Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vid SFRO1 pratade vi stöldskydd.

Jag hade lite andra planer då än nu och har lyckats förvirra mig själv då jag glömt hur diskussionerna gick.

Visst är det så att det krävs två skydd?

Jag hade från början inte tänkt ha nyckel med rattlås så var tvungen att fundera ut ett skydd till. Nu har jag tänkt ha nyckel ändå men har då glömt vad jag hade tänkt ha som skydd i mitt första scenario.

Hur har ni andra löst detta?

Posted

Intressant ämne...

Jag har Westfields rattlås (bra eller dåligt) och till det en huvudbrytare på brädan....sen kanske avtagbar ratt hjälper....lämnar inte gärna ratten i normal plats för det tar ju inte många sekunder att ta denna.

Posted

Avtagbar ratt och gömd huvudström brytare hade jag på min Mk . Besiktnings mannen blev nöjd .

Posted

Jag vet inte vad som klassas som gömd ??

Efter en stunds brainstorming kan man ev. komma på något bra.

Förslag: Borra ett litet hål i botten på bagage-utrymmet. Där under sitter något som inte går att komma åt med fingrarna. Varken underifrån eller från ovansidan. Bara du vet vad som finns där. Kanske en tryck-strömbrytare för bränslepumpen. Påverkas t.ex med ett metallstift

eller en lång skruv eller spik el dylikt.

OBS ! (Detta meddelande kommer att raderas efter en tid.)

Posted (edited)

Jocke4you : :prop:/> :prop:/> Ej synlig utan att man behövde böja sig och kolla under instrumentbrädan . Hade ingen nyckel eller rattlås häller :icon_oops:/> :icon_oops:/>

Edited by sorin
Posted

Känns som min besiktningsman hade lite högre krav än dessa. Blir nog att ringa.

Tex så var löstagbar ratt bara ok om den var kodad. Känns ju då som att tex huvudbrytare faller.

Posted

Jag menar att om man uppfyller besiktningsmannens krav, så är det väl inte förbjudet att

efteråt lägga till extra strömbrytare, säkringar, med mera för att förhindra stöld.

Posted

Det formella kravet är:

26 § Stöldskydd ska finnas och utgöras av låsanordning som verkar på styrning, växlingsanordning eller transmission eller som förhindrar start av motor.

Det räcker alltså med en (1) anordning, rattlås, växelspakslås eller tändningslås. Men det ska vara ett "lås" dvs något med olika "nycklar" (huvudbrytare är ju generisk...).

Vissa besiktningsorgan har (felaktigt) krävt både rattlås och tändningslås tidigare.

Gustaf

Posted

Det formella kravet är:

26 § Stöldskydd ska finnas och utgöras av låsanordning som verkar på styrning, växlingsanordning eller transmission eller som förhindrar start av motor.

Det räcker alltså med en (1) anordning, rattlås, växelspakslås eller tändningslås. Men det ska vara ett "lås" dvs något med olika "nycklar" (huvudbrytare är ju generisk...).

Vissa besiktningsorgan har (felaktigt) krävt både rattlås och tändningslås tidigare.

Gustaf

Tackar!

Jag kommer med andra ord vara hemma när jag använder nyckel med rattlås.

Fjärrkontroll är ganska snyggt

http://www.locostswe...ndpost&p=115293

Nästen helt säker på att jag sa till min besiktningsman att jag skulle ha immobilizer med fjärr och att han då menade att det inte var tillräckligt.

Posted (edited)

SFRO är uppbyggt av individer :)/> Min besiktningsman har åsikter om detta.

Som sagt problemet är borta för mig nu. Rattlås med nyckel kommer jag ha. Som jag mindes mina diskussioner så fick jag för mig att jag behövde något mer men så är ju inte fallet.

Då är inte försäkringsbolagets åsikter medräknade.....

Edited by Martin
Posted

En huvudbrytare under panelen brukar många ha som extra och fungerar fint thumbsup.gif.

Jörgen

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...