Jump to content

Höjd instrumentering/schuttle?


daromer

Recommended Posts

--- Hur känner ni för höjden o.s.v? ---

Väldigt mycket, det hur viktigt som helst att få scuttlen rätt. Nu har du alla möjligheter att få den anpassad..

Om du slår dig ner i bilen och har ratten på rätt ställe håller själv eller låter någon annan hålla en kartongskiva (ogenomskinlig) som är tillklippt ungefär i en scuttleform. Höj och sänk den till du tycker det "känns bra". Mät. Där har du ditt utgångsläge. Finjustera eller rättare sagt lås inte allt helt än för du gör förmodligen ett scuttlerör och sedan kan öka eller sänka lite. 1cm upp eller ner kan vara mer viktigt än man tror.

Jag kan gå ut och mäta min scuttle men den höjden är bra för mig med hur min stolshöjd är och hur ratten sitter och hur lång jag är plus vad jag tycker är "rätt" mm.

Det är därför jag tycker du skall köra "kartong eller skiva av något slag metoden" först.

Link to comment
Share on other sites

Har kört det lite och hittat en ungefärlig höjd men den känns nästan för låg :) Men samtidigt så vill jag inte ha för högt men visst lite instrument ska ju få plats med :)

Ska testköra lite till så fort båda framhjulen är på plats och jag kan rulla den lite.

Link to comment
Share on other sites

Precis. Hög eller låg scuttle de är i konflikt med varandra. Känner igen symptomen när jag byggde förut, därav metodförslaget. Att bara mäta kan bli bra men det kan bli bra mycket bättre med att prova som du gör. Jag tror att scuttlen som är plastad är använd så frekvent att många tror att det är enda alternativet i höjd men så är det inte.

En annan sak där jag vet att inte alla har samma åsikt som jag har är inom instrumentering. Fast jag har varit likadan själv. Flest instrument vinner! Min första bil med första instrumentbrädan var fullproppad med instrument hade det funnits fler instrument på Biltema (ja jag är ekonomisk , läs snål) hade jag haft hål för dessa också. Med all respekt för alla som har många instrument och gillar det så vill jag bara säga att numera kör utan instrument helt och då menar jag helt! Inte ens en hastighetsmätare. Kom faktiskt igenom för kontrollbesiktningen utan hastighetsmätare. Båda mina bilar konstrollbesiktades utan om jag skall vara noga.........

Den enda mätaren jag numera har i instrumentpanelen gick sönder nästan direkt vid moteringen. Nu har jag glömt vad det var den visade, det var inte hastighet jag tror det var kombinerad vattentemp och Volt men det kan ha varit något annat, i vilket fall saknar jag inte infon för jag har nog kört två år utan.

Det jag anser nödvändigt är oljelampa, laddlampa så det obligatoriska helljuslampa och blinkerslampa. Hastighetsmätare tycks ju vara en överskattad mätare, eller?

Mätarna när jag hade många var tuffa första månaden men sedan tittade jag nästan aldrig på dem. Jag hade frånkopplingsbar instrumentbelysning som alltid var avstängd så det var kanske därför.

Mitt råd är att fundera på vad syftet med varje mätare är och hur viktiga dessa är om du lägger in tänket att troligen inte kommer titta på dem efter första kvartalets körning.

Link to comment
Share on other sites

Alla vi andra som till skillnad från Cealm bygger räserbilar uppskattar nog att ha koll på varvtal, hastighet och vattentemp. :) Vattentemp eftersom många av våra bilar har det lite svårt med kylningen och det kan vara bra att ha koll på den när man pressar lite.

Sen anser jag att det är bra att veta att man har oljetryck och oljetemp under kontroll, och hur ska man veta det utan mätare?

Slänger in en bubblare som jag saknade förra säsongen, tankmätare. Hade bara en lampa som tändes vid 8-10 liter kvar.

Link to comment
Share on other sites

Rikard L: Det är det som är charmen med amatörbyggen de blir som byggaren vill ha dem. Mitt misstag med första bilen var att jag trodde många mätare var guld. Men så var det inte för mig. Vid tredje instrumentbrädan var det inte mycket kvar inte ens det som var "lagkraven" och det funka tydligen ändå. Till och med jag blev lite förvånad.

Skall man köra räser eller kanske bara vill se allt då skall man montera allt också. Då blir man nöjd också.

Frågan bör dock ställas så det inte blir som för mig. Nöjd först vid tredje instrumentbrädan som är "tom". Men idag vet jag exakt hur jag vill ha det och kommer troligen bara behöva tillverka en instrumentbräda på nästa bil.

Link to comment
Share on other sites

På en räserbil behöver man (enligt mig) bara varningar när något inte är som man vill ha det. Enda undantaget är varvtalet som gärna får förvarna innan så man kan förbereda sig lite inför växlingen.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Min scuttle är 28 cm i bakkant, mätt vertikalt från översidan på ramrören till instrumentpanelens överkant och 26,5 cm i framkant på scuttlen. Enligt ritningarna (BeLo3.6) som jag byggt efter borde det vara lite mer. Se bifogar fil.

Personligen tycker jag det är viktigt att inte scutteln blir för hög eftersom bilen då tappar linjerna till viss del.

Dessutom gillar jag en scuttle som är välvd, dvs inte helt platt på ovansidan. Bifogat hittar du måtten från ritningarna. Genom att du har rutmönstret (50x50) på profilerna i den bifogade ritningen kan du enkelt rita upp profilen t.ex. på en spånskiva för att ha något att bygga efter. Observera att min ram är något bredare än bokramen!

Tjusningen är ju att vi har olika tycke och smak och därmed producerar helt olika bilar trots att vi bygger på samma koncept. :-)

Hälsningar,

Bengt

PS Bilder på mitt bygge hittar du på http://bilhobby.suntec.se/ DS

BeLo - 105.pdf

Link to comment
Share on other sites

Min är 270 mm i bakkant och 255 i framkant.

Håller med BeLo om att man ska undvika att göra den för hög om man vill ha "snygga" linjer (i den mån en Locost kan anses snygg). Dock beror det ju även på hur hög motor man ska ha plats med också. I min, som dessutom har tämligen låg nos, får nog i princip bara Ford Crossflow plats utan att kapa upp huven och montera scoop.

Mätare har jag sittande i mitten av bilen, där finns gott om plats på brädan. Framför föraren sitter endast lampor för blinkers, helljus, oljetryck (stor och kraftig) och en växlingsindikator.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...