Jump to content

Ett par frågor om ombyggnad av tråg till SAAB-motor


Martin

Recommended Posts

Två frågor innan jag tar fram vinkelslipen för att kapa.

Kommer göra likadant som Jocke, dvs kapa 3 cm under ramen och sedan bygga ut tråget så man får en helt plan undersida hela längden.

Hur får ni era tråg metallrena? Sett bilderna i Jockes tråd och den glänser nästan. Jag har problem att ens få bort den värsta skiten. Roterande stålborste?

Min far som pillade med bilar i sin ungdom men sedan inte har någon erfarenhet tyckte att det var idiotiskt att göra så. Han tyckte att det räckte med att bara kapa och sedan svetsa på en botten på den delen som sticker ned. Dvs man tappar volym men man har kvar en lägre del som man suger olja ur.

Jag har ju själv inte någon som helst koll men om det var så "självklart" att göra på det sättet hade väl folk gjort så? Tycker alla verkar göra varianter på Jockes lösning (som han i sin tur kanske ärvt från andra) .

Varför gör man på ena och inte andra sättet?

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde mitt tråg plant under hela motorn för att behålla volym. Sedan sitter en mellanvägg i mitten som har en lucka som släpper fram olja vid broms och stänger vid acc för att det ska stanna olja i rummet som pickupen sitter i. Blir ungefär samma sak som att ha en lägre del men man uttnyttjar G kraften för att flytta oljan dit man vill. Funkar sådär om jag ska vara ärlig. Har inte tappat nåt oljetryck sedan jag byggde väggen som i överkant är bockad 90 grader framåt över pickupen så det inte rinner över bakåt. 9 cm djupt och har 5 liter vid 25 mm under blockplanet. Pickupen monterad framtill som original än så länge.

Ska bygga om lite, flytta bak pickupen en bit och ändra lite på utseendet inuti, mest för att jag har lite egna teorier jag vill prova.

Om jag hade 15000 över så skulle jag inte tveka på att montera en Autoverdi 3 stegs torrsumpspump och sedan gasa utan att behöva oroa mig för tappat tryck. MEN,,,,,, det finns ju våtsumpar som fungerar, så varför inte till en Saabmotor?

Edit: Och som svar på varför man inte bara kapar.. jag rasade en turbo efter 20 mil pga att oljan rann ur sumpen bakåt vid en omkörning. Byggde sedan om med ökad volym och mellanväggen med lucka.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Håller med Christer, försök att behålla volymen eller t.o.m. öka lite. Dock krävs det att du har bafflat på något sätt, mitt tråg är inte helt optimalt och skulle kunna baffla ytterligare samt även öka volymen åt högersidan.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Christer, försök att behålla volymen eller t.o.m. öka lite. Dock krävs det att du har bafflat på något sätt, mitt tråg är inte helt optimalt och skulle kunna baffla ytterligare samt även öka volymen åt högersidan.

Bara åt höger? Problem med plats, eller oljetrycket i Kvarnkurvan?

Link to comment
Share on other sites

Filtret i vägen på vänster sida antar jag.

Ja, det var min tanke. Sen skulle det ha bafflar/falluckor....men egentligen tror jag inte det är nödvändigt. Men att baffla in pickupen bättre än vad jag har idag tror jag vore av godo.

Link to comment
Share on other sites

Så länge man inte tappar oljetrycket under acceleration så klarar sig motorn, klart lampan får ju inte lysa nån längre tid

under inbromsning heller prop.gif men om den skulle lysa till 1-2 sek så är det ingen fara.

Om du kan så använd ett NG900 oljetråg vilket är bättre än 9000 tråget , det är "rakare" väggar i 900 tråget som

kan hålla oljan på plats vid pickupen bättre och lom.ättare att bygga

Oljevolymen bör man hålla inom 3,5 -5 L så klarar man sig, på våra motorer bör man ändå byta oljan med 1000 mils

mellanrum,

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Trågen är med andra ord felvända för vår applikation.

Man borde flytta pickuppen till bakre delen av tråget.

Jag kommer ändå nöja mig med Jockes lösning så får vi se hur det blir.

Frågan om rengöring kvarstår dock....

Link to comment
Share on other sites

Aceton är nog det bästa för aluminium kan vara jäkligt på att behålla skit i porerna. helst skulle man nog ha det i en ugn som bränner ut skitit. Jag har bara problem med oljetryck vid väldigt läng o kraftig inbromsning runt 90km/h eller mer. men inget vid acc . Jag kollar mätaren och den kan blippa till men inget som lampan visar.

