Jump to content

MC-förgasare eller Weber?


Recommended Posts

Har du kollat tändningen med lampa? Om inte så börja med att göra det. Kändes helt klart som att det kan vara felaktig tändning.

Möjligen kanske den gick magert men det brukar hosta till och tveka mer då.

Bredbandslambdasond är otroligt bra när man ska bestycka förgasare. Oavsett om det är Weber, SU, Keihin eller någon annan typ. Försök låna en om du inte har själv. Det gör det sååå mycket enklare. Annars blir det mest en gissningstävling.

Vad sitter det för bestyckning i?

Hur många progressionshål har förgasarna? Verkar som att en vanlig åsikt är att man ska ha 5-håls till 16V motorer som t ex zetec.

Skall kolla med lampa i helgen. Eftersom den är programmerad som den skall borde det då vara spolen eller kablarna som är dåliga.

Vet inte på rak arm vad det sitter i dem, TG Motor satte i vad han trodde skulle funka. DEssa är med två progressionshål. Diskuterade detta med TG innan vi påbörjade manövern och han var helt klar med att det skulle funka med två även om jag också läst att fyra eller fem är ett måste för Zetec.

Link to comment
Share on other sites

Tja, R1-fuggarna ska ju bestyckas de också. Jag hade satsat på inspruting i så fall. Fast det är jag det..... ...som ändå har weber på Locosten och omväxlande Dellorto och SU på min TVR.

Det har knappast med progressionshålen att göra om den inte vill varva ur. Kretsen där progressionshålen är aktiva används bara i registret precis från tomgång och upp i lågvarv (inte 100% sant men för denna anlys kan vi tänka oss att det är det). lyckas du komma förbi det registret och gasa på så jobbar den på ett annat sätt.

Kolla upp vad du har för bestyckning och jämför med andra på nätet! Huvudmunstycke, luft, lågfart (tomgång), E-rör, storlek på halsringar kan du i alla fall börja med. Om inte något är helt tokfel borde den gå någotsånär även om den missar ibland.

Vad har du för bränsletryck och flottörnivå?

Link to comment
Share on other sites

Tja, R1-fuggarna ska ju bestyckas de också. Jag hade satsat på inspruting i så fall. Fast det är jag det..... ...som ändå har weber på Locosten och omväxlande Dellorto och SU på min TVR.

Det har knappast med progressionshålen att göra om den inte vill varva ur. Kretsen där progressionshålen är aktiva används bara i registret precis från tomgång och upp i lågvarv (inte 100% sant men för denna anlys kan vi tänka oss att det är det). lyckas du komma förbi det registret och gasa på så jobbar den på ett annat sätt.

Kolla upp vad du har för bestyckning och jämför med andra på nätet! Huvudmunstycke, luft, lågfart (tomgång), E-rör, storlek på halsringar kan du i alla fall börja med. Om inte något är helt tokfel borde den gå någotsånär även om den missar ibland.

Vad har du för bränsletryck och flottörnivå?

Progressionshålen - det är ju precis tomgång till lågvarv som är problemet. Den vill inte gå upp i varv.

Får kolla resten i helgen. Tack så lägne!

Link to comment
Share on other sites

Går det inte att "komma förbi" tomgång/lågvarv genom att t ex pumpa med gasen så det kommer bränsle via accelerationsmunstyckena.

Det brukar kunna gå att få till om man försöker. Får du bara upp den i mellanregistret eller fullfart så skulle den ju gå om det är progressionen.

Link to comment
Share on other sites

Ja jo det kan det ju vara, men det är ju inte till mycket hjälp om du har tändningsproblem. :)

Du får ta fram "skolboken" och början med att kolla bränsle- och tänd-systemen. Eliminera felkälla efter frlkälla så skall du se att det löser sig. Det är ett frustrerande arbete, men förr eller senare så har du löst det. Det handlar bara om att vara systematisk och att inte ge upp. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja jo det kan det ju vara, men det är ju inte till mycket hjälp om du har tändningsproblem. :)/>

Du får ta fram "skolboken" och början med att kolla bränsle- och tänd-systemen. Eliminera felkälla efter frlkälla så skall du se att det löser sig. Det är ett frustrerande arbete, men förr eller senare så har du löst det. Det handlar bara om att vara systematisk och att inte ge upp. :)/>

Nej det är ju som du säger Pac....tändningsproblemen först :) Får testa i helgen!

