Jump to content

Bygger egen biltransport -- FÄRDIG!!


Jari

Recommended Posts

Efter ett tags funderande bestämde jag mig för att bygga mig en egen biltransport istället för alltid behöva hyra en när man skall iväg på körningar (eller för att hämta/lämna bilar).

Fick köpa en gammal Polar 550 av kusinen för 500kr. Perfekt tänkte jag eftersom den hade en lagom stort chassi och hade en totalvikt på 1300kg.

Ett stort plus var att den hade ett chassi i aluminium ( = lätt egenvikt).

post-611-0-77680300-1370894433_thumb.jpg post-611-0-88052400-1370894441_thumb.jpg

Sedan hittade jag en annons på ett perfekt objekt att bygga vidare på, en gammal skrotad biltransport där axel och dragstång var bortmonterat. Bara att åka iväg och spendera lite pengar (ganska lite faktiskt) och frakta hem rampen.

Innermått 382x182cm.

post-611-0-60646000-1370894451_thumb.jpg post-611-0-18658300-1370894461_thumb.jpg

I fredags bar det iväg till tippen för att slänga av husdelen. Sparade lite "bra ha" prylar innan bara, som förhoppningsvis skall finansiera en liten del av bygget.

Idag har det kapats och måttats lite. Så nu återstår bara att kapa lite på chassit, sedan åka iväg för att handla lite bultar för att få ihop allt.

post-611-0-50111300-1370894521_thumb.jpg post-611-0-08688000-1370894531_thumb.jpg post-611-0-97913800-1370894539_thumb.jpg post-611-0-33437300-1370894549_thumb.jpg post-611-0-40936800-1370894558_thumb.jpg

I max tiltat läge har jag en höjd på 35cm upp till kördelen. Så ett par påkörningsramper på 2m skall räcka gott och väl för att få på en låg Super Seven på kärran.

Ramperna skall nog byggas själv i 40x40mm profil med någon lämplig plåt/sträckmetall/durk (får se vad man som lämpar sig bäst).

Till besiktningen skall allt onödigt tas av (för vikten skull).

Hittills har jag spenderat 2900kr på hela bygget, så det kan nog bli ett billigt bygge.

Edited by Jari
Link to comment
Share on other sites

Då kanske man kan få hyra den av dig sedan om ja skulle vilja transportera bilen nån stans om det inte krockar med något du ska på :icon_oops:/>/>/>/>

Det skall nog säkert gå bra, så länge det inte krockar med egen användning.

Hej

Lyxigt att slippa bygga något utan bara att bulta ihop så att säga.

Blir riktigt fint när det blir klart!

/Fredrik

Jag hoppas det blir bra OCH BILLIGT (eftersom det nu forumet är till för locost byggen) ;)/>

Edited by Jari
Link to comment
Share on other sites

Jo reg bes och bes kostar runt 1500 så det blir billigt!

Grattis

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Dessa priser fick jag:

Regning 940kr

Vägning 300kr/500kr (kommer inte ihåg varför det fanns 2 olika priser)

Kontrollbes. 370kr

Så totalt antingen 1610kr eller 1810kr

Link to comment
Share on other sites

Ja

Runt 1500kr som jag sa. Tror det blev 1610 för mig.

Kolla så du sätter de bakre sidopositionsljusen så de kan ses från rätt vinkel bakifrån och inte skyms av baklyktan, det fick jag som tips att flytta fram mina för siktvinkeln.

Tips! jag köpte billigaste LED lyktorna för släp på Biltema och de funkade fint sa dem och så är de vattentäta.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Gula sidoljus, är inte krav på släpvagnar. Jag slapp det på min trailer som jag hade förut. Jag slipper det på samtliga andra släpkärror jag har. Vitt ljus fram är det bara krav på om kärran är bredare än om jag minns korrekt 160cm, vilket förmodligen alla biltransporter är och väldigt många vanliga släpkärror utom en som jag hade förut.Att sidobelysning inte behövs vet jag sedan några år tillbaka men jag kollade att det gällde så sent som förra veckan med en kamrat som arbetar inom besiktningsbranschen (BESIKTA firman).

