Jump to content

Rotera turbo?


Martin

Recommended Posts

Måste ju rotera min turbo (SAAB 9000 original) pga ombyggt grenrör.

Drabbades då av lite nybörjarfel. En del saker man borde kollat upp innan man gav sig på detta.

Tycker det var lite trångt i original med alla olje/vatten-ledningar och det vart definitivt inte bättre nu.

Olja går ju från kl 12 till kl 6 och vatten från 9 till 3 eller 3 till 9. Undrar nu hur mycket jag kan rotera detta. Behöver vrida så att oljan kommer in vid 11 och ut vid 5. Hur många grader kan man frångå att vattnet går horisontellt och olja vertikalt? Tror det är ok om utflöde för vatten är lite över inkommande men om man vrider för mycket kanske man istället får problem med oljereturen. Just nu ser det ut som jag behöver vrida huset hela 25-30 grader (osäkra ögonmått) och det känns som det kan vara för mycket.

Kommer som det ser ut också få problem med monteringen av wastegate så får se hur man löser det. Noterade att i original är det gängade hål i kompressorhuset (rätt namn?). Kan man göra nya hål på annat ställe eller är det svårt (typ att man går igenom godset)? Känns som att en vanlig gängtapp inte kommer klara detta då den måste in för djupt.

Link to comment
Share on other sites

Oljereturen klarar sig nog med en liten vinkel så länge den är neråt men på vattensidan så bör du i alla fall inte ha utloppet lägre än inloppet, varför då då ? jo som en motortekniker på saab berättade för mig en gång att när man har stängt av motorn och vattencirkulationen i motorn stannat och om man då har utloppet i våg eller ligger högre än in (utloppet måste också ha en grövre dimension på röret än in, orginal på saab) så får man ändå en liten cirkulation på vattnet en bra stund efteråt och slipper således hotspots med ev ångblåsa och man sparar då turbons lager.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Inga problem att borra nya hål för WG fästet, bara att göra lika djupt som original, det funkade med vanlig gängtapp för mig. Lagerhuset går ju även att lossa och vrida i förhållande till både turbin och kompressorhuset men var försiktig så du inte skadar vingarna på hjulen.

Link to comment
Share on other sites

Japp, hade läst mig till att utloppet för vattnet gärna skulle vara högre än inloppet just för att man skall få genomströmning även efter att pumpen är av. Att man skulle ha den större dimensionen på utloppet hade jag missat men så blir det för mig. Hade nog blivit fundersam om det var tvärt om så den fällan hade jag nog inte gått i.

Gott att det gick att göra nya skruvhål i kompressorhuset. Tyvärr tror jag inte det hjälper mig för det "krockar" med utloppet för vattnet.

Själva vridningen är inget problem. Har lossat min i båda ändarna då jag ju behöver rotera både lagerhuset och kompressorhuset.

Hade själv ingen styrpinne så har kunnat rotera fritt.

Kvarstår dock frågan om jag verkligen kan rotera lagerhuset så mycket som jag behöver. Skallen på skruven till vattenutloppet tar i flänsen mot grenröret vilket gör att jag måste rotera mer än vad som känns rätt. Det är ju rätt stor skalle på originalskruvarna. Kanske går att hitta något med lite lägre profil.

Link to comment
Share on other sites

Gör en bula i grenröret?

Fantastisk grenrörsform är inte alls så viktigt med turbo om man inte pratar sista procenten i bränsleförbrukning eller mega trimmning.

Lite flödesproblem löser man med högre laddtryck. ?

/T

Link to comment
Share on other sites

Njae, det är flänsen på turbon som är i vägen. Dvs turbinhuset. Hur man än vrider och vänder på sakerna så är det ju rätt trångt för banjosarna och deras slangar men jag har hittat läget där det var för trångt. Min förhoppning står till skruv till banjon med lägre skalle.

Link to comment
Share on other sites

Just den dimensionen spelar nog ingen roll. Är 13 i original vilket ju är vad jag använder. Däremot skulle jag behöva sänka profilen ett par millimeter. Originalskallen känns betyligt tjockare än vad som behövs. Worst case skulle man kanske kunna slipa ned den lite.

Skulle kunna visa ett foto om det inte var för att jag var på jobbet och bilderna är hemma....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...