Link to comment
Share on other sites

Halsringar.huvudm. luftm. emulsionsrör. lågfartsmundt. flottörnivå. br.tryck. tändning. komp. synkade förgasare?? etc.

Skjuter den i förgasaren så är det antingen mager blandning eller tändning fel. fel justerad till 97%. Det kan ju vara läckande ventiler/felställd kamaxel m.m. också

Link to comment
Share on other sites

Och med för fet blandning någonstans i belastningsområdet kan stiften sota.. Ta ur dom och kolla om dom är svarta eller fina. Nästan enklast så ibland, så du vet ungefär var du ska börja. Risken finns att du skruvar bort dig bland alla variabler om du testar allt på en gång. Youtubeklippet sa inte så mycket iom att du åkte bort. Kanske spela in en snutt på tomgång och gasa lite olika mycket så kanske vi kan höra nåt som hjälper. Jag har skruvat mycket förgasare, och örat är ett bra instrument när man stämt det. Kolla även färgen på avgasröken. Svart betyder fett.

Link to comment
Share on other sites

Stiften är ett jättebra tips! De är rena rama uppslagverket om man kan läsa dem.

Låt den "smälla" några gånger och slå av tändningen( medans den "smäller") så får du veta exakt vad den håller på med om du tittar på stiften.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också jobbat en hel del med förgasare och Weber DCOE. synd att du inte bor i närheten.

Men en simpel grej att kolla är så du har luftfilterplattan vänd på rätt håll så du inte blockersr flottörhusets "avluftning"

Det är ett hål lite snett ovanför trattens /förg. ingång.

Om det är blockerat så kan den skjuta o missa som din.

http://www.misab.se/dcoe.php

Link to comment
Share on other sites

Dom där hålen var det en rallyåkare här i byn som svetsade igen när han gjorde om filterboxen, och han som trodde att bilen skulle gå bättre med nya filter..

Men det ser ut som om han kör helt utan filter i filmen.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Dom där hålen var det en rallyåkare här i byn som svetsade igen när han gjorde om filterboxen, och han som trodde att bilen skulle gå bättre med nya filter..

Men det ser ut som om han kör helt utan filter i filmen.

Korrekt - utan filter på testet! Är taggad inför helgens tester :)

Link to comment
Share on other sites

För att grundinställa synkningen av förgasarna kan du göra på följande sätt:

Skruva ur pluggarna som täcker över progressionhålen. Sen justerar du gasen så du precis kan se ena kanten av spjället i något av hålen. Därefter tittar du i motsvarande hål på den andra förgasaren och se efter att spjället är i exakt samma läge på den förgasaren också (man får givetvis låsa gasreglaget på något vis så det inte kan ändra sig, det duger inte att bara hålla i med handen). Om spjället är i ett annat läge är förgasarna osynkade och då får du justera tills de blir lika.

Glöm inte att skruva tillbaka pluggarna innan du försöker starta.

Sen är det givetvis en bra idé att testa med en luftflödesmätare (finns olika varianter) men det kanske man inte har hemma.

Den verkliga flottörnivån beror ju på hur mycket förgasarna lutar och bör egentligen kollas genom att man sticker ner en glasstav i ett av hålen för E-rören. Fast det är lite overkill nu i början. Börja med att kolla på traditionellt sätt med mått mellan flottör och lock.

Försök få koll på bränsletrycket också. Om du kan få tag på en mätare!

Link to comment
Share on other sites

Det beror på hur högt tomgångsvarv du vill ha. Ställ dom mekaniskt som du fick beskrivet, så dom står lika i båda förgasarna, sen grundinställning på luftskruvarna enligt beskrivning i en av länkarna jag skickade. Sen startar du och ser hur mycket det varvar. OM det varvar, vilket vi får hoppas.

