Jump to content

Passar dessa (tråg och oljepickup) min Zetec?


Matts

Recommended Posts

Hej

Jag skulle behöva sänka höjden på min motor, undertil i framkanten, för att få in motorn över styrleden i bilen. Jag har testat att plocka av "originaltråget" och oljepickupen, för att testmäta hur mycket marginaler det är... Och det är trångt! Jag har endast ngn centimeter kvar mellan plåten under vevslängarna och styrleden för att toppen på motorn inte ska ta i motorhuven. Dessutom hamnar även hålet för oljepickupen ett par cm mitt över samma styrled.... Byter/moddar jag tråget, så måste även oljepickuppen modifieras och flyttas för att inte ta i. Jag har letet delar på ebay och tror jag kan ev ha hittat delar jag kan använda. Nu är min motor (Zetec 1.8) från en Escort -98 och, men jag vet inte om det är samma motor som sitter t ex i en Focus 1.8? Vad säger ni, tror ni dessa delar passar går att använda på min motor?

Oljetråg/sump:

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-FOCUS-MK1-MK2-98-05-1-8-2-0-ZETEC-OIL-SUMP-PAN-NEW-/320765642401?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Car+Make%3AFord&hash=item4aaf1f46a1#ht_769wt_1091

Jag tror att tråget på bilden i annonsen har framdelen till höger och helst skulle det vara tvårt om... Jag behöver alltså troligen modda/sänka det ytterliggare i framkant.

-Men det ser ut att vara ett plåttråg, så det är svetsbart för mig?

Oljepickup pipe:

http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-FOCUS-OIL-PICKUP-OIL-STRAINER-98MM-6K621-CD-MK-1-PETROL-ZETEC-2001-/310769918448?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Model%3AFocus&hash=item485b54a1f0#ht_3301wt_760

...Eller kan jag bocka, svetsa en egen, eller modifiera original pickupen?

Kollar man original pickup, eller moddade pickupper som folk gjort, så har alla en massa "mjuka böjar" innan änden/silen landar i botten av tråget... Gör det verkligen något om en böj skulle vara typ 90gr, två rörbitar ihopsvetsade som ett "L"? Pickupen är väl bara ett oljesugande rör? Och sådana flödeshastigheter handlar det väl inte om, så det skulle uppstå fickor och virvlar runt kanterna i röret? (Att det inte får bli veck och förträngningar på röret kan jag förstå, Men är arean rätt hela vägen så borde väl det räcka, eller? :unsure:

Tacksam för hjälp/svar!

Mvh

//Matts

Edited by Matts
Link to comment
Share on other sites

Typiskt! Nyss fick jag en snilleblixt och ringde Mekonomen. Avsikten va att köpa en oljetrågspackning till en Focus 1.8/2.0 av samma årsmodell som min motor, för att kolla om packningen skulle passa på mitt block. I så fall skulle jag ju vara i hamn!

Men det finns inga packningar att köpa! Enligt killen jag pratade med så har alla tillverkare slutat med denna typ av packning, utan använder flytande packning istället. Så nu vet jag fortfarande inte om oljetrågen passar mellan bilmodellerna. :banghead:

Jag tycker att tråget borde passa, för det handlar om Zetec 1.8 i båda fallen. Verkar ju otroligt att man skulle göra olika modeller av samma motor, samma år, men jag vill gärna veta innan jag köper ett... (Det skulle ju kunna vara så att det finnas anpassade varianter av samma motor, med vissa förändringar för att passa olika bilmodeller)?

Jag känner att jag har massor med frågor och funderingar. Men jag vet samtidigt att man brukar kunna få väldigt bra svar här, av folk som testat/vet! :hypocrite:

-Tack på förhand!

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Söka packning på Mekonomen var en utmärkt ide! Att söka på Biltema funkar väl åxå?

Träffarna jag får där säger att det är samma, men det är nog bsta att du kollar själv.

Dessutom benämns den Volvopackning, vilket kanske kan öka utbudet av alternativa tråg?

Link to comment
Share on other sites

Näpp, jag tror inte trågen passar emellan... Kollar man hur dessa tråg ser ut, ser formen inte lika rak ut, framför allt efter ena långsidan. Kanten av Focus-tråget går i av någon anledning i konstiga vågor och skruvhålen sitter inte rakt, vilket de gör på mitt Escort-tråg.

Så om ingen "kunnig" säger emot så tror jag att Zetec 1.8 finns i flera olika modeller, trots att det handlar om motorer som i mitt fall båda är från -98.

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Näpp, jag tror inte trågen passar emellan... Kollar man hur dessa tråg ser ut, ser formen inte lika rak ut, framför allt efter ena långsidan. Kanten av Focus-tråget går i av någon anledning i konstiga vågor och skruvhålen sitter inte rakt, vilket de gör på mitt Escort-tråg.

Så om ingen "kunnig" säger emot så tror jag att Zetec 1.8 finns i flera olika modeller, trots att det handlar om motorer som i mitt fall båda är från -98.

Mvh

//Matts

Jag tror att du har rätt att Zetec motorerna finns i många olika utförande. Burton i England har i sin katalog beskrivningar på olika Ford-motorer som har används av Ford de senaste åren, kolla deras hemsida. Här kommer en länk till Ford Zetec http://www.burtonpower.com/tuning-guides/tuning-guide-pages/ford-zetec-e-tuning-guide.html.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Näpp, jag tror inte trågen passar emellan... Kollar man hur dessa tråg ser ut, ser formen inte lika rak ut, framför allt efter ena långsidan. Kanten av Focus-tråget går i av någon anledning i konstiga vågor och skruvhålen sitter inte rakt, vilket de gör på mitt Escort-tråg.