Link to comment
Share on other sites

Aceton är nog det bästa för aluminium kan vara jäkligt på att behålla skit i porerna. helst skulle man nog ha det i en ugn som bränner ut skitit. Jag har bara problem med oljetryck vid väldigt läng o kraftig inbromsning runt 90km/h eller mer. men inget vid acc . Jag kollar mätaren och den kan blippa till men inget som lampan visar.

förutom det rent geometriska problemet som att det är ont om plats neråt banghead.gif och i princip bara går att utöka platsen bakåt ( egentligen ganska dålig lösning) så mätte jag upp vev till olje nivå och kom fram till att det utan problem går att höja "skrap plåten en del från orginal och därmed även olje nivån , ligger nu på liite över det svart på stickan som min nivå vilket borde vara minst 1-2 cm högre an orginal.

Link to comment
Share on other sites

Skulle det vara en nackdel att flytta bak pickupen som jag gjorde i mitt första tråg som aldrig monterats? Tror inte att det är nåt problem med längre sugväg iom att oljenivån blir över sugröret nästan hela vägen fram till pumpen.

Jag gjorde enligt olika recept här, men det känns ju viktigare att det inte tappar tryck vid acc än broms. Och man gasar ju längre tid än man bromsar. Jag tänker flytta bak pickupen och vända på min lucka så den släpper bak, men inte fram. Eller som det våtsumpar man hittar till Fordmotorerna med bafflar på 1/3 fram och bakifrån och pickupen i mitten?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är lättare att suga luft vid broms än acc. Man bromsar hårdare än accar.

Jag har t.o.m flyttat fram min pickup ngn centimeter och suger några mm från botten.

Jag har plan sump och den har en plåt över hela och jag har bafflat mer i den o tätat mer i kanterna så nu funkar den mkt bättre än när jag köpte den. Ev, skulle jag vilja bredda den för mer volum.

Cast shallow wet sump.

http://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/vauxhall-xe-c20xe/lubrication

så här ser min ut men utan breddning.Och inget tätningsmedel på som kan lossna.Inte riktigt lika pickup heller och inte massa hål i mitten.

http://www.migweb.co.uk/forums/items-sale/327768-swindon-race-engines-baffled-c20xe-sump-pics.html

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är lättare att suga luft vid broms än acc. Man bromsar hårdare än accar.

Jag har t.o.m flyttat fram min pickup ngn centimeter och suger några mm från botten.

Jag har plan sump och den har en plåt över hela och jag har bafflat mer i den o tätat mer i kanterna så nu funkar den mkt bättre än när jag köpte den. Ev, skulle jag vilja bredda den för mer volum.

Cast shallow wet sump.

http://qedmotorsport...0xe/lubrication

så här ser min ut men utan breddning.Och inget tätningsmedel på som kan lossna.Inte riktigt lika pickup heller och inte massa hål i mitten.

http://www.migweb.co...-sump-pics.html

Följde första länken och fick en äkta "upp som en sol, ned som en pannkaka" upplevelse :)

Wow, färdiga tråg!!

Bah, fel motor.....

När ni pratar baffling tänker ni en solid baffel som är x-cm hög (som kan hålla en del olja på plats) eller en med ett par hål i (som skall bromsa oljan när den försöker smita)?

Link to comment
Share on other sites

Tråget på bilden är till NG900 och orginal skvalpplåten på bilden fungerar mycket bra som den är,

under den sitter pickupen med filter alldeles vid botten ( ca 2mm frigång orginal) ,givetvis så får man svetsa

dit lite nya skruvhål i bottenplåten för pickupen(även korta av den en bit) och även till några av plåtens fästpunkter då tråget inte blir

lika djupt som förr.

post-43-0-50149400-1424826603_thumb.jpg

i det lilla "rum som blir bakom pickupen vid förlängning gör man exvis 2 små hål vid bottenplåten in i

väggsidan på "rummet" så olja kan fyllas på in och rinna tillbaka mot pickupen vid inbromsning.

Kommer att funka fint thumbsup.gif

Så här brukar det se ut vid en trågsänkning, man bygger ut bakåt för att

behålla volym. allt emellan 3,5 - 5 liter brukar det bli, fullt tillräckligt.

post-43-0-28127000-1424826635_thumb.jpg

Kör på prop.gif

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jörgen:

Japp, precis så som jag tänkt göra.

Tråget du visar är nog kortat mer än vad jag tänkt men det ger mig ju i så fall lite extra spelrum.

Min plan (kopierad från Jocke) är att ha tråget 3 cm under ramen.

Passar på att ta en bonusfråga. Kanske blir uppenbart när jag väl kapar tråget.

Godstjocklek på plåten man svetsar dit?

Jag har 3mm liggandes. Räcker det?

En bonusfråga till.

Hur gör man enklast med pluggen? Skär man loss det gamla "hålet" och sätter in det eller kör man extra gods och borrar och gängar nytt?

Link to comment
Share on other sites

Jag har 3 mm durkplåt i botten.

