Jump to content

Montering slavcylinder för Opellåda och SAAB-motor?


Martin

Recommended Posts

Jag vet att man behöver sätta in någon form av distans för slavcylindern när man skall få ihop en SAAB-motor med en Opellåda.

Jag har dock aldrig riktigt förstått exakt vad det är man behöver göra och hur man tar reda på hur mycket man behöver flytta ut slavcylindern. Kan någon lite pedagogiskt förklara hur man gör och hur man tar reda på hur mycket som behövs (det går ju inte direkt att titta in för att se vad som händer...)? Vet att det finns rätt och fel sätt att göra det på. Jag har läst en tråd som jag inte hittar igen men jag minns att jag inte blev helt klok på exakt varför den "felaktiga" metoden inte fungerade och varför det blev bra med en annan metod.

Link to comment
Share on other sites

Samma här (kopierat Christers lösning ;) ).

Först hade jag hela slavcylindern med distans bakom, dvs monteringsplattan och cylindern ihopsatta som original. När jag sen satte en distans emot växellådan så flyttades också packboxen och höll därmed inte tätt. Så gör som ovan, dessutom enklare distans(er)

Link to comment
Share on other sites

Samma här (kopierat Christers lösning wink.gif ).

Först hade jag hela slavcylindern med distans bakom, dvs monteringsplattan och cylindern ihopsatta som original. När jag sen satte en distans emot växellådan så flyttades också packboxen och höll därmed inte tätt. Så gör som ovan, dessutom enklare distans(er)

Tror en del av min förvirring kan spåras till detta. Varför läcker den ena men inte den andra lösningen?

Jag har inte kollat hur det hela sitter ihop så jag kanske missar något men det känns som att om det läcker olja om distansen sitter bakom borde det även läcka om distansen sitter i "mitten". Båda lösningarna saknar ju packning.

Någon gjorde en förlängningshylsa till kolven som också funkar, men jag tror detta är den stabilaste och enklaste lösningen.

Håller med om att det verkar lite bökigare att få till (utan att studerat konstruktionen).

Hur tar man reda på hur tjock distansen behöver vara? Mäta från topp av svep till topp på cylindern och sedan mäta hur långt det är från motorblock till "toppen" på koppling för att få fram en diff som måste fyllas ut av distansen?

Link to comment
Share on other sites

Det är slaven som börjar läcka om man inte gör som Christers version.Om man ska renovera slavcylindern så tas innanmätet ut bakåt och har du inget stöd där så delar sig slaven vid tryck,

skarven är mer eller mindre osynlig men syns när det börjar läcka prop.gif, hänger du med ?smile.gif

Jörgen

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Jag tror det trillade ner en tioöring när jag läst om inlägget flera ggr och kollat mer på bilderna.

Jag har hela tiden antagit att det är ett hål med konstant diameter. Nu ser jag att det inte är det och då blir det olika om man förlänger "röret" före eller efter "sätet".

Link to comment
Share on other sites

Jocke hade väl problemet att växellådsoljan läckte pga att flänsen på distansen mot packningen till ingående lagret i lådan inte blev helt rätt? Det var av den anledningen jag gjorde min mellandistans istället. Tätningen mot lådan förblir intakt, och slaven hålls ihop mot distansen, samt att jag inte hade material med större diameter än så.

Vilken motor har du? 900 eller 9000?

Edit.. har ju läst din tråd tidigare.. Du har en 9000 som donator och då kör du 13 mm. Det är i alla fall skillnaden i djup på Saab och Opellådan från blockplanet till urtrampningslagret.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Tack Christer. Fortfarande inte kristallklart varför det skiljer mellan de två lösnngarna men skulle tro att det klarnar när jag väl tittar på hur det ser ut.

Spelar det någon roll vilken slavcylinder man använder? Jag har ju orginal från Opel. Vill minnas att Rikard hade 19mm på sin distans.

Link to comment
Share on other sites

I bakplattan sitter tätningen mot växellådan, och det är där problemen uppstått med läckage av växellådsolja. Så det var enklare att göra som jag gjorde. För mig i alla fall. Opelcylindern ska du använda. Polera rent kolven och cylindern med Autosol när du plockar isär och byter tätningarna så slipper du problem i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fyller på med en fråga till.

Skulle montera isär cylindern för att mäta hur distansen skall se ut men det var luriga spår i skruvskallarna. 3 svängda spår (tyvärr fick jag inte med mig någon bild).

Är detta någon standard som man kan hitta skruvmejsel/bits till?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ständigt återkommande problem för mig.

Hur tusan får man loss skruvarna? De sitter som berget. Fick köpa en separat bit i storlek 5 då den största i kiten var 4 och den fungerade bäst till att vrida sönder spåren i skruvarna. Med femman så tar det lite bättre men inte bra nog att jag kan applicera den kraft som krävs för att lossa dem.

Finns det något känt "verkstadsknep"?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, får kanske prova det. Känns dock som jag kommer ha samma problem där med att inte kunna med handkraft vrida skruven (ja, jag är klen). Jag får rätt bra grepp (inte perfekt men ok) med den större biten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...