Jump to content

nykomling vill ha hjälp att välja rätt


M.olsson

Recommended Posts

hej skulle vilja ha lite tankar och ideer på vad man ska tänka på när man ska köpa super seven

vilket kit fördelar nackdelar?

motorer osv

har väl tänkt åka på en del bankörningar men även ute på landsvägar.

vad är rimliga priser på en färdig i bra skick

tack på förhand /Mattias

Link to comment
Share on other sites

Garagebesök brukar hjälpa till med att lösa upp de flesta frågetecken. Om man inte är van vid sjuor så skulle jag råda att åka på många garagebesök innan man lättar på plånbokslädret. Det finns nämligen inte en sjua som är den andra lik så man måste skaffa sig en gedigen kravlista för att inte hoppa i galen tunna när det väl är dags.

Det finns en "hög med bilar" i GBG/Thn-trakten och det brukar inte vara svårt att "muta" ägarna med bullar och bilsnack. ;) Det händer faktiskt att vi "mutar" varandra bara för att få tjöta en stund. :D

Så, det är bara till att hojta till om du är i faggorna.

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar starkt att plöja mycket kitcar tidningar.

Sen har jag kännt av att min smak glidit ganska mycket från vart jag började.

Den hade nog inte glidit om jag inte börjat bygga så det är lite svårt....

Vad jag kommit till för åsikter, notera att det ör mina åsikter inte fakta och andra personer har helt andra åsikter, ibland mycket mer fakta baserade

Steg ett är nog att bestämma sig för vad som är viktigt.

Bygga eller åka

Bygga eller konstuera

Tid eller pengar

Bana eller gata

Ballfaktor hos svensson eller ballfaktor hos insatta

Bygga eller åka:

Vill du bara åka, köp färdigt.....

Alternativt köp ett lättbyggt kit och mycket nya delar, det är dyrare än att köpa färdigt, men kan vara tillfredställande.

Det tar massor av energi och tid att bygga, var bered på flera års arbete och kraftiga motivationssvackor.

Bygga eller konsturera:

Hur glad blir du av att själv ha tänkt ut en fiffig lösning?

Gör man som alla andra så går det mycket fortare, och det funkar.... Men är det det som får dig att gå igång?

Ska du kanske fokusera på ett område där du vill göra egna kluriga grejer och följa flodfåran med resten?

Tid eller pengar

Vill du han en bil nu, öppna plånboken.

Är det ont om pengar men du vet att du kommer att lägga 10-20 timmar i veckan i garaget närmaste åren så kan du komma undan för strax över 50 tusen, men det krävs mycket knakter och hårt arbete.

Jag kommer inte att ha myccket kvar av min donator när jag är klar...

I varje enskilt fall känns alltid den nya prylen roligare.

Sen har mitt byggre dragit ut på tiden rejält (sådär 4 år över tiden redan) och iom det och att jag fortsatt att peta undan pengar till bygget så är det inte lika kritiskt med budgat längre.

Så får det ta tid blir pengar mindre viktigt...

Bana eller gata:

Du måste bestämma dig för om du kommer vlija åka fort på riktigt.

Bra varvtider får du av att inte ha famruta, små lätta däck, hårda stolar, de flesta drivlinor kan ge effekt så det räcker.

Lätt och robust drivlina går före mycket effekt, 170 häst räcker långt när bilen bara väger 500 kg.

Men att nå den vikten kräver att att alla beslut du tar längs vägen fokuserar på låg vikt.

Vill du åka till italien så kanske du ska fundera på ruta, cab, värme, mjuka stolar, dvs svordomar hos många seven entusiaster... ?

Det ärliga däremot är att även en väldigt mys orienterad sjua är väldigt mycket hårdare en en v70, och piskar det mesta hitom superbilar på kurvig väg och bana.

Vill du åka fort på motorväg, kanske du ska titta på en fury eller liknande bil med lite kaross på.

De bilarna är lite mer komplicerade och dyrare men har bättre högfartsegenskaper

Sevens har kass aerodynamik och topphastigheten blir lidande....

Ballfaktor hos svenson eller hos insatta:

En seven är väldigt långt från vanliga bilar, och vanliga trimmade/custade bilar

Vilka är det du vill få uppskattning ifrån.

Små fälgar och balongdäck är coolt hos locost folk för det innebär låg ofjädrad vikt bra utväxling och grepp, men en gti med små smala balongdäck.....

200 hk innebär grepp problem, men de flesta svenson är så avtrubbade att de inte tror att en bil med mindre kan vara en sportbil.

Jag bygger på Pinto och satsar på ca 130 hk, jag tror att det kommer räcka något år, och sen om jag fortfarande vill ha mer kommer jag sikta på en duratec uppgradering.

Men många inte insatta som jag pratar med har svårt att förstå varför jag ens bryr mig att bygga en så slö bil...

Slutligen några irriga tankar:

Vill du åka fort rakt fram, kör överladdat

Svenska regler tenderar att gynna överladdade bilar, där man kan ha en laglig gatmapp med ett vist ladd, och sedan med enkla medel kraftigt öka effekten för körning på inhägnat område.

Tänk på att överladdningssystemet aderar väldigt mycket pengar och kostnad, att bara köra ett Alfa system för 20k på en duratec ger 200hk låg komplexitet och låg vikt, men det kräver en tung bil för att få godkänt.

Min personliga åsikt är kör delad sierra bakaxel med trumbromsar.

Billigt, lätt,ger tillräcklig bromseffekt och går att uppgradera till skivor för att minska ofjädrad vikt.

En individuell bakvagn ger avsevärt mycket lägre ofjädrad vikt, det innebär komfort och väggrepp/kurvhastighet.

För att raljera lite så är egentligen de endra anledningarna att köra stelt eller dedion nostalgi och snygga sladdar.

Köp en engelsk färdig bil som donator, en icke märkesbil kostar ca 5 tusen pund och innehåller delar värda mer...

Flytta större delen av alla delar till ditt chassie, sälj resten...

Några kit rekommendationer:

Jag har sett en del bilder på en gul och svart banpreppad Striker, den tycker jag är galet cool.

Jag tycker också att Tiger HS6 är ball.

Jag ångrar däremot inte att jag bygger en Zero, den ser lagom klassisk ut är lite större har en genomtänkte ram och har en bra kostnadsprofil

Link to comment
Share on other sites

Det finns en "hög med bilar" i GBG/Thn-trakten och det brukar inte vara svårt att "muta" ägarna med bullar och bilsnack. ;)/> Det händer faktiskt att vi "mutar" varandra bara för att få tjöta en stund. :D/>

Hörde jag däcksparkarafton där Pac? :)

Link to comment
Share on other sites

Om du ska köpa en bil som är halvfärdig och/eller oreggad bil och vill få den laglig för att köra på gatan så bör du kolla extra noga på om ramen är dimensionerad så som sfro förespråkar.

Många engelska kit tillverkas med 1,6 mm gods i ramen medan sfro helst ser att man har 2 mm gods.

Jag och många andra som beställt kit/ram direkt från tillverkaren i England har bett om att få ramen gjord i 2mm vilket inte brukar vara några problem.

Köper man däremot en begagnad sjua från England är sannolikheten stor att man får en ram i 1,6 mm.

Det kan funka som ren banbil om den inte har allt för tung eller stark motor men om man ska använda delarna för att regga in den som ett svenskt bygge kan man gå på nit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...