På bilden jag visade så sitter det 2 st delar, en aluminium del som är skruvad i blocket sen i den är det skruvat ett plåt tråg.

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret och länken Kenneth, jag ska kolla på detta under morgondagen.

Sorry Nisse, jag missade vad det var på bilden och förstog inte vad det var du visade.

...Men nu förstår jag och dessutom rätade du ut mina frågetecken ang hur det hänger ihop med motoralternativen i de olika bilarna, samt oljetrågen, tack tack! :)

- Plåttråget som sitter på Focusen är alltså underdelen på ett "tvåvånigstråg", så det hjälper mig alltså inte! Jag får försöka komma på något annat. (Det var ju synd, för ett plåttråg hade jag ju kunnat skära i och svetsa om stälv).

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Jag har tidigare fått lära mig att plåttråg från CVH-motorn ska passa Zetec, men det är "gammal" information som kommer från England. Alltså kan man inte vara helt säker. Men, jag är ganska övertygad om att alla Zetec 1.8 har samma typ av block, dvs trågen passar mellan, förutsatt att man byter "allt", även aluminiumdelen om man har en sådan.

Klokkerholm har tråg till CVH som reservdel, brukar inte vara så dyra...

2528471.jpg

...och till CVH kan man nog få tag på packning att testa med.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Nä... Tyvärr fungerar det inte! :(

Jag har kollat runt på ebay, Klokkerholm, bildelsbasen, surfat runt i olika forum, osv och det verkar inte finnas något oljetråg i plåt till min motor! Lättast att se att trågen i plåt inte passar mig, är att kolla monteringshålen. Jag har bara 10 hål i mitt aluminiumtråg, 5st på varje långsida. De jag hittar i plåt har alla betydligt fler och med fel placering... :huh:

Frågan är om man kan tillverka ett oljetråg själv på någotvis? Svårt att få det att täta korrekt hela vägen runt, mot blocket, tror jag!

Annars blir det till att skära sönder det jag har och försöka hitta någon (typ mekanisk verkstad)som kan svetsa ihop det till något som passar, i aluminiumplåt. Lite surt att jag inte kan göra det själv...

Det är ju betydligt lättare/roligare att mäta, markera, skära bort, svetsa om, testa resultatet och göra om igen tills det blir bra, ifall man kan göra det själv här hemma! Det är trångt som f_n i motorrummet och svårt att komma åt och mäta rätt också... Just nu hänger motorn lös i ett block i taket och jag måttar in den genom att rulla bilen fram och tillbaka. Jag har troligen inget annat val än att prova mig fram och då hade ett plåttråg varit bra! (Ett sådant han man ju banka bulor i också om det skulle behövas, så länge man inte påverkar ytan som ska täta mot blocket förståss).

- Det bara måste gå att få till detta på något sätt! :banghead:

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Nu vet ja inte hur det är på 1,8 motorerna men de borde vara samma för ja tror det är samma block i dom motorerna bara olika borrningar.

Men 2.0 silvertop (ventilkåpa av alu och hydrauliska lyftare) har ett oljetråg helt i alu

2.0 blacktop (den nyare med ventilkåpa av plast och mekaniska lyftare) har ett oljetråg bestående av en del mot blocket i alu samt en undre tel i plåt.

här är en bild på blacktop tråget

greger%20supercat%20xl%20%2844%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jodå Gustaf, det ska jag gärna göra!

Jag har nu kapat till tråget, så det ska passa.

Nästa "problem" blir att forma om oljepickupen. Hålet/anslutningen för pickupen, i blocket, sitter nu endast någon cm upp under kanten jag skar till. Originalpickupen går rakt ner mot botten av den del av tråget jag skar bort, för att sedan böja av bakåt till "uppsugssilen". Röret är magnetiskt, så jag tror det går att svetsta i. Jag fungerar på att köpa en sådan pickup jag nämde i inledningen av denna tråd. Av dessa båda pickupper, tror jag att jag borde kunna svetsa ihop något användbart.

Mvh

//Matts

post-3330-0-89529000-1385038188_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

Tack Gustaf för dina tipps och ditt engagemang i denna fråga! :notworthy:

Hårdläda är säkert bästa altenativet, om du säger det. Men jag har inte tillfång till gas och tycker jag borde klara av att få ihip det med MIGen. Det blir väl inte lika snyggt kanske, men jag kommer inte kolla på pickuppen så ofta... :516:

-Huvudsaken att det håller!

Sen ska jag ge dig rätt i ett tigigare inlägg. Jag inser nu att man troligen visst kan använda ett CVH-tråg och att det skulle passa, som du påstod! Dessutom finns det då även en färdig pickup, som nästan passar...

Det verkar vara så att man får ta bort plåten under vevslängarna och även nöta bort lite gods på skallen till en ramlager skruv, för att få dit grejorna.

Jag vet inte om man kan ha "otur" när man söker information på nätet, eller om det är så att man måste veta svaret på frågan redan innan man söker? Något av det var det i alla fall för mig den här gången!

Det tråg som finns/funnits och passar på min motor, måste komma från just en 1.8. Inte 1.6 eller ens 2.0, som annars ofta är lika. Det måste vara från just en 1.8! Och de är av någon anledning väldigt ovanliga motorer, tyvärr.

Så jag får nog köra vidare på mitt kapade aluminiumtråg i alla fall. :515:

Mvh

//Matts

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ju saab-motor, men jag migade ihop min pickup när jag kapade tråget. Funkar.

Kan ju alltid dra på vanligt lödtenn utanpå för att vara säker på att det blir tätt.

Fast nu blev jag sugen på att hårdlöda, så jag köpte ett kit med silverlod och fluss på Ebay.

Har en kraftig gasolbrännare som nog klarar biffen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...