Kilkenny Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Jo, jag blev ju lite lätt biten av att hammra karossen till min locost för några år sedan, speciellt med det engelska hjulet fick jag upp ögonen för vad man kan göra hemma och det blev riktigt roligt att göra komplicerade former jag inte kunde drömma om innan. Vilket jag drog slutsatsen av, att det är mycket enklare och roligare att greja med det man tycker om, ifall man har rätt verktyg. :)/>/> Med dom verktyg jag har (hjulet, sicken, å krympen) så kommer man väldigt långt, men man skall inte underskatta vad man kan göra med en schysst hammare och ett schysst mothåll. Och det är väldigt jobbigt (och tråkigt) att hamra fram en hel kaross med handhållna verktyg, så jag började surfa runt på youtube och sedan var det kört. :prop:/>/> Kolla här: Jag måste ha en sån här, så är det bara, så jag har samlat skrot i sex månader, och har nu delar nog att börja bygga. Amerikansk industrimotor på 5hk och 460 volt, landar på runt 4hk när den drivs av 380volt. I sann amerikansk anda tillverkad i gjutjärn och med generöst tilltagen vikt. :thumbsup: Början på ett svänghjul som vevstaken skall sitta i. Lagerbockar och överhalvan på maskinen, längst fram sitter en slid från någon gammal maskin, som säkerställer att hammaren alltid slår helt vertikalt. Överhalvan sitter bultat mot bakstammen med ett kraftigt bultförband, jag har valt att göra det mesta på maskinen löstagbart då den kommer bli tung som f*n. (vilket är en fördel när det gäller reciprocerande maskiner) Och så här lång har jag kommit i skrivande stund, drivaxel på plats, och benen ditnästa för att kolla stabiliteten. (den välter inte av sig själv kan man väl säga :thumbsup: ) Häpp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Blir kul att följa :thumbsup:/> Jag är övertygad om att du kommer att dubbla höjden på balkarna innan du är färdig med tanke på tyngden och slagenergin du kommer att få...:hypocrite:/> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 16, 2013 Author Share Posted December 16, 2013 Godstjockleken i bakstammen är 10mm, det räcker nog. :) Det jag inte begriper är varför Calle inte lade beslag på balken först? Har han legat av sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 ---- Det jag inte begriper är varför Calle inte lade beslag på balken först? Har han legat av sig? ---- Onej inte legat av mig men jag måste ju säkerställa att andra "tungviktsvilliga" får något någon gång. Detta var "någon gång". Fina grejor förresten Kilkenny! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 16, 2013 Author Share Posted December 16, 2013 Det förklarar saken, mycket omtänksamt av dig. Besöket i somras hos dig fick mig att skåda ljuset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 (edited) Så där ja! Nu vankas det kanske en omålad aluminiumkaross? :D Edited December 16, 2013 by Pac Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 16, 2013 Author Share Posted December 16, 2013 (edited) Hmmmm, mja, jo, kanske nångång. :) En fot klar, överarbetad? Jajamen! Edited December 16, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lassen50 Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Ska bli intressant att följa tråden Har du kollat in den lilla tryckluftsdriva hammaren som verktygsboden säljer ( tidigare även Jula) Man kan göra underverk med en sådan Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Det brukar gå att hitta en hyfsad Pullmax på exempelvis blocket mfl för småpengar inkl. en massa verktyg. Om det inte bara är just för nöjet att bygga själv, så är det inte värt jobbet att bygga med tanke på priset på dom. Jag har sett maskiner med både klipp och falsverktyg, rondellpassare och gälningsverktyg för 5-6000kr för ett tag sedan på blocket. En Pullmax är inte så eftertraktad inom industrin längre men guld i garaget..