Jump to content

ESAB svetshjälm


Jonas

Recommended Posts

Min Nederman svetshjälm som jag haft i många år har glaset spruckit på så nu använder jag en billig China hjälm som jag inte är helt nöjd med. Den fungerar bra för "småsvetsande" på bänken, men när man svetsar på något svåråtkomligt ställe så händer det att den inte "mörkar" som den ska så man blir bländad (och förbannad).

Någon här som använder ESAB hjälm, bra/dålig?:

http://www.jula.se/svetshjalm-origo-tech-9-13-212037

Känns som ok pris om den är bra.

(Hade gärna haft en Speedglas men tycker att dom är för dyra.)

Link to comment
Share on other sites

Hjälper det inte att justera känsligheten?

Jag har en ESAB-hjälm sedan 10 år, justerbar fungerar jättebra. Svetsar oftast utomhus, ibland kan det vara svårt att se om man har för mycket sol i ryggen

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Kan vara svårt att jämföra, de har olika insatser som varierar med priset.

Har hört en del säga att Speedglas är bättre men att ESABs är helt ok.

De jag har provat har jag tyckt vara bra men det är min Parweld hjälm också.

Här är en ESAB till bättre pris(fraktfritt):

http://butik.svetsmaskinservice.se/warrior-tech-9-13-gul/1106-0

Link to comment
Share on other sites

Visst kan du justera men har du bra lyse i taket så har du.. Den kommer reagera på det oavsett. Och justerar du den så att den inte reagerar på taket så kommer du också få flimmer när du svetsar och råkar gömma munstycket bakom handen eller liknande vid tighta vråer.

Link to comment
Share on other sites

Låter bra, jag har beställt:

http://butik.svetsmaskinservice.se/warrior-tech-9-13-gul/1106-0

Frågade Esab om skillnaden på Origo och Warrior, svaret:

Skillnaden är att Warrior Tech har lägre vikt , större synfält samt högre optisk kvalitet

Så det blev billigare och bättre än den på Jula :-)

Link to comment
Share on other sites

TIll viss mån hjälper det att ha glödljus för att minska risken för felaktig avbländing. Lysrör tänds/släcks 100 ggr/sek och många skärmar reagerar som om det var an ljusbåge som tänds.

Jag själv har jag min automatiska skärm ligger på hyllan och använder en vanlig istället. Funkar alltid. Det som irriterar mig mest med autoskärmar är när det är trångt och man täcker solcellen så man får ljusbågen i ögonen.

Jag tror inte jag stött på fler än ett par svetsare i mitt jobb som använder annat än gamla hederliga skärmar. Och jag har som rörläggare inom olja och gas träffat hundratals svetsare genom åren.

Det är inte bara för att det är fältarbete, utan för att de flesta har samma dåliga erfarenheter som jag. Vi jobbar ofta där det är trångt iofs, så ibland blir det monkeymask för att överhuvud taget få plats.

Det blir en vana vad man gillar att använda och det är individuellt.

Och när det gäller svetsning så bär alltid heltäckande kläder, UV ljuset är inte alls bra, vi använder en liten skinnlapp i nederkanten på skärmen som skyddar halsen från UV ljuset också. Det är inte bara röken som är cancerframkallande..

Link to comment
Share on other sites

Låter bra, jag har beställt

Ser fram emot en rapport när den är testad ;)

Tips för belysning då man använder automathjälm är att sätta en pannlampa med LED på hjälmen.

LED ljuset triggar inte avbländningen lika lätt, har väl med våglängden att göra.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Fått och testat hjälmen nu.

Fungerar riktigt bra, ljusår bättre än både China hjälmen och Nederman hjälmen.

Den har inte ljusnat under pågående svetsning ännu, får se när man ligger inkrånglad i ramen och svetsar på något svåråtkomligt ställe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...