Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla!

De av er som har bra minne kommer kanske ihÄg att jag började bygga en locost med v6 för ett par Är sen?

En bokram som jag köpte fÀrdigsvetsad av en lÀrare i VÀxjö som hade gjort den som ett skolprojekt och som jag sen svetsade pÄ förstÀrkningar och anpassade för motorn.

NÀr motorn satt pÄ plats började jag titta pÄ godstjockleken pÄ ramen och konstaterade att den bara var 1,5mm och inte de 2 som Àr kravet idag. Pratade med en SFROman och fick svaret att den bilen blir inte godkÀnd om jag inte byter ut alla profiler till rÀtt godstjocklek. Givetvis tappade jag sugen fullstÀndigt och lade allt pÄ hyllan och började bygga hotrod istÀllet.. Men det gnager ÀndÄ att jag har en massa grejer till ingen nytta och som dessutom har kostat en del.

SÄ min frÄga Àr helt enkelt vad man kan göra med det hÀr misslyckade projektet? SÀlja, bygga klart eller bara kasta?

Richard

Posted

SÀger samma sak. Banbil eller skroten. Att börja byta ut bitar tar lÀngre tid Àn att bygga en ny ram tyvÀr.

Posted

Att byta ut profiler har aldrig varit aktuellt för precis som daromer sĂ€ger Ă€r det snabbare att göra ny ram. Banbil har jag Ă€rligt talat funderat pĂ„ efter att ha snackat med en som kör en Porsche i modsport och licens finns. En gammal trött V6 Ă€r tyvĂ€rr lite fel i en ren racer sĂ„ dĂ„ hade jag nog fĂ„tt tĂ€nka om lite. Även om ljudet Ă€r halva grejen i en sĂ„ öppen bil vill man ju gĂ€rna komma igenom kurvorna nĂ„gorlunda snabbt. Enklast Ă€r utan tvekan att sĂ€lja och börja om frĂ„n början. NĂ„n som kĂ€nner sig manad att ta över för en billig peng? :)

Posted

Kolla om du kan fÄ den godkÀnd med en mindre motor istÀllet för V6:an. En liten crossflow kanske?

Posted

Min SFROman sa att det spelar ingen roll om jag lÀgger i en 1300 för att han godkÀnner ÀndÄ inte den.. Det var rÀtt hÄrda ord att höra och det var dÄ jag lade undan den för att fundera och försöka bestÀmma mig för vad som ska hÀnda med den. Jag har inte pratat med nÄgon annan besiktningsman för fÄ hans Äsikt men det kÀnns som att jag borde göra det. Att lÀgga i en liten motor för att fÄ den godkÀnd Àr helt ok för min del för smÄ motorer har sin charm ocksÄ! PÄ lagret stÄr en 1300 frÄn en Matra Bagheera med dubbla Weber och allt..

Posted

Jag vill minnas att det finns 1,6mm registrerade bilar med svenska regplĂ„tar. Är det sĂ„ bör dessa rimligen passerat nĂ„gon SFRO-besiktare.

Fast det jag tÀnker pÄ kan vara engelska kit som kommit in för man kan tydligen vÀlja om man skall ha standard ram 1,6 eller "svensk-ram" 2,0.

Skillnaden mellan en 1,6 kit och en 1,6 egenbyggd kan jag tycka Àr hÄrfin.

Att sedan 2,0 eller till och med 3,0 kÀnns bekvÀmare för mig Àr en helt annan histora......

Posted

Jag vet minst 3 locostar som har 1,6 mm i ramen som Àr besiktigade. Alla tre besiktades iofs runt 2006, dÄ fanns inte dessa krav.

Posted

Ramen Àr tillverkad ca Är 2000 och dÄ var det ju helt ok med det godset men tyvÀrr har ju varken jag eller han som tillverkade ramen kommit till skott att fÄ den besiktigad.

Posted (edited)

Min gick igenom SFRO 1 2009 och har 1,6 mm. Ludde tyckte att det var ok dÄ det var en BEC och dÀrmed förhÄllandevis litet vridmoment.