Link to comment
Share on other sites

Tror att längden på mitt länkage är för långt, tror att det gör att spjällen är för mycket öppna. Skall jag göra inställningarna utan att länkaget är inkopplat?

post-1143-0-99090500-1416498389_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du kan göra justering utan länkage så utesluter du den felkällan.

ps. bilden är väl inte dagsaktuell? det ser ut som att det inte är muttrar på alla pinnskruvar. Vad har du för mellanlägg mellan insug o förg?

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Jag har ett document på 1,6 Mb som jag kan skicka på meil till dej, den har varit mig till stor hjälp att hitta rätt. Jaja så långt det går med mina trasiga förgasare.

Grunden

Länckaget skall vara bortkopplat. Till att börja med.

Max 1/2 - 3/4 varv på spjäll ställ skruven. "ser ut på bilden som att du har skruv till progression hålet. Kolla spjället enligt tidigare anvisning."

Idle skruven bör stå ungefär 3/4 var öppen på samtliga. Justerar du på dessa så skall du göra det på alla fyra. Var försiktig så att du inte drar åt för hårt för då trycker du sönder sätet. Vilket någon tidigare ägare gjort på mina. Så var lätt på handen

Under 3/4 varv mager blandning

Över 1 1/2 varv fet blandning.

Har du idel öra så kan du med en slangstump i örat och andra änden i förgasar halsen jämföra ljudet. " Hörs ganska markant om det är någorlunda bra. Har kollat med vakuum meter och det funkar faktiskt.

Skjuter den fortfarande så har du felaktiga lågfarts munstycken eller läckage.

Link to comment
Share on other sites

Du kan göra justering utan länkage så utesluter du den felkällan.

ps. bilden är väl inte dagsaktuell? det ser ut som att det inte är muttrar på alla pinnskruvar. Vad har du för mellanlägg mellan insug o förg?

Nä, det är en gammal bild.

Vet inte vad der är för nått, TG Motor monterade ihopa dem så förutsätter de är korrekta.

Link to comment
Share on other sites

Jo att TG har gjort rätt kan man säkert förutsätta.

När jag monterade mina på förra motorn så gick den men det small och puffade så jag sökte hjälp, var hos en gubbe som körde den i sin bänk justerade och bytte munstycken fram och tillbaka i flera omgångar. Motorn gick jätte bra och enligt min uppfattning då felfritt i bänken. Mina kunskaper på den tiden om weber war mycket små.Men när jag skulle köra där ifrån så var bilen totalt värdelös att köra på lågfart man trodde nästan att det var hemvärnet som var på övning.Så jag åkte tillbaka för att få det justerat men då säger gubben att de där får du leva med.Jag körde ett tag men så ringde jag till Kg i Dalby och äter det så fik jag rättare lågfartsmunstycken. Den motorn jag har nu går hyfsat efter mycket skruvande men som nämnts tidigare så är dom utslitna och skadade så dom kommer att ersättas en dera dan.

Lycka te med skruvandet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vet inte vem i Malmö som kan fixa det där, men Boggs Brothers i england tillverkar och förser dig med precis vad du vill ha. http://www.boggbros.co.uk/

Om du kontaktar dem så ring också. Bara mail funkar inte....(iaf inte för mig)

Tack, har sett dem men lutar just nu åt Danst engineering. Hade dock varit fint med någon svensk butik/verkstad.

Jag har förmodligen fått sålt mina Weber, så fort affären är klar beställer jag MC-förgasare. Orkade inte med allt klyddår med TG så får bita inget sura äpplet o köpa MC-förgasare istället.

Tror det blir bättre till slut, framför allt finns der fler som begriper sig på det. Blir inte så dålig affär trots allt och dessa projekt är ju ändå inga spargrisar direkt.

Fler frågor, vad skall jag satsa på? Motorn är 2 liters standard. Lika bra att satsa på R1 förgasare direkt? Finns ju några mindre men prisskillnaden är marginell.

Choke - behöver man choke?

Edited by Frena
Link to comment
Share on other sites

vad skall jag satsa på? Motorn är 2 liters standard. Lika bra att satsa på R1 förgasare direkt? Finns ju några mindre men prisskillnaden är marginell.[

Pinton jag hade var god för dryga 180Bhp och C20XE(som jag kör nu) är god för +180Bhp den med. R1 förgasarna lär slå i flödestaket vid ca 200Bhp så jag valde R1 för att ha lite "head room". Det finns säkert andra förgasarbryggor som gör ett lika bra jobb, men jag kände inte för att chansa. Jag har också hittat en bra källa på munstycken så det kändes tryggast att hålla sig på "säkra kort"

Choke - behöver man choke?

