Frena Posted June 8, 2015 Posted June 8, 2015 (edited) Hej, Inser jag kommer på problem både med mitt avgasljud och insugsljud. Avgas löser jag rätt enkelt själv, men mitt Pipercrossfilter behöver åtgärdas. Hur löser man det enklast utan att behöva bygga en egen burk? Man kan ju skita i att bilen går lite dåligt.... Måste ju finnas många som gjort detta.... Edited June 8, 2015 by Frena Quote
tpau Posted June 8, 2015 Posted June 8, 2015 Bara en tanke: Om du ska bygga en mindre långsiktig kapsling till luftfiltret borde en petflaska nått grovt papprör lite silvertape och kanske ett lager biltema ljudisolering kunna vara bra vänner. Va lite omständig med sista lagrena tape så kan det nog se ganska slätt och snyggt ut.... /T Quote
Frena Posted June 8, 2015 Author Posted June 8, 2015 Bara en tanke: Om du ska bygga en mindre långsiktig kapsling till luftfiltret borde en petflaska nått grovt papprör lite silvertape och kanske ett lager biltema ljudisolering kunna vara bra vänner. Va lite omständig med sista lagrena tape så kan det nog se ganska slätt och snyggt ut.... /T Det skulle kunna funka! Sådana där gjutrör finns ju, får kika på det! Quote
Jörgen Posted June 8, 2015 Posted June 8, 2015 Hej, Inser jag kommer på problem både med mitt avgasljud och insugsljud. Avgas löser jag rätt enkelt själv, men mitt Pipercrossfilter behöver åtgärdas. Hur löser man det enklast utan att behöva bygga en egen burk? Man kan ju skita i att bilen går lite dåligt.... Måste ju finnas många som gjort detta.... Hej, man kan inte komma till ljudprovet med en bil som inte går att fullgasköra, har vart med om detta flera gånger som observatör, du blir då ej godkänd och måste göra en ny runda. :( Det som du kommer med till ljudprovet ska egentligen vara "varaktigt utfört" och inga tillfälliga lösningar, sfro har blivit mycket hårdare på bedömningen av detta ,vilket är bra för oss alla. Avgasljudet är normalt mycket lättare att dämpa ut än vad insugssidan är då det kräver lite mer jobb, men det lönar sig att göra så. Jörgen Quote
Frena Posted June 9, 2015 Author Posted June 9, 2015 Hej, Inser jag kommer på problem både med mitt avgasljud och insugsljud. Avgas löser jag rätt enkelt själv, men mitt Pipercrossfilter behöver åtgärdas. Hur löser man det enklast utan att behöva bygga en egen burk? Man kan ju skita i att bilen går lite dåligt.... Måste ju finnas många som gjort detta.... Hej, man kan inte komma till ljudprovet med en bil som inte går att fullgasköra, har vart med om detta flera gånger som observatör, du blir då ej godkänd och måste göra en ny runda. :( Det som du kommer med till ljudprovet ska egentligen vara "varaktigt utfört" och inga tillfälliga lösningar, sfro har blivit mycket hårdare på bedömningen av detta ,vilket är bra för oss alla. Avgasljudet är normalt mycket lättare att dämpa ut än vad insugssidan är då det kräver lite mer jobb, men det lönar sig att göra så. Jörgen Rikard här på forumet körde på tre cylindrar på ljudprovet :) Får klura på hur jag skall göra. Har ingen aning alls hur mkt den låter nu. Quote
Christer J Posted June 9, 2015 Posted June 9, 2015 Somliga har slakat på gaswiren, proppat i diskbollar och gullfiber osv. Men hur kul är det när du kommer till en bana med kvävd motor, alt får sluta köra pga buller? Lägg lite energi på en ordentlig luftburk och rikta insugsslangen så det låter minst. En del standardbilar har skumgummi invändigt i burken eller i snorkeln för att dämpa. Ganska vanligt att det sitter en skumgummiskiva på luftfiltret som dämpning. Även om du kör med filtret öppet på gatan, så kan det vara bra att ha en färdig lösnig för Trackdays. Quote
Frena Posted June 10, 2015 Author Posted June 10, 2015 Somliga har slakat på gaswiren, proppat i diskbollar och gullfiber osv. Men hur kul är det när du kommer till en bana med kvävd motor, alt får sluta köra pga buller? Lägg lite energi på en ordentlig luftburk och rikta insugsslangen så det låter minst. En del standardbilar har skumgummi invändigt i burken eller i snorkeln för att dämpa. Ganska vanligt att det sitter en skumgummiskiva på luftfiltret som dämpning. Även om du kör med filtret öppet på gatan, så kan det vara bra att ha en färdig lösnig för Trackdays. Jo jag håller med dig, men just nu är det primära att ta sig igenom bullerprov och SFRO2. Köpte faktiskt en original R1 luftburk på Ebay igår. Nu kommer ju den vara för stor, men det är en bra utgångspunkt för att plasta ihopa nått.... Quote
Jonas Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Det går att få ner höjden på R1 burken genom att vända den och kapa de högsta punkterna: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10004&p=141434 Mycket sågande och slipande... Quote
Frena Posted June 11, 2015 Author Posted June 11, 2015 Det går att få ner höjden på R1 burken genom att vända den och kapa de högsta punkterna: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10004&p=141434 Mycket sågande och slipande... Sedär ja! Ja jag får se hur jag gör, väntar med spänning på luftburken! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.