Jump to content

Rostfri eller galvad skruv?


Martin

Recommended Posts

Spelar det någon roll om man väjer rostfri eller förzinkad skruv i bygget?

Tänker mest på om olika material inte gillar varandra, om de har olika egenskaper, om man måste matcha mutter i samma material etc.

Eller behöver man inte bry sig alls och bara plocka det man råkar ha i skruvlådan.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Vad skall du skruva fast? Är det små dimensioner eller är det grövre som M12 till bärarmar, dämpare mm?

Jag tror inte jag har en rostfri skruv i bilarna jag byggt. Blanda, nej.

Den "vanliga sortens" skruv från M5 och fäste av smådelar till M12 och hjulupphängning, bältesfästen mm är det som används mest. Tror inte någon använder tex rostfri M12 i hjulupphängningen.

Link to comment
Share on other sites

Har nyligen lärt mig att rostfria bultar kan lossna efter att ha värmts upp o kallnat många gånger. Jag jobbar som elektriker i marin miljö och där gillar man ju rostfritt men det är tydligen inte alltid det mest lämpliga. Har varit på ett projekt där man bytte ut alla rostfria bult till vanliga galvade 8.8 bult i ledningsanslutningar då man funnit att en de rostfria efter en tid ibland kunde lossas med fingrarna. Då gällde det ändå så grova bult som M10 o M12.

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Precis de svar jag behövde. Dvs skillnad i egenskaper och om blandning är ok.

Enklast är alltså att helt undvika rostfritt och bara köra förzinkat på hela rasket.

Link to comment
Share on other sites

Jag har rostfria där det syns, t.ex. vid störtbågen, infästning av framskärmar men i övrigt vanliga förzinkade.

Dock är det inte okej att ha rostfria bult som infästning till bågen, såg det på din bil, men åkte med ändå :)

Link to comment
Share on other sites