Ja! Det finns ingen accpump så utan choken får du inte igång motorn när väl förgasarna är rätt bestyckade.

Link to comment
Share on other sites

Pinton jag hade var god för dryga 180Bhp och C20XE(som jag kör nu) är god för +180Bhp den med. R1 förgasarna lär slå i flödestaket vid ca 200Bhp så jag valde R1 för att ha lite "head room". Det finns säkert andra förgasarbryggor som gör ett lika bra jobb, men jag kände inte för att chansa. Jag har också hittat en bra källa på munstycken så det kändes tryggast att hålla sig på "säkra kort"

Ja! Det finns ingen accpump så utan choken får du inte igång motorn när väl förgasarna är rätt bestyckade.

Ny spekulant, så jag hoppas de blir sålda.

Var köper du munstycken?

Link to comment
Share on other sites

Fick sålt lite delar i helgen och skall förhoppningsvis leverera mina gamla Weber i helgen. TÄnkte därför beställa MC-förgasare från DanSt Engineering nu.

Tänkte beställa följande:

Insug + packning

R1 förgasare med TPS och monteringsslangar

Filterplatta + filter

Munstycken

Gaswire

Något jag missat? Skulle vara choke-kabel isf, men det löser jag på annat håll.

Annat att tänka på?

Link to comment
Share on other sites

Nu är ett komplett kit med R1 förgasare, insug, filter osv beställt :prop:

Hoppas det funkar med min gamla bränslepump + regulator. Har läste lite både och. Inga större problem att byta till en MC-pump om det skulle bråka.

Köpte allt färdigt från DanST engineering. Hade blivit billigare och sätta ihopa det själv, men inser mina begränsningar. Finns kanske hopp om en färdig bil snart....

Link to comment
Share on other sites

Dåså, då är det bara att vänta nu då. :)

- Bränsletryck är en riktigt knivig fråga med MC-förgasare. De kommer att svämma över *REJÄLT!* om du får för högt bränsletryck. På min Pinto körde jag en facet pump och en filterking regulator. Filterkingen kunde reglera ner till precis under 0.1 bar vilket funkade alldeles utmärkt. Så kolla hur lågt du kan ställa din regulator. Om den inte går ner till 0.1bar eller under så får du byta den alternativt skicka på en MC-pump.

- Innan du monterar förgasarna så ta isär dem och kontrollera all munstycken, flottörer, flottörnålar och kalibreringen av trotteln i varje enskild förgasare samt hela bryggan. Enklaste sättet som jag hittat att kallibrera bryggan på är att låta trottlarna stänga helt, sedan håller man den emot ljuset så att man ser när varje trottel öppnar och kalibrerar dem så att de öppnar *EXAKT* samtidigt. Att försöka med bladmått/något annat funkar inte eftersom spridningen blir för stor.

Eftersom munstycken kan vara brotschade är ett bra verktyg för att kolla munstycken ganska viktigt för att veta att förgasarna är lika. Jag har två sådana här för att kunna mäta allt från 0.1-3.0

jet-gauge-5774-p.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Varför inte köra med yammaha,s pump körde med en sån utan b regulator på både cv förgasarna samt keihin frc 41 ?

liten o lätt är den åxå !

Link to comment
Share on other sites

Varför inte köra med yammaha,s pump körde med en sån utan b regulator på både cv förgasarna samt keihin frc 41 ?

liten o lätt är den åxå !

Så kör jag på min sjua nu. Det var enklaste och billigaste lösningen för mig.
Link to comment
Share on other sites

Då kan det nog funka. Märkningen är nog korrekt, men det finns varians i produktionen så jag hade kontrollmätt trycket för att vara på den säkra sidan.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Då kan det nog funka. Märkningen är nog korrekt, men det finns varians i produktionen så jag hade kontrollmätt trycket för att vara på den säkra sidan.

Japp, skall göra det

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...