Jag körde extra gods-metoden, men ville inte skruva i aluminium. Borrade och gängade en M16-mutter till M18x1,5. Hade en sådan gängtapp och biltema har en adapter från M18 till oljetempsensor.

Svetsade en plåtbit på muttern. Plåtbiten skruvade jag fast i ett hål på insidan av tråget så muttern sitter fast på rätt ställe.

Link to comment
Share on other sites

som rikard säger 3 mm räcker.

Jag svarvade en ny och svetsade dit ,om du har möjlighet till detta förståss smile.gif

Menar du att tråget sticker ner under ramen mot backen? har du bara minst 100mm frigång

så klarar du dig, erfarenhet säger att mindre än så så kommer problem med gupp ,tjälskott

o dylikt.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Ok, då finns det åtmimstone två lösningar för pluggen.

Med tråget 3 cm under ramen så är den ju inte lägre än svepet som är aldeles bakom.

Har för mig att standardinställning på en Westfield ger 12cm från främre delen av ramen till backen.

Link to comment
Share on other sites

Förutsätter att tråget kommer slå sig lite när man svetsar det.

Kan det antas vara ett stort problem eller går det ändå att dra tätt med bultarna?

Brukar man behöva plana efteråt?

Link to comment
Share on other sites

Förutsätter att tråget kommer slå sig lite när man svetsar det.

Kan det antas vara ett stort problem eller går det ändå att dra tätt med bultarna?

Brukar man behöva plana efteråt?

Bulta tråget på en motor när du gör jobbet, gamla block går att få gratis i princip ( eller använd dit eget)

Link to comment
Share on other sites

Tråget kommer att slå sig. Det drar ihop sig undertill så det blir konvext upp mot blocket. Jag kapade upp mitt och spände upp mot svetsbänken med 1 mm shims i mitten, så det var som en båge innan jag svetsade ihop det och när jag lossade så var det ändå lite konvext, men gick fint att dra ihop. Skulle kanske haft 1,5-2mm men det beror ju också lite på om du bara kortar ner sumpen eller bygger ut volymen samtidigt. Jag gjorde både och, så det blev en hel del svets. Det går att plana ett par mm också, men har man ingen fräs så kan det vara en lösning även för dig.

Link to comment
Share on other sites

Samma här, har 3 tråg som svetsats och ingen slog sig, svetsade bara botten det mesta så då borde det inte slå sig

för tråget är välgjort i kraftigt matrial thumbsup.gif

Men vill du vara säker så spänn fast det på en plan yta eller ett block.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jörgen och Rikard.

Ni har bara kapat några cm på den nedstickande delen och sedan lagt ett lock på? Dvs inte den "utbyggda" varianten som är slät under nästan hela tråget.

Det har fungerat bra?

Jag vill ju bli klar i år och kommer därför göra så åtminstone som första variant. Just denna typ av arbete tar väldigt mycket tid för mig och just nu känner jag att jag måste ta alla genvägar jag kan.

Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort som på bilden jag la ut , dvs utbyggda varianten. den slog sig inte heller under svetsning.

Har fungerat fint för mig med, gör man som på bilden och har oljenivån 25mm under delningsplanet så hamnar man på ca 4,5-5l volym ,vilket räcker gott o välthumbsup.gif

När motorn är igång så cirkulerar det 1,2 L inne i motorn ,allt enligt saab orginal verkstadshanböcker.

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Letar läckor i tråget efter svetsarbetet.

Räcker det med vatten? Har lite diskmedel i. Eller måste man ha något med mindre ytspänning?

Blir ju inte jättehögt tryck med så "grunt" tråg.

Link to comment
Share on other sites

Du kan sätta tryck i tråget genom att skruva fast det mot en plan skiva med en tätningslist och blåsa genom oljepluggen eller ett hål i skivan. sen sprayar eller penslar du på diskmedel och vatten på fogarna och väntar. Det är inte bara stapeltrycket som åstadkommer läckage. Olja och bensin svettas ut i de minsta porer och det kan verka tätt först. Ge det tid.

Link to comment
Share on other sites

Ok,

Lite bökigare än jag hade hoppats på. Har ingen bra skiva eller något att täta med.

Men känns som man skall göra rätt nu istället för att ha ett läckande tråg och jag är väl medveten om att svetsarna kan se hur bra ut som helst fast det läcker bra ändå (och minna svetsar ser inte bra ut....)

Dök givetvis upp en fråga till då. Finns det packning för tråget? Letat men inte hittat och har inget minne av att det fanns från början.

Link to comment
Share on other sites

Prova med kemiskt ren aceton, man vill inte få in olja eller bensin i eventuella porer. Det ska vara väldigt rent när man svetsar aluminium.

Ingen packning till tråget, jag använder Loctite 574, eller GM original flänstätning, men den finns nog bara i stora tuber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...