Martin Posted July 6, 2013 Share Posted July 6, 2013 (edited) Spelar det någon roll om man väjer rostfri eller förzinkad skruv i bygget? Tänker mest på om olika material inte gillar varandra, om de har olika egenskaper, om man måste matcha mutter i samma material etc. Eller behöver man inte bry sig alls och bara plocka det man råkar ha i skruvlådan. Edited July 6, 2013 by Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Vad skall du skruva fast? Är det små dimensioner eller är det grövre som M12 till bärarmar, dämpare mm? Jag tror inte jag har en rostfri skruv i bilarna jag byggt. Blanda, nej. Den "vanliga sortens" skruv från M5 och fäste av smådelar till M12 och hjulupphängning, bältesfästen mm är det som används mest. Tror inte någon använder tex rostfri M12 i hjulupphängningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 (edited) Har nyligen lärt mig att rostfria bultar kan lossna efter att ha värmts upp o kallnat många gånger. Jag jobbar som elektriker i marin miljö och där gillar man ju rostfritt men det är tydligen inte alltid det mest lämpliga. Har varit på ett projekt där man bytte ut alla rostfria bult till vanliga galvade 8.8 bult i ledningsanslutningar då man funnit att en de rostfria efter en tid ibland kunde lossas med fingrarna. Då gällde det ändå så grova bult som M10 o M12. Edited July 7, 2013 by HovstaSX360 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted July 7, 2013 Author Share Posted July 7, 2013 Tackar! Precis de svar jag behövde. Dvs skillnad i egenskaper och om blandning är ok. Enklast är alltså att helt undvika rostfritt och bara köra förzinkat på hela rasket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Jag har rostfria där det syns, t.ex. vid störtbågen, infästning av framskärmar men i övrigt vanliga förzinkade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Jag har rostfria där det syns, t.ex. vid störtbågen, infästning av framskärmar men i övrigt vanliga förzinkade. Dock är det inte okej att ha rostfria bult som infästning till bågen, såg det på din bil, men åkte med ändå :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 7, 2013 Share Posted July 7, 2013 Hoppsan....vem bestämmer att det inte är ok? Varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 SBF reglerna säger minst M8 8.8 skruv. Vad har en A2 eller A4 skruv för mekanisk hållfasthet jämfört med det? Den är rostfri, eller syrafast. Men övrig kvalitetsmärknig? Samt blandningen av material inte är lämplig. Jag har sett hur det kan se ut under ytan, i muttern tex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersK Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Vad har en A2 eller A4 skruv för mekanisk hållfasthet jämfört med det? A2 ligger på 500-700 i brottgräns och 210-450 i sträck dvs motsvarar 5.4 till 7.6. A4 är starkare, 800 i brott och 600 sträck dvs nästan 8.8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 8, 2013 Share Posted July 8, 2013 Ok, då får jag byta dessa vid tillfälle ...tack för informationen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.