Jump to content

Lång men stum bromspedal efter bromsvätskebyte


xtimmyx

Recommended Posts

Efter att ha bytt all vätska i bromssystemet och luftat (som jag inte nödvändigtvis har gjort helt rätt kanske?) så beter sig min bromspedal minst lite underligt.

Den går ungefär halvvägs ner utan något som helst motstånd, sen tar det tvärstopp, som om metall går mot metall i princip, man hör till och med ett litet klonk.

När den är där nere finns ganska hyfsad bromskraft men pedalen går i princip inte rubba, någon idé vad som kan ha hänt?

Det sitter Sierra-bromsar fram/bak (skivor).

Edited by xtimmyx
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha bytt all olja i bromssystemet och luftat (som jag inte nödvändigtvis har gjort helt rätt kanske?) så beter sig min bromspedal minst lite underligt.

Den går ungefär halvvägs ner utan något som helst motstånd, sen tar det tvärstopp, som om metall går mot metall i princip, man hör till och med ett litet klonk.

När den är där nere finns ganska hyfsad bromskraft men pedalen går i princip inte rubba, någon idé vad som kan ha hänt?

Det sitter Sierra-bromsar fram/bak (skivor).

Bromsvätska (Inte olja :icon_smartass1:/> )

Vad har du för typ av bromssystem?

Bromsvåg?

Vanlig 2-krets?

Link to comment
Share on other sites

om du har en nippel öppen kolla om den går längre annars så är du i slutet av den och har ingen reserv.

jag luftar alltid med tryck i bromsvätskebehållaren och det funkar alltid.

Sugmetoden har jag sett misslyckas flera ggr.

Link to comment
Share on other sites

Bromsvätska (Inte olja :icon_smartass1:/>/> )

Vad har du för typ av bromssystem?

Bromsvåg?

Vanlig 2-krets?

Aj då, har ändrat nu. Men rubriken var rätt iaf. :)

Ingen bromsvåg och "vanlig 2-krets" skulle jag tro, har tre rör ut från bromscylindern såvitt jag kan minnas.

om du har en nippel öppen kolla om den går längre annars så är du i slutet av den och har ingen reserv.

Öppnar jag en luftnippel går bromspedalen snällt ner i botten. Så det nästan metalliska klonkandet som jag först trodde var pedalen som gick i golvet vettifasen vad det kommer ifrån.

Link to comment
Share on other sites

Jag luftade min (bromsvåg) genom att låta vätskan stå och droppa, länge.

Blev helt perfekt.

När man drar ner pedalen i botten så kan man skada packningen. Det brukar bli lite oxid och annat skit längst ner, eftersom man aldrig kommer dit med kolven i normala fall. Testas enkelt genom att trycka hårt och se om pedalen sjunker.

För mig låter det som att den ena kretsen är OK och att det är luft i den andra.

Link to comment
Share on other sites

Mm jag får testa att lufta om, eller ännu bättre se om jag kan få tag på någon lokal person som har koll och bättre utrustning som kan hjälpa till. Det är ju trots allt bromsar det handlar om och det vill man ju gärna få rätt. :)

Min far kom med en intressant ide också. Han sa att huvudbromscylindern kanske inte går tillbaka helt vilket skulle kunna förklara "klonkandet" när pedalen väl möter motstånd. Så jag ska se om jag kan se någonting där nere och ge den en omgång luftning till.

Så om någon i Sthlms-området har prylar och kompetens att lufta lite bromsar så hojta gärna till. :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Mm jag får testa att lufta om, eller ännu bättre se om jag kan få tag på någon lokal person som har koll och bättre utrustning som kan hjälpa till. Det är ju trots allt bromsar det handlar om och det vill man ju gärna få rätt. :)/>/>

Min far kom med en intressant ide också. Han sa att huvudbromscylindern kanske inte går tillbaka helt vilket skulle kunna förklara "klonkandet" när pedalen väl möter motstånd. Så jag ska se om jag kan se någonting där nere och ge den en omgång luftning till.

Så om någon i Sthlms-området har prylar och kompetens att lufta lite bromsar så hojta gärna till. :notworthy:/>/>

Om kolven inte går tillbaka så måste du ta isär och hona, samt stoppa i nya packningar.

Eller köpa en ny bromscylinder. (Mycket trevligare.)

Glöm inte att bromsvätska löser upp färg. Spola/torka rent om du får det på målade ytor.

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

Du luftar korrekt va?

Dvs man bör vara 2 personer. En trycker ner pedalen. Du öppnar en nippel. Stänger nipplen sedan så släpper den andre upp pedalen för att sedan upprepa allt.

Gör man inte så är risken stor att man inte får ur all luft eller tillochmed släpper in luft igen.

Om man nu inte har utrustning för att trycksätta eller skapa vakum vid nipplarna.

Link to comment
Share on other sites

Annars finns ju

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Bromsluftare-191531/

Eller locost varianten

Denna har jag kört med och ja tycker den fungerar bra. dock måste du fylla upp slangen från bromsoket ner till backventilen med vätska först annars så kommer inte backventilen fungera riktigt som den ska.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Broms/Bromsluftare-19146/

Link to comment
Share on other sites

Det är inte så att ena kolven i huvudcylindern hängt sig i nedre läge,det råkade jag ut för på min.

Jag hade två kolvar i min huvudcylinder en till varje krets.

Link to comment
Share on other sites

Nu har bromsarna luftats om med oket vinklat så att luftnippeln hamnade överst.

Har inte provkört än men av pedalkänslan att döma gjorde det susen och pedalen känns precis som den ska nu! Tackar tackar alla! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...