Orsaken till kollen är att jag ska registrera om ett vanligt släp från bromsat till obromsat och det släpet kommer inte bestyckas med något som inte behövs. Bara reflexer i sida.

Jag är intresserad av att få veta vilket lagrum som kräver gula sidoljus när det skall räcka med gula sidoreflexer. Dock skall reflexerna också ha korrekta siktvinklar.

Link to comment
Share on other sites

Gula sidoljus, är inte krav på släpvagnar. Jag slapp det på min trailer som jag hade förut. Jag slipper det på samtliga andra släpkärror jag har. Vitt ljus fram är det bara krav på om kärran är bredare än om jag minns korrekt 160cm, vilket förmodligen alla biltransporter är och väldigt många vanliga släpkärror utom en som jag hade förut.Att sidobelysning inte behövs vet jag sedan några år tillbaka men jag kollade att det gällde så sent som förra veckan med en kamrat som arbetar inom besiktningsbranschen (BESIKTA firman).

Orsaken till kollen är att jag ska registrera om ett vanligt släp från bromsat till obromsat och det släpet kommer inte bestyckas med något som inte behövs. Bara reflexer i sida.

Jag är intresserad av att få veta vilket lagrum som kräver gula sidoljus när det skall räcka med gula sidoreflexer. Dock skall reflexerna också ha korrekta siktvinklar.

Enligt han som jag pratade med på Besikta teknisk rådgivning så fanns det krav på sidoljus. 1st/sida vid <6m totallängd och 2st/sida >6m.

Link to comment
Share on other sites

Jari: Där ser man "samma firma två besked"...... de facto har jag besiktat en trailer och en vanlig kärra med bara godkända sidoreflexer. På Bilprovningens tid. Dessutom resonerade vi om det vid dessa tillfällen så det var ingen "ren miss" utan jag påpekade att jag har tagit bort sidoljusen för det behövs bara reflexer vilket även då bekräftades.

Förmodligen följer fortsättningen i ärendet. Vore bra oom kunde få din besiktare att ange lagrummet för hans krav på sidoljus så skall vi se om jag kan hitta det lagrum jag stödjer mig. Rimligen borde en av oss ändra uppfattning..... Undrar vem det blir?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Beror som Jari säger på släpets totallängd enligt min BE bok i alla fall. Jag slängde på dem för säkerhets skull, med integrerad reflex skall tilläggas. Vinkeln var det som synpunkten gällde.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte montera på sidoljus ändå eftersom det redan finns färdiga fästen för det på rampen, men jag sätter bara 1/sida (kärran blir bara 5,6m totalt).

Jag har fina lampor liggandes från husvagnen.

Sedan har plastskärmarna som jag köpte på Biltema gula reflexer på sidorna (blir alltså 2 extra/sida utöver det som finns i lamporna). Kan aldrig vara fel att synas extra bra i mörker.

Skärmarna skall förresten kapas och byggas ihop till boggiskärmar (pris 99:90kr/st, istället för riktiga boggiskärmar som kostar ca 700-800kr/st)

Idag har chassit bultats fast i rampen.

Sedan har en uppsättning spacers monterats för att få mer frigång för hjulen.

Var iväg och beställde uppkörningsramper i 3/5mm durk alu som bockas 300mm breda och med 100mm kanter. Kan kanske behöva förstärkas med profiler inuti, eller vad tror ni?

Bror min var förbi med 4st gamla VW Golf GTI fälgar (14" alu). Kan det passa?

post-611-0-65604800-1371062403_thumb.jpg

Fälgarna behöver en blästring och lite ny färg. Samt en uppsättning nya däck.

