Nallemannen Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Hej. Nu ska jag börja me insyget tänkte jag. Jag har ett st170 insug och tror att det är ett GSX 750 spjällhus. Men det jag funderar på är vilken av dom tre spridar ingångar jag ska använda 1,2 eller 3. Vilket blir bäst? Ska man använda spridarna som sitter på spjällhuset, dom som ska vara till st170 insuget, eller ska man flytta över original spridarna från zetec motorn till 170 insuget. (kanske inte passar??) Nya motor som det hela ska sitta på är en zetec silvertopp, ca 200hk. Skulle det funka att sätta över original insuget på den trimmade motorn? Om jag inte hinner klart me det nya insuget! Med vänlig hälsning. Björn GOD JUL!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 kanske du hittar svaret här http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=99564 Ha det gött Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Insugskanalen på ST-motorn är uppflyttad för bättre flöde, så glöm inte att matchporta. Originalgummina mellan insug och spjällhus är fullständigt värdelösa. Efter tips från Morty skaffade jag gummin från Audi. De sitter som berget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
r Anders Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Då jag satte GSXr-spjällhus på min Swiftmotor så föreslog min trimmarkompis att jag skulle montera spridarna i hålen närmast motorn. Det skulle ge bäst svar eller nått i den stilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted December 21, 2013 Author Share Posted December 21, 2013 (edited) Insugskanalen på ST-motorn är uppflyttad för bättre flöde, så glöm inte att matchporta. Originalgummina mellan insug och spjällhus är fullständigt värdelösa. Efter tips från Morty skaffade jag gummin från Audi. De sitter som berget. "Insugskanalen på ST-motorn är uppflyttad för bättre flöde, så glöm inte att matchporta." Lite förklaring på denna rad skulle vara fint! För en som är trög.. :wacko:/> Bra tips på gummina! Har du kanske något artikelnr. på audi till dom? //Björn Edited December 21, 2013 by Nallemannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Förklaring: Ta en insugspackning till Zetec Silvertopp och lägg den på insuget. Du kommer då att upptäcka att hålen inte matchar. Morty vet vilka insugsgummin man ska leta efter. Har tyvärr glömt vilken motorkod det var för de motorer som har rätt gummin. Glöm inte att porta bort kanten vid inloppet på insuget. En kant där sabbar flödet på ett ganska katastrofalt sätt. Finns många sköna hästkrafter att hämta om du snyggar till övergången mellan gummit och insuget. När du ska plugga onödiga hål i spjällhusen med plastisk metall så passa på att rugga upp insidan av hålen med en Dremel. Gör du inte det så flyger pluggarna iväg som projektiler om du får baktändning. (Du kan nog gissa varför jag vet det...) :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted December 21, 2013 Share Posted December 21, 2013 Insugsgummi som passar Suzuki GSX-R spjällhusen hittar ni på insuget på en VW/Audi motor med motorkod ADR. Art.nr. på gummin: 058 133 299 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted December 22, 2013 Author Share Posted December 22, 2013 Peter M: Jag ska tänka på att rugga ordentligt! någon popcorn effekter i motorutrymmet är ju inte så kul... :) r Anders: Det låter rimligt! då blir det att plugga på spjällhuset! Morty: Tack för artikel nr! Va tror ni om sprutarna, kan man använda zetec / St170 original? Eller har någon ett tips på rätt spridare som skulle funka, kanske något artikelnr där me? //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jag pluggade mina spjällhus med svarvade pluggar med o-ring som tätning, sedan har jag satt en svetstråd igenom samtliga för att inte bli av med dem vid en baktändning. Jag sköt två pluggar (innan jag satt svetstråden) ca 50m när jag gjorde grundmappen hos Jörgen i Göteborg. Missade huvudet med ca 0,5m... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 Jag pluggade mina spjällhus med svarvade pluggar med o-ring som tätning, sedan har jag satt en svetstråd igenom samtliga för att inte bli av med dem vid en baktändning. Jag sköt två pluggar (innan jag satt svetstråden) ca 50m när jag gjorde grundmappen hos Jörgen i Göteborg. Missade huvudet med ca 0,5m... Jag fick tipset på någon engelsk sida att plugga spjällhusen med Mutternit M6 (inköpt på Biltema). Nitade igen pluggarna och drog i M6 i nitarna. Än så länge tätt, ingen har lossnat. kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted December 22, 2013 Share Posted December 22, 2013 För och nackdelar med att pluggarna kan lossna. Kraften från en baktändning eller i mitt fall fel tändordning ska ta vägen någonstans, antingen i spjällen och ev. skador på dem, spjällhusen trycks av och lossnar från gummit eller pluggarna lossnar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Jag använde Alfa Romeos gummin när jag körde med GSXR1000 spjäll En övertrycksventil skulle man jkunna ha som "pluggar" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted December 23, 2013 Author Share Posted December 23, 2013 Jag använde Alfa Romeos gummin när jag körde med GSXR1000 spjäll En övertrycksventil skulle man jkunna ha som "pluggar" Har du någon bil modell på alfan eller kanske ett artikel nr på gummina. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted December 23, 2013 Author Share Posted December 23, 2013 Det bästa vore om man hittar ett par gummin som har runt 15-30 graders lutning då st170 rören lutar lite uppåt, så man får spjällhuset horisontellt. Det kanske går att böja slangarna lite, hur har ni gjort me det? Det kanske inte spelar någon roll om spjällhuset lutar lite neråt! //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 spjällen kan luta hur mycket som helst och rak kanal är att föredra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nallemannen Posted December 26, 2013 Author Share Posted December 26, 2013 Hmm... Har hittat ett litet problem, det här spjällhusen går bara att dela på mitten. Så slangarna mellan spjälhuset och insuget kommer böjas lite och det är väll inte optimalt!? Så man kanske ska bygga ett nytt insug och anpassa rören så dom passar bättre mot spjällhuset? Va tror ni?? //Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted December 26, 2013 Share Posted December 26, 2013 Jag hade satsat på spjällhus som går att dela, men först och främst ska du kolla om insuget matchar mot toppen. Passar det inte så får du en fet kant som stryper motorn och då kan du inte räkna med någon effektökning. Snarare tvärtom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.