Jump to content

Framskärmar för 13" hjul


Wankelsport

Recommended Posts

Behöver nya framskärmar anpassade för 13" hjul. Däcken jag har är 185/60-13 och är hela 210 mm breda (Toyo), diameter ca 550 mm.

Har ni några tips på var man kan köpa skärmar som passar? Antingen klassisk cykelskärm eller "CSR-look".

http://www.kitcardirect.co.uk/ har skärmar som är 220 mm invändigt, känns tight med bara 5 mm per sida. HJCC har ju bredare av "CSR-look" men de är avsedda för däck men större diameter (eller har du gjort nya formar för mindre ännu Henrik?)

Link to comment
Share on other sites

Jag har kitcardirects CSR-skärmar på Toyo 1850/60-13 och det är inga problem. Skulle kunna vara ännu tightare faktiskt. Kan lägga upp en bild senare om du vill.

Hur gjorde du skärmstagen? Sitter de på utsidan eller?

Bild är intressant om du har möjlighet att fixa det.

Hur är kvalitén på deras plastning? Köpte du glasfiber-versionen eller kolfiber (jag har antagit att det bara är ett lager kolfiber ytterst för styling).

Ser ju ok ut på din bil Rickard. Som du säger så smalnar däcket av.

Edited by Wankelsport
Link to comment
Share on other sites

Här kommer äntligen bilderna jag utlovade. Som sagt är det Toyo i 185/60-13 med skärmar från kitcarsdirect. Kolfibret på dessa är "endast" draperat för utseendets skull och gjutningen är bra men inte det bästa jag sett om ni förstår hur jag menar...

Skärmstagen är egentillverkade/moddade av de gamla som höll fast de gamla skärmarna.

post-621-0-30730400-1380518927_thumb.jpg

post-621-0-94812200-1380518936_thumb.jpg

post-621-0-27465400-1380518946_thumb.jpg

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Däcken ser ju nästan smala ut under skärmarna (på bild i alla fall). :)/>

Jag får nog bygga helt nya skärmstag, de gamla från min bil går knappast att anpassa. Fast det kan ju vara lika bra, då går det ju lätt att "bygga tillbaka" om man skulle byta till smala hjul igen.

Tack för hjälpen allihop!

Kanonbra!

Link to comment
Share on other sites

Ska det se snyggt ut så måste man nog ha olika radie för 13 repektive 15". Tror jag i alla fall. Att göra den lite länge i bakkant är en bra tanke för att slippa grus-sprut men jag vet inte riktigt hur snyggt det blir...

Det borde finnas en marknad för skärmar avsedda för 185/60-13, det är trots allt en väldigt vanlig dimension på seven. En okvalificerad gissning är att kolfiberskärmar är mest populära och kan motivera folk att byta ut sina befintliga.

Angående bredd så är väl Toyos däck troligen de bredaste, min erfarenhet är att det brukar vara så. De jag har (som du ju också ägt Henrik) är alltså 210 mm breda när de sitter på en 7" fälg. Så 220 mm invändigt är kanske lagom för en skärm.

Jag har faktiskt beställt från England nu så jag behöver inga för närvarande.

Link to comment
Share on other sites

Radien på skärmen ska väl följa däcket och inte fälgen? Har aldrig förstått varför det alltid nämns fälgens diameter och inte däckets diameter när det snackas passform på skärmar.

T.ex. ett 205/60-13 däck har ca 577mm diameter, 195/50-15 har ca 577mm diameter.

Link to comment
Share on other sites

Det var i och för sig inte det jag trodde, fast när jag läser mitt inlägg nu efteråt så förstår jag att det verkade så.

Håller helt med dig om att det är märkligt. Tittar man på de företag som säljer skärmar på nätet så uppger de i princip aldrig däcksdiameter, vilket ju är det som egentligen har betydelse, utan fälgen. I trådens ämne skrev jag därför 13" istället för däcksdimension eftersom det verkar vara "standard".

Överhuvudtaget så är måttsättningen på karossdelar i allmänhet minst sagt bristfällig till locosts. Ser man på bakskärmar så är det inte ovanligt att det inte ens står någonstans hur breda de är. Det är ju trots allt är ett av de mest intressanta måtten. Fast även breddmått på t ex noskoner och scuttle är svåra att hitta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...