Link to comment
Share on other sites

--- Kan kanske behöva förstärkas med profiler inuti, eller vad tror ni? ---

Beror också på hur långa ramperna är och även vilken vikt på bil de skall tåla. Din Sevenbil är ju inte så tung men börjar du släpa runt andra bilar så kan svaret vara ett direkt Ja! Förstärk. Fast kan du sy på en extra "kant" mitt i på runt 100mm eller likande mått kommer det göra underverk.

Link to comment
Share on other sites

--- Kan kanske behöva förstärkas med profiler inuti, eller vad tror ni? ---

Beror också på hur långa ramperna är och även vilken vikt på bil de skall tåla. Din Sevenbil är ju inte så tung men börjar du släpa runt andra bilar så kan svaret vara ett direkt Ja! Förstärk. Fast kan du sy på en extra "kant" mitt i på runt 100mm eller likande mått kommer det göra underverk.

Ramperna blir 2m långa.

Hade funderingar på att göra en ram av typ 40x40 eller 30x50 (stående) stålprofil i kanterna och längts upp/ner som skruvas fast inuti i aluprofilen.

Fast man kanske skulle svetsa fast en extra "kant" som du säger i mitten.

Link to comment
Share on other sites

---- Fast man kanske skulle svetsa fast en extra "kant" som du säger i mitten ---- En sådan (eller två) gör hur mycket som helst i "hållbarhet".

Två meter ramp är rätt långt fast du har säkert ett bra skäl till det måttet även om jag personligen tycker det är långt.

I någon eller några av mina trådar finns bilder på min numera sålda trailer och hur mina ramper såg ut. De är klart kortare än två meter. DEt enda du behöver är att inte riskera oljetråg eller något annat på bilens underrede slår eller skrapar i när hjulen kommit över rampen och upp på kärran. De vanliga "köperamper" som hör ihop med "köpetrailers" brukar få plats under trailern och tvärsöver dvs max 180 troligen bara runt 160cm. Genom att inte sätta ner ett stöd i trailens bakdel så kommer bilen trycka ner trailern bak och följaktligen lyfta dragbilen en del när du kör på. Det hjälper också till att du kan ha kortare ramper. Fast det finns inget egenvärde i korta ramper utan du välja det som är bäst för just din trailer.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Idag har skärmarna modifierats och passats in, allt onödigt har kapats, reflexer och nummerplåt monterats.

post-611-0-50234500-1371153554_thumb.jpg

Sedan har reg.besiktning bokats, det blir onsdag nästa vecka (det var sista tillfället innan semesteruppehåll). Så nu gäller det att få färdigt allt i tid.

Imorn blir det en tur till Biltema för att inhandla en massa LED lampor, det är väl enda dyra på hela bygget.

Är det någon som vet om reflexerna får sitta så som jag har monterat dom? Det är ju i befintliga fästen för gamla reflexerna.

post-611-0-00786300-1371675194_thumb.jpg

Jag tycker bara att dom hamnar lite långt in, det blir en kant på 5cm som kanske skymmer reflexen om man kollar lite från sidan. Eller behöver dom bara synas rakt bakifrån?

Edited by Jari
Link to comment
Share on other sites

Sätt reflexerna på distanser så riskerar du inte ett underkännande pga av det i alla fall. Kan hända den bäste att sådana distanser rostar bort senare :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Regga och väg först, förstärk senare :)

Dock kanske man ändå åker på överlast då totalvikten ändå blir högre även om du bantat tjänstevikt för att få upp lastvikten, bara en tanke.

Link to comment
Share on other sites

Kärran är färdig!! :) :racesmile:

Idag har alla dåliga skarvar och sprickor svetsats. Sedan har all el dragits och kopplats, så nu lyser alla fina LED lampor.

Bultade även av resterande onödiga (till besiktningen), så som stödben, cykelhållaren.

post-611-0-83099900-1371312874_thumb.jpg post-611-0-33032300-1371312882_thumb.jpg post-611-0-13940000-1371312892_thumb.jpg post-611-0-37935100-1371312913_thumb.jpg

Fick monterat täckplåtar innanför skärmarna, så att man inte får in all skit på bilen.

post-611-0-32604600-1371312923_thumb.jpg post-611-0-67691100-1371312898_thumb.jpg

Dom egengjorda boggiskärmarna blev väl inte så tokiga?