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 16, 2013 Author Share Posted December 16, 2013 (edited) Tanken med denna hammaren är att den skall klara "allt" dvs att kunna köra riktigt högt varv och pyttelitet slag så som en tryckluftsdriven gör, eller lååågt varv och rejält slag typ som smideshammarna man hade i smedjor förr. Jag körde en hel del pullmax på mitt förra jobb, den ena var en riktig bjässe.Det jag saknade där var slaglängd och arbetshöjt, är plåten djup och välvd så får man inte in den i maskinen. Stabila är dom dock, det är väl det jag aldrig kommer kunna få i min, dvs helt stumt. Denna kommer likna mitt engelska hjul i stommen, så att plåtarna passar i bägge maskinerna, då kan jag välva utan ansträngning först i hammaren, och sedan finlira i hjulet. Sen har jag en massa andra idéer som kanske inte är det första man tänker på att man kan göra i en sån här maskin, men det tar vi en annan gång. :)/> Sen så är det skitkul att bygga själv, fast det vet ni väl alla vid det här laget. :P Edited December 16, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 Tre fötter klara Fotfästen, borra och gänga, eller svetsa? Lika mycket jobb tror jag, men pinnbult ser proffsigare ut, satte i ett fäste för en maskinfot inne i pelaren också. Och så en rättelse, det är inte 10mm gods i balken, det är 12mm. B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Tur att det var 12mm. Tio hade nog blivt klent ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 Sådärja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 --- Och så en rättelse, det är inte 10mm gods i balken, det är 12mm ---- 12mm BRA!! Du kommer snart att få ett gesällbrev inom genren godstjocklek. Snyggt jobb, vilken färg har du tänkt, Kilkenny-Gulf? Eller något nytt vågat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 Har kikat runt på gamla ånglok, ångmaskiner och liknande, hälften grön och hälften svart, och en guldstripe emellan kan bli kul. Maskiner var rena konstverken förr. :wub: Såg i en annan tråd här på forat ett tips om Sketchup, aldrig provat innan, och nu tre timmar senare är jag i full gång och ritar hammare, skitkul! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 (edited) Du kankse kan fylla lämpliga utrymmen med något icke solitt tungt material, typ blyhagel(bra) eller sand(billigt). Att ha något tungt som kan röra sig (inte en solid klump!) äter vibrationer och maskinen känns nog stabilare då. Jämför hur en vanlig slägga känns och studsar jämfört med en "dead blow" slägga där huvudet är fyllt med blyhagel. Kan du få den där döddämpade känslan i ramen tror jag du vinner mycket. Borde göra speciellt mycket nytta längst fram/upp precis ovanför där mojängen som står för själva bankandet (slåmojängen) är infäst. /Peter Edited December 18, 2013 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 (edited) Mer funderingar: Om du knyter ihop överdelen på lagerbockarna med en stabil stålbit så styvar du upp konstruktionen, men framförallt slipper lagren och drivaxeln på ovansidan ta upp kraften om det blir utböjning av övre balken vid vibration (ja den är kraftig med 12mm gods, men hittar du någon resonsnsfrekvens rör den sig nog en del ändå). Drivaxeln ser ju ut att vara krallig nog :-), men jag antar att lagren inte är gjorda för axiell belastning och i kombination med vibrationer tål de kanske inte så mycket. /Peter Edited December 18, 2013 by pelle17B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 18, 2013 Author Share Posted December 18, 2013 (edited) Vi tänker på samma sätt Pelle. :)/>/> Fylla med sand borde få bort stomljud iallafall, överliggaren är inte 12mm tyvärr,mycket klenare faktiskt, men man tager vad man haver, som Kajsa sa. Blir nog till att förstärka denna ja, och samtidigt kan förstärkningen bli ett axelskydd så man inte trasslar in sig. Drivaxeln är 50mm. :thumbsup:/>/> Lagren är inte gjorda för hamrande som du säger, men å andra sidan hur länge kan jag köra innan dom ger sig? Väldigt länge tror jag. (Dvs flera år, jag kommer inte snitta på flera timmar körning om dagen) Det kommer sitta en krallig fjäder mellan hammardelen och svänghjulet, och hammaren blir tung, den tar upp det mesta av våldet. Nu finns Mjölner även i digital form. Var nog 10 år sedan jag Cadda sist, det går inte fort. :turtle:/>/> Edited December 18, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 19, 2013 Author Share Posted December 19, 2013 Digitalsmedjan har levererat. Bara ett första utkast, ska fila på några detaljer. