Jump to content

Golv


janne85

Recommended Posts

Nån som har haft funderingar på att köra med en formplyfa som golv istället för plåt eller alu? Vad tror ni att sfro säger om de?

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

--- formplyfa som golv --- Skulle förvåna mig om de har synpunkter. I alla fall om det är en stabil, bra och säker konstruktion. VVFS 2003:22 "mässar" begreppet tillfredställande, säker mm i de flesta paragrafer och det är just dessa begrepp som SFRO, besiktningsorganet och Transportstyrelsen som slutgiltigt beslutande skall ta ställning till.

Formplyfa, plast eller plåt i stål / al skall bedömas på samma sätt mot VVFS 2003:22.

Men som alltid kolla för säkerhets skull med din SFRO besiktare så inte denna av någon anledninge är allergisk mot just formplyfa.

Kul val i alla fall. Tror inte jag sett någon annan som föreslagit det tidigare. Go for it!!!

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till plyfa funderingen är att om man kollar på byggnad eller cheapy så får man en skiva för strax under 400kr och den mäter 1200x2400x12mm. Vikten på en sån skiva ligger på 18kg enligt byggmax och kollade på tibnors sida och då hamnar en 2mm aluplåt på ungefär samma vikt och 1mm plåt blir lite tyngre.

Men ska kolla med min sfro gubbe vad han säger om de.

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde lumpen 1978 så hade vi brandbilar från 50 o 60 talen med golv i plyfa original.

På min Dutton så har jag golv i glasfiber. Jag tror inte det är några som helst problem med plyfa.Och i en 7:a så behöver det inte vara så tjock.

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde lumpen 1978 så hade vi brandbilar från 50 o 60 talen med golv i plyfa original.

På min Dutton så har jag golv i glasfiber. Jag tror inte det är några som helst problem med plyfa.Och i en 7:a så behöver det inte vara så tjock.

Glasfiber är ingen dum ide alls..

Link to comment
Share on other sites

Rent generellt så kan man göra golv i plywood, men helst då en skiva med folie i någon form för att minska splitter-risken. Man får också bedöma ramkonstruktionen, plywooden blir sällan så lastbärande men det behöver inte vara ett problem.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...