Edited by fege
Posted

Det lÄter lite galet att bara sÀga rakt ut att 1,5mm inte godkÀnns?

Det beror vÀl pÄ hur ramen Àr byggd. hur mÄnga ramrör som finns. m.m

En std bil har ju ca 0,6mm plÄt i sig.

Posted

Hej!

Jag reggade min 2012 med 1,6mm ram och pinto EFI.

Mitt tips, kolla med fler besiktningsmÀn.

Med vÀnlig hÀlsning

Thomas

Posted

Ok om det gick att fÄ en bil godkÀnd förra Äret med 1,6mm gods borde det faktiskt gÄ nu ocksÄ.. Att jag fÄr sÀtta i en mindre motor för att fÄ den godkÀnd Àr ett lÄgt pris för att kunna anvÀnda den. Utan att nÀmna namn har jag fÄtt höra efterÄt att den SFROman jag har pratat med Àr hÄrd och vill se papper, kvitto och hÄllfasthetsberÀkningar pÄ allt. Inget negativt i det men ibland kanske det Àr lite nitiskt.

Nu har jag nog repat mod nog att ringa ett par andra besmÀn för att höra deras Äsikter.

Tack för hjÀlpen, ni som har svarat mig!

• 6 months later...
Posted

Ni vet det dÀr med att livet tar sina smÄ lustiga svÀngar ibland.. Nu har jag bestÀmt mig för att "den misslyckade" ska bli fÀrdig trots allt!

Det blir en racer av den som fÄr gÄ i modsport och motorn blir inte v6 för den Àr bara ett bojsÀnke pÄ bana. NÀr jag vÀl bestÀmde mig för vad som ska hÀnda med den började jag titta efter donator och ramlade över en Citroen Xantia VSX med 155 hÀstars XU10J4-motor. Perfekt timing och en bra motor som jag parar ihop med min typ5 vxlÄda frÄn en Ford Granada. NÄgorlunda tÀtstegad och stryktÄlig om Àn lite tung.Kommer att köra igÄng igen till vintern för just nu stÄr en annan bil i garaget (AMC Pacer).

NÀr jag vÀl sÀtter igÄng ska jag sÀtta mej in i hur man laddar upp bilder hÀr sÄ att ni fÄr se vad jag hÄller pÄ med.

Posted

Bra val av motor om Àn den lÀttare motorn med alu kanske hade varit att föredra. XU9J4.

GÄr fint att överladda dessa motorer ocksÄ ;) Vet folk som tryckt i 450hk med överladdning plus lite lustgas utan nÄgra jÀtte störa modifikationer :)

Posted

Bra val av motor om Àn den lÀttare motorn med alu kanske hade varit att föredra. XU9J4.

GÄr fint att överladda dessa motorer ocksÄ ;)/> Vet folk som tryckt i 450hk med överladdning plus lite lustgas utan nÄgra jÀtte störa modifikationer :)/>

Komisk sak Àr att jag har en XU9J4 i min BX 16 valve men har inte hjÀrta att skrota den.. SÄ dÄ köper man en Xantia som Àr Ànnu ovanligare och skrotar den! :-)

Posted

BX16 fÄr du INTE skrota :) De Àr rariteter idag.

Det Àr ifall du hittar en mi16 eller liknande. Men som sagt 10an funkar bra den med.

Posted

Hade inte en aning att Citroen har motorer som Àr trimvÀnliga/anvÀndbara... :huh: :)

Posted

Samma i peugeot som citra generellt.

Mi16 och BX16 Àr samma saker i de tidigare. Sedan kom xu10. Skillnaden Àr 148hl Ä 1.9 liter med alu block vs 155? hk 2.0liter och gjutgÀrnsblock.