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Den kommer alltså slå via en "bladfjäder"? Är det vanligt? Känns som det dämpar själva syftet, att banka skiten ur plåten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Kallas "Yoder hammer " i staterna och är en gammal beprövad maskinkonstruktion , fjädern är till för att kunna justera kraften i slaget, om man vill ha små lätta slag eller lite mer kraftiga, denna typen av maskin är ingen regelrätt "smides maskin" utan en mer plåtformningsmaskin. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 22, 2013 Author Share Posted December 22, 2013 Jo precis, ska man ha långt slag och banka hårt så måste det vara fjädring, annars slår man sönder maskinen, eller sig själv på köpet. Det är mycket stora krafter det handlar om när slaget är långt. Det är den lagrade energin i hammarhuvudet som står för merparten av bankandet, inte vevaxeln som tvingar ned alltså. Förutom när man kör riktigt kort slag, som på en pullmax, då vill man inte ha något svikt alls, jag har en ide om hur man kan få bägge metoderna i samma maskin. Om jag inte kör med bladfjädern så blir det kanske denna lösning: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 22, 2013 Author Share Posted December 22, 2013 Mera caddande, här är en variant. Och en annan, det lutar åt denna för tillfället. "Låg" vikt, rejäl fjädring, enkel att bygga, och möjlighet att låsa fjädringen om jag känner för det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 27, 2013 Author Share Posted December 27, 2013 Balk. Med förstärkning under. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 28, 2013 Author Share Posted December 28, 2013 Helsvetsad å stagad, känns stabil. Övre vertygshållare med sina, stakar? Eller vad dom nu kallas.... Dito. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 (edited) Kul att se skaparglädjen öka med tiden. Verkar som om jag inte är ensam i verkstaden i natt! Tjusigt arbete Kilkenny. Jag har så smått börjat med en hardtop till min bil och insett begränsningen med alltför grunda verktyg( Krymp/sträck & E-hjul) så det lutar åt att följa dina ideer till våren. Edited December 28, 2013 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted December 28, 2013 Share Posted December 28, 2013 Var och hejjade på Kilkenny idag i verkstan och den ser bra ut i verkligheten och tillräckligt kraftig blir den med, kommer och kunna stansa ut hela 7:or direkt i 3mm stålplåt :lol:/> till Kalles störa förtjusning misstänker jag (kan öven gå med 5mm plåt men då flexar det nog :blink:/> . Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 29, 2013 Share Posted December 29, 2013 (kan öven gå med 5mm plåt men då flexar det nog /> . Jörgen Tror du inte som jag ,att det skulle bli 5 mm stabilt om Kilkenny satte en stödfot rakt under hammaren och ett svänghjul motsvarande en fotogentraktor( helt i Cealms smak) samt betongfyller hela grejen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 29, 2013 Author Share Posted December 29, 2013 Misstänkte att jag inte var den enda nattugglan på detta forat, tack Christer! :) Betong säger ni, hmmmmmmm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 30, 2013 Author Share Posted December 30, 2013 Som mordbrännaren sa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Får säga att skruvarna ser väldigt klena ut i ett sådant massivt bygge :) Obs, ingen hållfasthetskommentar utan visuellt/estetiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 30, 2013 Author Share Posted December 30, 2013 (edited) Hehe, ja det är bara m6 än så länge, bara för att prova funktionen. Det blir nog m12 i 12,9 kvalitet med bronsbussningar sedan. Edited December 30, 2013 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 31, 2013 Author Share Posted December 31, 2013 Kom på en smart grej, om man vill ha en snygg radie kan man spänna upp sina plåtbitar i bandslipen med ett vinkeljärn såhär. Sen är det bara att försiktigt vrida biten tills man tangerar långsidorna, då är radien rätt. Detta är också ett skäl till att jag borrade 6mm på alla bitar först, då passar dom i min lilla jigg. Fästplåten för vertygshållaren, skruvas bakifrån. Och kronan på verket, vevhjulet med justerbar slaglängd, från 0mm till 120mm, räcker nog till de flesta jobben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Det verkar som om du jobbar tvåskift med dig själv, det ligger många timmar i den maskinen redan. Det ska bli intressant att se den skapelsen färdig. Jag har gjort liknande med radien, fast jag har en tallriksslip från Jula, men det funkar om man tar det lite försiktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 31, 2013 Author Share Posted December 31, 2013 Jag är långledig från jobbet, så tid finns i överflöd. Farsan hjälper till med svarvning å fräsning så det står aldrig helt still. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ktm_micke Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Vad är tanken att använda hammaren till ? Bygga ny bil ?Är "rätt" imponerad av er verkstad mycke bra o ha när man bygger bil.Med den byggtakten borde hammaren var klar i sutet på veckan.God fortsättning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 1, 2014 Author Share Posted January 1, 2014 Mest för att den är kul att ha, det blir nog ingen ny bil från scratch på ett tag, men det kan nog smyga in en veteranbil nångång som behöver lite kärlek. God fortsättning! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 1, 2014 Author Share Posted January 1, 2014 Vertygshållaren hopbränd med fästplåten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Kan bara hålla med de övriga och le stort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Jag gillar ditt arbete med att snygga till kanter och mjuka till alltihop. Det tar totalt bort känslan av ett plattjärnsbygge. Mycket stiligt! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 2, 2014 Author Share Posted January 2, 2014 Tack gubbs! Ja raka kanter är en styggelse, förr var ju alla maskiner gjutna och oerhört mycket snyggare än moderna maskiner som man kan tro är formgivna på ikea. Jag går på gjutjärnslooken så långt det är möjligt med plattjärnen. :) Det tar faktiskt inte så mycket längre tid att runda av hörnena, bara man kan knepen. En skvätt färg i gammal nyans kommer nog göra gott också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Bah nu försvann mitt inlägg :) Snyggt svetsat! Tigat? Riktigt rent och snyggt och bra löpning men går ju med MIG också. Om du migat vad för gas och tråd eller har du putsat bort ev skvätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Det här blir elegant värre! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 2, 2014 Author Share Posted January 2, 2014 Jo det är både Tig och Mig. Jag har putsat Migfogarna lite med lamellskiva, eftersom det är en del gammal rost som jag inte fick bort, blir inga fina fogar då. Tigarna har jag inte slipat på dock, dom skall synas tycker jag. :) Pac: Och värre ska det bli! Hinner jag klart med hammaren innan vi ska tillverka dina scoop? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 12, 2014 Author Share Posted January 12, 2014 Fjaeder! Ska montera en skruv så man kan spänna fjädern, men redan nu känns rörelsen helt ok, mjukt och fint. :)/>/>/>/> Sedan har digitalsmedjan jobbat på hållare för diverse verktyg, mothåll, centrumpinne, osv, fullt justerbart skall det bli! Häpp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Nu är det klart va? Hur blev det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 (edited) Oj, månaderna går.... men det går framåt! Slog en trapetsgänga ur en gammal hydraulkolv, och svarvade en mutter till denna, M55x13,5 blev det. :)/>/>/>/>/> Muttern är 90mm utvändigt. I botten sitter en hylsa som man kan vrida gängan med för att kunna synka verktygen uppe i andra änden sedan. Rejäl klämhylsa med synnerligen gott grepp när man drar åt bultarna. Och rören är för att fästa diverse verktyg och mothåll i. Det går fort men det tar tid. Edited April 18, 2014 by Kilkenny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Det ser otroligt gediget och välarbetat ut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Tack mannen! Det är skoj att bygga "CEALM-style" , allt blir så mycket enklare, är man det minsta fundersam så dubblar man bara godstjockleken, att det tagit sån tid för mig att komma till insikt. :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Kilkenny roligt att läsa. Visst är det fint och stabilt med dubbel tjocklek. Din fina DIY-hammare kommer att hålla i många hundratalsår eller kanske fem-dubbelt upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.