Jump to content

Flytta startmotor på sprängkåpa av gjutjärn?


Matts

Recommended Posts

Hej,

Jag behöver flytta fästet för startmotorn på sprängkåpan till min typ 9-låda (Gjutjärn).

Anledningen är att jag ska rakställa en 1.8 Zetec E "Sivlvertop" och använda en typ 9 låda från en Sierra. Ramen till bilen är smal i botten, så startmotorplaceringen från Sierran får inte plats. Den sitter i underkant på Sierrasvepet. Däremot skulle originalstartmotorplaceringen från Zetecen fungera utmärkt! Fästet sitter där högre upp, på sidan av motorn, under insuget. Dessutom har jag startmotorn från Zetecen kvar och startkransen sitter ju på motorn, så alla sådana anpassningar skulle i o m en sådan lösning vara klara. :hypocrite:

Jag har kollat runt på olika sidor på Internet och hittat en del "anpassningssvep" (då aluminium) för att rakställa en Zetec mot Typ 9, men alla svepen har startmotorn monterad i underkant. Dessutom verkar man då åka på byte av startkrans, startmotor, osv, för att få detta att fungera. (Det sista är väl inget avgörande i o f s, men skönt att slippa då jag ju har alla prylarna för att köra med Zetecens originalplacering av startmotorn).

Nu till frågan:

Kan man skära ut bitar och byta plats på dom på ett gjutjärnssvep? Jag vågar inte tro att jag ska kunna svetsa om det själv efteråt, men borde kunna ta hjälp utifrån. Frågan är om det blir hiskligt dyrt kanske, i o m att det verkar vara svårjobbat med gjutjärn? Har läst på lite och det ska väl bl a värmas/smidas efter svetsningen och kylas långsamt i ugn, för att det inte ska bli sprickor och dragningar i det svetsade området...?

Eller finns det alternativa lösningar som man ror iland själv, hemma i garaget?

Kan man t ex bara kapa bort/skära ut den del i gjutjärnssvepet där Sierrans startmotor suttit tidigare och sedan skära ut den del i svepet där Zetecens startmotor ska sitta? Man skulle ju kunna ta en platt bit stål, typ 5-10mm och tillverka en platta/addapter att skruva startmotorn i. Sedan slipar man bort motsvarande tjocklek i kanten på svepet, så adaptern får plats och drar fast den ordentligt mellan svepet och motorblocket... Frågan är om det/svepet skulle hålla? Jag vet inte om det finns någon elasticitet alls i gjutjärnet, eller om det nu skulle spricka direkt vid belastning? Håller det trots att man skurit upp kanten mot motorn på ett par ställen? Samtidigt borde väl gjutjärnet i motorn ge stöd åt svepet. Det är ju bultat mot blocket runt om i övrigt, så det borde väl sitta stumt?

För om allt fungerar borde man väl kunna tillverka en "kopp", t ex i glasfiber, och fästa det över hålen i svepet. För att slippa få in skräp i sprängkåpan alltså...

Verkar det här helt galet?

Kanske...? :icon_oops: Eller?

Finns det bättre lösningar?

Vad säger ni?

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Förtydligande:

Så här ser det ut, så ni ser vad det är jag menar.

Överdelen på svepet är till höger i bilden. Problemet är alltså att utbuktningen i svepet, för startmotorn, tar i ramen och måste bort. Stålplattan är "fotprint" av Zetecen och hålet i stålplattan utanför svepet är för startmotorn och den behöver jag ha plats för i svepet/sprängkåpan.

Mvh

//Matts

post-3330-0-42602000-1386758732_thumb.jpg

Edited by Matts
Link to comment
Share on other sites

Min fråga är om det "försvinner" några skruvinfästningar mot original.?

Många motorer har ju helt öppet undertill och sitter med 4-6 skruv i blocket.

klarar du det och gör runda fina "hål" som inte kan spricka så borde det kunna gå.

Men man får passa sig för försvagning.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Mjaa Thomas.. Det försvinner ju ett hål i svepet, där Zetecens startmotor ska sitta. Kollar man botten på svepet (vänste i bilden) så sitter ju monteringshålen lite förskjutet mot blocket också. Men man kanske kan tillverka en ny/kraftigare stålplatta, istället för den som ni ser på bilden (Den från Zetecen)? Då skulle man ju kunna borra ett eller 2 nya hål i nederkanden på svepet och i blocket, för att få ihop delarna även nertill. Är plåten bara tillräkligt tjock, då borde man väl kunna fästa startmotorn direkt i den plåten? Kapar jag sedan bort de bitarna runt startmotorerna som krävs... Ja, då kanske jag är ihamn?

Frågan är bara om det blir problem att "dra ur" ingående axeln från växellådan 5-10mm, ur kopplingen/lamellen? En tjockare stålplatta gör ju att man inte kan trä på lådan lika långt mot blocket...

Tack för ditt förslag också Lars! Ofta fungerar det ju att tänka utanför boxen, men jag måste försöka anpassa motor och låda att passa in i ramen på något sätt.

Helst skulle jag dock få svepet/sprängkåpan svetsad, men vet inte om det fungerar/är ekonomiskt försvarbart... Vad säger ni där ute?