SlÀng i Nedsvarvade GTI kolvar med stakar sÄ har du stakar som tÄl bra med stryk och grova kolvar. SlÀng dit 4 spridare till med fulinsprut eller byt insprut till nÄt aftermarket och pÄ med en turbo. Kopplingen sÄ tar du och svarvar svÀnghjulet. PÄ med vettig lamellskiva och t ex bmw eller saab-tryckplatta och man kan trycka igenom 300hk :)

MÄnga tog ju mi16 motorn och tryckte i 205 bilarna. 148hk pÄ den lille funkar bra. Vill man inte trimma med turbo finns det vassare kammar och annat man kan göra men dom Àr ganska bra fart pÄ redan.

Posted

Hej!

Å Äntligen fĂ„r man en motorkollega jag kör med xu9j4 frĂ„n en bx o type9 lĂ„da frĂ„n sierra.

Thomas

Posted

Hej!

Å Äntligen fĂ„r man en motorkollega jag kör med xu9j4 frĂ„n en bx o type9 lĂ„da frĂ„n sierra.

Thomas

SjÀlv tar jag typ 5 frÄn en Granada för dÄ fÄr jag 3,16:1 pÄ ettan istÀllet för 3.65:1 . Man har lite mer nytta av ettan dÄ och bristen pÄ femma tar jag inte sÄ hÄrt pÄ för det blir ingen finkörning pÄ smÄvÀgar med den. Men en frÄga: satte du motorn rakt upp eller lutar den pÄ originalvis?

Posted

Motorn lutar pÄ originalvis ca:30 grader. Lyckades dÀrmed anvÀnda original avgasgrenrör, generator, samt oljefilter pÄ originalplats rattstÄng med 3 st knutar för deformation och ta vÀgen runt ojlefiltret. Det blev Àven gott om plats för nya insug med tillhörande spjÀllhus o trattar. Nackdelen blev markfrigÄng pÄ ca: 70-75 mm. Har hunnit med ungefÀr 3000 mil utan att köra sönder trÄget. Under vintern har jag bytt drevsats i lÄdan har numera 2,48 pÄ ettan. varvstopp pÄ 8000rpm. Det blir en bit över 90Km/h pÄ ettan(om jag rÀknat rÀtt). har 3,92 i bakaxeln; 205/55-15.

Om du ska rÀta upp motorn mÄste du fixa till smörjnig till Kamnockarna pÄ avgaskammen, pÄ samma vis som Àr original till insugskammen.

Thomas

Posted

Motorn lutar pÄ originalvis ca:30 grader. Lyckades dÀrmed anvÀnda original avgasgrenrör, generator, samt oljefilter pÄ originalplats rattstÄng med 3 st knutar för deformation och ta vÀgen runt ojlefiltret. Det blev Àven gott om plats för nya insug med tillhörande spjÀllhus o trattar. Nackdelen blev markfrigÄng pÄ ca: 70-75 mm. Har hunnit med ungefÀr 3000 mil utan att köra sönder trÄget. Under vintern har jag bytt drevsats i lÄdan har numera 2,48 pÄ ettan. varvstopp pÄ 8000rpm. Det blir en bit över 90Km/h pÄ ettan(om jag rÀknat rÀtt). har 3,92 i bakaxeln; 205/55-15.

Om du ska rÀta upp motorn mÄste du fixa till smörjnig till Kamnockarna pÄ avgaskammen, pÄ samma vis som Àr original till insugskammen.

Thomas

Min bil Àr högerstyrd sÄ avgasgrenröret fÄr jag tillverka nytt, 8 pipor ut kanske? :-)

Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r planen att behĂ„lla original insprutning sĂ„ dĂ„ blir varvstoppet lite lĂ€gre Ă€n ditt men det Ă€r nog sĂ€krast sĂ„ för jag hade inte tĂ€nkt helrenovera motorn för att vara pĂ„ sĂ€kra sidan utan bara lĂ€mna toppen för lite ventilarbete. Fordaxlar Ă€r inte det vanligaste nu förtiden sĂ„ jag har en Volvo 240 för det skulle vara en stel axel. Diffbroms hade jag inte rĂ„d med sĂ„ det blir vĂ€l bortĂ„t 2017 jag monterar den. Som sagt jag plockar upp verktygen till vintern och gör fĂ€rdigt dĂ„..