Höjde även värdet på kärran genom att sätta dit ett Thule klistermärke så jag hade i garaget. ;)

post-611-0-52641400-1371312905_thumb.jpg

Så nu är det bara vänta in onsdagen, då den skall reggas och kontrollbesiktigas.

Link to comment
Share on other sites

Höjde även värdet på kärran genom att sätta dit ett Thule klistermärke så jag hade i garaget. ;)/>

Thule är min kund, så om du inte bygger en till mig också så ligger du jävligt risigt till. :prop:

Snyggt bygge.

Link to comment
Share on other sites

Thule är min kund, så om du inte bygger en till mig också så ligger du jävligt risigt till. :prop:

Snyggt bygge.

Fick en massa klistermärken från jobbet (till mitt förra "sponsorbygge") och fick inte någon användning av det då, men nu funka den kanonbra! :thumbsup:

Blir nog svårt att få till en likadan kärra. Så tyvärr Peter, du får nog bygga dig din egen Thulekärra ;)

Link to comment
Share on other sites

Fick en massa klistermärken från jobbet (till mitt förra "sponsorbygge") och fick inte någon användning av det då, men nu funka den kanonbra! :thumbsup:/>/>/>

Blir nog svårt att få till en likadan kärra. Så tyvärr Peter, du får nog bygga dig din egen Thulekärra ;)/>/>/>

Ja, ja...

Det var värt ett försök. :P/>

Link to comment
Share on other sites

Imorse blev kärran godkänd både på reg.besiktningen och kontrollbesiktningen helt utan anmärkningar!! :)

Fick t.o.m. beröm för ett snyggt bygge :)

Egenvikten blev 450kg (kändes ganska mycket, men...), så jag får lasta lagligt 850kg.

Link to comment
Share on other sites

Grattis från utsiktsposten i norr!

Jag har vandrat samma väg, byggde en släpvagn av ett husvagnschassi att användas för trp av en stor gummibåt.

Antas

Nu utansläpvagnsgubbe.

Link to comment
Share on other sites

Jag tvingades parkera riktigt dumt på jobbet, så jag åkte på 250kr i P-bot. :banghead:/>/> Så jag får väl addera det till byggkostnaden.

Var tvungen att börja med ramperna så fort jag kom hem idag. Det blir en förstärkning på insidan av stående 30x50mm profil.

1 nästan färdig:

post-611-0-38774600-1371670192_thumb.jpg post-611-0-55399000-1371670201_thumb.jpg

Sedan blir det till att skruva tillbaka stödben, montera en låda fram som sparades från husvagnen (så att man kan ha lite verktyg, bensin mm liggandes i den), samt göra hållare för ramperna under vagnen.

Link to comment
Share on other sites

kanon thumbsup.gif

Då kan man ju bli bärgad hem från kullen om det går illa eclipsee_steering.gif

Det var för att bärga hem andras bilar som jag byggde den, för min egen strular ju aldrig :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Idag blev ramperna färdiga och jag har provlastat för första gången, gick bra.

post-611-0-09507000-1372015636_thumb.jpg post-611-0-46633200-1372015688_thumb.jpg post-611-0-51930600-1372015706_thumb.jpg

Sedan bultade jag fast 8st lastöglor. Samt att jag började passa in lastlådan från gamla husvagnen, får väl se om jag skall ha den eller inte.

Nu återstår bara göra ett fäste till vinchen och få fast den ev. lådan.

Link to comment
Share on other sites

Smidigt med både stödben och packlåda från ursprunget, jag hade värderat de tillbehören högt.

Smidigt att ha all vinchutrustning där också, ett 12v batteri kan du ha med avskiljare så den får laddning när bakljusen är igång :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...