Jump to content

En svensk Sevenliknande elbil


Jonte

Recommended Posts

Skoj med lite nytänk :thumbsup:/>

Fundering: "Bilen säljs som byggsats och följer SFROs regler för amatörbyggda fordon.", är det inte så att reglerna fortfarande inte godkänner byggsatser som amatörbygge??

Link to comment
Share on other sites

Skoj med lite nytänk thumbsup.gif/>

Fundering: "Bilen säljs som byggsats och följer SFROs regler för amatörbyggda fordon.", är det inte så att reglerna fortfarande inte godkänner byggsatser som amatörbygge??

De godkänner ju byggsatser hela tiden. Ska vi vara ärliga så blir det inte mer amatörbygge för att man skrotar en donatorbil eller köper delar från olika ställen när ramkiten är anpassade för de delar man använder jämfört med att köpa alla delar från ett ställe. Samma Legobil men delar från andra likadana kartonger. 515.gif

Säger inte att det är fel på något sätt, alla har olika tidsram, ekonomi och kunskaper för att bygga eller köpa. Så det är ju bra att de inte är så hårda på sina egna regler.

Link to comment
Share on other sites

Är det SFRO som har problem med byggsatser? Är det inte transportstyrelsen?

Oavsett tycker jag det är lite löjligt då det precis som Christer skriver ju blir same same om man skaffar delar som kitet (eller ritningarna för den delen) är gjorda för från många butiker/skrotar eller köper allt från en butik.

Link to comment
Share on other sites

Christer och Martin jag säger inte emot er och personligen ser jag hellre att mina medtrafikanter på vägen kör en fabriksbyggd ram med 1,6mm godstjocklek som bevisat fungerar, än något hemmadesignat och hemmasvetsat i 2,0mm av en person som har noll erfarenhet av både hållfastighet och svetsning.

Link to comment
Share on other sites

Det tråkiga med elbilar är ju som bekant räckvidden. Busar man lite så räcker det inte långt.

Jag tror mer på elbilar när det gäller som stadsbil. Korta körningar till jobb (om man har jobbet nära) och till affären o ev dagis som exempel och sedan laddas på natten.

Link to comment
Share on other sites

Numera går väl en elbil oftast 15+ mil på en laddning så jag tycker nog det är ett överdrivet problem (för de flesta). Lite som att jänkarna köper pickup för att de en gång per år skall köra med mycket last.

Det är dock sant att skall man busköra/banköra så kommer man inte så långt på en laddning så i en "sjua" kanske det inte är idealiskt.

Hoppas dock själv på att kunna köra elbil i en eller annan form inom 5-10 år eller så.

Link to comment
Share on other sites

Inlägg 492

I slutet av inlägget 492 finns gott om bilder på elmotorn hur den passar i ramen. Just nu hänger den aktuella ramen på väggen i väntan på något, vad något är vet jag inte än. jag två nya Nelco 20kW elmotorer plus en Agni-95 15kW med vikt på 11,5kg och LiFeSo4 på totalt 8,4kW med vikt 90kg eller så får ramen fortsätta och hänga på väggen.

Jag skulle vilja ha en lika smidig diffklump, och det går säkert att skaffa men den har troligen alldeles förmåga siffror på prislappen.

Link to comment
Share on other sites

Numera går väl en elbil oftast 15+ mil på en laddning så jag tycker nog det är ett överdrivet problem (för de flesta). Lite som att jänkarna köper pickup för att de en gång per år skall köra med mycket last.

Det är dock sant att skall man busköra/banköra så kommer man inte så långt på en laddning så i en "sjua" kanske det inte är idealiskt.

Hoppas dock själv på att kunna köra elbil i en eller annan form inom 5-10 år eller så.

Själva skrive de 5-6 mil i moderat hastighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...