan du SMS:a det? :) Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted July 31, 2015 Share Posted July 31, 2015 Jag har en 15mm bort du kan få låna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted August 3, 2015 Author Share Posted August 3, 2015 Tack för erbjudandet. Jag fixade till det så att det är 16 mm, samma som utgående från turbon. Det borde räcka. Sen sätter jag nog dit en restriktor så blir oljeflödet lite mindre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe Posted August 3, 2015 Share Posted August 3, 2015 På en org td04-hlxx turbo sätter man ingen restriktor. På vissa lastbilsturbos har jag själv sett att man kan få något bättre spoolup med lägre oljetryck. Tex en holset hx35 har ett ganska lågt krav på oljetryck, och det behöver man inte gå över. (står i manualen för turbon) På en liten 16T är det inget man skulle märka av tror jag även om man kunde strypa och köra lägre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.