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Har testat och köpt elektroder på Biltema som har varit avsedda för gjutjärn. Fantastiskt lätt att svetsa med och det blev mycket snyggt. Hur det är med hållbarheten törs jag inte yttra mig om. En positiv överraskning.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju suveränt Kenneth, tack för det svaret/inlägget! :thumbsup:

Vad använder du för typ av svets då? Jag har en mig/mag, och Mison 20 som skyddsgas. Är det något jag kan använda här, eller måste jag köra pinnsvets?

Vad är det jag behöver i så fall, för att få ett bra resultat? Är det "transformator" jag ska skaffa, eller vad är det man ska ha?

Om jag själv ska svetsa ihop hålen i svepet, kan jag svetsa dit vanligt stål/järn, eller måste man försöka få tag på "gjutjärnsbitar"? (Det är som sagt ett gjutjärnssvep).

Svetsar man lite i taget, eller är det bara att brassa på? (Misstänker att man inte kan göra så, utan bör försöka ta det lite varligt och kanske i omgångar till och med, eller...)?

Sedan vill man ju minimera risken att det drar/sträcker sig, eller spricker efteråt också.

Att tjuvlåna ugnen hemma är inte att tänka på, inte för mig i alla fall... :huh:

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Svetsa i det skulle jag inte göra. Lätt att det slår sig o blir spänningar i det.

Eventuellt hårdlöda men helst inget av det. Lämna det i så fall till proffs.

Flytta ut lådan 10-15 mm ? det kritiska blir stödlagret i veven. där måste axeln in minst 10mm

Link to comment
Share on other sites

Svetsa i det skulle jag inte göra. Lätt att det slår sig o blir spänningar i det.

Eventuellt hårdlöda men helst inget av det. Lämna det i så fall till proffs.

Flytta ut lådan 10-15 mm ? det kritiska blir stödlagret i veven. där måste axeln in minst 10mm

Jag har en gammal el-svets som heter Einhell ES 180/1 går att köra på både 220 och 380 volt. Det kanske inte är så smart att svetsa en sprängkåpa men du får gärna låna svetsen och testa om du vill.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hehe, tack Kenneth! :lol:

Först fattade jag inte hur du tänkte, men såg sedan att du också bor i Sundsvall :516:

Ja, kanske det! Jag ska kolla om jag kan hitta någon som gör detta "proffisionellt", som jag fick rekommenderat. Beror lite på vad det kostar också, för det verkar ju inte så "locost" med tanke på hur svårt det verkar kunna vara att svetsa gjutjärn.

Men om det skulle bli aktuellt Kenneth, hur får jag tag på dig?

Håller du till i Kvissleby, eller i Bosvedjan?

...Men fyll ändå gärna på med fler tankar, erfarenheter och idéer ni andra också. För jag tar gärna emot mer! :hypocrite:

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Jag behöver flytta fästet för startmotorn på sprängkåpan till min typ 9-låda (Gjutjärn).

Anledningen är att jag ska rakställa en 1.8 Zetec E "Sivlvertop" och använda en typ 9 låda från en Sierra. Ramen till bilen är smal i botten, så startmotorplaceringen från Sierran får inte plats. Den sitter i underkant på Sierrasvepet.

Hur trångt har du mot ramen där startmotorn sitter? Jag har nån mm till godo, sen finns det ju en mindre variant av startmotor till DOHC motorn på Sierran

som passar.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Jag bifogar ett par bilder, så ni ser problemet.

Bild 1 visar hur det ser ut innifrån bilen. Det är alltså utbuktningen för startmotorn, på gjutjärnssvepet, som tar i ramen. Motor och låda ska sänkas ytterliggare i bakkant också och redan i detta läge tar alltså bulan i...

Bild 2 visar problemet, sett från motorrummet. Man ser att även fästet för startmotorn tar i ramen.

Jag vill alltså få bort utbuktningen, så svepet går att få ner inom ramen. Om jag samtidigt flyttar startmotorn till Zetecens originalpossition, dvs högre upp under insuget, kommer det att fungera betydligt bättre. Men för att göra det måste ju även den delen i svepet kapas ur och modifieras.

Vad tror ni, nu när ni ser hur det se ut?

Mvh

//Matts

post-3330-0-31796100-1386843731_thumb.jpg

post-3330-0-24002400-1386843763_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft sönder en Typ 9 sprängkåpa, det krävdes rätt mycket våld innan den sprack. Min bedömning är att det är rätt bra material i dem och jag tror faktiskt du skulle kunna svetsa. Värm innan och låt svalna försiktigt...

Annars finns det (tror jag) startmotorer med två fästskruvar som nästan passar. Vill du ägna en dag åt att leta Ford på skroten kan det kanske vara ett alternativ, och då kapa bort bitarna som tar i nu - bara använda hålen närmast blocket.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Jag bifogar ett par bilder, så ni ser problemet.

Bild 1 visar hur det ser ut innifrån bilen. Det är alltså utbuktningen för startmotorn, på gjutjärnssvepet, som tar i ramen. Motor och låda ska sänkas ytterliggare i bakkant också och redan i detta läge tar alltså bulan i...

Utbuktningen behövs inte post-126-0-18140500-1386849198_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Snyggt Nils-Erik! :thumbsup:

Fast jag måste ju ta bort även fästet för startmotorn i svepet, då även det tar i.

Hade ju känts skönt att ha det kvar, eftersom det känts bättre att ha hela anläggningsytan från svepet orört. Hade det fungerat hade jag varit mindre orolig för att svepet skulle röra sig och gå sönder. Lite som "äggskalsprincipen".

Mvh

//Matts

Edited by Matts
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...